Nieuwstelex

0

+++ Er zijn heel wat bedrijven die investeren in zelfrijdende auto’s. Daaronder bevinden zich ook technologiegiganten als Apple en Alphabet (Google). Maar terwijl die eerste zijn inspanningen terugschroeft, is er een nieuwe ster aan het firmament: internetgigant AMAZON . Die heeft namelijk fors geïnvesteerd in Aurora, een bedrijfje dat technologie voor autonoom rijdende voertuigen ontwikkeld. Aurora is niet zo bekend als Waymo, maar aan de knoppen zitten een paar knappe koppen die al gepokt en gemazeld zijn in de nog jonge wereld die ‘de zelfrijdende auto’ heet. Eén van de oprichters, Chris Urmson, werkte eerder als Chief Technology Officer voor autonome voertuigen bij Alphabet. Een andere initiatiefnemer is Sterling Anderson die het team leidde dat de Autopilot van Tesla ontwikkelde. Aurora werkt sinds januari 2018 samen met Hyundai om zelfrijdende auto’s op niveau 4 (die eigenlijk niet helemaal zelfstandig kunnen rijden; de terminologie is dus misleidend. ‘Niveau 4’ wil zeggen dat de auto in bepaalde omstandigheden zonder menselijke input kan functioneren) te ontwikkelen. Die moeten in 2021 verkoopklaar zijn. Het is de bedoeling dat Aurora ook voor andere autofabrikanten ontwikkelingsklussen gaat doen. +++

+++ Na een periode van zonneschijn (2011-2018) breekt voor de AUTO-INDUSTRIE nu een regentijdperk aan. Dat is althans de mening van Franse analisten. Daar zijn diverse redenen voor. Om te beginnen de nieuwe milieunormen die zware investeringen vereisen om in de toekomst nog auto’s te mogen verkopen. Met name fabrikanten die sterk afhankelijk zijn van orders voor hun dieselmodellen staan voor een grote uitdaging. Daarnaast zijn er investeringen die weliswaar (ook) als noodzakelijk worden beschouwd, maar die vooralsnog niet rendabel zijn. Het gaat hierbij om geëlektrificeerde aandrijflijnen en techniek voor autonoom rijden. Los hiervan bezorgt ‘de politiek’ de auto-industrie slapeloze nachten. Het gaat hierbij om aangescherpte milieuwetgeving, protectionisme, de spanningen tussen China en de Verenigde Staten en natuurlijk de Brexit. Ondanks dit laatste hoofdpijndossier bevindt Europa zich volgens de genoemde analisten in rustiger vaarwater dan Latijns Amerika en Noord Amerika. +++

+++ BMW biedt op de 225xe iPerformance tijdelijk (t/m 30 juni) gratis het High Executive pakket ter waarde van €4.995 aan. Daardoor krijg je op de stekkerhybride uitvoering tijdelijk gratis leren bekleding, LED koplampen, een navigatiesysteem met actuele verkeersinformatie, een sportstuur, een alarminstallatie, verwarmbare stoelen, een elektrisch bedienbare achterklep, cruise controle, automatische airconditioning, parkeersensoren en voorruitprojectie. +++

+++ BRITTEN leven zoals bekend al enige tijd buiten de realiteit. Zo denken zij in meerderheid beter af te zijn bij een Brexit (zonder de consequenties daarvan te kunnen overzien). Nu hebben zij bedacht dat zij al dit jaar zelfrijdende auto’s willen, ondanks dat de hiervoor benodigde techniek nog in de kinderschoenen staat. Het bizarre is dat het Ministerie van Transport dit mogelijk maakt. Zij wil Groot-Brittannië daarmee in de voorhoede van deze nieuwe technologie plaatsen. Met ambities is niks mis, maar het probleem is (zoals gezegd) dat de techniek nog niet voldoende ver ontwikkeld is om volgend jaar al proeven zonder bestuurder te kunnen doen. Toch wil de Britse regering daar in 2020 mee beginnen. Zij laat zich hierbij ogenschijnlijk verblinden door de voorgespiegelde inkomsten: in de komende 15 jaar zou er met deze technologie zeker €60 miljard euro verdiend kunnen worden. Dat is een gewaagde prognose aangezien niemand er nog een cent mee verdiend heeft. Groot-Brittannië denkt zich te kunnen ontwikkelen tot marktleider op het gebied van de innovatieve technologie. Maar hoe denkt zij dat te kunnen doen met een auto-industrie die vrijwel geheel in buitenlandse handen is (óók Jaguar Land Rover) en zonder onderdeel uit te maken van een sterke handelszone? +++

