Nieuwstelex II

0

+++ AUDI zag zijn omzet in het eerste kwartaal van €15,3 naar €13,8 miljard euro dalen. Dat kwam weliswaar vooral door boekhoudkundige veranderingen en ondanks een goede bijdrage van de nieuwe e-Tron en de Q8, maar de onvrede in Ingolstadt is groot, ook omdat de winst voor belasting omlaag ging van €1,4 naar €1,2 miljard; een daling met ruim 15 %. Financieel directeur Alexander Seitz is daarom van mening dat er snel en ingrijpend wat moet veranderen bij Audi. “De start van dit jaar laat zien dat wij een aardig eind verwijderd zijn van onze doelen. We moeten nu snelle en substantiële vooruitgang boeken bij het reduceren van de kosten. Alleen dan kunnen wij 2019 tot een keerpunt in de geschiedenis van Audi maken”. Seitz voegt er aan toe: “vooral in tijden van radicale technologische veranderingen is het meer dan ooit noodzakelijk om, teneinde premium producten te maken, ook bijbehorende marges te realiseren. Daarom schakelen wij met ons Audi Transformation Plan naar een hogere versnelling”. Audi verkocht in de eerste 3 maanden van dit jaar 447.247 auto’s, hetgeen er 3,6 % minder waren dan in dezelfde periode van 2018. In Europa bedroeg de terugval zelfs 6,3 %, wat nog altijd wordt toegeschreven aan de nasleep van de WLTP certificatie. In China kon gelukkig worden geplust, en wel met 3,3 %. Daarmee deed Audi het beter dan de concurrentie. Voor een opsteker zorgde ook Lamborghini, dat formeel onder Audi valt. Deze ‘dochter’ kon zijn omzet bijna verdubbelen, vooral dankzij het succes van de Urus. Audi zelf kon zoals gezegd geen positieve cijfers laten zien. Er moet flink bezuinigd worden en dit betekent dat de W12 versie van de A8 geannuleerd is. Het model is weliswaar kantenklaar, maar Audi ziet er van af om deze motorversie in productie te nemen; in ieder geval niet voor de Europese markt. De fabrikant vindt bij nader inzien een 6,3 liter W12 blok niet bij de huidige tijdgeest passen. Klanten die perse een 12 cilinder onder de kap willen, zullen nu worden doorverwezen naar zustermerk Bentley. Die houdt onverkort vast aan de dubbel geblazen W12 motor blok met respectievelijk 635 en 608 pk. +++

+++ Alphabet Belgium heeft de Lease Car of the Year 2019 uitgekozen. De alweer 27ste editie van deze verkiezing werd gewonnen door de nieuwe BMW 3-serie. Uit een longlist van 35 kandidaten koos de 12-kopppige jury 3 finalisten per categorie, waarover vervolgens ook alle klanten van organisator Alphabet Belgium hun zegje mochten doen via een internet enquête. De beruchte TCO (oftewel Total Cost of Ownership) was daarbij natuurlijk van zeer groot belang. De deelnemende auto’s worden traditioneel onderverdeeld in 4 categorieën, maar de ‘instap klasse’ Economy werd dit jaar geschrapt bij gebrek aan kandidaten (enkel de nieuwe Audi A1 en de Opel Combo Life kwamen in aanmerking) en vervangen door de zogenaamde ‘zero emission klasse’ voor elektrische voertuigen. In die categorie streden de Audi e-Tron, de Hyundai Kona Electric, de Tesla Model 3, de Kia e-Niro en de Jaguar I-Pace om een finaleplaats. Hoewel de Kona Electric qua kosten duidelijk de meest interessante was en de Model 3 tijdens de testdag het meeste indruk maakte met zijn rij sensaties, werd de e-Tron tot de beste allrounder bestempeld. Chauvinisme speelt hierbij wellicht een rol, want de Audi is ‘made in Belgium’. En toeval of niet, vorig jaar won de in Gent gebouwde Volvo XC40 zijn categorie én de algemene verkiezing. Bij de traditionele categorieën gold de BMW 3-serie natuurlijk als de gedoodverfde winnaar. Dit model prijkt al jarenlang bovenaan het wensenlijstje van heel wat leaserijders, maar hij heeft zich desondanks stevig moeten verdedigen. Binnen de klasse ‘Business+’ oogstte zowel de Peugeot 508 SW als de Volvo V60 heel wat lof tijdens de testdag, maar de grootste bedreiging kwam uiteindelijk nog van outsider Toyota Corolla, die verrassend, maar overtuigend, de categorie ‘Business’ won van de Ford Focus en de Mercedes A-Klasse. Het scheelde uiteindelijk slechts 4 luttele puntjes of de hybride Japanner had ook de algemene overwinning van de 3-serie afgesnoept. Voor Audi was er sprake van een dubbelslag, want naast de ‘zero emission’ klasse won dit model ook in de categorie ‘Executive’ met de A6, die allround overtuigender bleek dan de Lexus ES en de BMW X5. Opmerkelijk was dat die laatste samen met de Audi e-Tron en de Hyundai Kona Electric de enige SUV modellen onder de genomineerden waren, terwijl er vorig jaar 7 van de 12 kandidaten hoog op hun poten stonden. +++

