Foutloos: test Volkswagen T-Cross

0

Het SUV koopvirus woedt al enige tijd ook in het B segment, oftewel de klasse van de compacte auto’s. Veroorzaker was Nissan met de Juke, maar de doorbraak kwam toen Renault in 2013 de Captur lanceerde. Sindsdien zijn de verkopen van dit type auto’s verdubbeld en de verwachting is dat er in de komende 5 jaar wederom een afzetstijging van 100 procent zal plaatsvinden.

Die boot wil Volkswagen niet missen. Dit Duitse merk was er in het SUV segment (de Touareg uitgezonderd) niet vroeg bij, maar met de tweede generatie Tiguan en met name de T-Roc heeft zij een inhaalslag gemaakt. Nu kan de concurrentie in het B segment daaronder zijn borst nat maken. Volkswagen valt hen aan met de T-Cross. Naar goed gebruik in Wolfsburg een auto die niet echt spannend is om te zien, maar over elk detail is nagedacht om zo die concurrentie in het defensief te kunnen drukken.

De T-Cross is gebaseerd op de Polo, maar hij is iets langer (4,11 meter) en 11 centimeter hoger. Het meubilair is 10 centimeter verder boven het wegdek geplaatst, wat niet alleen de overzichtelijkheid van de auto ten goede komt, maar vooral een betere ruimtebenutting oplevert, ondanks dat de wielbasis identiek is.

Die hogere zitpositie valt direct op als je instapt. Ook is de T-Cross merkbaar ruimer dan diverse andere B segment SUV modellen. Vooral de interieurbreedte is indrukwekkend. Ook achterin is er voor volwassenen voldoende ruimte. Je kan daarbij ‘spelen’ met de hoeveelheid bewegingsvrijheid voor de benen van de achterpassagiers want de bank is over een lengte van 15 centimeter verschuifbaar.

Met de achterbank in normale positie is er 385 liter bagageruimte beschikbaar, oftewel 10 procent meer dan in de Polo. In de voorste stand stijgt de kofferbakcapaciteit naar 455 liter. Dat vergroot de flexibiliteit van de T-Cross. Klap je de achterbankleuning om, dan ontstaat er een stouwvolume van 1.281 liter. Volgens Volkswagen is geen enkele concurrent ruimer. Een belangrijke troef is bovendien dat de leuning van de bijrijderstoel (basisversie uitgezonderd) platgelegd kan worden. Daardoor kunnen er extra lange voorwerpen vervoerd worden in de Volkswagen. Enige minpunt is dat met de achterbank in de voorste positie er een groot ‘gat’ in de wagenbodem ontstaat waarin kleine voorwerpen ogenschijnlijk zoek kunnen raken.

Ondanks het hogere zwaartepunt rijdt de T-Cross niet wezenlijk anders dan de Polo. De vering is voor een B segment auto opvallend comfortabel en de besturing is zowel licht als nauwkeurig. De T-Cross helt minder over dan je op basis van zijn hoge bouw zou verwachten. Rolgeluiden weten de cabine niet binnen te dringen. Al met al is het weggedrag heel volwassen en de bediening is volkomen probleemloos. Er zijn spannender en scherper rijdende auto’s, maar de primaire doelgroep van de B segment SUV (oudere autoconsumenten) zit daar vermoedelijk helemaal niet op te wachten.

De op benzine draaiende 3-pitter (andere motorsmaken zijn vooralsnog niet leverbaar, maar je hebt wel de keuze tussen 95 of 115 pk) is stil en, zolang je het toerental maar boven de 2.500 houdt, goed bij de les. Er kan in respectievelijk 10,2 en 11,5 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd en als emissiewaarde geeft Volkswagen voor beide vermogenversies 112 gram CO2/km op. Daarmee verwijst de T-Cross segmentleider Renault Captur duidelijk naar het tweede plan. Die stoot in TCe 90 uitvoering 122 à 124 gram uit en heeft 13,1 seconden nodig om de 100 km/u aan te kunnen tikken. Er zijn compacte turbomotoren die gretiger toeren maken en je moet er op bedacht zijn dat de TSI bij wegrijden of parkeermanoeuvres kan afslaan, maar de 3-pitter van Volkswagen is wel verfijnd. De handbak (5 versnellingen bij de 95 pk versie en 6 in de 115 pk uitvoering) schakelt plezierig. Voor 1.800 euro extra kan je op de laatste een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling krijgen.

Hoewel de T-Cross niet noemenswaardig anders rijdt dan de Polo, is er wel een ander onderdeel waar sprake is van een groot verschil: de interieurkwaliteit. Uit recent marktonderzoek van Volkswagen is blijkbaar gebleken dat de autoconsument liever een hightech uitrusting heeft dan een topafwerking. Aan die wens is bij de T-Cross (en de T-Roc) gehoor gegeven. Het zogeheten Active Info instrumentarium heeft zondermeer allure en sommige functies van het multimediasysteem zijn voor een auto uit dit segment indrukwekkend, maar je mist de oude vertrouwde Volkswagen kwaliteit en zachte materialen. Alles wat je aanraakt, voelt hard aan. Dat neemt niet weg dat de afwerking foutloos is en dat het dashboard een robuuste indruk maakt. Daardoor hoeven ook merkfans zich niet bekocht te voelen in de T-Cross.