+++ Leaseplan zoekt een koper voor occasionsite CARNEXT . Op dit platform verkoopt het bedrijf haar ex leasewagens. Vorig jaar voorspelden banken Carnext een gouden toekomst. De Leaseplan dochter werd gewaardeerd op €1,9 miljard euro en de winst zou kunnen stijgen van €14 miljoen in 2017 naar €178 miljoen euro in 2022. In Nederland zijn er 3 verkooppunten en in heel Europa 32. In het derde kwartaal van 2018 werden bijna 65.000 auto’s verkocht. Analisten denken dat Carnext verder kan groeien met auto’s die van leasemaatschappijen afkomstig zijn die een directe concurrent van Leaseplan zijn. +++

+++ DACIA wist vorig jaar in Europa 3,4 % marktaandeel te realiseren. Daarmee passeerde de budgetdochter van Renault diens alliantiepartner Nissan in de verkoopstatistieken. De afzetteller eindigde van 528.249 exemplaren dankzij een groei van 11,7 %. De Duster is het ware verkoopskanon voor Dacia. Die bezette vorig jaar in het SUV B segment de tweede plek direct achter de Renault Captur. Op Europees niveau vertegenwoordigt Dacia 23 % van het verkoopvolume van de alliantie. Om mooie cijfers te kunnen blijven leveren, zijn er echter wel nieuwe modellen nodig. In de pijplijn zitten nieuw edities van de Sandero en Logan. Daarnaast zal de Lodgy worden vervangen door een 7-persoons kruising tussen een MPV en SUV à la de Peugeot 5008. +++

+++ Tweedehands DIESEL auto’s zijn sinds begin 2017 ruim 10 % meer waard geworden. Tegelijkertijd zijn benzine occasions juist duurder geworden. Een tweedehands diesel bracht begin 2017 gemiddeld €16.300 op. Nu is dat 10,3 % lager. Een benzinemodel was 2 jaar geleden gemiddeld €10.150 waard, maar wordt nu verkocht voor €11.150. De sterkste waardedalingen hebben zich voorgedaan bij dieselmodellen van Land Rover (20 %), BMW, Vauxhall en Audi (14 %). Nieuwe Euro 6 diesels zijn weliswaar efficiënter dan benzinemodellen, maar de consument wil gewoonweg geen diesel meer. Analisten denken niet dat dit nog gaat veranderen. +++

+++ Uit onderzoek van de Amerikaanse Automobiel Associatie (AAA) is gebleken dat de actieradius van ELEKTRISCHE auto’s bij koude weersomstandigheden sterk daalt. Deze conclusie is gebaseerd op een test van de BMW i3 S, de Chevrolet Bolt (onze Opel Ampera-e), de Nissan Leaf, de Tesla Model S 75D en de Volkswagen e-Golf. Een buitentemperatuur van -7 graden doet de reële actieradius met gemiddeld 41 % dalen. Dus in plaats van 250 kilometer kom je dan nog maar 147,5 km ver. Ook bij erg warm weer neemt het rij bereik af, maar minder sterk: bij 35 graden zorgt het koelen van het interieur voor een reductie van gemiddeld 17 %. De onderzoekers van de AAA hebben ook tests gedaan zonder de airconditioning in te schakelen. Dan daalt de actieradius van een elektrische auto bij -7 graden met gemiddeld 12 % en bij 35 graden met 4 %. De gehanteerde referentietemperatuur was 24 graden. Van de 5 door de AAA geteste auto’s scoorde de Nissan Leaf het best. Zijn rij bereik lijdt het minst onder zowel koude als warme weersomstandigheden. De BMW i3 S heeft het meeste last van wisselende temperaturen. Bij 35 graden verloor deze elektrisch auto meer dan 20 % van zijn actieradius en bij -7 graden zelfs meer dan 50 %. De AAA wijst er op dat dit grote gevolgen heeft voor de verbruikskosten en de ecologische effecten. Als de actieradius met meer dan 50 % daalt, wil dat zeggen dat het stroomverbruik per kilometer met quasi hetzelfde percentage toeneemt. Dit betekent dat de kostprijs per kilometer van de BMW i3 S dan aanzienlijk hoger ligt. Misschien wel voldoende om ervoor te zorgen dat jouw elektrische auto dan economisch erg oninteressant wordt. +++

