In detail: Volkswagen I.D. Roomzz Live

0

Volkswagen heeft haar nieuwe conceptstudie I.D. Roomzz voorgesteld op de autotentoonstelling van Sjanghai. Het betreft een grote, multifunctionele elektrische cross-over à la de Tesla Model X.

De meer dan 5 meter lange I.D. Roomzz kan zich omvormen tot een woonkamer, een bureau of een auto voor grote families. De conceptstudie is de voorbode van een gezinswagen met 3 zitrijen voor de Chinese markt. In 2021 moet hij productieklaar zijn. Wat betreft het design van de I.D. Roomzz hebben de ontwerpers hun best gedaan het aantal naden tot een minimum te beperken, zodat de indruk ontstaat dat de carrosserie van de conceptstudie uit één deel bestaat.

Belangrijkste troef is zijn multifunctionele interieur. De I.D. Roomzz kan zichzelf transformeren van een mobiele lounge tot een luxueuze familieauto (en weer terug) met plek voor maximaal 7 personen. Voor de bekleding van het meubilair heeft Volkswagen gebruik gemaakt van een nieuw soort recyclebaar materiaal: AppleSkin. En voor een gezonde atmosfeer in de cabine is er een actieve luchtfilter, CleanAir genaamd. Het digitale dashboard maakt gebruik van technieken als ‘augmented reality’ waarmee onder meer navigatie-instructies voor de auto worden geprojecteerd.

De I.D. Roomzz beschikt ook over techniek om op niveau 4 autonoom te kunnen rijden. Wanneer de betreffende, zogeheten I.Q.Drive systemen het stuur hebben overgenomen, kunnen de voorpassagiers hun stoel 25 graden draaien om beter deel te kunnen nemen aan gesprekken met de achterpassagiers. Bovendien kunnen de inzittenden hun zetel kantelen en in de Relax modus zetten.

Omdat de I.D. Roomzz niet autonoom rijden kan rijden op niveau 5 (dat wil zeggen: in situaties met veeleisende verkeer/weersomstandigheden), is er in de cockpit van de cross-over wel een stuurwiel aanwezig. Dat lijkt te zweven voor het digitale instrumentarium, vooral omdat een deel van het display in het stuur geïntegreerd zit. Wil de bestuurder niet ouderwets zelf rijden (I.D.Drive in Volkswagen jargon), dan kan de bestuurder de autonome techniek inschakelen (I.D.Pilot in VW taal) door zijn/haar hand 5 seconden op het merklogo op het stuurwiel te leggen.

De I.D. Roomzz wordt aangedreven door 2 elektromotoren (een 102 pk sterk exemplaar op de vooras en achter eentje van 204 pk) die samen 306 pk leveren. De grote cross-over kan daarmee in 6,6 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. De verdeling van de aandrijfkrachten vindt plaats door middel van 4Motion techniek, maar in beginsel is er sprake van louter achterwielaandrijving. Volkswagen belooft een actieradius volgens WLTP norm van 450 km. Daarvoor zorgt een batterij met een capaciteit van 82 kWh. Via een laadpaal van 150 kW kan de I.D. Roomzz in een halfuur zijn accupakket weer voor 80 procent opladen. Opladen kan eventueel ook draadloos met inductietechniek.

Volkswagen heeft, de I.D. Roomzz meegerekend, tot nu toe 6 conceptstudies gepresenteerd voor volledig elektrische modellen op basis van haar modulaire MEB platform. De hier getoonde creatie is een groter alternatief voor de I.D. Crozz met 2 zitrijen. Volkswagen heeft het MEB platform eind dit jaar productierijp, maar échte autonome auto’s zijn nog mijlenver verwijderd van marktintroductie. Dus de mededeling van concerntopman Herbert Diess (rechts van de I.D. Roomzz op de rug gezien) dat de bestuurdersstoel bij de in 2021 te introduceren productieversie 180 graden gedraaid kan worden, dient met een korreltje zout genomen te worden.

Comments are closed.