Nieuwstelex III

0

+++ Feest bij AUDI : de eerste generatie A4 verscheen namelijk exact 25 jaar geleden op de markt. Inmiddels zijn er al dik 7,5 miljoen exemplaren van de premium middenklasser geproduceerd. Daarmee is de A4, die de 80 afloste, de best verkochte Audi ooit. Momenteel staat de 5de generatie in de showroom. Die krijgt later dit jaar een opfrisbeurt omdat de verkopen te wensen overlaten. Desondanks verkocht Audi vorig jaar 344.000 exemplaren van de A4. Daarmee is het model goed voor 20 procent van de merkverkopen. De andere 17 verschillende modellen nemen de rest voor hun rekening. Audi produceert de A4 niet alleen in Ingolstadt en Neckarsulm in Duitsland, maar ook in Changchun (China) en Aurangabad (India). +++

+++ AUTO DIEFSTAL is dit jaar tot nu toe met 10 % toegenomen. Vooral de ontvreemding van jonge personenwagens (tot 3 jaar) is fors gestegen (13,4 %). In totaal werden er in de eerste 4 maanden van dit jaar 2.078 voertuigen gestolen. Dat waren er in dezelfde periode van 2018 nog 1.750. Vooral de grootstedelijke regio’s Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn favoriete werkplekken voor autodieven. Vorig jaar was er sprake van een stijging van 33 % bij het aantal diefstallen van jonge personenauto’s. Vooral hybride modellen, met name die van Toyota, waren toen felbegeerd (+95 %). Overigens daalde vorig jaar het aantal gestolen personenauto’s met 12,1 % naar 7.261 exemplaren (2017: 8.257). De Audi A1 was in 2018 het populairst bij de niet-hybride modellen. +++

+++ De Mercedes-Benz Sprinter was in april de best verkochte BESTELWAGEN . Hij bleef de Transporter nipt voor. Volkswagen was wel het meest verkochte merk in het bestelwagen segment met 1.278 registraties. In april zijn er in totaal 6.284 exemplaren op kenteken gezet; een stijging van 1,4 %. Over heel 2019 gemeten, liggen de registraties nu 0,6 % hoger. Ford (938 verkopen) verdrong Mercedes-Benz (885) in april van de 2de plaats, maar over heel 2019 heeft de autofabrikant uit Stuttgart die plek nog stevig in handen. Renault (729 registraties) en Peugeot (628) maakten in april de top5 compleet. Bij de modellen gingen zoals gezegd de Mercedes-Benz Sprinter (483 verkopen) en de Volkswagen Transporter (480) aan kop. Daarna volgden de Volkswagen Caddy (471), de Ford Transit Custom (435) en de Volkswagen Crafter (309). +++

+++ De CO2 BOETES die de Europese Unie vanaf 2021 aan autofabrikanten wil opleggen, kunnen oplopen tot €33,6 miljard. Als de uitstoot van een nieuwe Volkswagen niet daalt, dan moet deze fabrikant bijvoorbeeld dan €2.525 per verkochte personenwagen betalen. Vanaf 2021 gaat de EU boetes uitdelen aan autofabrikanten waarvan de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte exemplaren te hoog is. Bij ongewijzigd beleid zouden enkel Tesla en Smart de norm van 95 gram CO2 per km halen. Vorig jaar was de gemiddelde uitstoot van de modellen van de 11 grootste autofabrikanten 119,7 gram/km. Dat is 2,4 gram/km meer dan in 2017. Als de cijfers voor 2018 in 2021 zouden gelden, zijn de meeste fabrikanten bijna de helft van hun winst kwijt aan de EU boetes. Maar de verwachting is dat zij de komende jaren hun leven zullen beteren door de verkoop van meer elektrische auto’s en het saneren van zware, brandstofverslindende modellen. In dat geval daalt het gezamenlijke boetebedrag naar €14 miljard. Fiat Chrysler wil de heffing van de EU ontlopen door zogeheten ‘CO2-credits’ te kopen van Tesla, wiens modellen geen enkel grammetje uitstoten. +++

