Subaru komt met hybride e-Boxer

0

Subaru introduceert op de van 7 t/m 17 maart te houden autosalon van Genève haar eerste geëlektrificeerde modellen voor de Europese markt. De 2 voertuigen krijgen zogeheten e-Boxer technologie.

Heel veel details wil Subaru nu nog niet prijsgeven. De Japanners houden het voorlopig bij 2 geëlektrificeerde modellen. “Die worden aangedreven door een e-Boxer krachtbron”, aldus een woordvoerder van Subaru. Het gaat daarbij om hybride technologie met op de achteras een compact accupakket van 0,6 kWh. De aandrijflijn werd afgelopen september al in Japan in de XV (foto) gepresenteerd. Die had een 2,0 liter boxer 4 cilinder van 150 pk en 188 Nm als basisunit. Een elektromotor voegt daar 14 pk en 65 Nm aan toe. Het gemiddelde benzineverbruik komt volgens de Japanse meetcyclus uit op 6,7 liter per 100 km.

De technologie debuteert vermoedelijk in de Impreza / XV (foto) en de nieuwe Forester. De nieuwe editie van deze SUV is in de Verenigde Staten al gepresenteerd, maar moet zijn Europese debuut nog maken. Door de Forester ook als Hybrid te gaan leveren, zou Subaru soortgelijke versies van de jongste Honda CR-V en Toyota RAV4 van repliek kunnen dienen.

Waarschijnlijk gaat het dus niet om een stekkerhybride oplossing. Die technologie heeft Subaru al wel in huis, want Subaru levert in de Verenigde Staten sinds november de Crosstrek (de Amerikaanse naam voor de XV) Hybrid. Die beschikt over een stekkerhybride aandrijflijn bestaande uit een 2,0 liter 4 cilinder boxermotor, Symmetrical All-Wheel Drive, een CVT automaat, een elektromotor en een lithium/ion batterij. In de elektrische modus kan deze Subaru maximaal 27 kilometer afleggen. Wordt ook de inhoud van de benzinetank benut, dan bedraagt de actieradius 775 kilometer.

Op de autosalon van Genève toont Subaru overigens ook de vernieuwde Levorg met een nieuw ontworpen voorzijde en motorkap. Daaronder bevindt zich een eveneens herziene atmosferische 2,0 liter boxermotor. Die vervangt de geblazen 1.6. Naar verwachting daalt de prijs daardoor fors. Nu kost de Levorg minimaal 41.799 euro. Subaru hintte er vorig jaar op dat de opvolger van de WRX STi ook een stekkerhybride aandrijflijn krijgt, maar die zal in Genève nog niet te zien zijn.

Comments are closed.