Autoverkopen Europa: Hyundai en Kia zijn de nieuwe nummer 4

0

Afgelopen maand zijn er in Europa 1.344.863 personenauto’s verkocht. Dit resultaat ligt 0,5 procent onder het niveau van april 2018. Het jaarsaldo (5.491.050 registraties in de eerste 4 maanden van 2019) is 2,5 procent negatief. Dit kan een indicatie zijn dat de afkoeling van de Europese economie niet doorzet.

Van de grootste Europese landen pluste de automarkt in Frankrijk 0,4 procent. Duitsland liet een krimp van 1,1 procent zien. Italië herstelde zich in de vorm van 1,5 procent hogere autoverkopen na een harde klap van 9,6 procent in maart. In Spanje kwam de afzet 2,6 procent hoger uit en in het Verenigd Koninkrijk was de terugval 4,1 procent groot. Ter vergelijking: in Nederland kwamen de autoverkopen in april 2,1 procent onder het niveau van vorig jaar uit. De verkooppijn zit dus vooral in de Noord West Europese landen, traditioneel de grootste afzetmarkten voor de fabrikanten van premiumauto’s.

Merksum 2018april 2018sum 2019april 2019verschil
Volkswagen11,1%12,1%11,1%11,3%
Renault6,8%7,1%6,6%6,8%– –
Peugeot6,3%6,5%6,4%6,4% o
Ford6,8%6,5%6,3%6,1% – –
Mercedes-Benz5,3%5,4%5,4%5,5% + +
Opel/Vauxhall5,7%5,4%5,6%5,2% – –
BMW4,9%4,6%5,0%5,2% + +
Audi5,0%5,1%4,8%4,9% – –
Skoda4,6%4,7%4,7%4,8% + +
Fiat4,8%4,7%4,4%4,8% o
Toyota4,6%4,5%4,6%4,6% +
Citroën3,9%3,8%4,3%4,4% + +
Dacia3,1%3,5%3,6%4,0% + +
Hyundai3,4%3,4%3,4%3,5% +
Seat2,9%3,2%3,1%3,3% + +
Kia3,1%3,2%3,2%3,3% + +
Nissan3,5%2,8%2,7%2,4% – –
Volvo1,9%2,0%2,1%2,1% + +
Mazda1,5%1,3%1,5%1,3% o
Mini1,3%1,3%1,3%1,1%
Jeep1,0%1,1%1,1%1,0% o
Mitsubishi1,0%0,7%1,0%0,9% +
Land Rover0,9%0,7%1,1%0,8% + +
Smart0,7%0,6%0,6%0,8%o
Honda1,0%0,7%0,9%0,7%
Porsche0,5%0,6%0,4%0,6%
Lancia/Chrysler0,3%0,3%0,4%0,4% + +
Jaguar0,5%0,4%0,5%0,4% o
Alfa Romeo0,6%0,6%0,4%0,3% – –
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3% o
DS0,3%0,4%0,3%0,3%
Maserati/Dodge0,1%0,1%0,0%0,0%– –

Gegeven deze context is het niet verwonderlijk dat Volkswagen marktaandeel verloor, zowel op merk als concern niveau. De dochters Porsche, Seat en Skoda wisten weliswaar meer auto’s te verkopen, maar dat kon het verlies bij Audi en met name Volkswagen niet compenseren.

PSA, de nummer 2 van Europa, wist haar marktaandeel in Europa met 0,3 procent te vergroten dankzij 14,2 procent hogere verkopen bij Citroën. Dit merk heeft in de vorm van de C5 Aircross eindelijk weer een succesvolle middenklasser in handen. Voor de premiumversie van dit model, de 7 Crossback, is evenwel veel minder belangstelling, getuige de 26,3 procent lagere verkopen van DS.