+++ In de eerste 4 maanden van 2019 zijn in Nederland in totaal 10.781 ELEKTRISCHE auto’s op kenteken gezet; een stijging van liefst 127 %. Het marktaandeel van emissieloze modellen komt daarmee uit op 7,3 %. Dit percentage had Autointernationaal.nl vorig jaar voorspeld voor heel 2019. De populariteitsstijging van elektrische auto’s is vooral te danken aan de Tesla Model 3 en het Koreaanse duo Hyundai Kona Electric / Kia e-Niro. Zij zijn voor de rest van het jaar uitverkocht, ondanks dat de fabriek 3.000 à 4.000 exemplaren levert. Ook de Volkswagen e-Golf en de Nissan Leaf doen het dit jaar beter. Tesla hoopt dit jaar 15.000 exemplaren van de Model 3 in Nederland te verkopen. Daarmee kan deze elektrische Amerikaan de populairste auto van ons land worden, want de nummer 1 van 2018, de Volkswagen Polo, kwam toen tot 14.585 registraties. Na 4 maanden staat de teller voor de Tesla Model 3 nu op 3.164 exemplaren. Daarna volgen de Hyundai Kona Electric (1.604), de Volkswagen e-Golf (1.247), de Nissan Leaf (1.239), de Kia e-Niro (1.153), de BMW i3 (723), de Renault Zoé (548), de Hyundai Ioniq (426), de Opel Ampera-e (203) en de Smart Forfour (105). Volkswagen kan dus dit jaar haar marktleiderschap bij de modellen verliezen, maar kan in 2021 revanche nemen, als de ID.3 volop leverbaar is. De Duitsers streven naar een marktaandeel van 20 % in het segment voor elektrische auto’s. Ter vergelijking: nu is dat voor alle Volkswagen modellen samen 11,5 %. +++

+++ FERRARI heeft in het eerste kwartaal goede zaken gedaan, geholpen door hogere verkopen van de Portofino. Daardoor zaten winst en omzet in de lift, zo blijkt uit cijfers van het beroemde beursgenoteerde Italiaanse sportwagenfabrikant. De wereldwijde leveringen stegen met bijna 23 % tot 2.610 bolides. In alle regio’s krikte Ferrari zijn verkoop op, met name in China. De fabrikant presenteerde in maart zijn nieuwe F8 Tributo. In totaal worden dit jaar 5 nieuwe modellen onthuld. De omzet klom met 13 % tot €940 miljoen en de nettowinst steeg met 22 % tot €180 miljoen. Ferrari handhaaft zijn prognoses voor heel 2019, waarbij onder meer wordt gerekend op een omzet van meer dan €3,5 miljard. +++

+++ LAND ROVER brengt geen volledig elektrische variant van de Range Rover Evoque uit. In plaats hiervan zet het merk de komende jaren sterk in op stekkerhybride modellen. In dit kader wordt binnen een jaar de Evoque PHEV geïntroduceerd. Die zal worden aangedreven door een 200 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder turbobenzinemotor en een 109 pk leverende elektromotor. Land Rover verwacht dat het model een derde van de Britse Evoque verkopen voor zijn rekening zal nemen. De volgende generatie Evoque verschijnt pas na 2025. Daarvan komt wel een volledig elektrische versie. Jaguar Land Rover topman Ralf Speth verwacht dat in 2025 zo’n 20 tot 30 % van de verkopen gegenereerd zullen worden met modellen die geëlektrificeerd zijn. Dit betekent dus dat tussen de 70 en 80 % van het aanbod nog steeds een conventionele verbrandingsmotor heeft. Speth denkt dat volledig elektrische mobiliteit voor heel veel consumenten nog steeds niet geschikt is. “Aan de ene kant zijn dergelijke auto’s simpelweg te duur. Aan de andere kant is de infrastructuur nog niet optimaal en per saldo vrij onbetrouwbaar. Elektrische auto’s zijn voorlopig alleen een optie voor mensen met diepe zakken”. De elektrische Jaguar I-Pace wordt pas geleverd als er minimaal €80.810 wordt betaald. Jaguar Land Rover zit diep in de problemen. De verkopen vallen tegen en afgelopen jaar leed het concern een miljardenverlies. Jaguar Land Rover heeft last van een stagnerende Chinese markt, de onzekerheid over Brexit en een dalende vraag naar diesels. De fabrikant heeft inmiddels 5.000 banen geschrapt. En er komen nog meer reorganisaties aan. +++

