Japanse Cayman killer: test Toyota GR Supra

0

Waarom de korte test?

Na een pauze van 17 jaar staat hij opnieuw in de showroom: de Supra. De 5de generatie van Toyota’s grote sportcoupé knoopt met zijn naam aan bij het verleden, maar is qua karakter flink gewijzigd omdat er voor de ontwikkeling van de nieuwe editie werd samengewerkt met BMW. Blijkbaar bevalt Toyota zo’n constructie goed, want 7 jaar geleden lanceerden de Japanners hun op soortgelijke wijze tot stand gekomen GT86, al heette de partner toen Subaru. Is het jammer dat de nieuwe Supra niet helemaal in eigen beheer werd ontwikkeld? Nee, want vanwege de astronomische projectkosten zouden bij een dergelijk nichemodel in dat geval geleid hebben tot een prijs boven de 120.000 euro. Dankzij de met de BMW Z4 gedeelde techniek blijft het tarief nu beperkt tot 81.995 euro. Voor dat bedrag krijg je bij Porsche geen sportwagen met 6 cilinder 3,0 liter turbomotor. Of zit er een addertje onder het gras? Alle reden voor een uitgebreide kennismaking in het heuvelige achterland van Madrid.

Wat voor auto is het?

Heel erg kort door de bocht is deze Toyota GR Supra een coupéversie van de open sportwagen BMW Z4. Beide modellen delen namelijk meer componenten dan je op het eerste gezicht zou denken. Het gemeenschappelijke vertrekpunt was het CLAR platform van BMW. Dat betekent een in lengterichting (voorin) geplaatste motor in combinatie met achterwiel aandrijving (al is ‘xDrive of ‘AWD’ technisch ook mogelijk). In beide gevallen zit onder de kap een 3,0 liter 6 cilinder lijn turbomotor van BMW makelij. In de GR Supra en in de Z4 optioneel, want de laatste wordt (voor een veel lagere prijs) ook geleverd in 4-pits 2,0 liter uitvoering. Geen verschil is er qua versnellingsbak: dat is een 8-traps automaat. Deze transmissie wordt door BMW in al haar modellen op basis van het CLAR platform toegepast en is afkomstig van ZF. De automaat is nog steeds één van de beste in zijn soort. De 2,0 liter 4 cilinder uitvoering van de Z4 zal in de toekomst ook leverbaar worden met een handbak, maar die keuzemogelijkheid lijkt Toyota niet te gaan bieden. Voor de rest komt er nog wel meer hardware uit München, maar de afstelling en de software zijn bij de GR Supra op-en-top Japans.

Dat er veel componenten gedeeld worden, komt eigenlijk het meest tot uiting in het interieur: als je instapt de GR Supra (de letters ‘GR’ zijn de afkorting van ‘Gazoo Racing’; een aanduiding die Toyota in de toekomst voor meer sportieve modellen wil gebruiken), dan waan jij je in een BMW. Het dashboard, het stuurwiel, de keuzehendel voor de automaat en het infomediasysteem (inclusief iDrive draaiknop) zijn namelijk allemaal ‘Made in Germany’. Het scheelde natuurlijk een flinke slok op de ontwikkelingskostenborrel dat Toyota geen eigen cockpit hoefde te ontwerpen, maar toch is het jammer dat de Japanners zich hebben beperkt tot een ander logo op het stuur, enkele flinke lappen rood leder en een eigen lay-out voor het digitale instrumentenpaneel. Al is dat laatste design wel een flinke verbetering ten opzichte van het alom bekritiseerde instrumentarium van BMW.

Maar al met al heeft de samenwerkingsmedaille dus ook een keerzijde. De BMW onderdelen mogen dan top zijn, ze passen niet bij de sportwagen die Toyota heeft willen maken. Eén blik op de cockpit zegt genoeg. Het is lovenswaardig dat je overal degelijk afgewerkte, mooie materialen ziet, maar de aanblik ruikt naar München: je krijgt in de GR Supra dezelfde middenconsole met hetzelfde touch screen en een identieke airconditioning module. Gelukkig monteert Toyota wel specifieke, uitstekend steunende sportstoelen, waarmee de Japanners bewijzen dat zij wel degelijk weten wat zij aan het doen zijn.

Daarom is het extra jammer dat er voor de GR Supra (op het logo na) gebruik gemaakt wordt van het stuur van de Z4. Juist dit onderdeel heb je fulltime vast en zorgt voor de verbinding tussen man en machine. Toen ik Toyota vroeg naar waarom zij geen eigen stuurwiel monteren, kreeg ik als antwoord: “te moeilijk”. Verontschuldigend werd er aan toegevoegd: “de bedrading is te complex, dus hebben wij ons beperkt tot het monteren van een ander logo”. Jammer, want de Supra verdient een eigen sportstuur. Met eigen schakelpeddels, want die van BMW lijken nergens op. De vast op de stuurnaaf bevestigde exemplaren van de Lexus LC hadden wonderen kunnen doen.

