Ook op de valreep welkom: test Volkswagen Golf 1.5 TGI

0

Waarom de korte test?

Volkswagen heeft de prijs bekendgemaakt van de vernieuwde Golf TGI die per direct leverbaar is. Nu kan men zich afvragen of de Duitsers niet erg laat zijn met de introductie van deze versie. Immers, in oktober zal de nieuwe generatie Golf worden voorgesteld. Is het op de valreep lanceren van ‘een vernieuwde variatie op het oude thema’ dan nog wel zinvol?

Ja, want dit jaar zullen door duiveltjes in de staart tijdens de ontwikkelingsfase slechts 10.000 exemplaren van de nieuwe Golf gebouwd worden in plaats van de beoogde 80.000 stuks. En of volgend jaar de productie wel volgens planning verloopt, moet eerst worden afgewacht. Sowieso is er dus sprake van vertraging bij het opstarten van de fabricage van de nieuwe Golf en dit kan betekenen dat diens aardgas versie óók later op de markt verschijnt dan gepland. Volkswagen wil de fans van dit schone brandstoftype niet in de kou laten staan en lanceert daarom nu de herziene 1.5 TGI uitvoering op basis van het ‘oude’ model.

Wat voor auto is het?

De herziene uitvoering kenmerkt zich door een extra aardgastank. Hierdoor neemt de totale inhoud toe tot 115 liter. Oftewel, er kan voortaan voor 17,3 kilo aan CNG (Compressed Natural Gas) worden getankt. Dat vertaalt zich in een 80 kilometer grotere actieradius: het rij bereik stijgt naar in totaal 440 kilometers (gemeten volgens WLTP norm). Voor noodgevallen monteert Volkswagen een kleine benzinetank van 9 liter in de Golf.

De Golf TGI heeft daarnaast de nieuwe 1.5 TSI motor van 130 pk gekregen; een winst van 40 pk. In Wolfsburg spreekt men van de meest geavanceerde CNG krachtbron ooit. Je kan trouwens ook groengas tanken. De prijs van het vernieuwde model is ook bekend: Volkswagen vraagt voor de aardgasversie van de Golf minimaal 30.985 euro. Voor dat bedrag krijg de Comfortline uitvoering met handgeschakelde 6-bak. Optioneel is de Golf 1.5 TGI te verkrijgen met een 7-traps DSG automaat. Op de Variant (34.660 euro) is deze transmissie standaard. Die heeft een actieradius van 422 kilometer.

Is het wat?

De TGI modellen van Volkswagen (er is ook een aardgasversie van de Polo) dragen bij aan de noodzakelijke reductie van de CO2 uitstoot. Nog niet zo lang geleden droegen de diesels uit Wolfsburg daar ook een steentje aan bij, maar motoren van dit brandstoftype liggen om redenen die wij allemaal kennen onder vuur. Daarom moest Volkswagen op zoek gaan naar een alternatief. Die werd gevonden in de vorm van aardgas: de schoonste fossiele brandstof die voor 25 procent minder CO2-uitstoot zorgt dan wanneer diezelfde motor op benzine draait: gemiddeld 95 à 99 gram/km.

Ook bevatten de uitlaatgassen van auto’s die op CNG lopen aanzienlijk minder koolmonoxide en NOx. Daarbij is de uitstoot van fijn stof minimaal. De prijs van aardgas ligt vergeleken met die van benzine en diesel ook nog eens lager. In Nederland is CNG bij circa 190 stations verkrijgbaar. Het is evenwel belangrijk om te weten dat de genoemde actieradius gebaseerd is op gebruik van hoogcalorisch (H)-Gas. In Nederland levert het aardgasnetwerk laagcalorisch (L)-Gas. Dat zorgt tijdens het verbrandingsproces voor minder energie omdat in dit gastype minder brandbaar methaan zit. Dit resulteert in een kleinere actieradius bij een vergelijkbare inhoud.

De 1.5 TGI motor loopt dus in principe op aardgas, maar heeft af en toe wel benzine nodig. Bijvoorbeeld tijdens het starten, maar ook om de aanzienlijk hogere temperatuur van de aardgasverbranding te compenseren. Wat de vernieuwde CNG motor van Volkswagen zo bijzonder maakt, is niet alleen dat hij over directe inspuiting plus een turbo met variabele geometrie én verstelbare inlaatnokken beschikt, maar ook dat hij volgens de Miller cyclus werkt (oftewel sluiting van de inlaatkleppen vóór het onderste dode punt). Daarmee is een hogere compressie mogelijk (12,5:1), met als gevolg een efficiëntere verbranding. Aardgas leent zich beter voor deze zogeheten Miller cyclus, want bij dit brandstoftype is de kans op spontane ontbranding kleiner dan bij benzine.

Een motor ontwikkelen die overweg moet kunnen met 2 brandstoftypen die elk hun eigen verbrandingskarakteristiek in de cilinderkamer hebben, is geen makkie. Toch heeft Volkswagen het netjes gefikst. Wat mij vooral opviel, was de werkingstilte en het geluidscomfort van de 1.5 TGI. Je voelt dat de 4 cilinder motor vanaf het begin is ontwikkeld met aardgas in het achterhoofd. Wel merk je heel duidelijk wanneer hij overschakelt op benzine: de loop van de krachtbron wordt dan rauwer en de Golf begint luider te galmen.

Hier staat tegenover dat de 1.5 TGI minder hard hoeft te werken in vergelijking met zijn voorganger omdat het motorvermogen met een niet onaanzienlijke 40 pk is toegenomen. De automaat moet het zonder schakelflippers stellen, maar de DSG transmissie wisselt vlot genoeg van versnelling om zijn imago als capabele slimmerik te bevestigen. Het is mogelijk om in minder dan 10 seconden naar 100 km/u te accelereren. Met die tijd is de Golf TGI nog geen GTI, maar je komt wel aardig vooruit.

Een ander pluspunt is dat dankzij de montage van één tank vóór de achteras, de effecten van het meergewicht niet al te merkbaar zijn. Het is alleen jammer dat de demping van de 1.5 TGI uitvoering zou weinig verfijnd is. Daarmee wordt de in andere opzichten zo exemplarische volwassenheid van de Golf onderuit gehaald.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Met zijn werkingstilte, de altijd wakkere, alerte DSG automaat en het kundig gemaskeerde meergewicht van de tanks, is de 'aardgas Golf' opvallend verfijnd. De populairste middenklasser van Europa slooft zich echt uit om het rij gevoel van een gewone 1.5 TSI uitvoering te evenaren. Zonder te overdrijven kan je spreken van de beste aardgasauto die momenteel te koop is.

De TGI versie is ruim 2.600 euro duurder dan de gewone 1.5 TSI, maar daar staan lagere variabele kosten tegenover. Voor de 115 pk sterke Golf 1.6 TDI ben je bijna 800 euro meer kwijt, al heeft die uitvoeringwel meer koppel (250 Nm in plaats van 200 Nm). Beter laat dan nooit verdient de vernieuwde 1.5 TGI een plek in het gamma van de op leeftijd rakende, 7de generatie Golf, ook al gaat er natuurlijk niks boven een GTI.

  • 8
  • User Ratings (8 Votes)
    4.7

Comments are closed.