Landgenoot Renault Groep wist ook te groeien, alhoewel het hoofdmerk voor de zoveelste maand op rij terrein moest prijs geven. Het is dochter Dacia die de eer van dit Franse concern redde met 14,7 procent hogere verkopen. Daarmee was dit budgetlabel één van de best presterende volumemerken op de Europese automarkt. Alpine verkocht in april 481 auto’s en naderde daarmee voor de tweede maand op rij het complete Maserati gamma, dat 594 kopers trok.

Hyundai en Kia mogen zich de nieuwe nummer 4 van Europa noemen. Het Koreaanse merkenduo wist in april namelijk Fiat Chrysler Automobiles (FCA) in te halen in de verkoopstatistieken. Zowel Hyundai en Kia wisten afgelopen maand meer auto’s te verkopen. Voor Fiat was er weliswaar ook een plusje, maar dat was slechts 0,1 procent groot versus 3,8 respectievelijk 2,1 procent voor het Koreaanse merkenduo. Jeep begint aan glans te verliezen. Dat komt omdat de Compass snel oud wordt en het nieuwe motorenaanbod van de gerenoveerde Renegade sterk bekritiseerd is. Veel serieuzer zijn de verkoopproblemen die FCA met Alfa Romeo heeft. De verkopen kelderden met liefst 40,3 procent. Gelukkig is de Tonale in aantocht, want anders zou dit Italiaanse merk rechtstreeks op weg naar de uitgang zijn.

BMW deed in april goede zaken met 11,7 procent hogere verkopen voor het eigen merk dankzij de nieuwe 3-serie en de populariteit van haar SUV modellen. Mini verkocht evenwel 10,0 procent minder auto’s. Hoofdoorzaak is de kwakkelende thuismarkt. Daarnaast begint het zachtjesaan tijd te worden voor een compleet nieuw model. Meer dan variaties op hetzelfde thema hoeven wij van Mini de komende 2 jaar evenwel niet te verwachten, waardoor er meer maanden met lagere verkoopresultaten zullen volgen.

Ford leverde 5,1 procent aan afzet in. Ook dit merk is sterk afhankelijk van de Britse automarkt. Herstel kan optreden zodra de nieuwe Kuga en de Puma (een cross-over die op termijn de EcoSport moet doen vergeten) leverbaar worden. Van de bijgepunte Mondeo hoeven wij geen marktaandeelherstel voor Ford te verwachten; deze middenklasser lijkt geen vuist meer te kunnen maken in het D segment.

Daimler verkocht in april een kleine 600 auto’s minder in Europa dan de BMW Groep, maar Mercedes-Benz was duidelijk populairder dan het merk BMW. Opvallend was het herstel bij Smart. Deze stadsautodochter verkocht 21,5 procent meer auto’s. Dat komt omdat de grootste leveringsproblemen van de elektrische versies achter de rug lijken te zijn. Elders in het premiumsegment zien we een solide presterend Volvo, terwijl Land Rover dankzij de nieuwe Range Rover Evoque ook weer in de lift zit. Of voor Jaguar de gelifte XE het verschil kan maken, is evenwel twijfelachtig.

Toyota wist in april nog niet echt te profiteren van de komst van de nieuwe Corolla (het marktaandeel bleef staan op 4,6 procent), maar luxedochter Lexus verkocht liefst 28,3 procent meer auto’s. Dat is te danken aan de UX. Lexus wil met deze compacte hybride cross-over haar marktaandeel gaan verdubbelen. Landgenoot Nissan was in april in het volumesegment de grootste verliezer met 17,1 procent lagere verkopen. Tja, dat krijg je als je de Juke niet tijdig vervangt. Honda en Mazda wisten hun marktaandeel vast te houden, maar Mitsubishi onderscheidde zich positief met 21,4 procent hogere verkopen. Niet alleen in landen waar fiscale voordelen zijn voor stekkerhybride auto’s is de consument nog lang niet uitgekeken op de Outlander PHEV; ook in Nederland beleeft dit model voorzichtig zijn tweede verkooplente.

Reageren is niet mogelijk.