Daimler in het vizier bij BAIC

0

Na Geely is er nu een tweede Chinese autofabrikant, BAIC, die een belang wil nemen in het Duitse Daimler concern. Het gaat daarbij om 5 procent van de aandelen. De Chinese honger is dus nog lang niet gestild.

Vorig jaar kreeg Daimler al Geely als aandeelhouder. Diens eigenaar Li Shufu participeert voor bijna 10 procent in het Duitse concern. Nu meldt BAIC (Beijing Auto Industrial Company) zich aan de deur. De autofabrikant heeft reeds zijn intenties gemeld aan Daimler en aan de Chinese autoriteiten. Als BAIC voor 4 à 5 procent in het kapitaal van Daimler deelneemt, dan kost die transactie tegen de huidige aandelenkoers 3 à 4 miljard euro. De participatieplannen leidden tot een duidelijke koersbeweging op de Duitse beurs.

BAIC en Daimler hebben via een joint venture constructie al jarenlang een gezamenlijke fabriek in Beijing. Met de aandelenparticipatie willen de Chinezen volgens persbureau Reuters de samenwerking met de Duitsers veilig stellen. Vorige maand werd bekend dat Daimler samen met Geely een nieuwe generatie Smart modellen gaat bouwen. In 2021 moeten de eerste exemplaren van de band rollen. Hoewel BAIC daarover werd geïnformeerd, wil dit bedrijf haar Duitse joint venture partner toch enigszins aan de leiband proberen te leggen.

De Chinese overheid moet evenwel nog toestemming verlenen voor de transactie. Ook is het niet duidelijk of BAIC wel 3 tot 4 miljard euro bij elkaar kan scharrelen om 4 à 5 procent van de aandelen in Daimler te verwerven. Het belang van de Chinezen is nu in ieder geval nog geen 3 procent. Anders zou Daimler verplicht zijn om dat openbaar te maken. Dit Duitse autoconcern is kwetsbaarder voor een potentiële vijandige overname dan BMW, waar de familie Quandt nog steeds bijna de helft van de aandelen in handen heeft. Ook de Volkswagen Groep is goed beschermd omdat zowel de Porsche / Piëch clan (30,8 procent) en de deelstaat Nedersaksen belangrijke aandeelhouders zijn. Daimler moet het zonder dergelijke verdedigingsconstructie doen. Dat leidt tot ongerustheid dat het iconische bedrijf vroeg of laat in handen valt van mensen uit een ver land met niet perse goede intenties.

De beoogde transactie van BAIC zou zoals gezegd ingegeven zijn door defensieve redenen. Het bedrijf heeft al 15 jaar een joint venture met Daimler. Samen bouwen zij momenteel op jaarbasis een half miljoen auto’s van het merk Mercedes-Benz in China. BAIC ziet de joint venture evenwel bedreigd worden door de steeds nauwere contacten van Daimler met Geely, een directe concurrent. Daar komt nog bij dat Daimler zelf de intentie heeft uitgesproken om haar belang in de joint venture uit te breiden van 49 naar 65 procent. Daarmee zou BAIC dus in een minderheidspositie gedrongen worden.

Daimler heeft al een belang van 9,6 procent in BAIC. Met een kruisbelang in het Duitse autoconcern zou het partnerschap vanuit Chinees perspectief evenwichtiger worden. BAIC is een belangrijke partner voor buitenlandse autofabrikanten. Het voormalige staatsbedrijf heeft tal van joint venture samenwerkingsverbanden, ondermeer ook met Hyundai. BAIC heeft al geruime tijd een notering op de beurs van Hong Kong, maar de Chinese overheid is met een belang van bijna 43 procent nog altijd alomtegenwoordig. Dat zit in Duitsland niet lekker.

Concurrent Geely timmert ondertussen internationaal veel steviger aan de weg. Dit Chinese bedrijf is eigenaar van onder andere Volvo Cars, Proton en Lotus. Daimler heeft op zijn beurt ook het staatsfonds van Koeweit als aandeelhouder (6,8 procent). Daarnaast participeert de alliantie van Renault en Nissan voor 3,1 procent in het Duitse autoconcern.

Net als voor de andere 2 Duitse premium merken, Audi (een Volkswagen dochter) en BMW, is China met afstand de belangrijkste afzetmarkt voor nieuwe auto’s. Terwijl de groei van de wereldwijde verkoop van Mercedes-Benz vorig jaar terugviel tot een povere 1 procent, schoot het aantal klantenorders vanuit China met 11 procent de hoogte in. Dit Aziatische land is inmiddels goed voor 30 procent van de wereldwijde afzet van de autofabrikant uit Stuttgart. En van de bijna 660.000 auto’s die Mercedes-Benz vorig jaar in China verkocht, werd 70 procent door de joint venture met BAIC gemaakt. Daimler heeft het licht op groen gezet voor de bouw van een nieuwe fabriek in de buurt van Peking. Daarmee is een investering van 1,9 miljard euro gemoeid. De nieuwe fabriek is nodig om in te kunnen spelen op de verwachte verkoopgroei van met name elektrische modellen van Mercedes-Benz.

Reageren is niet mogelijk.