+++ Wordt de nieuwe Volkswagen GOLF een wereldauto? Ja en nee. Volkswagen zal wederom de GTI en R uitvoeringen gaan verkopen op de Amerikaanse markt, maar het merk ziet af van het aanbieden van alle ‘normale’ versies. Reden is dat vorig jaar 48 % van alle verkochte Golfjes in de Verenigde Staten een GTI of een R was. De GTI verkocht zelfs 3 keer beter dan het basismodel. Niet heel vreemd als je weet dat de sportieve versie slechts 6.000 dollar duurder is. +++

+++ LAADPALEN aanbieder Fastned hoopt voor de zomer zijn debuut te maken op de Amsterdamse beurs. Dat lijkt een gunstig moment aangezien de gemeente Amsterdam zojuist bekend heeft gemaakt elektrisch rijden te zullen aanjagen door in 2030 auto’s met een verbrandingsmotor uit haar stad te weren. Toch reiken de plannen van Fastned veel verder dan Amsterdam of Nederland. Het bedrijf wil nu het Verenigd Koninkrijk veroveren. Ook België en Duitsland gelden als aandachtsgebieden. In maart won Fastned bovendien een 30-jarige concessie voor de bouw van 20 stations langs snelwegen in Zwitserland. In totaal wil het bedrijf 1.000 snellaadstations in Europa bouwen. Daarbij zal een tempo van 3 tot 6 locaties per maand aangehouden worden. Dit ambitieuze plan kost echter wel geld. Reden waarom Fastned naar de Amsterdamse beurs wil. Het bedrijf haalde eerder al geld op met de uitgifte van aandelen en obligaties via ondernemersbeurs Npex en fintech platform Nxchange. Via de ‘echte’ beurs denkt Fastned vooral grotere beleggers aan zich te kunnen binden om daarmee de komende jaren de uitrol van haar netwerk te financieren en te versnellen. Zelfs fabrikanten van auto’s zouden belangstelling hebben. Die zien dat de transitie versneld en komen dan al snel bij Fastned uit omdat er nog weinig bedrijven zijn die veel ervaring met snelle laadnetwerken hebben. Nederland telt weliswaar ruim 40.000 laadpalen, maar daarvan zijn er slechts 1.211 stuks van het snelle soort. Het enig concurrerende netwerk is van Tesla, maar daar mogen alleen eigen klanten van dit automerk ‘tanken’. Shell heeft ook ambities, maar is pas net begonnen. Deze speler heeft nu 7 snelladers. Dat moeten er 200 worden. Voorlopig is Fastned evenwel nog niet bang voor deze kapitaalkrachtige concurrent. Men meent een unieke marktpositie te hebben, waardoor het bedrijf op termijn zijn eigen broek zal kunnen ophouden. Dat punt wordt bereikt als 1 à 1,5 % van alle Nederlanders volledig elektrisch rijden. Naar verwachting van Autointernationaal.nl zal dat ergens in de loop van 2020 het geval zijn. +++

