General Motors ziet winst bijna verdubbelen

0

General Motors heeft in het eerste kwartaal een winst geboekt van 2,1 miljard dollar. Dat is ruim 93 procent meer dan in dezelfde periode van 2018.

De winstontwikkeling kreeg een duw in de rug dankzij de opbrengst van de beursgang van Lyft, waar General Motors een flink belang in heeft, en de aandelen PSA die General Motors bezit sinds samenwerkingsplannen voor de Opel / Vauxhall divisie (dat voornemen liep op niks uit want de Europese tak werd compleet aan de Fransen van de hand gedaan.

De omzet van General Motors liep evenwel met ruim 3 procent terug naar 34,9 miljard dollar. Dat is vooral het gevolg van lagere verkopen in China. General Motors denkt het tij aldaar te kunnen keren door de introductie van een 20-tal nieuwe modellen, maar die zullen pas in de tweede helft van het jaar in het Aziatische land op de markt komen. Samen met haar joint venture partners werden er 814.000 voertuigen in China verkocht.

General Motors verkocht dit eerste kwartaal op de Amerikaanse thuismarkt 665.000 voertuigen, waarvan 80 procent van het SUV, cross-over of pick-up type was. Het marktaandeel daalde van 17 procent begin vorig jaar naar 16,1 procent in de periode januari t/m maart 2019. General Motors leed gevoelig gezichtsverlies in dit tijdvak omdat Fiat Chrysler Automobiles meer pick-ups wist te verkopen. Door de tegenvallende verkoopcijfers zag het Amerikaanse autoconcern haar brutomarge van 7,2 naar 6,6 procent dalen.

Het door Mary Barra geleide General Motors begon eerder dan Ford met een ingrijpende herstructurering en denkt dit jaar opnieuw 2 tot 2,5 miljard dollar te kunnen besparen. Tegelijk gaat het bedrijf wel door met investeringen, zoals recent weer 300 miljoen dollar om een fabriek in Orion (Michigan) geschikt te maken voor de bouw van elektrische auto’s op basis van het platform van de Chevrolet Bolt (onze Opel Ampera-e). Sinds begin 2017 heeft General Motors daarmee in totaal 4,3 miljard in haar Amerikaanse fabrieken geïnvesteerd, zo meldt Barra trots.

General Motors bevestigt berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl dat zij werkt aan een volledig elektrische pick-up. Barra laat aan investeerders weten dat het concern een “volledig gamma elektrische modellen” wil hebben. Daar vallen volgens haar ook grote pick-ups onder. Barra reageert met de mededeling op het stuklopen van de onderhandelingen met Rivian om op diens skateboard platform een elektrische pick-up uit te brengen. Ford ging hier met de buit vandoor.

Deze concurrent ontwikkelt sowieso een volledig elektrische versie van zijn F-150, maar dat is dus niet het enige elektrische pick-up gevaar dat General Motors te duchten heeft. Met de half miljard dollar die Ford in Rivian geïnvesteerd heeft (een startende onderneming die ook onder eigen label een elektrische pick-up gaat verkopen, evenals een emissieloze SUV) kan het merk met de blauwe ovaal al binnen anderhalf jaar een dergelijk model lanceren. General Motors heeft haar in eigen beheer ontwikkelde alternatief vermoedelijk pas in 2023 klaar. Dat is klaar, ook omdat Tesla vergevorderd is met de realisering van een eigen elektrische pick-up. Ook de Noord Amerikaanse nieuwkomer Altis heeft een dergelijk model in de ontwikkelingskamers staan.

General Motors kan in juli rekenen op veel publiciteit als zij op 18 juli het doek van de volledig nieuwe generatie Corvette afhaalt. Het bedrijf breidt met het oog op de productie van deze sportwagen het werknemersbestand in haar fabriek in Kentucky uit met liefst 1.300 personen. Chevrolet produceert de Corvette al bijna 40 jaar in die fabriek. General Motors gokt er op dat de nieuwe generatie veel meer klanten zal kunnen trekken omdat de motor naar midscheeps achter verhuist. De huidige Corvette heeft zijn V8 in de neus, waardoor de sportwagen in deze vorm niet direct kan concurreren met Ferrari, Lamborghini en McLaren.

De huidige Corvette, de C7, werd in 2013 gepresenteerd tijdens de North American International Auto Show in Detroit en zal in juli uit productie gaan. Eerder werd gespeculeerd dat Chevrolet als een soort Classic versie in haar gamma zou houden, maar de banden met het verleden van de beroemde sportwagen worden dus compleet doorgesneden.

Reageren is niet mogelijk.