+++ Wat waren in 2018 de populairste auto’s in EUROPA ? Marktonderzoekbureau Jato Dynamics heeft een top 10 samengesteld. De Volkswagen Golf was de populairste auto, ondanks dat er 8 % minder bestellingen (445.754) waren. Daarna volgen de B segment modellen Renault Clio (336.268), Volkswagen Polo (299.920) en Ford Fiesta (270.738). De immer populaire Nissan Qashqai is de populairste SUV in Europa met 233.026 bestellingen. Hij staat op de 5de plaats, net voor de Peugeot 208 (230.049). De Volkswagen Tiguan (224.788) staat op plaats 7 en is daarmee de tweede populairste SUV in Europa en de derde Volkswagen in de top 10. Op de plaatsen 8 en 9 staan de Skoda Octavia (223.352) en Toyota Yaris (217.642). Die laatste ging er qua verkoopaantallen 9 % op vooruit en kwam daarmee in de top 10. In 2017 stond de Yaris nog op de 15de plaats. Zijn populariteit is onder meer te danken aan de steeds populairder wordende hybride aandrijflijn. De top 10 werd gecomplementeerd door de Opel Corsa met 217.036 registraties, net voor de Dacia Sandero. Het populairste premiummodel was de Mercedes A klasse. Die staat pas op de 23ste plaats. +++ 

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) is in Europa amper winstgevend. Daarom wordt er gezocht naar een nieuwe regionale samenwerkingspartner. Het idee is dat via het delen van kosten het rendement opgevoerd kan worden. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan elektrificatie van het Fiat gamma. Begin 2020 rolt de eerste emissieloze 500 van de band in Turijn. Zijn nieuwe BEV platform is ook geschikt voor andere modelvarianten. FCA werkt momenteel samen met BMW op het gebied van autonoom rijden en met zowel PSA als Renault – Nissan -Mitsubishi op de bedrijfswagenmarkt. Voor 2019 wordt overigens rekening gehouden met een 12,2 % lagere winst. FCA denkt namelijk niet dan de goede resultaten van vorig jaar geëvenaard kunnen worden, toen er 4.842.000 auto’s werden verkocht (2 % meer dan in 2017) en de netto-omzet met 4 % steeg naar €115,4 miljard. De brutowinst kwam uit op €7,3 miljard (+3 %) en de nettowinst op €3,6 miljard (+3 %). FCA heeft nu €1,9 miljard in kas. Eind 2017 keek het bedrijf nog tegen een schuldenberg van €2,4 miljard aan. FCA behoorde in 2018 in ieder geval niet tot de autofabrikanten die een winstdaling moesten melden. In het laatste kwartaal werd zelfs 60 % meer verdiend, namelijk bijna €1,3 miljard. Maar toch maakt FCA zich zorgen. In de Verenigde Staten lijkt de vraag naar auto’s af te zwakken. In Europa spelen de strengere emissie-eisen en WLTP ook Fiat en Jeep parten. In China is de automarkt in mineur, waardoor FCA aldaar in het laatste kwartaal van 2018 zelfs bijna €300 miljoen verlies moest incasseren. Het totaal aantal wereldwijd verkochte auto’s lag in die 3 maanden met 1.177.000 exemplaren 70.000 stuks lager dan een jaar eerder. +++

+++ Carlos GHOSN heeft zijn tweede huwelijk luxueus gevierd op kosten van Renault. De bruiloft vond plaats in het Grand Trianon, een paleisje in de kasteeltuin van Versailles dat nog gebouwd is door Lodewijk XIV. De rekening, geschat op zeker €50.000 euro, werd niet eens opgemaakt maar stilzwijgend afgetrokken van het bedrag dat Renault als hoofdsponsor had geschonken aan het monumentale complex. Volgens de Franse pers geldt ‘niet gemeld privé-gebruik’ van dergelijke publieke gebouwen als bestrafbaar ‘sociaal misbruik’. Het is de zoveelste malversatie van de in ongenade gevallen ex-topman van Renault, Nissan en Mitsubishi. Het ‘sociale misbreuk’ werd ontdekt tijdens de interne onderzoeken die de Franse autofabrikant heeft ingesteld nadat Ghosn in Japan werd gearresteerd. Renault wil proberen om de kosten te verhalen op haar voormalige baas. De val van Ghosn leidt inmiddels tot steeds meer frictie tussen Renault en Nissan. Advocaten van de Franse autofabrikant beschuldigen Nissan er van “als een verlengstuk van de Japanse officier van justitie op te treden” door geregeld een nieuwe lijst met beschuldigingen aan te reiken. Daarnaast ziet Nissan niets in het plan van Renault om haar nieuwe bestuursvoorzitter, de van Michelin afkomstige Jean-Dominique Senard, ook in die rol bij Nissan te benoemen. Die dubbele rol is wel afgesproken binnen de alliantie, maar stuit nu op weerstand bij de Japanners die de invloed van hun Franse aandeelhouder het liefst zo ver mogelijk willen terugdringen. Hiroto Saikawa, de baas van Nissan, stelde al direct na de arrestatie van Ghosn dat die veel te veel macht had bij de alliantie. Formeel staat Renault evenwel in haar recht om Senard ook bij Nissan te parachuteren. Maar goed: ‘gelijk hebben’ is niet perse hetzelfde als ‘gelijk krijgen’. +++