De buitenkant ziet er gelukkig totaal anders uit en dat is dus maar goed ook. Bij Toyota weten ze goed hoe je een sportcoupé moet tekenen, met als gevolg dat deze nieuwe GR Supra prettig op het netvlies ligt. De eigenzinnige neuspartij is laag en breed, de motorkap lang en glooiend en de achterkant kort, gespierd en breed. De Supra is daarnaast behangen met het nodige spoiler en diffusor werk, al is het jammer dat heel wat koelopeningen louter visueel zijn en niet functioneel. Maar per saldo oogt het op de uit 2014 stammende FT-1 conceptstudie geïnspireerde design oogt bijzonder Japans, alsof de GR Supra is weggereden uit een mangastrip. Hij is lekker gedrongen en compact, met wielen die zo ver mogelijk op de hoeken staan. Bolle koplampen en het ‘double bubble dak’ zijn sterke stylingdetails, maar ik vind vooral de achterzijde geslaagd. De brede kont tooit zich met gemeen ogende lichtunits en een verzorgd afgewerkte diffusor, met uitlaatpijpen die precies groot genoeg zijn. Toch is het vooral het van de LMP1 racewagen overgenomen remlicht dat voor de juiste sfeer zorgt.

Toyota meldt uitgebreid dat haar ingenieurs hun stempel hebben gedrukt op de basis. De verhouding tussen de wielbasis en de spoorbreedte heeft volgens de Japanners de perfecte balans tussen stabiliteit en dynamiek. Het zwaartepunt ligt lager dan dat van de GT86 (en dat is knap vanwege diens platte boxermotor) en de gewichtsverdeling behaalt een ideale 50:50 verdeling dankzij het feit dat driekwart van het 6 cilinder motorblok zich achter de vooras bevindt. Toyota is bijzonder trots op de carrosseriestijfheid, die groter is dan die van de deels uit koolstofvezel opgetrokken Lexus LFA. De banden betrekt Toyota van Michelin. Die zijn van het Pilot Super Sport type en hebben vóór de maat 255/35 R19 en achter 275/35 R19. De afstelling van de verschillende componenten gebeurde door Toyota volledig onafhankelijk van BMW. En tijdens de ontwikkeling van de definitieve set-up deelden de ingenieurs van beide autofabrikanten geen informatie.


De krachtbron onder die lange en glooiende motorkap is historisch verantwoord want een 6 cilinder lijn unit. Ook de eerdere generaties Supra beschikten over een dergelijk motortype. Inmiddels bedient Toyota het 6 cilinder segment met een V ontwerp, hetgeen hier tot gefronste wenkbrauwen zou hebben geleid. Dus voor de GR Supra doen de Japanners een beroep op de 6 cilinder lijn motor van BMW. Diens 3,0 liter unit beschikt over een enkele turbo en produceert daarmee 340 pk en 500 Nm. Deze specificaties stellen de Toyota in staat om (dankzij de Launch Control functie) vanuit stilstand in 4,3 seconden naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/u. Een actief sperdifferentieel tussen de achterwielen leidt het motor vermogen en koppel in goede banen. De bestuurder kan kiezen uit 2 rij modi: Normal en Sport, die elk hun specifieke karakter qua gaspedaalrespons, schakeltijden en stuurbekrachtiging hebben. Ook de instelling van de adaptieve dempers kan er mee beïnvloed worden.

Is het wat?

Om maar met de deur in huis te vallen: de GR Supra is geen driftmonster in spe. De Toyota zet op het asfalt geen brede bandensporen neer, maar houdt het op een evenwichtig en efficiënt weggedrag. Je zou de rijeigenschappen bijna zakelijk kunnen noemen. Het gevolg is dat de GR Supra geen krimp geeft en gedwee (maar energiek) luistert naar jouw stuur commando’s. De achterwielen blijven keurig in het spoor. Je kan de Toyota zeker provoceren, zo bleek op het circuit van Jarama (ten noorden van Madrid), maar zelfs dan reageert hij heel voorspelbaar. De wielophanging houdt de carrosserie strak in het gareel, zonder daarbij het rij comfort uit het oog te verliezen. Ja, deze GR Supra is duidelijk allround bruikbaar.

