Nieuwstelex

0

+++ BMW stopt alweer met haar deelname aan de GTE Pro Class. Dit betekent dat het na dit seizoen alweer over en uit is met het M8 GTE project. Pikant, want de carrière van de raceauto wordt beëindigd nog voordat de straatuitvoering goed en wel in de showroom staat. Terwijl het idee juist was dat met het ‘Win on Sunday, sell on Monday’ adagium de verkopen van de M8 gestimuleerd zouden worden. BMW geeft niet aan waarom zij stopt met haar deelname aan de GTE Pro Class, behalve dat het niet bij de strategie van het Beierse merk past. Tja, dat had je ook van te voren kunnen bedenken. De echte reden is vermoedelijk het gebrek aan racesucces. de 500 pk sterke M8 GTE staat in de competitie stijf onderaan. De BMW heeft geen enkele race gewonnen en slechts 2 keer een podiumplaats behaald. Andere auto’s die meedoen aan de GTE Pro Class (en dus succesvoller zijn), zijn de Ferrari 488, de Ford GT, de Aston Martin V8 Vantage en de Porsche 911. De BMW M8 GTE Pro maakte vorig jaar zijn debuut op Le Mans. De straatuitvoering staat op de in september te houden IAA van Frankfurt. BMW gaat de M8 ook in een Competition uitvoering aanbieden. +++

+++ BOSCH is akkoord gegaan met een boete van €90 miljoen voor zijn rol in het dieselschandaal bij onder meer Volkswagen. Dat heeft de Duitse justitie laten weten. Bosch is ’s wereld grootste toeleverancier van autofabrikanten. Het bedrijf leverde op grote schaal apparatuur die was uitgerust met motormanagement software. Volkswagen gebruikte deze om te kunnen sjoemelen bij emissietests. Door deze manipulatie kwamen miljoenen auto’s schoner voor de dag dan zij in de praktijk waren. Het schandaal rond Volkswagen kwam in september 2015 aan het licht. Ook de naam van Bosch werd al snel aan de kwestie gekoppeld. De Duitse justitie verwijt het bedrijf dat het verzuimde goed te controleren wat er met de eigen apparatuur gebeurde. Daardoor kon er in de autobranche zo lang worden gefraudeerd. Met deze schikking is de zaak tegen Bosch van de openbaar aanklagers in Stuttgart afgerond. Volkswagen zelf trok al tientallen miljarden uit voor schikkingen, schadevergoedingen en boetes als gevolg van het schandaal. Ook bij branchegenoten zoals Daimler lopen onderzoeken naar mogelijke fraude op dit vlak. Bosch betaalde in de VS in 2017 een boete van in totaal €327,5 miljoen aan eigenaren van dieselauto’s van de Volkswagen Groep. +++

+++ CHINA omarmt waterstof. Na de leiding te hebben genomen in de transitie naar een elektrisch personenwagen aanbod, wil het ambitieuze Aziatische land dit trucje herhalen met brandstofcel technologie. China heeft aangekondigd dat 20 megasteden enorme investeringen hebben gepland om een netwerk van waterstofstations te ontwikkelen. Dat moet leiden tot schonere mobiliteit. China wil wereldleider worden op het gebied van waterstoftechnologie, die wordt beschouwd als één van de oplossingen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Het is een alternatief voor elektrische auto’s die op batterijen rijden. Deskundigen gaan er van uit dat de prijs van waterstof personenwagens wel eens drastisch zou kunnen dalen. Het dure platina wordt binnenkort namelijk vervangen door mangaan. Daarmee wordt de waterstofauto met zijn korte tanktijd een serieuze concurrent voor de batterij – elektrische personenwagen waarbij opladen geen kwestie van minuten is. China plant de bouw van 3 waterstof productielocaties en is van plan om tegen 2030 minimaal 2 miljoen voertuigen van dit type in omloop te brengen. +++