+++ MASERATI verkeert in zwaar weer. In 2014 trok de verkoop tijdens het 100-jarig jubileum nog flink aan. Dat had natuurlijk alles met de komst van nieuwe modellen te maken, inclusief de Levante. Maar de feestvreugde was van korte duur. Inmiddels is er van die bloeiperiode weinig meer over en is Maserati weer ‘terug bij af’, althans qua verkoopaantallen even ver als in 2013. Gedurende het eerste kwartaal van 2019 werden er wereldwijd amper 5.500 auto’s verkocht; een afname van 41 % ten opzichte van de 9.400 exemplaren in dezelfde periode in 2018. De terugval wordt vooral veroorzaakt door het ontbreken van nieuwe modellen. Zo is er nog steeds geen hybride versie van de Levante en de nieuwe GT komt pas op zijn vroegst eind 2020. Ook de plannen voor een kleinere SUV worden pas tegen 2021 gerealiseerd. +++

+++ Bij MERCEDES-AMG doen volledig elektrische auto’s voorlopig nog geen intrede, maar de heren uit Affalterbach laten langzaam maar zeker wel meer elektrische componenten toe in hun voertuigen. De eerstvolgende stap is de elektrificatie van de turbo. Klassieke exemplaren hebben, bij een groot formaat, een belangrijk nadeel: het beruchte turbogat. Daar houden liefhebbers van sportieve auto’s niet van. De oplossing is de montage van een kleine elektrisch aangedreven compressor die de groter turbo van extra lucht voorziet zodat hij niet op basis van uitlaatgassen hoeft op te spoelen. Hierdoor verdwijnt de vertraging voordat het volledige vermogen van de motor beschikbaar is. Bij Mercedes-AMG heet die oplossing ‘EQ-Boost’. De primeur was voor de ’53’ modellen. Maar de techneuten in Affalterbach zitten niet stil. Zij zijn alweer bezig met de volgende stap: de volledig elektrische turbo. Dat laat divisiedirecteur Tobias Moers weten. Hoe de elektrische turbo precies werkt, wil hij niet kwijt. Het enige dat hij vertelde is dat de nieuwe aanjager niet alleen de motor van extra lucht voorziet en het turbogat laat verdwijnen, maar dat hij ook elektriciteit terug in de accu van de auto kan pompen. Het lijkt er dus op dat het systeem de kleine compressor overbodig maakt door de echte turbo direct met een elektromotor aan te drijven, en hem anderzijds als dynamo te gebruiken. Moers wil nog niet zeggen welk AMG model als eerste gebruik zal maken van de nieuwe technologie. De elektrische turbo komt waarschijnlijk pas op de markt nadat de Duitsers eindelijk hun ‘One’ uitbrengen. +++

+++ De Tesla MODEL 3 is de best verkochte D segment sedan van Europa. Audi, BMW en Mercedes hebben het nakijken. Een volledig elektrische auto is blijkbaar iets waar de doelgroep op zat te wachten. In maart werden er namelijk 15.755 exemplaren van de Model 3 verkocht in Europa. Daarmee laat de compacte Tesla al zijn segmentgenoten achter zich. De goede score is evenwel grotendeels te danken aan Noorwegen, Zwitserland en Nederland. Dat zijn alledrie landen met een stevig subsidiebeleid voor elektrische auto’s. De overheid helpt dus een handje mee. In Noorwegen was in maart 29 % van alle nieuw verkochte auto’s een Model 3. Overigens hebben niet alleen Audi, BMW en Mercedes daar last van, maar ook Tesla zelf want de populariteit van de Model 3 gaat voor een groot deel ten kosten van de op leeftijd rakende Model S en de Model X. De verkopen van de grote SUV daalden met 52 % en die van de lagere Amerikaan kelderde met liefst 72 %. +++

+++ In Eisenach komt een einde aan een tijdperk: ruim 25 jaar na de produktiestart van de OPEL Corsa is het nu Schluss. De volgende generatie zal exclusief in Spanje gebouwd gaan worden. In Eisnach wordt ook gestopt met de productie van de Adam. Vanaf het derde kwartaal gaat de fabriek de Grandland X bouwen. Daarvan komt in 2020 een stekkerhybride versie; de eerste in zijn soort voor Opel. +++