Op het circuit van Jarama, met zijn honderden, zo niet duizenden, bochten voelt de Supra zich meteen in zijn element. De grote spoorbreedte en de korte wielbasis hebben een kwiek sturende sportwagen opgeleverd, die vlot commando’s opvolgt en een mooie mix biedt tussen grip en plezier. Iets smallere banden, naar het voorbeeld van de GT86, hadden de communicatie vergroot, maar ik klaag niet. Vooral niet omdat de GR Supra geen biljartstrak asfalt nodig heeft om zijn bestuurder op te zwepen. Op dit onderdeel onderscheidt de Toyota zich duidelijk positief van de wat nerveuzer reagerende BMW Z4. De actieve dempers doen hun werk uitstekend, het actieve sperdifferentieel blijkt zowel tijdens het remmen vóór de bocht als tijdens het weer uitaccelereren daarna van enorme waarde. Het lijkt wel of het ding doet wat je denkt. Iets meer stuurgevoel was zoals gezegd niettemin welkom geweest. Ook de Sport rij modus is (voor gebruik op een afgesloten circuit) net wat te soft, maar volgens Toyota was dat een bewuste keuze. De GR Supra is namelijk primair bedoeld als breed inzetbare sportwagen.

De 6 cilinder motor en de 8-traps automaat doen hun werk voortreffelijk, zoals wij gewend zijn van BMW, maar zonder veel drama. Het lijnblok is heerlijk romig, soepel en neemt bliksemsnel op. Hij geeft zijn vermogen lineair vrij, waardoor de transmissie in de praktijk de GR Supra vaak op koppel laat rijden en relatief vroeg opschakelt. Dat helpt de CO2-uitstoot beperkt houden tot 188 gram/km en zorgt bovendien voor rust aan boord, maar passanten zouden iets meer decibels vermoedelijk wel waarderen. Zelf verlangde ik stiekem naar een automaat met dubbele koppeling, oftewel naar wat mechanische manie. Maar ja, de motor maakt het zoals gezegd niet noodzakelijk om regelmatig van versnelling te wisselen. Hij jaagt de toerenteller in een enkele ademstoot richting het rood. De werking is zeer progressief en nergens is er een dood moment te bespeuren. Dat klinkt als perfectie en dat is het ook, maar het blok mist nu wel wat karakter. Beloning wanneer je de motor de nek omdraait ontbreekt en van variatie in de soundtrack is geen sprake.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Toyota vraagt voor deze nieuwe GR Supra zoals gezegd 81.995 euro. Afgezien van metallic lak bieden de Japanners één optie aan: een zogeheten Premium pakket dat bestaat uit lederen bekleding, een uitgebreidere geluidsinstallatie van JBL, een inductielader voor je telefoon en voorruit projectie. De prijs bedraagt 2.500 euro. Volgens de Nederlandse Toyota importeur wordt dit pakket door zowat alle klanten besteld; het factuurbedrag wordt daardoor 84.495 euro.

Voor dit bedrag kan je zoals gezegd geen Porsche met 6 cilinder motor kopen, maar wel de basisuitvoering van de Cayman met 2,0 liter motor en 300 pk (82.500 euro). Globaal even duur is ook de instapversie van de Jaguar F-Type (82.835 euro). Wat forser aan de prijs is de Mercedes-AMG SLC 43 met metalen klapdak (87.001 euro). Zowel de minder krachtige, maar meer hardcore Alpine A110 en de (te) fijn geslepen Audi TT-S Quattro zijn allebei flink goedkoper. De GR Supra kan je gewoon bij elke Toyota dealer kopen en laten onderhouden. Je kan voor eventuele storingen aan de 6 cilinder niet bij BMW terecht, want die garagisten kunnen de motordata niet uitlezen.

De GR Supra is veelzijdig en dagelijks prima bruikbaar. Maar zijn dit de complimenteuze opmerkingen waarom je een sportwagen koopt? Mensen met benzine in hun bloed zullen het efficiënte weggedrag van deze gedrongen, maar agressief gelijnde sportwagen waarderen (hij verandert vlot en vrolijk van richting en gaat gretig de grenzen opzoeken), evenals zijn soepele en krachtige motor. Daarnaast is hij mooi compleet uitgerust en dat is natuurlijk ook nooit weg als jij lange afstanden in deze coupé wilt afleggen. Ik heb mij dan ook bijzonder goed geamuseerd in de GR Supra. En dat was uiteindelijk de bedoeling van Toyota, dus diens missie is geslaagd.

Maar zijn interieur mist persoonlijkheid en de vermogen afgifte van zijn motor is net even te lineair. Dat versterkt de wat zakelijke rij beleving in deze Toyota en biedt ruimte voor verbetering. Iets meer stuurgevoel en een heftiger schakelende gerobotiseerde versnellingsbak bijvoorbeeld. Wat minder gewicht zou ook welkom zijn, want rijklaar zet de GR Supra toch 1,6 ton op de weegschaal. Elke vezel in het lijf van deze Toyota schreeuwt dan ook voor meer paarden. De tuners weten nu wat zij moeten doen ...

  • 8
  • User Ratings (10 Votes)
    7.5

Comments are closed.