+++ Bovag voorzitter Bertho Eckhardt waarschuwt voor DEMONISERING van dieselauto’s. Ook dienen stekker hybride modellen gerehabiliteerd te worden. Volgens Eckhardt worden diesels momenteel uit de markt geprijsd. Hij ageerde eerder tegen de gestegen belastingdruk, waardoor Nederland na Denemarken het land is waar auto’s het duurst zijn. Eckhardt plaatst ook kanttekeningen bij het huidige subsidiebeleid voor elektrische auto’s. Dat is in zijn ogen onnodig fors omdat er binnen enkele jaren volop betaalbare exemplaren op de markt zullen zijn. “Dus het is niet nodig om veel geld over de balk te gooien”. Eckhardt pleit wel voor handhaving van de 4 % bijtelling voor elektrische auto’s tot €50.000. Ook moeten stekker hybride modellen gestimuleerd worden. “Die auto’s leveren een milieubijdrage. Wellicht moet je daarbij monitoren of er daadwerkelijk elektrisch geleden wordt en op basis daarvan stimuleren”. Daarmee zou een nieuw ‘Outlander debacle’ voorkomen kunnen worden: deze SUV kreeg de bijnaam ‘Metsubsidie Foutlander’ omdat hij dankzij het destijds geldende bijtellingvoordeel voor stekker hybride auto’s veel als leasewagen werd gekozen, maar er werd weinig mee op stroom gereden. Eckhardt wil de bijtellingperiode (60 maanden) niet aanpassen. “Op deze manier stimuleer je innovatie. Anders zit je verjonging in de weg en ook komen er dan onvoldoende gebruikte auto’s op de markt”. Om particulieren te interesseren voor een elektrische auto is er wel een stimulans nodig. Eckhardt pleit er voor om diegenen die een tweedehands exemplaar kopen bijvoorbeeld een laadtegoed te geven. Eckhardt stelt tenslotte dat de diesel niet zomaar opzij geschoven mag worden: “Wij hebben moderne, schone modellen hard nodig om de klimaatdoelen te halen”. Is de belastingdruk te hoog, dan weerhoudt dan consumenten er van om een nieuwe auto te kopen. Men richt zich in plaats hiervan op de tweedehands markt, maar occasions voldoen vaak niet aan de jongste Europese en wereldwijde uitstootnormen. De totale belastingdruk (met name in de vorm van BPM) op auto’s moet dus omlaag. +++

+++ In EUROPA zijn in april 1,34 miljoen nieuwe personenauto’s geregistreerd, ongeveer hetzelfde aantal als een jaar eerder. In de 7 voorafgaande maanden lag de verkoop steeds onder het niveau van het jaar ervoor. Vooral in Spanje en Italië werden meer auto’s op kenteken gezet. Daarmee werd de lagere verkoop in landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland gecompenseerd. De vraag naar dieselauto’s daalde in april opnieuw, ditmaal met 12 %. Gemeten over de eerste 4 maanden van dit jaar viel de vraag naar diesels 15 % lager uit. Inmiddels is het marktaandeel gekrompen tot 33 %. Benzineauto’s waren goed voor een marktaandeel van 60 %, terwijl alternatief aangedreven voertuigen, waartoe (stekker) hybride en volledig elektrische modellen worden gerekend, een aandeel van 7 % hebben. De Renault Zoé was vorige maand de populairste elektrische auto, de Toyota Corolla was de meest gekochte stekkerloze hybride. Dit model beleefde tevens de snelste afzetstijging in Europa. Op merkniveau boekten Smart, Citroën en BMW de meeste winst. Nissan en Volkswagen gingen in april het hardst onderuit. De algemene modellen top 10 van 2018 bestond achtereenvolgens uit: de Volkswagen Golf (445.754 registraties), de Renault Clio (336.268), de Volkswagen Polo (299.920), de Ford Fiesta (270.738), de Nissan Qashqai (233.026), de Peugeot 208 (230.049), de Volkswagen Tiguan (224.788), de Skoda Octavia (223.352), de Toyota Yaris (217.642) en de Opel Corsa (217.036). Nieuw in deze top 10 is de Yaris. Die ging er qua verkoopaantallen 9 % op vooruit. In 2017 stond hij nog op de 15de plaats. Het succes van de Toyota is onder meer te danken aan de steeds populairdere hybride aandrijflijn. De Dacia Sandero viel net buiten de top 10. Het best verkochte premium model was de Mercedes-Benz A klasse. Die eindigde op de 23ste plaats. +++

+++ FIAT heeft van de 500X inmiddels meer dan een half miljoen exemplaren gebouwd. Nummer 500.000 was een in 2 kleuren uitgevoerde ‘120’ jubileumeditie met onder de kap de nieuwe 150 pk sterke 1.3 Firefly motor met de recalcitrante DCT automaat met dubbele koppeling. De 500X kan als een kwalitatief hoogwaardig product worden beschouwd, want menig duurtest doorstond hij glansrijk. Fiat zal in het kader van haar 120ste verjaardag in juli mogelijk de nieuwe elektrische 500 presenteren. De Italianen kondigen namelijk niet alleen een veelzijdig feestprogramma aan, maar zegt ook toe dat het over 2 maanden iets verrassends zal tonen. De officiële presentatie van de elektrische 500 staat voor volgend jaar gepland, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. Maar er is dus kans op een voortijdige preview. Dat doet Fiat wel vaker, want in 2013 werd een vooruitblik gegund op de 500X, hoewel dit model pas een klein jaar later officieel onthuld zou worden. +++