+++ PEUGEOT komt met 2 nieuwe uitvoeringen van de Partner en Boxer. De Asphalt en de Grip. Deze versies werden onlangs al geïntroduceerd op de Expert. De Grip uitvoering is ontwikkeld voor gebruikers die regelmatig op plaatsen komen waar geen asfalt ligt, zoals bouwplaatsen of weilanden. Kenmerken zijn 3 centimeter meer bodemspeling, een slim gripsysteem, modder & sneeuw banden, een beschermingsplaat onder de carterpan en een afdaalassistent. Verder is de uitrusting ten opzichte van de basisversie Pro uitgebreid met een elektrisch aangestuurde handrem, uitgebreider verstelbare stoelen en een derde zitplaats met klaptafel voorin. Voor kilometervreters heeft Peugeot de Asphalt uitvoering ontwikkeld. De fabrikant gokt er op dat ondernemers die veel op de weg zitten rij hulpmiddelen als cruise controle, een regen & licht sensor, een achteruit rij camera, parkeersensoren en mistlampen zullen waarderen. Voor meer comfort zorgen daarnaast ook de schuifdeur aan de rechterkant, het multimediasysteem met 8 inch aanraakscherm, knoppen voor de geluidsinstallatie op het stuur en verbeterde geluidsisolatie. De nieuwe uitvoeringen zijn per direct opgenomen in de bestellijst en zijn verkrijgbaar in combinatie met diverse motoren, versnellingsbakken en carrosserieversies. +++

+++ PORSCHE werkt aan een Cayenne Coupé GT. Deze hardcore versie kan als SUV alternatief voor de 911 GT3, de 911 R en de 911 GT2 RS worden gezien. Voor de aandrijving zorgt de voor de Lamborghini Urus geproduceerde 4,0 liter V8 met 650 pk. Daarmee is de nieuwe GT liefst 100 pk sterker dan de Cayenne Coupé Turbo. Het prestatiepotentieel zal verder worden opgekrikt met een serie gewichtsbesparende maatregelen. Dat is nodig, want de Cayenne is als Turbo meer dan 50 kilo zwaarder dan de Urus: 2.250 versus 2.197 kilo. +++

+++ TESLA waarschuwt haar medewerkers dat zij ontslagen of aangeklaagd zullen worden als ze vertrouwelijke informatie lekken naar de pers of naar concurrenten. Dat blijkt uit een e-mail die werd gelekt naar een Amerikaanse nieuwszender. “Wie het nieuws volgt, weet dat er een enorme publieke belangstelling bestaat voor alles wat met Tesla te maken heeft. Als gevolg van ons succes zullen er ook steeds mensen zijn die er alles aan zullen doen om ons te zien falen. Dit omvat mensen die actief op zoek gaan naar informatie gedeeld door Tesla werknemers, bijvoorbeeld via sociale netwerken zoals LinkedIn, Facebook of Twitter”, zo vertelt het veiligheidsteam van Tesla in een e-mail aan de werknemers. Het bedrijf vraagt haar personeelsleden om geen details over het werk te delen met vrienden, familie of andere personen. “Tesla zal actie ondernemen tegen degenen die op ongepaste wijze bedrijfsinformatie lekken of een geheimhoudingsovereenkomst overtreden. Dit omvat ontslag, schadeclaims en zelfs strafrechtelijke aanklachten”, zo staat in de e-mail. Om die waarschuwing kracht bij te zetten, lijst Tesla enkele recente informatielekken op, alsook de consequenties die daaraan verbonden waren. Iemand die het inbel nummer voor een interne meeting op sociale media had gezet, werd ontslagen. Hetzelfde gold voor een medewerker die in januari vertrouwelijke bedrijfsinformatie, inclusief productienummers, via Twitter had gedeeld met journalisten. Een voormalig Tesla medewerker die nog bedrijfsinformatie op zijn persoonlijk iCloud account had staan toen hij voor een concurrent ging werken, werd dan weer aangeklaagd voor het stelen van bedrijfsgeheimen. +++

+++ VOLKSWAGEN rijders zijn domme mensen. Dat blijkt althans uit Amerikaans onderzoek. Jalopnik besloot te meten in welk automerk domme mensen het liefst rijden door na te gaan hoe vaak er naar de fabrikant werd gezocht op Google, in combinatie met het woord ‘bumber’. Dat had eigenlijk ‘bumper’ moeten zijn, maar ‘domme mensen’ valt de verkeerd spelling natuurlijk niet op. Volgens Jalopnik schrijven vooral mensen die Volkswagen intikken bovengemiddeld vaak ‘bumber’. Daarna volgen achtereenvolgens de merken Chevrolet, Lincoln, Cadillac, Ford, Toyota, Honda en BMW. Dit impliceert dat de klanten van het automerk uit München bovengemiddeld slim zijn. +++

