Geen allemansvriend, toch sympathiek: test vernieuwde Renault Twingo

0

Waarom de korte test?

De stadsauto van Renault heeft halverwege zijn levenscyclus de gebruikelijke facelift ondergaan. Optisch mogen de veranderingen dan niet groot zijn, onderhuids biedt de 2019 editie van de Twingo veel nieuws. Dat mag ook wel, want in de eerste 4 maanden van dit jaar verkocht zijn landgenoot Peugeot 108 bijna 4 keer zo goed. Is de Renault voldoende up-to-date gebracht om de achterstand in de registratiestatistieken in te lopen? Het antwoord op deze vraag probeer ik te vinden achter het stuur van de Twingo 75 Sce.

Wat voor auto is het?

Stadsauto’s oftewel zogeheten A segment modellen zijn razend populair in Nederland. Niet alleen bovengenoemde Peugeot 108, maar bijvoorbeeld ook de Kia Picanto en Volkswagen Up. Komt dat door hun compacte formaat? Door hun behendigheid? Nee, vermoedelijk geeft het budgetaspect de doorslag. Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven en voor menig huishouden is het dan prettig dat je voor 12 à 15 mille klaar kan zijn in autoland. Bovendien hebben A segment modellen een laag verbruik, overzichtelijke onderhoudskosten en zijn ze goedkoop in de wegenbelasting en verzekering. Het is dus niet verwonderlijk dat van de modellen die in 2018 het vaakst op kenteken werden gezet, de helft tot de stadsauto klasse behoren: de Kia Picanto (10.997 registraties en 2,5 procent marktaandeel), de Opel Karl (10.170 en 2,3 procent), de Volkswagen Up (10.023), de Peugeot 108 (8.872) en de Toyota Aygo (7.615). In dit rijtje schittert de Renault Twingo door afwezigheid. Die kwam in 2018 niet verder dan 4.599 registraties. In 1993 schreef Renault een leuk stukje autogeschiedenis met de eigenwijze, ontwapenend uit zijn ogen kijkende eerste generatie Twingo. Die wist vele harten te veroveren. De tweede generatie was veel meer een auto die je met je hoofd kocht, bijvoorbeeld omdat die voor een A segment auto heel volwassen reed en ook te koop was in fiscaalvriendelijke dieseluitvoering. Maar editie nummer 3 wist niet tot de top van zijn segment voor te dringen. Niet verbazingwekkend, want als je denkt dat je een Smart Fortwo kan oprekken tot een 4-persoons model met achterportieren, dan is dat vragen om verkoopproblemen, ook al oogt de derde generatie als een kek karretje.

Toen in januari het doek van de faceliftversie werd gehaald, sprak Autointernationaal.nl zijn teleurstelling uit. De Twingo heeft tijdens de bezuinigingsoperatie zijn additionele daglichtunits vóór verloren en die stonden de kleine Renault juist zo goed. De vorige generatie knapte optisch enorm op van die charmante extra lampenset. Maar Renault wilde de Twingo ‘eleganter’ maken en dus sneuvelden die extra lichten in ruil voor meer chroom en minder (zichtbare) plastic onderdelen op de carrosserie. Ook is de herziene editie nu uitgerust met luchtinlaten aan de uiteinden van de voorbumper om de koeling te bevorderen.

De daglichten zijn nu geïntegreerd in de hoofdprojectoren en hebben de voor Renault kenmerkende C vorm.

Ook aan de achterkant heeft de Twingo aan visuele pit verloren. Dat komt doordat het zwarte luchtrooster, dat bij een volbloed sportwagen niet zou misstaan, uit de bumper verdwenen is (die zitten nu aan de linker zijkant). Daarmee heeft de Renault ook optisch aan karakter ingeleverd. Dat de achterlichten werden gemoderniseerd en de achterbumper een chromen strip heeft gekregen, is niet meer dan een pleister op de wond.

Wat wel een verbetering is, is de combinatie van de achterklepgreep met de ruitwisser. Het openen van de kofferklep is daardoor vergemakkelijkt.

Aan boord zijn de evoluties discreet maar niet zonder waarde. Renault heeft een verstelbare opbergruimte aan de voet van de middenconsole toegevoegd. Die fungeert als een bekerhouder of kan worden gebruikt om een telefoon in een verticale positie in op te bergen.

Het voorziet ook in een 2-tal USB aansluitingen. Tenslotte is het prijzenswaardig dat elke uitvoering van de Twingo nu standaard over een afsluitbaar handschoenenkastje beschikt.