+++ Ook voor FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) is de aanval de beste verdediging. Het marktaandeel staat in Brazilië onder druk, met als gevolg dat Fiat naar de derde plaats is gezakt in de verkoop statistieken. Met een investering van €3,1 miljard over een periode van 5 jaar wil FCA het tij keren. Op termijn levert dit 9.000 extra banen dankzij uitbreiding van de jaarlijkse productiecapaciteit in Betim en Pernambuco van 100.000 naar 350.000 auto’s. Fiat wil in een nieuwe Braziliaanse fabriek de 1.0 en 1.3 Firefly motoren gaan bouwen. Daarnaast zullen er met de grote investering liefst 25 modelintroducties worden gefinancierd. In de pijplijn zitten SUV modellen en een nieuwe compacte pick-up als opvolger voor de inmiddels behoorlijk aftandse Strada. In Betim wordt straks ook een compacte cross-over voor het B segment gebouwd, waarvan de Europese versie in Servië het levenslicht zal gaan zien. Mogelijk rolt al volgend jaar het eerste exemplaar van de band. Pernambuco mag een nieuwe 7-zits SUV van Fiat gaan bouwen,. Dit model krijgt dezelfde basis als de Jeep Renegade en Compass. In Turkije gaat Fiat een coupéachtige SUV à la de Renault Arkana bouwen. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft een oplossing voor het hoge aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten: een Chevrolet die niet zonder vast geklikte gordel start. Dit vergrendeling systeem zal geleverd gaan worden op de modellen Traverse, Malibu en Colorado. General Motors noemt de beschermengel “Teen Driver Mode”. Als dit systeem geactiveerd is, gaat de automaat niet in de Drive stand als de gordel niet om is. Volgens Chevrolet levert die namelijk de voornaamste bijdrage aan de veiligheid in een auto. Het systeem is niet volhardend. De melding blijft 20 seconden in het scherm staan, waarna de bestuurder toch kan wegrijden. Misschien maar beter ook. De Teen Driver Mode is alleen te activeren met een specifieke sleutel. Als ouder heb je bijvoorbeeld je eigen sleutel en een exemplaar die jouw kinderen mogen gebruiken. +++

+++ Carlos GHOSN verschijnt deze maand voor de rechter in Japan. Hij hoopt nu zijn onschuld te kunnen bewijzen. De omstreden ex-topman verscheen bij de rechtbank in Tokyo voor de eerste hoorzittingen in de rechtszaak die tegen hem is aangespannen. Hiermee gaat de affaire een nieuwe fase in. Bij zijn aankomst bij de Japanse rechtbank liet Ghosn, die op borgtocht vrij is, niets los. Eerder heeft hij laten weten te hopen op een eerlijk proces waarin hij zijn onschuld kan bewijzen. Ghosn staat onder andere terecht voor fraude en financieel wangedrag. Mocht hij schuldig worden bevonden, hangt hem een gevangenisstraf boven het hoofd die kan oplopen tot 10 jaar en een boete van ettelijke miljoenen euro’s. Behalve Ghosn staat ook een andere voormalig bestuurder van Nissan, Greg Kelly, terecht in deze zaak. +++

+++ Alphabet heeft de Peugeot 508 verkozen tot LEASE auto van het jaar. De Franse middenklasser bleef onder meer de Ford Fiesta en de BMW 3-serie voor. In de afgelopen jaren gingen onder meer de Skoda Superb en de Volkswagen Passat er met de titel vandoor. In de categorie ‘Economy’ won de Ford Fiesta. Bij ‘Business’ gaat de titel naar de Peugeot 508. In 2 categorieën viel BMW in de prijzen. In de klasse ‘Business Premium’ was de 3-serie (die de Tesla Model 3 net voor bleef) de winnaar en bij ‘Executive’ was de bokaal voor de X5. De publiekslieveling was de Tesla Model 3. De vakjury ging voor de Peugeot 508. +++