+++ Het aantal LEASE registraties is in april met 2,2 % toegenomen naar 16.882. De Volkswagen Polo ging aan kop. Over de eerste 4 maanden van dit jaar gemeten, is er evenwel nog sprake van een registratie achterstand van 3,0 %: 75.599 stuks dit jaar tegenover 77.951 eenheden in de eerste 4 maanden van 2018. In het eerste kwartaal werden 4,4 % minder leasewagens op kenteken gezet. Dat was een rechtstreeks gevolg van de op 1 januari jl. van kracht geworden ‘normale’ 22 % bijtelling over het prijsdeel van elektrische auto’s boven de €50.000, in de volksmond ook wel de Tesla taks genoemd. De naweeën van deze maatregel lijken nu achter de rug te zijn. Bovendien wint private lease steeds meer terrein in het particuliere segment, zodat verwacht mag worden dat het totaal aantal leaseregistraties in de komende maanden zich minimaal richting de score van vorig jaar gaat bewegen. Op het merkenpodium deden zich wel enkele opmerkelijke verschuivingen voor. Volkswagen voert de lijst zoals gebruikelijk aan, maar het marktaandeel loopt licht terug naar 14,7 %. De overige podiumplaatsen zijn voor Peugeot (8,8 %) en Ford (6,9 %). Zij lossen daarmee Opel en Renault af. Tesla is inmiddels opgeklommen naar de 18de plek, tussen Mini en Suzuki. Nadat de Model 3 in maart de meest geregistreerde leasewagen was, speelt deze nieuwkomer in april geen grote rol. De Volkswagen Polo ging afgelopen maand andermaal met de eer strijken. Dit model was goed voor 731 leaseregistraties. Daarna volgden de Ford Focus Wagon (451), de Kia Picanto (413), Peugeot 108 (393), de Toyota Aygo (392), Volkswagen Golf (380), de Volkswagen Up (380), de Skoda Octavia Combi (363), de Volkswagen T-Roc (336) en de Ford Fiesta (326). +++

+++ Elon MUSK , topman van Tesla, heeft voor nog eens $25 miljoen in aandelen verworven in de Amerikaanse fabrikant van elektrische personenwagens. Met het nieuwe belang heeft de entrepreneur het bedrijf nu voor bijna 20 % in handen. De transactie betroef iets meer dan 100.000 aandelen. Op de beurs werd dit evenwel niet beloond. Sinds de start van dit jaar is Tesla bijna een kwart in waarde gedaald, mede na teleurstellende resultaten over het eerste kwartaal, waarin verlies werd geleden. Musk kan daar evenwel niet mee zitten. Hij denkt dat Tesla op termijn $500 miljard waard zal zijn. Dat komt vooral door de autonome rij techniek van het bedrijf. Momenteel heeft Tesla een waarde van €42 miljard. Musk stelt dat de waarde van bestaande auto’s van het merk in waarde gaan toenemen als er meer en meer zelfrijdende functies via het updaten van de software worden toegevoegd. De modellen zouden dan binnen 3 jaar €150.000 à €250.000 dollar waard zijn, aldus Musk. Hij houdt investeerders voor dat Tesla wat autonome rij techniek betreft verder is dan concurrenten als Cruise en Waymo. Dat komt omdat het bedrijf reeds een grote vloot aan met internet verbonden auto’s op de weg heeft. Ook beschikt Tesla over een zelfontwikkelde chip. Die stuurt constant data naar de server van de autofabrikant. Met deze gegevens worden de zelfrijdende systemen, waaronder Autopilot, voortdurend verder verbeterd. Is er eenmaal een upgrade naar volledige autonomie (Level 5) mogelijk, dan neemt de waarde van een Tesla met factor 5 toe, zo houdt Musk de investeerders voor. Volgend jaar moeten er 1 miljoen auto’s van het merk rondrijden die als robottaxi dienst gaan doen. Die leveren de eigenaren een leuk zakcentje op. Maar dat soort vergezichten gaat sommige investeerders te ver. Zo laat een analist weten veel risico’s te zien in de verschuiving van Tesla als specialist in de fabricage van elektrische auto’s naar een meer divers bedrijf dat op allerlei fronten de strijd aan wil gaan: met gevestigde chipfabrikanten (Nvidia), met softwareontwikkelaars (Google) en met autodeel platforms. Daarnaast wordt het robottaxi plan van Tesla is halfbakken beoordeeld omdat er geen antwoord wordt gegeven op basale vragen over de prijsstelling, de aansprakelijkheid en de wettelijke vereisten. Musk doet trouwens ook geen mededelingen over de dikte van het orderboek, de hoogte van de garantieclaims, de spanningen met batterijenleverancier Panasonic en de vertraging bij de bouw van een fabriek in Sjanghai. Tesla lijkt de voorgespiegelde winstmarge van 25 % niet te gaan halen en zal hooguit blijven steken op 20 %, zo verwachten analisten. Dat Musk niet reageert op critici, komt doordat hij vindt dat zij zich bezighouden met bijzaken. De stappen die Tesla nu maakt qua autonome rij techniek is daarentegen volgens hem wel “fundamenteel” voor de waarde van Tesla. +++ 