De Twingo houdt zijn interieur lekker kleurrijk waardoor het dashboard aangenaam is om te zien. Het bestaat uit een mix van digitale en analoge instrumenten en afgeronde hoeken van de boordplank. De hier geteste, meest luxe Intens uitvoering beschikt niet alleen over automatische airconditioning, cruise controle, lichtmetalen velgen en parkeersensoren, maar biedt ook het nieuwe Easy Link multimediasysteem (dat Renault ook gaat gebruiken voor de 5de generatie Clio) met 7,0 inch touch screen. Net als R&Go is dit compatible met Apple en Android telefoons en is het mogelijk om populaire applicaties zoals Google Maps, Waze, Deezer, Spotify of Apple Music te gebruiken in de auto.

Liefhebbers van personalisatie kunnen kiezen voor een kleurenpakket (zwart, rood of geel) dat de cabine tot een bruisend geheel maakt. Zowel de kleur van de dashboardstrook, de ventilatierooster randen, stuurwielpanelen en de rand van de versnellingspook kunnen er visueel mee op smaak worden gebracht. De gekozen tint kan je op de buitenzijde laten terugkeren. Over het algemeen is het kwaliteitsniveau redelijk goed voor een model uit het A segment, ondanks de aanwezigheid van harde kunststoffen. Maar dat is onvermijdelijk bij deze categorie auto’s die geen cent te veel mogen kosten.

Is het wat?

De zitpositie in de Twingo is nog altijd veel te hoog voor mijn smaak. Daarnaast zijn de zitvlakken van de voorstoelen te kort. Dit maakt de kleine Renault feitelijk ongeschikt voor lange personen.

Achterin hebben passagiers een hoeveelheid beenruimte die gewoon okay is, maar toch wordt aldaar meereizen al snel oncomfortabel door de te steil staande rugleuning en het slechte uitzicht. De klapraampjes en de massieve voorstoelen (waarmee de hoofdsteunen één geheel vormen) vergroten het gevoel dat je opgesloten zit achterin de Twingo.

Het laadvolume schommelt nog steeds tussen de 188 en 980 liter. De laatste waarde kan je creëren als je de achterbankleuning plat legt. Die tweede volumewaarde in de stadsauto categorie niet slecht, maar in bijvoorbeeld de Kia Picanto kan je met de leuning in normale positie voor 255 liter aan bagage meenemen. Ruim een kwart meer dus en dat is fors. Gelukkig is de achterbankleuning in 50:50 verhouding deelbaar en kan de laadlengte worden vergroot tot maximaal 2,30 meter.

Het luchtrooster in het linker achterspatbord (voorheen gereserveerd voor de GT versie met 110 pk motor, maar die heeft de facelift niet overleefd), heeft tot doel de motorkoeling te verbeteren. Voorheen kon de motor zijn warmte niet goed kwijt. Nou ja, die werd doorgegeven aan de kofferbak en dat kan onwenselijk zijn als jij daar verse voedselwaren vervoert.

Onder de motorkap, of liever onder de kofferbakvloer, ontvangt de herziene Twingo de nieuwe 3 cilinder 75 SCe benzinemotor, die in andere landen ook onderdeel uitmaakt van het Dacia gamma en die Renault eveneens gaat leveren in de 5de generatie Clio. Hij vervangt de SCe 70 unit. Er is ook een herziene TCe variant, waarvan het vermogen van 90 pk naar 95 pk en stijgt. Dat is de enige motorversie die kan worden gecombineerd met de 6-traps EDC automaat met dubbele koppeling. De prijs van de Twingo Intens loopt dan op tot 18.490 euro, terwijl zelf schakelen het factuurbedrag beperkt houdt tot 16.590 euro. Maar met de SCe 75 motor kost hij niet meer dan 15.390 euro.

Ben je van plan om de Twingo vooral in de stad te gebruiken, dan heb je aan deze 75 pk versie zondermeer voldoende. In vergelijking met de oude atmosferische 3 cilinder krijg je ook meer koppel (+5 Nm). De SCe motor is aangenaam soepel en al bij een laag toerental is er lekker veel trekkracht beschikbaar. De feestvreugde wordt verhoogd door de zeer goede handbak. Toch zullen sommige mensen het jammer vinden dat Renault op deze populaire motorversie geen automatische transmissie of robotiseerde versnellingsbak biedt. En dat is begrijpelijk, want wij hebben het hier tenslotte over een auto die primair bestemd is voor stedelijk gebruik en dan ontkom je niet aan veel schakelen en koppelen. Buiten stedelijke omgevingen voelt de Twingo SCe 75 zich duidelijk minder in zijn element. Dan laat de zwakke tussenacceleratie te wensen over, waardoor je regelmatig en terug moet schakelen om het maximum koppel te hervinden (95 Nm). Als gevolg daarvan stijgt het brandstofverbruik fors: een gemiddelde van 6,6 liter per 100 km tijdens mijn test is niet om over naar huis te schrijven. Renault geeft een emissiewaarde van 100 gram/km op en dat steekt ongunstig af bij de uitstoot van de Kwik, Kwak en Kwek van Citroën, Peugeot en Toyota (de C1, de 108 en de Aygo) die in 72 pk sterke 1,0 liter 3 cilinder uitvoering de milieuschade beperkt houden tot 86 gram.

