Exclusief: preview nieuwe Volvo S60

0

In het D segment voor sedans worden de Duitse premium merken Audi, BMW en Mercedes-Benz steeds dominanter. Infiniti heeft met haar Q50 geen voet tussen de deur kunnen krijgen, de Alfa Romeo Giulia blijkt verkooptechnisch een eendagsvlieg te zijn geweest en Jaguar had de ontwikkelingskosten van de XE beter aan een ander model kunnen besteden. Maar hoe zit het met het alternatief van Volvo? Is de nieuwe S60 wel in staat om klanten af te snoepen van de A4, 3-serie en C klasse? Lees hier de bevindingen van een preview.

Volvo heeft eerder deze maand de prijzen bekendgemaakt van alle modellen uit het nieuwe S60 gamma. Daarbij kan er gekozen worden uit turbobenzine en stekker hybride. De diesels zijn in de ban gedaan, ofschoon Volvo net de verbeterde B4/B5 motorengeneratie met milde hybride techniek klaar heeft. Ook qua uitrusting hebben de Zweden een duidelijke keuze gemaakt: de nieuwe S60 wordt alleen leverbaar als R-Design. Tast dit beperkte gamma de aantrekkingskracht van de (sport)sedan van Volvo aan? Niet perse, want als R-Design ziet de S60 er gelikt uit. En de stekker hybride uitvoeringen (T6, T8 en T8 Polestar Engineered) bieden een indrukwekkende prijs:pk verhouding. Verder biedt ook de S60 alle traditionele kwaliteiten van het Zweedse automerk zoals een comfortabel interieur dat afgewerkt is met fraaie materialen, een hoog modern dashboard met digitale schermen en een zeer complete veiligheidsuitrusting.

Lloyd (56) rijdt momenteel in een Nissan Qashqai en vindt de S60 een erg aantrekkelijke auto. Hij is met name te spreken over het design, de perfect gekozen carrosserie proporties en de merk karakteristieke Thor’s Hammer LED verlichting. Ook het ontwerp van de velgen mag er wat hem betreft zijn. “Deze auto straalt echt snelheid uit”. Lloyd vervolgt: “Ook de veiligheidsuitrusting is zeer indrukwekkend. Alles wat je ook maar kunt bedenken, zit er op. Daarnaast zijn er tal van assistentiesystemen, zoals een 360 graden camera die helpt bij het parkeren en voorruitprojectie waardoor de bestuurder zijn ogen op de weg gericht kan houden. Het interieur vind ik fantastisch. Het multimediasysteem is makkelijk te bedienen en alle gebruikte materialen zijn van premium kwaliteit. Het formaat van de kofferbak is indrukwekkend. Bovendien kan de achterklep elektrisch worden geopend door een voetbeweging onder de bumper of door een druk op de knop op het dashboard. Ik ben met name onder de indruk van de stekkerhybride versies. Dat is toch de toekomst. Steeds meer steden stellen zones in waar alleen auto’s met een lage emissiewaarde mogen komen. De T6, T8 en T8 Polestar Engineered zijn voor mij beter geschikt dan volledig elektrische auto’s die ik nog steeds onvoldoende actieradius vind hebben”.

Stewart (48) is reeds Volvo klant want hij heeft een S80. “Van die auto heb ik altijd veel plezier gehad, maar nu moet ik kiezen tussen de iets grotere S90 en de kleinere S60. Persoonlijk vind ik het design van de eerste indrukwekkender, maar in vergelijking met de BMW 3-serie is de S60 erg aantrekkelijk. Ik ben meer dan 1,95 meter lang en kan in deze Volvo een zeer comfortabele zitpositie vinden met voldoende hoofd/been ruimte en voldoende verstel mogelijkheden voor het stuurwiel en de stoel. Ik kan in de S60 zelfs comfortabel achterin zitten. Daar is duidelijk meer ruimte dan in de Audi A4. Ik had de krachtige D5 dieselversie van de S80, maar ik heb nu wel trek in die 340 pk van de T6 uitvoering. Het digitale instrumentarium vind ik een verbetering omdat daarop veel meer rij informatie geprojecteerd kan worden dan bij analoge klokken. Maar de bediening van het multimediasysteem leidt tijdens het rijden te veel af. Ik ben daarom blij dat de installatie op spraakinstructies reageert”.

Tot slot de mening en bevinden van David (49), die momenteel in een Renault Mégane Estate rijdt. “Dit is feitelijk de eerste Volvo die ik zelf zou willen bezitten. Het design vind ik simpel, maar elegant. Alles heeft de juiste proporties. Het illustreert hoe BMW de plank heeft misgeslagen met de vormgeving van de jongste 3-serie. Ik heb de Mégane Estate gekozen vanwege de grote kofferruimte, maar met de 442 liter van de S60 kan ik ook wel uit de voeten. De V60 is natuurlijk praktischer, maar die vind ik er niet zo goed uit zien. Het zitcomfort van beide Volvo modellen is evenwel onvergelijkbaar. In het interieur heb ik alleen even moeten wennen aan de forse middenconsole. Ik ben normaal gesproken van aanraakschermen omdat ik voor mijn werk handschoenen moet dragen, maar het verticale display van de S60 bevalt mij veel beter dan de reguliere horizontale exemplaren van de concurrentie. Het is alleen jammer dat niet alle internetfuncties in het landelijke gebied waar ik woon werken. Verder vind ik niks mis met een ouderwetse CD speler, maar die heeft de S60 niet. Frustrerend vind ik ook de gewoonte van autofabrikanten om moderne auto’s met vierwielaandrijving standaard te combineren met een automaat. Op een onverharde ondergrond heb ik veel liever een handbak”.

Reageren is niet mogelijk.