+++ HYUNDAI heeft de prijs van de Nexo met minimaal €5.000 verhoogd naar €74.995 euro. Tot vorige maand kon met de waterstof cross-over worden weggereden voor €69.995 euro. Voor de uitvoering met Plus Pack dient voortaan €80.995 te worden betaald versus voorheen €73.995 euro. De meerprijs van dit pakket is dus anderhalf keer hoger geworden. Volgens de importeur van Hyundai zijn de hogere tarieven noodzakelijk om een realistische businesscase te kunnen maken voor de waterstofauto. Men wil dit model niet met verlies blijven verkopen nu het aantal klantorders in korte tijd is gestegen van 174 naar meer dan 300. Hiermee behoort Nederland in Europa tot de absolute koplopers. Dat is natuurlijk te danken aan de tot 4 % verlaagde bijtelling waar de Nexo dankzij zijn waterstoftechniek ook in 2019 voor in aanmerking komt. Voor vergelijkbaar geprijsde elektrische auto’s met een batterij zoals de Jaguar I-Pace en de Tesla Model S / X geldt dit fiscale voordeel niet meer. Hyundai dacht vorig jaar nog dat de toegevoegde waarde van de Nexo vooral op PR gebied lag en dat er nooit serieus veel orders geschreven zouden kunnen worden voor de waterstof cross-over. Dat blijkt nu dus anders te zijn, waardoor het model rendementtechnisch zijn eigen broek moet gaan ophouden. +++

+++ Ook België heeft last van LAADPAALKLEVERS . Dat komt ook omdat er bij dergelijke palen gratis geparkeerd kan worden. Er is bij onze zuiderburen, op enkele gemeenten na die de uitzondering vormen, geen wetgeving op basis waarvan boetes uitgedeeld kunnen worden indien een elektrische auto bij een laadpaal niet aan het laden is. In de toekomst wil men dit veranderen, maar er zijn wel een aantal praktische bezwaren. Opladen is immers erg tijdrovend. Die tijd zullen menig eigenaar van een elektrische auto gebruiken om andere activiteiten te ontplooien, bijvoorbeeld werken. Is het dan redelijk dat zij daarmee stoppen zodra hun auto opgeladen is? Het gaat dan immers niet alleen om het loskoppelen van de auto, maar zij zullen dan ook op zoek moeten naar een normale parkeerplaats. En dat kan soms lang zoeken zijn. Voor de rechter valt aannemelijk te maken dat werk dit niet altijd mogelijk maakt. +++

+++ De Nederlandse importeur van MASERATI , Louwman Exclusive, werkt aan een kogelvrije versie van de Levante. De bepantserde uitvoering zal in beveiligingsklasse B4 vallen. Voor dit project werkt de importeur samen met Van Berkel. Eind dit jaar moet de kogelvrije Levante klaar zijn. Van Berkel heeft naar eigen zeggen lichtgewicht bepantsering ontwikkeld waardoor de Maserati onopvallend en zonder grote constructieve aanpassingen te voorzien is van zogeheten ‘zero hole’ beveiliging. Dat gebeurt door de zijpanelen, het dak, de voorzijde en de achterzijde van de Levante te voorzien van een speciaal vezelachtig materiaal. Ook worden kogelwerende staalsoorten toegepast en de normale zijruiten vervangen door gelamineerd veiligheidsglas met een dikte van ongeveer 22 millimeter. Als dat breekt, blijft het op zijn plek, zodat de inzittenden niet verwond worden door rondvliegende scherven. Van Berkel produceerde in 1994 zijn eerste gepantserde voertuig voor een speciale eenheid van de Nederlandse politie. +++

