Hybride techniek maakt van Jeep Renegade en Compass een zuinig terreinbeest

0

De Jeep Renegade en Compass kunnen binnenkort besteld worden in stekkerhybride uitvoering. Volgens de fabrikant zorgt deze techniek voor een lager verbruik en betere prestaties in het terrein.

De Renegade PHEV en Compass PHEV kunnen worden beschouwd als het startschot van het elektrische offensief van Fiat Chrysler Automobiles. Na Jeep zullen andere merken van het concern hybride modellen lanceren. Ook zitten er volledig elektrische auto’s in de pijplijn.

De stekkerhybride modellen van Jeep die op de autosalon van Genève getoond worden, zijn nog niet productierijp. Toch vertellen zij veel over de toekomstige semi-elektrische versies van de Renegade en Compass. Beide modellen hebben een 150 pk sterke 1,3 liter turbobenzine krachtbron als basisunit. Die krijgt assistentie van een op de achteras geplaatste elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, 190 à 240 pk.

Met een volgeladen batterij kan men een afstand van 50 km volledig emissieloos rijden. De topsnelheid is in deze elektrische modus begrensd op 130 km/u. Jeep belooft een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 50 gram/km. De krachtigste uitvoering (240 pk) accelereert in afgerond 7 seconden naar 100 km/u. Omdat de stekkerhybride modellen nog niet productierijp zijn, spreekt Jeep van “indicatieve cijfers”. Ter vergelijking: de Mini Countryman S E ALL4 is goed voor 224 pk en zit in 6,8 seconden op 100 km/u. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 55 gram/km.

Behalve het lage emissiewaarde biedt de voor Jeep nieuwe stekkerhybride techniek nog meer voordelen. Dankzij de plaatsing van een elektromotor op de achteras zijn er geen ingewikkelde differentiëlen en zware cardanas meer nodig om die wielen aan te drijven. Jeep noemt deze techniek ‘4×4-e’ en belooft betere terreinprestaties dankzij het instant beschikbare koppel van de elektromotor. Met het oog hierop zijn de Renegade PHEV en Compass PHEV op de autosalon van Genève in stoere Trailhawk uitvoering met extra bodemspeling te zien. Jeep wil daarmee communiceren dat de nieuwe stekkerhybride techniek goede terreinprestaties niet in de weg staat.

Beide Jeep modellen zijn voorzien van een aangepast instrumentarium en multimedia scherm, waarmee de bestuurder in de gaten kan houden hoe het hybride systeem werkt. Door middel van 3 drukknoppen kan worden gekozen tussen 3 rij modi: hybride, volledig elektrisch en ‘e-save’ (waarbij de batterijstroom wordt gespaard voor later). De accuset kan worden opgeladen met behulp van de benzinemotor (via de dynamo) en door middel van hergebruik van remenergie, maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Wie echt schoon wil rijden, laadt de accu’s bij een paal op.

Het is nog niet bekend wanneer de stekkerhybride versies van de Renegade en Compass op de markt komen. De aandrijflijn zal in een later stadium beschikbaar komen voor de Fiat 500X (190 pk) en de Alfa Romeo Tonale (240 pk) zodat men zoveel mogelijk klimaatdrammers kan bedienen. Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles wil vanaf 2021 van elke Jeep een geëlektrificeerde versie aan kunnen bieden.

Reageren is niet mogelijk.