Aston Martin kondigt handgeschakelde Vantage aan

0

Aston Martin heeft een illustratie gemaakt dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat: 3 pedalen in combinatie met het woord ‘Vantage’. Het betekent dat een handgeschakelde uitvoering van deze sportwagen in aantocht is.

De Britse sportwagenfabrikant kondigde in 2016 al aan dat zij de handbak niet definitief zou afzweren. Deze toezegging aan de internationale pers blijkt nu geen loze belofte te zijn. Aston Martin komt op korte termijn met een Vantage uitvoering die over een ‘ouderwetse’ handgeschakelde transmissie (en een koppelingspedaal) beschikt.

De nieuwe versie zal worden gepresenteerd in het kader van de update die de Vantage ondergaat. De handbak (die over 7 versnellingen beschikt) is bestemd voor de nieuwe AMR versie die een wat potentere versie van de 4,0 liter V8 motor van Mercedes-AMG onder de kap heeft. Reken op een vermogenboost tot circa 535 pk. Met de handgeschakelde uitvoering speelt Aston Martin in op de behoefte van klanten die maximaal betrokken willen zijn bij het rijden. Dat lukt in hun ogen met een automaat niet optimaal.

De ‘standaard’ versie van de Vantage, die eind 2017 werd gepresenteerd (zie foto), beschikt over 510 pk en 685 Nm. De motorkracht wordt bij deze uitvoering via de bekende 8-traps automaat van ZF naar de achterwielen gestuurd. Met deze aandrijflijn kan de instapper van Aston Martin in 3,7 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 314 km/u. De nieuwe AMR uitvoering van de Vantage zal zich verder onderscheiden met fel gekleurde carrosserieaccenten, meer spoilers plus splinters en een strakker afgesteld onderstel.

De vorige generatie van de (V8) Vantage was ook leverbaar met een handbak, evenals de bruut extreme 12 cilinder uitvoering. Hetzelfde gold voor de DB9, de voorganger van de DB11 en diens heftige broer DBS. Maar het zijn andere tijden. Anders dan vroeger heeft een automaat vaak meer versnellingen dan een handbak. Ook kan er dankzij de huidige techniek sneller van verzet mee worden gewisseld. Precies wat de sportwagenfan wil, zou je zeggen. En in het geval van de Porsche 911 leidt de PDK transmissie (met dubbele koppeling) ook nog eens tot een lager verbruik in vergelijking met de handgeschakelde uitvoering, en dus tot een lagere prijs.

Maar er is dus ook een klantengroep die van mening is dat er niks boven handwerk gaat. Zij vinden dat er niks mis mee is om zelf de schakelhandelingen te verrichten om de auto op de gewenste snelheid te krijgen. Sterker nog: alleen een handbak maakt een sportwagen helemaal af. Het feit dat er dan minder snel van verzet kan worden gewisseld, nemen zij op de koop toe. Porsche levert daarom sommige modellen met een handgeschakelde transmissie. Hetzelfde geldt voor Chevrolet bij de Corvette Stingray en Jaguar bij de F-Type.

Ondanks de ambachtelijke voordelen van het zelf kunnen schakelen, kiest het gros van de sportwagenkopers tóch voor de automaat. Niet alleen in Noord Amerika en China, waar veel autorijders niet van huis uit hebben meegekregen hoe zij zelf moeten schakelen en koppelen, maar ook in Nederland waar het lagere verbruik van de automaatuitvoering zich zoals gezegd vertaalt in een gunstigere nieuwprijs omdat er minder BPM heffing is als gevolg van de CO2 uitstoot.

Het is overigens nog niet gezegd dat de aanstaande handgeschakelde versie van de Aston Martin Vantage AMR goedkoper zal zijn dan de automaatuitvoering. De meerwaarde van de handbak zit hem bij dit merk in de exclusiviteit en de (vermeende) grotere circuitvaardigheid. De transmissie die Aston Martin gaat monteren is voorzien van een zogeheten ‘dog leg’ patroon. Dit betekent dat de eerste versnelling linksonder zit, en het tweede verzet schuin linksboven. Deze opzet is afkomstig uit de racerij, waar de 1 bijna niet gebruikt wordt.

Reageren is niet mogelijk.