Elke T-Cross is standaard voorzien van onder meer elektrisch bedienbare ramen voor & achter, elektrisch bedienbare buitenspiegels, LED dagverlichting, idem achterverlichting, een geluidsinstallatie, een verschuifbare achterbank, enkele actieve veiligheidssystemen (Lane Assist, Front Assist inclusief City Emergency Braking, een wegrijdhulp voor op hellingen en het E-Call nood oproepsysteem), Radio Composition Colour en stalen 16 inch wielen met sierdoppen. Airconditioning zoek je in deze 22.620 euro kostende T-Cross tevergeefs (hij is er alleen met de 95 pk motor), hetgeen dus peentjes zweten betekent in de steeds warmer wordende zomers.

Wil jij de T-Cross over een paar jaar makkelijk in kunnen ruilen, dan is er wat voor te zeggen om voor de Life uitvoering (24.630 euro in 95 pk configuratie en 25.970 euro met 115 pk) te gaan. Die heeft als belangrijkste extra’s handbediende airconditioning, adaptieve cruise controle met automatische afstandsregeling, 16 inch Belmont lichtmetalen velgen, een met leer bekleed multifunctioneel stuurwiel (incl. bedieningsknoppen), een armsteun tussen de voorstoelen, een neerklapbare leuning van de bijrijderstoel, hoogteverstelling op de voorstoelen, mistlampen met bochtverlichting en USB plus Bluetooth (telefoonvoorbereiding) aansluitingen. De door de wol geverfde Volkswagen fan herkent de T-Cross Life aan zijn zwarte dakrails. De meeste luxe biedt de T-Cross Style: zilverkleurige dakrails, 17 inch Chesterfield lichtmetalen velgen, LED koplampen, sfeerverlichting, automatische airconditioning, sport/comfort stoelen, vermoeidheidsherkenning, een licht en regen sensor, parkeersensoren voor & achter en een draadloze inductie telefoon oplader zijn bij deze Volkswagen van de partij. Hij is er alleen met de 115 pk motor en kost 27.860 euro.

Optioneel levert Volkswagen een R-Line stylingpakket voor de T-Cross. Het exterieur krijgt dan modelspecifieke bumpers, idem grille, dorpelbekleding, 17 inch lichtmetalen Sebring velgen, een met leer bekleed sportstuur, sportstoelen, aluminium pedalen, idem instaplijsten, speciale ‘3D Race’ afwerkingdetails, een zwarte dakhemel en sfeerverlichting. Het R-Line pakket kost 1.030 euro. Leuk wordt het met de designpakketten. Daarin vind je bijvoorbeeld gele of groene velgen met bijpassend gekleurde spiegelkappen. Kwestie van zoeken op de namen Bamboo Barden of Energetic Orange in de optielijst. Wel even goed nadenken met welke lakkleur je dat wilt combineren. Adaptieve onderstelregeling, sleutelloze toegang, een parkeerassistent, koplampen met volledige LED techniek en een Beats geluidsinstallatie zijn ook leverbaar, mits je bijbetaalt. Dat geldt ook voor het volledig digitale instrumentarium. Audi noemt het Virtual Cockpit, bij Volkswagen heet het Active Info Display.

 

100%
100%
Awesome

Conclusie

Het is jammer dat de T-Cross niet de combinatie van 'Golf kwaliteit tegen Polo formaat' biedt, maar dat neemt niet weg dat Volkswagen zijn huiswerk indrukwekkend goed gedaan heeft. En ondanks de harde interieurmaterialen is de afwerking toch beter dan die van de Renault Captur of Peugeot 2008. Ook het multimediasysteem is superieur. De T-Cross is praktisch, ruim, rijdt heel volwassen en is zeer comfortabel. Vanuit deze optiek vallen de prijzen mee. Dat maakt hem tot één van de beste aanbiedingen in zijn klasse en misschien zelfs wel tot de nieuwe referentie in het SUV B segment.

De enige kanttekening die je bij de T-Cross zou kunnen plaatsen, maar dat is persoonlijk, is dat de Volkswagen uitstraling mist. Zelfs het oranje testexemplaar. Nu is dat niet erg omdat de T-Cross het nieuwste van het nieuwste is in het SUV B segment, maar volgend jaar kunnen wij verse edities van de Nissan Juke, Peugeot 2008 en Renault Captur verwachten, evenals een opvolger voor de Ford EcoSport. Grote kans dat die meer visuele flair bieden.

  • 10
  • User Ratings (80 Votes)
    4.3

Comments are closed.