+++ In april is de OCCASION verkoop met 6 % gestegen. Er zijn afgelopen maand 94.622 tweedehands auto’s verkocht, terwijl dat er in dezelfde periode vorig jaar nog 89.299 waren. Overigens werden in de maand maart meer occasions verkocht, namelijk 103.008 exemplaren. In totaal werden in de eerste 4 maanden van dit jaar ruim 400 duizend tweedehands auto’s verkocht. Dat is iets meer dan vorig jaar, toen de teller op 30 april op 387 duizend stond. De top 5 van beste verkochte occasionmerken in de maand april waren achtereenvolgens Volkswagen met 10.756 stuks, Peugeot (8.453), Opel (7.573), Renault (7.381) en Ford (6.709). Volkswagen gaat ook op jaarbasis aan kop met 45.243 transacties. Daarna volgen Peugeot (79.885) en Opel (74.520). Naast deze grote spelers is er ook opmerkelijk kleiner nieuws. Zo werden er dit jaar nog ruim 4.000 tweedehands auto’s van Daewoo verkocht, verpatsten in april 5 consumenten hun gebruikte Lada en wisselden er dit jaar al 1.360 gebruikte personenwagens van Tesla van eigenaar. +++

+++ PORSCHE heeft van justitie in Duitsland een boete gekregen van meer dan een half miljard euro in verband met het dieselschandaal bij moederconcern Volkswagen Groep. De specialist in sportieve auto’s moet in totaal €535 miljoen neertellen omdat er afwijkingen van de wettelijke vereisten zijn geconstateerd bij bepaalde modellen. Het merk heeft geen beroep ingesteld tegen de straf. Volkswagen had onlangs al een voorziening opgenomen omdat het rekening hield met een fikse straf. Bij het concern, kwam in 2015 een groot dieselschandaal aan het licht. Volkswagen bleek uitstootwaarden van dieselmotoren te hebben gemanipuleerd bij emissietests. De Duitsers trokken al tientallen miljarden uit voor schikkingen, boetes en schadevergoedingen als gevolg van het schandaal. Ook bij branchegenoten lopen onderzoeken naar mogelijke fraude op dit vlak. Porsche verdedigt zich door te stellen dat het merk zelf nooit diesels heeft ontwikkeld. Daarmee wijst de fabrikant naar Audi, waar het haar oliegestookte motoren van betrok. Porsche wilde vorig jaar dit zustermerk een gepeperde rekening sturen voor de geleden schade, maar daar stak Volkswagen een stokje voor. Inmiddels zijn alle dieselmodellen uit het gamma geschrapt. Dat leidt met name bij de Macan tot lagere verkopen. Bij de Cayenne en Panamera kan het verlies van de dieseluitvoeringen gecompenseerd worden met stekkerhybride versies, maar het is niet mogelijk om dergelijke aandrijftechniek in te bouwen bij de Macan, die nog gebaseerd is op de vorige generatie Audi Q5. +++

+++ In de eerste 3 maanden van dit jaar zijn er al meer TELLERRAPPORTEN aangevraagd bij de RDW dan in heel 2018. Met zo’n rapport kan men zien of de meterstand van een auto klopt en of er geen tellerfraude is gepleegd. Dat is niet onbelangrijk, omdat bij importexemplaren er in 10 tot 20 % van de gevallen sprake zou zijn van gesjoemel. Meer dan 17.000 automobilisten hebben de tellergegevens opgevraagd in het eerste kwartaal. Divisiemanager Toezicht en Beoordeling Paul Dietz van de RDW is verrast, maar wijt de stijging aan het feit dat rapporten nu gratis zijn, waar ze eerder €2 kostten. +++

+++ TESLA stapt ook op de thuismarkt in autoverzekeringen. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse verzekeraar Markel. Tesla belooft scherpere tarieven dan die traditionele verzekeraars bieden. Die zijn niet happig op het verzekeren van een Tesla vanwege de hoge schadelast. Topman Elon Musk denkt evenwel dat de premie bij een eigen verzekering lager kan omdat het bedrijf beter inzicht heeft in het rijgedrag en de veiligheid van de auto. Naar verwachting wordt er ook een rijgedragbonus aan gekoppeld, zoals diverse verzekeringen die al hebben. Investeerder Warren Buffet is sceptisch. Hij acht de kans op succes “net zo groot als dat van een verzekeraar die de auto-industrie instapt”. In Hongkong en Australië biedt Tesla al een autoverzekering aan. +++

Reageren is niet mogelijk.