In detail: de vernieuwde Audi A4 live

0

Audi heeft de uit 2015 stammende A4 grondig onderhanden genomen. De update die vorig jaar plaatsvond, was dus blijkbaar niet voldoende om de verkopen een impuls te geven. De modelreeks krijgt nu een gespierder uiterlijk, een opgewaardeerd infomediasysteem en onder de kap milde hybride technologie.

De facelift van de A4 komt geen moment te vroeg. Niet alleen omdat de verkopen van de huidige modelgeneratie zoals gezegd tegenvallen, maar ook omdat BMW zich in de kijker heeft gespeeld met de compleet nieuwe (en minstens net zo belangrijk: uitstekend recenseerde) 3-serie. Audi heeft daarom haar A4 op 3 manieren grondig herzien.

Ten eerste krijgt de A4 een ander familiegezicht aangemeten, dat van de jongste A1, al zegt de verantwoordelijke ontwerper zich vooral te hebben laten inspireren door de oer Quattro. De grille werd platter en een stuk breder; een stylingtrucje om de A4 überhaupt breder te laten ogen dan hij feitelijk is. De duurdere uitvoeringen hebben ook een extra luchtsleuf boven de grille gekregen. Oer Quattro, iemand?

De extra brede carrosserielijn boven de wielkasten en de lagere schouderlijn daar tussenin moet de genetische verwantschap met dit rallywapen ook benadrukken. Of klanten ook zitten te wachten op het polariserende nieuwe front, dat is nog maar de vraag. Maar Audi denkt dus dat de A4 meer een uitgesproken vormgeving minder snel over het hoofd zal worden gezien. Daar zit wat in.


Audi heeft ook de koplampen anders getekend. De exemplaren van de prefacelift versie hadden een klein frivool lipje onderaan, maar de nieuwe zijn iets klassieker vormgegeven. LED koplampen zijn voortaan standaard, al behoort Matrix technologie met automatisch grootlicht tot de optiemogelijkheden. De dagverlichting met LED strepen is rechtstreeks overgenomen van conceptstudies die Audi de afgelopen tijd gepresenteerd heeft. Achter hebben de lichtunits een nieuwe indeling gekregen en onder de bumper zitten voortaan 2 knoerten van uitlaatpijpen (S4: 4 stuks).

Ten tweede heeft Audi het dashboard een flinke update gegeven. Naast nieuwe kleuren voor het meubilair groeit het scherm van het MMI infomedia systeem naar 10,1 inch. De draaiknop voor die installatie is uit de middentunnel verdwenen. Dat is mogelijk niet voor iedereen goed nieuws. In plaats van de draaiknop dient het nieuwe infomedia systeem voortaan met de stem of via een touch pad bediend te worden. Door een gewijzigde menustructuur worden instructies sneller opgevolgd, zo claimt Audi.


De virtuele cockpit, oftewel het 12,3 inch grote digitale instrumentarium, is uiteraard nog steeds present, mits je bijbetaalt. Een innovatie is de mogelijkheid om de A4 te laten communiceren met andere auto’s en met de omgeving; de zogeheten car-to-x-functies. Zo kan de Audi informatie ‘ophalen’ over hoe lang het verkeerslicht voor jou nog op groen zal blijven. De verleiding kan dan groot zijn om nog even snel gas te geven.

Daarnaast is de cruisecontrole van de A4 voortaan van het adaptieve type. Hij zal dus zelf zijn snelheid aanpassen. Niet enkel bij aangegeven snelheidswijzigingen (het systeem kan verkeersborden lezen), maar ook voor scherpe bochten of situaties waar er volgens de navigatie-informatie afgeslagen moet worden.

Ten derde heeft Audi de motoren stevig onder handen genomen. Die zijn voortaan uitgerust met milde hybride techniek. De benzineblokken bijten de spits af en later volgen de diesels. De TFSI uitvoeringen gebruiken allemaal dezelfde 2,0 liter 4 cilinder met turbo. Qua vermogen kan er gekozen worden uit 150 pk, 190 pk en 245 pk. Dankzij het 12 volt milde hybride systeem valt het benzineverbruik gemiddeld 0,3 liter per 100 km lager uit. De instapper, de 35 TFSI, zou aan 5,5 liter per 100 km voldoende hebben, hetgeen een CO2-uitstoot van 125 gram/km betekent. Later dit jaar zullen ook de dieselversies hulp krijgen van 12 volt milde hybride techniek. Het systeem zal dan samenwerken met de 2,0 liter grote 30 TDI (136 pk) en 35 TDI (163 pk). De krachtigste 4 cilinder, de 40 TDI met 190 pk, krijg net zoals de 3,0 liter V6 in de 231 pk sterke 45 TDI onlogischer geen milde hybride techniek.

De S4 heeft voortaan een 347 pk / 700 Nm sterke 3,0 liter V6 dieselmotor onder de motorkap. Het bewijst dat Audi niet van plan is dit brandstoftype te laten vallen, al kan men zich afvragen of het geen vechten tegen de bierkaai is. Wellicht heeft de S4 een dieselmotor gekregen om Audi in staat te stellen nog wat te verdienen aan reeds gedane investeringen in de TDI unit. Maar wat zal soort modellen over enkele jaren nog waard zullen?

De aandrijflijn van de S4 is voorzien van MHEV techniek en dit betekent dat er zich onder de vloer van de bagageruimte een kleine accu van 0,5 kWh bevindt. Die batterij maakt het mogelijk om tussen de 55 en 160 km/u circa 40 seconden te ‘zeilen’ terwijl de motor uit staat.  Het 48 volt systeem heeft als bijkomstigheid dat Audi een elektrisch aangedreven compressor achter de intercooler kan monteren. Schakelen gaat via een 8-traps Tiptronic automaat. Quattro vierwielaandrijving is standaard. De starter/generator levert bij vol accelereren 11 pk en 60 Nm extra vermogen. De sprint naar 100 km/u kan in 4,8 tellen worden geklaard.

De vernieuwde A4 kan voortaan besteld worden als Pro Line, Business Edition en S Edition. Er zijn 12 tinten grijs, waaronder het hier getonde Terra Gray. Daarnaast is er keuzen uit 7- en 8-traps automaten (S-tronic respectievelijk Tiptronic), evenals voorwiel of vierwiel aandrijving. Er zijn geen handbakken meer leverbaar. De vernieuwde A4 komt samen met de S4 in het najaar op de markt. De Edition One uitvoering (want dat moet je tegenwoordig ook hebben als premium fabrikant) bijt dan de verkoopspits af.

Reageren is niet mogelijk.