+++ Er zijn vorige maand meer gebruikte auto’s verkocht dan in januari 2018. Autobedrijven verkochten in januari 104.359 OCCASIONS . Dat is 4,3 % meer dan in dezelfde maand van 2018. De meeste Tesla occasions blijven in Nederland, namelijk 70 %. In totaal vonden 450 exemplaren in januari een andere eigenaar. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van de eerste maand van 2018. Analisten denken dat daardoor de prijzen van gebruikte auto’s van Tesla hoog zullen blijven. De 10 grootste groeiers qua occasionverkoop in januari waren achtereenvolgens Tesla (260,8 %), Jeep (45,9 %), Jaguar (32,1 %), Lexus (29,2 %), Dacia (27,4 %), Skoda (25,8 %), Mini (25,5 %), Porsche (23,0 %), Dodge (17,6 %) en Volvo (14,7 %). +++

+++ POLESTAR is op zoek naar nieuwe investeerders. De topman van zustermerk Volvo, Håkan Samuelsson, sluit niet uit dat het jonge automerk wordt ondergebracht bij een andere partij. Op die manier kan maximaal worden ingespeeld op de toenemende belangstelling voor elektrisch en autonoom rijden. Traditionele autofabrikanten dragen de ballast van modellen met een verbrandingsmotor. Polestar kan met een schone lei beginnen, alhoewel er in het benzinemodel nog wel een benzinekrachtbron zit. Alle navolgende auto’s van dit merk zullen volledig elektrisch zijn. Polestar is nu voor de helft eigendom van Volvo. De andere helft van de aandelen is in het bezit van haar Chinese moederbedrijf Geely. +++

+++ Automobilisten maken vaker ernstige SNELHEIDSOVERTREDINGEN . In 2018 reden ruim 72.000 automobilisten minstens 30 kilometer tot zelfs meer dan 100 kilometer harder dan is toegestaan, een toename van 10 % ten opzichte van 2017. Vooral op snelwegen hebben automobilisten vorig jaar extreem veel harder gereden dan de maximale snelheid. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). In 2015 waren er nog slechts 55.000 extreme snelheidsovertredingen. Dat aantal is de afgelopen 4 jaar steeds verder opgelopen. Een goede verklaring voor de opmerkelijke stijging van het aantal ernstige snelheidsovertreders op de weg heeft het CJIB niet voorhanden. Het kan in ieder geval niet liggen aan het strenger optreden door politieagenten, want de stijging is louter in beeld gekomen door digitale flitspalen. Ook het Openbaar Ministerie (OM) kan daarvoor (nog) geen verklaring geven. De politie heeft het antwoord evenmin. “Van iemand die boven de 50 kilometer te hard rijdt, wordt het rijbewijs ingenomen. Dat komt regelmatig voor”, weet een woordvoerder van de landelijk eenheid. Bij overtredingen tot 30 km/u te snel krijgt de automobilist een boete van het CJIB, via de bekende brief met acceptgiro. Bij alles daarboven wordt het OM ingeschakeld. Bij 30 tot 50 kilometer te snel krijgt de autobestuurder meestal via een strafbeschikking een extra hoge boete. Bij recidive kan de officier van justitie ook beslissen de zaak voor de rechter te brengen. Vanaf 50 kilometer te hard kan het rijbewijs worden ingenomen. Rijdt een automobilist 100 % te snel, dan kan de politie het voertuig in beslag nemen. Sommige automobilisten maken het wel erg bont. Vorig jaar reden 17 automobilisten binnen de bebouwde kom ruim 100 kilometer te hard. De bestuurders moeten dan met minimaal 130 of 150 km/u door stad of dorp gereden hebben. Ook op de snelweg (78 keer) en buiten de bebouwde kom (49 keer) waren er bestuurders die minstens 100 km/u te hard reden. Het gros van de extreme snelheidsovertredingen vindt echter plaats als een automobilist 30 tot 50 kilometer harder rijdt dan maximaal is toegestaan. Op een snelweg met 100 kilometer per uur als maximum rijdt de bestuurder dan tussen de 130 en 150 kilometer per uur. De toename van extreme overtredingen is opmerkelijk omdat het aantal kleine snelheidsovertredingen (tot 30 km/u te hard) vorig jaar juist ruwweg gelijk is gebleven. Volgens cijfers die het CJIB bekendmaakte, bedroeg dit aantal overtredingen bijna 7,8 miljoen. Het totale bedrag aan opgelegde boetes bedroeg €463 miljoen. De lichte daling van het aantal ‘kleine’ snelheidsovertredingen heeft waarschijnlijk te maken met de politiestakingen in de zomer, waardoor de actievoerende agenten minder boetes uitdeelden. De stijging van het aantal extreme snelheidsovertredingen was vermoedelijk nog hoger uitgevallen zonder deze politiestaking. Langs de N201 bij Vreeland zijn vorig jaar veruit de meeste automobilisten geflitst. 2 nieuwe flitspalen leverden daar in een jaar tijd 120.000 boetes op. Het totaal aantal verkeersovertredingen (inclusief door rood licht rijden en fout parkeren) daalde licht tot 9,2 miljoen. Op de Amsteldijk in Amsterdam reden in 1 jaar tijd ruim 8.000 automobilisten door rood. Net als in andere jaren werden dankzij trajectcontroles de meeste automobilisten op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam gesnapt. De 664.000 uitgedeelde boetes op dit traject vormen ruwweg eenderde van alle snelheidsboetes door trajectcontroles op de snelweg. +++

