Lexus denkt verkopen met de UX te kunnen verdubbelen

0

De nieuwe UC moet de verkopen van Lexus in Nederland een flinke boost geven. De importeur verwacht dit jaar haar afzetaantallen en marktaandeel te kunnen verdubbelen. Heeft de UX daarvoor voldoende kwaliteiten in huis?

Opvallen doet de UX zeker. Maar niet alleen in positieve zin. Het radicale en controversiële design zal niet ieders smaak zijn. Dat kan een grote populariteit in de weg staan. Maar de wenkbrauw fronsende vormgeving hoeft niet slecht uit te pakken voor de restwaarde van de UX. Als de nieuw verkopen bescheiden zijn, dan houdt dat deze compacte Lexus exclusief. En dat heeft een gunstig effect op de inruilprijs.

De UX wordt in Nederland alleen aangeboden in hybride uitvoering. Verstandig, want met dergelijke techniek is de CO2 uitstoot relatief laag, hetgeen een positieve uitwerking heeft op de af te dragen BPM en de consumentenprijs. Met de UX kan voor 44.495 euro worden weggereden en dat is een schappelijk bedrag als je dit instaptarief vergelijkt met dat van de Audi Q3 (44.220 euro), BMW X2 (45.710 euro), Jaguar E-Pace (53.790 euro), Mercedes-Benz GLA (42.992 euro) en Volvo XC40 (40.975 euro).

Maar de concurrentie zit niet stil. Volvo heeft inmiddels de orderboeken geopend voor de stekkerhybride versie van de XC40. Die stoot factor 2,5 minder CO2 uit dan de Lexus UX 250h. Land Rover levert de nieuwe Range Rover Evoque op de basisdiesel uitvoering na standaard met milde hybride techniek. Een stekkerversie komt volgend jaar. En als het wel Japans moet zijn, maar niet persé premium, dan zou je ook de Honda CR-V als concurrent kunnen bestempelen.

Toch lijkt de grootste bedreiging in het zakelijke segment van volledig elektrische SUV modellen te komen. Leaserijders betalen daar een onweerstaanbaar lage bijtelling voor. Het aanbod is nu nog schaars, maar dat groeit bij wijze van spreken met de dag. Zo start volgend jaar de verkoop van een volledig elektrische uitvoering van de Volvo XC40. En misschien is de meest luxe versie van de Volkswagen ID.3 ook wel een concurrent voor de Lexus UX 250h, waarop geen enkel bijtellingvoordeel zit.

In isolatie is de Lexus UX 250h, die sinds vorige maand in de showrooms staat, geen verkeerde auto: zuinig, geen milieuvervuiler (94 gram CO2/km), schappelijk geprijsd, handzaam van formaat, dankzij 184 pk best pittig, standaard voorzien van een automaat, bewezen betrouwbaar, foutloze dealerservice en uitstekend afgewerkt. De kleine bagageruimte kan evenwel een ‘deal breaker’ zijn, net zoals het vermaledijde touch pad op de middenconsole voor het multimediasysteem.

Pas saldo kan de Lexus UX 250h voor mensen die een hekel hebben aan stekkeren daarom een prima alternatief zijn, met name particulieren voor wie het bijtellingaspect niet speelt. Of voor werknemers die van hun baas nog niet elektrisch hoeven te gaan rijden, maar die wel een CO2-limiet voor hun wagenpark hebben ingesteld. Een minpunt zijn de relatief korte onderhoudsintervallen. Dat kan de Lexus UX 250h toch duur maken in het gebruik, ondanks de betrouwbare en beproefde hybride techniek.

Reageren is niet mogelijk.