+++ Vrouw of man, VOLVO kondigt aan dat álle werknemers in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika in de toekomst 6 maanden betaald zwangerschapsverlof krijgen met doorbetaling van 80 % van hun salaris. Er komt eerst een proef in Zweden. Het initiatief is geïnspireerd door de Zweedse wetgeving, waar de regels omtrent zwangerschapsverlof al decennialang zeer manvriendelijk zijn. Als de testfase, waarin de autofabrikant zich momenteel bevindt, goed verloopt, hebben mogelijk alle 43.000 Volvo medewerkers recht op 6 maanden zwangerschapsverlof. Het typisch Zweedse beleid is volledig sekseneutraal en stimuleert de arbeidsmarkt en carrièremogelijkheden voor vrouwen door de loopbaan & salaris kloof te verminderen. De regel geldt ook voor ouders van adoptiekinderen. Het nieuwe beleid is onderdeel van de werknemersstrategie van Volvo om de beste mensen aan te nemen en te behouden. De Zweedse autofabrikant wil zichzelf profileren met gunstige salaris & verlof voorwaarden als een aantrekkelijke werkgever. “Het is cruciaal om de beste mensen aan te trekken en te behouden. We weten dat talenten kieskeurig zijn bij het kiezen van een werkgever. Diegene die de strijd om nieuw talent wint, is het bedrijf dat modern is, diversiteit waardeert en geeft om zijn werknemers” aldus Hanna Fager, hoofd People Experience (HR) bij Volvo. +++

+++ WAYMO opent een fabriek in Detroit voor de productie van zelfstandig rijdende auto’s. Het bedrijf begint daarbij niet met een leeg vel papier, maar gaat reguliere modellen ombouwen tot slimme autonome voertuigen. De productie moet al komende zomer van start gaan. De betreffende auto’s zullen op Level 4 autonoom kunnen rijden. Het dochterbedrijf van Alphabet (beter gekend als Google) maakt verder weinig details bekend over de plannen. In eerste instantie zullen in de fabriek minstens 100 mensen komen te werken en mogelijk zelfs 400. Er zou een investering van $13,6 miljoen mee gemoeid zijn. Waymo werkt samen met de Canadese auto-onderdelenfabrikant Magna International om de techniek voor autonoom rijdende voertuigen geschikt te maken voor modellen als de Jaguar I-Pace en de Chrysler Pacifica Hybrid. Beide auto’s worden momenteel al uitvoering met proefapparatuur door Waymo getest. Het uiteindelijke doel van het bedrijf is om autonome taxidiensten te gaan exploiteren. +++

+++ WERELDWIJD zijn afgelopen jaar 95,6 miljoen personen & bestelauto’s gebouwd. Dat is ruim 1 % minder dan in 2017; de eerste daling in 10 jaar tijd, zo blijkt uit cijfers van de internationale organisatie van autofabrikanten OICA waarover Automobiel Management bericht. De cijfers worden vooral negatief beïnvloed door China; het grootste autoland ter wereld waar de productie vergeleken met 2017 ruim 4 % daalde naar 27,80 miljoen exemplaren. China is daarmee evenwel nog altijd goed voor bijna 30 % van de wereldoutput. In de 2 andere grote autolanden, de Verenigde Staten en Japan, rolden met respectievelijk ruim 11,3 en 9,7 miljoen stuks vrijwel evenveel auto’s van de band als in 2017. Een aantal naties wist tegen de trend in de autoproductie op te voeren. India staat daarbij aan kop, want daar werden met 5,17 miljoen eenheden 8 % meer voertuigen gefabriceerd. Ook Brazilië doet het goed met een groei van ruim 5 % naar 2,87 miljoen auto’s. In het Zuid-Amerikaanse land is de crisis nu voorbij. Daar weten fabrikanten als Hyundai, Renault en Volkswagen goed van te profiteren. +++

Reageren is niet mogelijk.