+++ Iedereen met een TESLA gebouwd in oktober 2016 of later kan binnenkort gebruik maken van 2 nieuwe features: Sentry Mode en Dog Mode. Topman Elon Musk laat weten dat de eerste een reactie is op de vele inbraken in een auto van het merk. Wie de nieuwe functionaliteit later deze maand ‘via de lucht’ binnenhaalt, ziet de beveiliging van zijn Tesla flink toenemen. De 8 camera’s die de modellen van dit merk rijk zijn, veranderen bij een naderend object in evenzoveel beveiligingscamera’s. De beelden die ze opnemen, worden bewaard, waarna de eigenaar bewijs uit alle hoeken heeft wie het op zijn auto had voorzien. Om te voorkomen dat er wordt ingebroken, speelt het alarmsysteem van de Tesla Bach’s Toccata en Fugue in D Minor keihard af. Dat zou zeer afschrikwekkend moeten zijn. Met de Dog Mode kan je honden veilig in een geparkeerde Tesla achterlaten. In dat geval blijven de radio en airconditioning aan, ook al is de auto uitgeschakeld. Om te voorkomen dat bezorgde voorbijgangers op een snikhete zomerdag toch het raampje intikken om de zielige viervoeter te redden, verschijnt er op de centrale display van de Tesla dat de hond het goed maakt. +++

+++ TOMTOM heeft vorig jaar €44,8 miljoen winst geboekt. Het bedrijf maakte in 2017 nog een verlies van bijna €200 miljoen. Tomtom heeft in 2018 een omzet van €860 miljoen gerealiseerd. Eerder dit jaar werd bekend dat Bridgestone de telematicadivisie van het bedrijf voor een kleine €1 miljard koopt. Tomtom wil zich concentreren op het leveren van kaartdiensten aan de auto-industrie en softwareontwikkelaars. +++

+++ Al meer dan 400.000 Duitse bezitters van een VOLKSWAGEN met TDI motor (of een dergelijk model van de dochtermerken Audi, Seat of Skoda) hebben een schadeclaim ingediend. Reden is de waardevermindering van hun auto door de sjoemeldiesel affaire. Het is nu 3 maanden geleden dat men een claim kon indienen. Inmiddels staat de teller op ruim 401.000. Wanneer de rechtszaak daadwerkelijk van start gaat, is nog altijd niet bekend. De gezamenlijke claim is ingediend door de consumentenbond Bundesverband der Verbraucherzentralen die hoopt door gezamenlijk optreden de benadeelde dieselbezitters een sterkere positie te bezorgen. Samen sta je immers sterk. Bezitters van een TDI diesel kunnen zich nog tot aan het begin van de mondelinge behandeling van de zaak aansluiten. Advocaten van de consumentenbond denken een sterke zaak te hebben omdat er in de Verenigde Staten al veel claims zijn toegewezen. De Bundesverband der Verbraucherzentralen neemt zelf de kosten van de rechtszaak voor haar rekening indien zij door de rechter niet in het gelijk worden gesteld. Ook in andere landen, waaronder Nederland, worden soortgelijke claimzaken gevoerd of zijn ze in voorbereiding. +++

Comments are closed.