Met zijn ultrakorte draaicirkel kan de Twingo een U bocht maken in een doorsnee straat. Dat is eigenlijk dé grote attractie van de stadsauto van Renault. De draaicirkel bedraagt slechts 4,30 meter, waardoor je in de praktijk aan halve stuuruitslagen voldoende hebt om gemakkelijk overal tussendoor te sluipen. Het onderstel heeft bijna geen wijzigingen ondergaan. Het enige verschil heeft betrekking op het verlagen van de bodemvrijheid met 10 mm.

Al rijdend blijft de Twingo zodoende zoals we hem kenden. Op hoofdwegen is de Renault veel minder comfortabel dan in de stad. Zijn relatief hoge carrosserie maakt hem vatbaar voor zijwind; de eerder genoemde verkleining van de grondspeling heeft daar eigenlijk niks wezenlijks aan kunnen veranderen. Dit betekent dat je op de snelweg veel met stabiliserende stuurcorrecties bezig bent. Bij elke windvlaag moet de als bestuurder ingrijpen om de Twingo in het juiste spoor te houden. Waakzaam blijven is bij deze Fransoos dus nog meer van belang dan bij een gemiddelde auto. Gelukkig hoef je niet bang te zijn voor een listig rijgedrag op nat wegdek in de regen. Renault heeft zijn stadsauto uitgerust met een zeer effectief ESP systeem dat wat dit betreft continu op de uitkijk staat. De beschermengel grijpt in bij de minste of geringste aanleiding. En dat kan dan ook weer vermoeiend worden. Geen klachten zijn er over het veercomfort. Renault heeft hier voor een zeer goede afstelling van de ophangingen gekozen.

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

De vernieuwde Twingo SCe is verkrijgbaar vanaf 12.390 euro. Daarmee is hij 100 euro goedkoper geworden dan voor de facelift, ondanks alle verbeteringen. Dat is natuurlijk prijzenswaardig. Bij de hier geteste Intens uitvoering bedraagt het verschil zelfs 300 euro. Standaard op elke vernieuwde Twingo zijn LED dagverlichting in C vorm met geïntegreerde richtingaanwijzers, een lichtsensor, een verwijderbare hoedenplank en een gesloten dashboardkastje. Deze zaken zijn in het kader van de facelift aan de uitrusting van de basisuitvoering Life toegevoegd. De Twingo SCe 75 Collection (13.490 euro) is standaard voorzien van onder meer handbediende airconditioning, elektrisch verstelbare plus verwarmbare buitenspiegels en een R&Go geluidsinstallatie. De meest luxe uitvoering Intens (15.390 euro als SCe 75, 16.590 euro als TCe 95 en 18.490 euro als TCe 95 EDC) heeft niet alleen automatische airconditioning, cruise controle, lichtmetalen velgen en parkeersensoren, maar ook het eerder genoemde, nieuwe Easy Link multimediasysteem met 7,0 inch touch screen. Hier doet jouw telefoon dienst als een tablet en kan er tegelijkertijd gebruik worden gemaakt van uitgebreide services (navigatie, muziek en aanvullende informatie, zoals gemiddelde snelheid, brandstofverbruik en meer).

Zorgt de facelift van de Twingo er voor dat zijn rol van outsider kan veranderen in die van 'one of the boys' (qua verkoopaantallen zijn dat dus de Kia Picanto, de Opel Karl, de Peugeot 108, de Toyota Aygo en de Volkswagen Up)? Nee, daarvoor vergt zijn afwijkende technische opzet met de motor achterin te veel compromissen. Met name de veel te hoge zitpositie maakt hem ongeschikt voor lange personen. Verder is ook het bagageruimte formaat behelpen, al scoren de 108 en de Aygo wat dit betreft nog minder goed. Maar zit jouw lichaamsbouw of kofferruimte behoefte niet in de weg, dan kan je bij de herziene Twingo profiteren van sympathieke prijzen, de verbeterde praktische aspecten, de royalere uitrusting en zijn behendigheid in de stad. Minpunt is het stevige verbruik. Een verkooptopper zal deze Renault nooit meer worden, maar hij verdient wel een sereen einde van zijn carrière.

  • 6
  • User Ratings (13 Votes)
    4.6

Comments are closed.