Oude, vervuilende auto zakelijk veel goedkoper dan schone Tesla

0

Terwijl de belastingvoordelen voor elektrische auto’s langzaamaan afgebouwd worden (omdat de kosten erg hoog zijn en het hebben van een elektrische auto steeds normaler wordt), lachen zakelijke rijders van oude, vervuilende personenwagens in hun vuistje. Het is vaak namelijk nog veel goedkoper om een milieuonvriendelijke bak van de zaak te rijden. Dat is opmerkelijk, want het kabinet laat zich er op voorstaan de “groenste regering ooit” te zijn.

Tot vorig jaar betaalden zakelijke rijders van elektrische auto’s slechts 4 procent bijtelling over de cataloguswaarde van hun auto. Dat had als gevolg dat juist peperdure exemplaren zoals de Tesla Model S en Model X, of de Jaguar I-Pace, extreem goedkoop werden voor leaserijders en mensen met een auto van de zaak. Het gevolg was honderden miljoenen euro’s aan gemiste inkomsten voor de staat. Die regeling is inmiddels versoberd en de komende jaren worden de belastingvoordelen verder afgebouwd. Maar zakelijke rijders van oude personenwagens blijven buiten schot, terwijl die auto’s veel meer vervuilend zijn.

Dat zit zo: er bestaat zoiets als de Youngtimer regeling. Die houdt in dat de bijtelling op zakelijk gereden auto’s van meer dan 15 jaar oud 35 procent bedraagt. Bijtelling is een bedrag dat je moet optellen bij je inkomen waar je vervolgens belasting over moet betalen. 35 procent is natuurlijk veel meer dan 4 procent, maar er zit een belangrijk verschil tussen die regelingen. Want die 35 procent bijtelling voor oude, vieze auto’s wordt gerekend over de dagwaarde van de auto en niet over de cataloguswaarde. En dat zorgt voor een gigantisch verschil.

Een voorbeeld: een zakelijk rijder tuft rond in een BMW 323Ci Cabriolet uit 2000. Die auto kostte nieuw ooit 49.349 euro, maar de dagwaarde is nu nog slechts 6.600 euro. Met een bijtellingtarief van 35 procent kom je dan op 2.310 euro. Daar betaal je vervolgens bijvoorbeeld 52 procent belasting over, met als gevolg dat de netto bijtelling slechts 1.201 euro is, oftewel dus 100 euro per maand. Toegegeven, dan ben je er nog niet. Inclusief de BTW die je moet betalen voor het eigen gebruik van de auto en de motorrijtuigenbelasting kom je in totaal op een bedrag van 2.697 euro per jaar.

Maak je dezelfde rekensom voor de al hevig gesubsidieerde Tesla, tweedehands gekocht voor 40.000 euro, dan kom je uit op een bedrag van 6.758 euro per jaar. Je betaalt daarover weliswaar een lagere bijtelling (4 procent over de eerste 50.000 euro van de aanschafprijs en 22 procent over alles daarboven), maar dat betaal je dus over de cataloguswaarde van de auto, die veel hoger ligt. Ook de BTW voor het privé gebruik betaal je over de oorspronkelijke waarde van de auto toen die net uit de fabriek kwam.

En dus betaalt een zakelijk rijder van een vervuilende auto duizenden euro’s minder belasting dan een zakelijk rijder in een schone Tesla. Zet je het af tegen een nieuwe personenwagen met benzinemotor in dezelfde prijsklasse met een nieuwwaarde van 50.000 euro, dan is het verschil nog groter. De netto bijtelling voor zo’n auto is 5.720 euro per jaar, het BTW deel is 1.350 euro en de motorrijtuigenbelasting komt uit op 800 euro. In totaal dus 7.870 euro belasting, oftewel ruim 3 keer zo veel dus als voor een oude bak. En dat terwijl die nieuwe auto dankzij moderne technologie veel minder vervuilend. Ter vergelijking: de oude BMW uit het voorbeeld stoot 215 gram CO2 per kilometer uit, terwijl de huidige 420i Cabrio de milieuschade beperkt houdt tot 143 gram.

Het kabinet is niet van plan om iets te gaan doen aan deze ‘misstand’. Staatssecretaris Menno Snel vindt het geen probleem en staat op het standpunt dat de Youngtimer regeling niet in strijd is met de groene doelstellingen van het kabinet. “Het is een regeling die bedoeld is om de werkelijke waarde van een tweedehands auto goed te kunnen bepalen”, zegt hij. “Het heeft niks met een maatregel te maken waarmee we iets willen stimuleren of ontmoedigen, maar met de werkelijke waarde”. Snel is dan ook niet van plan om iets aan de regels aan te passen.

Reageren is niet mogelijk.