+++ MITSUBISHI gaat zijn SUV gamma herschikken. Momenteel bestaat het subgamma uit een 3-tal modellen. de Outlander, de Eclipse Cross en de ASX. Die zitten nu te dicht tegen elkaar aan. Zo is de Eclipse Cross maar 4 cm langer dan de ASX. Daarom zal de opvolger van de laatste SUV krimpen en zo een volwaardig lid van het B segment te worden. Aan de andere kant van het spectrum wordt de Outlander juist een halve klasse groter. Aanvankelijk werd gedacht dat de conceptstudie Engelberg Tourer niet model zou staan voor de volgende generatie (want te luxueus en te groot), maar dat is wel degelijk het geval. Deze SUV blijft leverbaar met de relatief prijzige stekker hybride techniek. De opvolger van de ASX wordt leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. De tweede generatie Eclipse Cross kan rekenen op stekkerloze hybride techniek. Mitsubishi broedt ook op een vervolg voor de Space Star, maar dat wordt een totaal andere auto. Mogelijk een volwaardige, op de Renault Clio gebaseerde B segment hatchback à la de Nissan Micra. Het idee dat je met één en hetzelfde model zowel Europese als Aziatische markten kan bedienen, is namelijk een utopie. De laatste regio krijgt door Mitsubishi weer een budgetontwerp voorgeschoteld. +++

+++ Het batterijpakket van de NISSAN Leaf gaat 12 jaar langer mee dan de auto zelf. Na sloop van het voertuig is de accuset namelijk nog jarenlang voor andere doeleinden te gebruiken. Nissan zoekt diverse toepassingen om de batterijpakketten een tweede leven te geven. De levensduur van de accuset wordt op basis van de huidige ervaringen geschat op 22 jaar, terwijl de Leaf na 10 jaar afgeschreven is. Nissan heeft sinds 2011 meer dan 400.000 exemplaren van haar elektrische middenklasser verkocht in Europa. De ervaringen die daarmee zijn opgedaan, leiden tot de conclusie dat de batterijpakketten veel langer meegaan dan de auto zelf. Door op zoek te gaan naar een tweede leven voor de accuset, kan Nissan de inkomsten uit elektrische auto’s verhogen. Dat is hard nodig omdat er veel minder geld wordt verdiend aan onderhoud dan bij modellen met een verbrandingsmotor. Er lopen al enkele projecten. Zo werd vorig jaar een opslagsysteem van 3 megawatt geopend in de Arena in Amsterdam. Daarnaast biedt Nissan onder de naam Nissan Energy Solar zonnepanelen en batterijopslag voor woningen, vergelijkbaar met het programma van Tesla. Er lopen ook diverse projecten voor zogeheten bi-directioneel laden, waarbij de auto als back-up voor het elektriciteitsnet werkt. Een woordvoerder van Nissan is hier enthousiast over: “Het werkt nog beter dan wij verwachtten. Hoe meer wij graven, hoe meer goud wij vinden”. Ook alliantie partner Renault is actief op het gebied van bi-directioneel laden, onder andere in Utrecht. +++

+++ PEUGEOT gaat via private lease niet alleen compacte auto’s zoals de 108 en 208 aanbieden, maar ook SUV modellen. Daarmee wil het Franse automerk de keuze vergroten. De eerste stap wordt gezet door de 2008 toe te voegen aan het private lease aanbod. Om te voorkomen dat de autoconsument door de bomen het bos niet meer ziet, zijn er per model nu 2 uitvoeringen geselecteerd: een standaard rijk uitgeruste versie en een extra luxe variant. Peugeot wil de klant vooral ontzorgen en een echte webshop ervaring bieden. Het automerk is vooral trots op haar unieke krediet check via internet: binnen 30 seconden is bekend of men kapitaalkrachtig genoeg is. Peugeot richt zich op 10.000 private lease contracten in 2019. Dat is een groei van 20 tot 25 % ten opzichte van vorig jaar. +++

+++ PSA , tegenwoordig ook het moederbedrijf van Opel, verhuist haar Duitse hoofdkantoor naar Rüsselsheim. Dat is de bakermat van het merk met het bliksemlogo. De samenvoeging van activiteiten betekent dat het 180-koppige personeel van het Duitse hoofdkantoor van PSA in Keulen, dat in 2013 werd geopend, nu alweer moet verhuizen. Daarvoor stuurder Peugeot haar activiteiten bij onze oosterburen vanuit Saarbrücken aan. Het hoofdkantoor van Opel heeft ruimte over sinds bepaalde divisies bij PSA in Parijs zijn ondergebracht. De Fransen willen veel geld besparen door de organisaties gaandeweg helemaal in elkaar te schuiven. In Nederland vond een omgekeerde operatie plaats: bij ons verhuisde de Opel importeur vanuit Breda naar het pand van PSA in Amsterdam. +++

