Baby G: test Mercedes-Benz GLB prototype

0

Waarom de korte test?

In november begint Mercedes-Benz met de verkoop van de GLB: een SUV model die tussen de GLA en de GLC. Hoewel wij ook voor zijn showdebuut nog even geduld moeten hebben (die vindt in september plaats op de IAA van Frankfurt), kon in Noord Zweden een select aantal autojournalisten nu al (mee)rijden met een prototype annex preproductie exemplaar. Autointernationaal.nl doet verslag van deze test.

Wat voor auto is het?

Mercedes-Benz noemt haar nieuwe SUV de ‘baby G’. Met deze bijnaam wil de fabrikant een link leggen tussen de GLB en de stoere, robuuste G klasse terreinwagen. ‘Baby G’ is echter verzonnen door de marketingafdeling van Mercedes-Benz en heeft geen enkele technische grond. De GLB heeft optisch misschien wat vage overeenkomsten met de G klasse, maar het is een totaal andere auto die in een veel lager prijssegment gaat opereren.

De GLB heeft als onderstel een verlengde versie van het tweede generatie MFA platform van onder andere de A klasse. De wielbasis is 10 centimeter groter. De carrosserielengte van de GLB bedraagt 4,63 meter. Hiermee valt hij tussen de GLA en de GLC in. De eerste is meer een cross-over annex hoge hatchback en hoewel best populair, geen partij voor de Audi Q3, de BMW X1, de Volkswagen Tiguan en de Volvo XC40.

Met de GLB richt Mercedes-Benz zijn pijlen wel op deze concurrenten. “Wij wilden een ruimere en meer multifunctionele auto”, zo laat Jochen Eck, verantwoordelijk voor het testen van compacte modellen met een ster op de neus, weten. “Wij wilden het dagelijkse gebruiksgemak vergroten met een model waarin indien nodig plek is voor 7 personen”. Het idee voor de GLB ontstond bij Mercedes-Benz nadat eerder plannen voor een verlengde versie van de B klasse waren afgeschoten. Men had namelijk aan de BMW 2-serie Gran Tourer gezien dat die slecht verkoopt.

Is het wat?

De testauto is een prototype annex preproductie exemplaar van de GLB 250 4Matic. Die heeft een 224 pk / 350 Nm sterke 2,0 liter turbobenzinemotor onder de kap die gekoppeld is aan een 8-traps automaat en, zoals de typeaanduiding al aangeeft, standaard voorzien is van vierwiel aandrijving. De GLB zal ook geleverd gaan worden als ‘200’ (met 163 pk sterke 1,3 liter motor die samen met Renault is ontwikkeld) en als ‘220d’ met 190 pk sterke 2,0 liter diesel. Later volgt een AMG 35 versie die goed is voor 306 pk. Een stekkerhybride of volledig elektrische uitvoering is helaas niet gepland.

Instappen in de GLB is eenvoudig dankzij de lage dorpels en het grote formaat portieren. Je zit op dezelfde, goed steunende voorstoelen als in de A klasse, die echter hoger gemonteerd zijn voor een beter zicht op de weg. Achterin kan je beenruimte van limousineproporties creëren door de bank 14 centimeter naar achteren te schuiven. De hoeveelheid hoofdruimte is sowieso uitstekend dankzij de rechtop geplaatste zijruiten en de ver naar achteren doorlopende daklijn. Geen enkele concurrent scoort op dit onderdeel waarschijnlijk beter. Tegen meerprijs kan de GLB worden geleverd met 2 extra zitplaatsen helemaal achterin. Die zijn echter alleen geschikt voor kinderen of, zoals Mercedes-Benz het zelf zegt, volwassenen van maximaal 1,69 meter lengte. In 5-zits configuratie is er 560 liter bagageruimte beschikbaar. Platleggen van de achterbankleuning (dat kan in 40:20:40 verhouding) levert een stouwcapaciteit van liefst 1.800 liter op.

De 2,0 liter benzinemotor is sterk en heeft goede manieren. Mechanisch raffinement is één van de troeven van de nieuwe GLB, zo claimt Eck. Het valt op dat het al rijdend net zo stil is aan boord als in de grotere en duurdere GLC. De carrosserie van de GLB is ondanks de grotere portieren, raampartijen en achterklep, even stijf als die van de A klasse. Dat helpt om rolgeluiden buitenboord te houden.

Het 4Matic vierwielaandrijving systeem stuurt in standaardconfiguratie (de Comfort modus) 80 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen. Daardoor is zijn weggedrag onproblematisch. In totaal zijn er 3 rij modi waaruit de bestuurder kan kiezen; elk met een specifieke verdeling van het motorkoppel over beide assen. Ondanks dat de test plaatsvond met een prototype annex preproductie exemplaar, is de vering zeer comfortabel. Dat heeft de GLB te danken aan zijn, in vergelijking met de A klasse, langere veerwegen en grotere wielbasis. De Mercedes-Benz veert hierdoor heerlijk soepel, al moet gezegd worden dat de testauto was voorzien van adaptieve dempers die niet standaard zijn. De hoeveelheid grip en tractie is overtuigend, zelfs op wegen met een ijslaag. Mercedes-Benz claimt dat het zwaartepunt van de GLB voor SUV begrippen relatief laag is. Daardoor kan je het tempo in bochten best fors opvoeren voordat de veiligheidssystemen ingrijpen. Keerzijde van de eerder normale dan grote bodemvrijheid is dat de terreincapaciteiten van de GLB beperkt zijn. Volgens Eck is dat een bewuste keuze van Mercedes-Benz, want uit marktonderzoek zou gebleken zijn dat de doelgroep niet van plan is om de gebaande paden te verlaten en vooral een SUV wil die op asfalt lekker rijdt. Om toch in een avontuurlijke stemming te komen, overweegt de fabrikant om voor de GLB een visueel ‘off-road’ pakket te ontwikkelen.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Door het ontbreken van zaken als een verstelbare rijhoogte en een lage gearing, is de GLB echt geen 'baby G'. Maar hij is wel net zo functioneel als een Zwitsers zakmes. Dankzij zijn praktische talenten zal de GLB direct vanaf zijn verkoopstart veel klanten kunnen winnen. De nieuwe Mercedes-Benz is ondanks zijn compacte afmetingen ruim en variabel. Daarnaast beschikt hij over een rustiek, maar elegant design. De GLB krijgt in Nederland vermoedelijk een instaptarief van rond de 50.000 euro. Met een dergelijke prijsstelling hebben de Audi Q3, de BMW X1, de Volkswagen Tiguan en de Volvo XC40 er een serieus te nemen concurrent bij gekregen.

  • 8
  • User Ratings (4 Votes)
    8.6

Comments are closed.