Prijs vergelijking / indicatie Seat Ibiza / Arona / Leon TGI

0

In navolging van moederbedrijf Volkswagen monteert Seat een derde CNG tank in 3 aardgasmodellen. Gemeten volgens de WLTP norm komen die zogeheten TGI uitvoeringen op deze relatief schone en duurzame brandstof nu 360 à 440 kilometer ver.

Seat levert 3 van haar modellen voortaan in TGI uitvoering met 3 aardgastanks: de Ibiza, de Arona en de Leon. Het Spaanse trio komt daardoor een stuk verder op één CNG tankvulling.

Bij de Ibiza en Arona is de extra tank, die achter de achteras is geplaatst, van staal. Dat is bij de Leon niet anders, maar bij dit model gaat het om een compacter exemplaar terwijl er vóór de achteras 2 grote koolstofvezel tanks worden gemonteerd. Deze constructie is niet alleen lichter, maar heeft ook een grotere totaalcapaciteit. Daardoor komt de Leon op een aardgas tankvulling 440 kilometer ver. Verder zorgt deze combinatie tot een betere gewichtsverdeling voor en achter.

De Ibiza en Arona hebben een totale capaciteit van 13,8 kilogram en moeten na 360 kilometer weer een pomp opzoeken. De 3 aardgas modellen van Seat beschikken daarnaast over een extra benzinetank van 9 liter. De gecombineerde actieradius van de Ibiza en Arona bedraagt daardoor 510 kilometer. In het geval van de Leon 1.5 TGI met gaat het om een totaal van 580 kilometer.

De topsnelheid voor de Ibiza en Arona op aardgas bedraagt respectievelijk 180 en 172 km/u. Binnen 12,1 en 13,2 seconden zitten beide compacte Seat modellen op 100 km/u. Zij hebben onder de kap een aangepaste versie van de 3 cilinder turbomotor, 1.0 TGI genaamd. Die is 90 pk en 160 Nm sterk. Als transmissie doet een handgeschakelde 6-bak dienst.

De Leon wordt geleverd als 1.5 TGI met 130 pk (voorheen 110 pk). Zijn 4 cilinder turbomotor heeft een Miller verbrandingscyclus. Het maximum koppel bedraagt 200 Nm. Tegen 1.000 euro meerprijs is de Leon 1.5 TGI er ook als ST stationwagon. Deze Seat klaart de acceleratieklus in 10,0 seconden. De topsnelheid bedraagt 206 km/u.

Alledrie de TGI modellen gaan door Seat geleverd worden als Style, Style Business Intense, FR en FR Business Intense. Aan de Ibiza 1.0 TGI Style hangt een prijskaartje van 20.650 euro. De andere uitvoeringen kosten respectievelijk 21.150 euro, 22.500 euro en 22.700 euro.

SeatDaciaVolkswagen
IbizaDusterPolo
1.0 TGI StyleSCe 115 Bi-Fuel Comfort1.0 TGI Comfort
20.650 euro20.180 euro19.981 euro

Voor de Leon 1.5 TGI vraagt Seat 27.050 euro indien je genoegen neemt met de handgeschakelde hatchback Style uitvoering met 6 versnellingen. De versie met 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling kost 1.000 euro meer. De Style Business is er vanaf 27.450 euro. De FR en de FR Business kosten in handgeschakelde vorm respectievelijk 28.750 euro en 29.050 euro.

SeatOpelVolkswagen
LeonAstraGolf
1.5 TGI FR1.4 CNG 120 YE1.5 TGI Comfort
28.750 euro29.199 euro30.985 euro

De prijzen van de Arona 1.0 TGI, de eerste SUV ter wereld met CNG technologie, zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de Style uitvoering in Nederland 24.400 euro gaat kosten. Voor de Style Business Intense, de FR en de FR Business Intense moet rekening gehouden worden met tarieven van respectievelijk 25.400 euro, 26.500 euro en 26.700 euro. Ter vergelijking: de Fiat 500L TwinAir 80 CNG Popstar kost 23.495 euro.

Alle TGI modellen van Seat gebruiken CNG als primaire brandstof. Als de buitentemperatuur onder de -10°C zakt, start de motor op benzine. Tegelijkertijd worden de gas injectoren verwarmd tot de juiste werktemperatuur, waarna het CNG systeem wordt geactiveerd. De overgang tussen beide brandstofsoorten is volgens Seat is naadloos en gebeurt volledig automatisch.

De CNG wordt onder hoge druk (circa 200 bar) in de tanks opgeslagen. Daarom zijn de opslagtanks gebouwd en gehomologeerd om meer dan twee keer de maximale druk te kunnen weerstaan. Ze zijn bovendien voorzien van thermo zekeringen die openspringen bij extreme hitte om het gas veilig te laten ontsnappen. Het hoge druk circuit in de Ibiza, Arona en Leon is daarbij uitgerust met elektronische veiligheidskleppen.

CNG, dat goedkoper is dan diesel en benzine, is relatief zeer efficiënt. De energie afkomstig uit 1 kilogram gas is gelijk aan de energie uit 2 liter LPG, 1,3 liter diesel en 1,5 liter benzine. Daarbij is het tanken van CNG (vrijwel) even snel en gemakkelijk. Het Europese CNG netwerk groeit ondertussen hard, waardoor steeds meer mensen van de brandstof gebruik kunnen maken, wat voor een reductie in CO2-emissie zorgt.

Reageren is niet mogelijk.