+++ Het onderzoek naar de SUBSIDIE op elektrische auto’s wordt meegenomen in een groter onderzoek naar de autobelastingen dat de Algemene Rekenkamer op aanvraag van de Tweede Kamer gaat uitvoeren. Doel is de “doelmatigheid van de fiscale stimulering van elektrische auto’s in kaart te brengen”. Eerder dit jaar ontstond er ophef over het gebruikte rekenmodel voor de subsidiëring, afkomstig van het bedrijf Revnext dat nauwe banden heeft met Tesla. Onder andere Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt stelde vragen over de in zijn ogen te hoge subsidiëring van elektrische auto’s die de overheid €700 miljoen zou kosten. Het CDA diende een motie in om de Algemene Rekenkamer dit subsidiebeleid (en de effecten daarvan) te onderzoeken. Een meerderheid van de Kamer schaarde zich achter dit voorstel. De Algemene Rekenkamer neemt het onderzoek mee in een studie naar het geheel aan fiscale prikkels in de autobelastingen waar zij reeds mee bezig was. Consequentie is nu wel dat de wens van de Tweede Kamer om de resultaten voor het zomerreces te presenteren niet haalbaar is. Dat komt door de omvang van het onderzoek. Er komt eind juni wel een rapportagemoment met feitelijke informatie over de subsidiëring van (deels) elektrische auto’s. In het najaar volgt een publicatie over de fiscale prikkels in de autobelastingen. In het eerste semester van 2020 moet het volledige onderzoek zijn afgerond. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft voor het eerst een nederlaag geleden bij een regionale beroepszaak in een claim door gedupeerde eigenaren van dieselwagens. De rechtbank in Karlsruhe oordeelde dat de autogigant auto’s die zijn uitgerust met illegale sjoemel software moeten worden teruggeroepen of dat eigenaren een nieuwe personenwagen moeten krijgen. De zaak was aangespannen door eigenaren van Volkswagens en Audi’s uit 2009, 2011 en 2013. Het Duitse autoconcern raakte in het najaar van 2015 in opspraak toen bleek dat het jarenlang vals had gespeeld bij toelatingstests voor dieselmotoren. De affaire heeft al geleid tot miljarden euro’s aan boetes en schikkingen, en er zijn wereldwijd miljoenen auto’s bij betrokken. +++

+++ De onthulling van een nieuwe WIESMANN is nabij. Daarmee komt een einde aan de lange stilte rondom de kleine Duitse sportwagenbouwer. Wiesmann is sinds maart 2016 officieel in handen van Roheen Berry. Die laat nu weten dat de onthulling van een nieuwe Wiesmann nabij is. Althans, er worden binnenkort foto’s en een video vrijgegeven. Veel details over de nieuwe Wiesmann zijn nog niet bekend. Wel is duidelijk dat een derivaat van de S63 krachtbron van de huidige BMW M5 voor de aandrijving zal zorgen. Deze 4.395 cc grote, dubbel geblazen V8 levert een vermogen van 600 pk en 750 Nm (in Competition uitvoering zelfs 625 pk). Berry is sinds 2013 betrokken bij Wiesmann vanuit zijn wens om dit laatste grote Duitse erfgoedmerk weer internationaal op de kaart te zetten. Hij zegt bewondering te hebben voor de mix van Duitse betrouwbaarheid, Italiaanse rijeigenschappen en Brits design. Sinds 2016 heeft Berry naar eigen zeggen onvermoeibaar gewerkt om investeerders te strikken zodat het merk opnieuw gelanceerd kan worden met een volbloed sportwagen. Wiesmann werd oorspronkelijk opgericht in 1988 door de broers Martin en Friedhelm Wiesmann. De droom voor een eigen, open sportwagen ging in 1993 met de Roadster MF30 in vervulling. In 2009 kwam het merk evenwel in de problemen doordat Wiesmann zich financieel vertilde aan de uitbreiding van haar fabriek in Dülmen. Daarmee was een bedrag van enkele miljoenen euro’s gemoeid. In datzelfde jaar begon tevens de wereldwijde economische crisis met als gevolg een flinke daling van de inkomsten. Daarnaast waren de ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen te hoog en het budget te krap. Wiesmann weigerde vervolgens verschillende openstaande rekeningen aan leveranciers te betalen. Toen was het afgelopen na niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd te hebben. Nu waagt Wiesmann onder leiding van Berry een nieuwe poging. Of de nieuwe sportwagen net zo tijdrovend (350 uur per exemplaar) en duur wordt als de MF3 Roadster (160.000 euro), is nog niet bekend. +++

Reageren is niet mogelijk.