Oude wijn in nieuwe zak: test Ford Mondeo Wagon Hybrid

0

Waarom de korte test?

Ooit was er een tijd waarin met een grote Ford ook grote verkoopaantallen gerealiseerd konden worden. Zoals de 12 M en Cortina met hun vechtprijs van 5.555 gulden in 1962, of de Taunus die tot het eind van zijn carrière in 1982 populair bleef. De Sierra was minder een allemansvriend, maar dwong wel degelijk respect af. En toen Ford in 1993 de Mondeo introduceerde, werd dit model direct tot referentie in zijn klasse bestempeld.

Maar het zijn andere tijden. De grote Ford is de afgelopen 25 jaar van 2 kanten aangevallen: door modellen met premiumstatus én door de welbekende SUV. Trok de Mondeo in 2001 (het eerste volle verkoopjaar van de tweede generatie) nog 12.552 kopers, vorig jaar was dit afzetaantal verdampt tot 788 stuks. En in de eerste 4 maanden van 2019 is de grote Ford nog eens dik 40 procent van zijn kopers kwijt geraakt. Toch is het nog te vroeg om de Mondeo af te zinken. De huidige editie stamt uit 2015 en als auto betekent dit dat je dan nog zo’n 3 jaar te gaan hebt. Wellicht tegen beter weten in heeft Ford de Mondeo daarom een facelift gegeven. Zou er dan echt geen markt zijn voor een grote, comfortabele gezinswagen die niks liever doet dat op de snelweg kilometers verslinden?

Wat voor auto is het?

In het kader van zijn facelift heeft de Mondeo nieuwe bumpers, een andere grille en een metalen strip half door zijn hertekende achterlichtunits gekregen. Ook zijn er verse carrosseriekleuren en herontworpen velgen. Verder zegt Ford de afwerking van het interieur naar een hoger plan getild te hebben. Toch moet je 2 keer kijken om de verschillen te kunnen zien. Misschien moet daarom meer verwacht worden van de beslissing van Ford om de hybride variant van de Mondeo, voorheen alleen verkrijgbaar als ongeliefde sedan, combineerbaar te maken met het Wagon koetswerk. Een nieuwe verpakking kan nou eenmaal soms wonderen doen. Soms.

Aan de hardware van de hybride aandrijflijn heeft Ford niet veel veranderd. Dit betekent dat een 2,0 liter benzinemotor die werkt volgens het Atkinson principe ondersteuning krijgt van een elektrische collega die zijn voeding uit een 1,4 kWh lithium/ion batterij krijgt. Ford zegt wel de software van de hybride aandrijflijn aangepast te hebben, waardoor het systeem nu soepeler zou functioneren. Aan vermogen is er 187 pk beschikbaar en als maximum koppel wordt 300 Nm genoemd. Daarmee moet de Mondeo Hybrid via de CVT automaat in 9,2 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren.

Aan de overdreven grote vermelding ‘Hybrid’ op de voorportieren kan je zien dat deze Mondeo is voorzien van elektrische ondersteuning voor de benzinemotor. Binnenin valt de afwezigheid op van de draaiknop die Ford voor automaatuitvoeringen van de vernieuwde Mondeo en de jongste Focus gebruikt. De hybride versie heeft een klassieke selectiehendel.

In het instrumentarium zijn een tweetal 4,2 inch grote digitale displays opgenomen, aan weerszijden van de snelheidsmeter. Zet je de motor uit, dan wordt jij rechts op het scherm gefeliciteerd met jouw keuze om hybride te rijden middels de tekst “Thanks for driving a hybrid!”.

Is het wat?

Van de claim van Ford dat de aandrijflijn nu soepeler functioneert, lijkt geen woord gelogen te zijn. In de ‘oude’ Mondeo Hybrid was het rijden enigszins een beproeving omdat het rempedaal erg bijterig was. In de vernieuwde editie heb je daar geen last meer van, waardoor men inderdaad een soepele rij stijl kan etaleren. Ook valt amper op wanneer de motor van ‘benzine’ overschakelt op ‘elektriciteit’. Dit betekent dat het ‘zeilen’ op de snelweg (kort door de bocht rijden zonder te versnellen) eigenlijk ongemerkt gebeurt.

Maar ja, daarmee hebben wij de positieve aspecten van de Mondeo Hybrid eigenlijk wel gehad. In de stad, oftewel bij lage snelheden, is zijn aandrijflijn voldoende mans, maar voer het tempo op en het gaat allemaal vreselijk mis. Gedurende de eerste 5 centimeter dat je het gaspedaal intrapt, gebeurt er eigenlijk niks. De automatische reactie is dan om het pedaal steeds dieper in te trappen, maar die handeling wordt door de Ford afgestraft met een ergerlijke vlaag van woede van de 4 cilinder motor. En nog steeds amper acceleratie. Dat is jammer, want het onderstel van de Mondeo is goed genoeg om op een bochtig traject een hoog tempo aan te kunnen. De besturing is eigenlijk foutloos, overhellen doet de Ford niet noemenswaardig en het veercomfort is heel acceptabel. Alleen duidelijk aanwezige rolgeluiden vormen een smet op het blazoen bij het lange afstand cruisen.

Denk je ‘Mondeo’, dan denk je ‘groot’. Niet onterecht, want de conventioneel aangedreven Wagon versie beschikt over een 525 liter grote bagageruimte. Maar daar blijft als gevolg van de elektrische ondersteunende techniek bij de Hybrid uitvoering slechts een broek afzakkende 403 liter van over. Tja, daar koop je natuurlijk geen stationwagon voor. Extra beschamend voor deze Ford, waarvan steeds duidelijker begint te worden dat hij het spoor volledig bijster is, is het feit dat in Toyota’s nieuwe Corolla Touring Sports, 598 liter aan bagagepast, ondanks dat die een klasse kleiner is.

Tijdens de test over een grote variatie aan wegsoorten, verbruikte de Mondeo Hybrid duidelijk minder benzine dan de gewone versie zou doen. Maar toch verbruikt de diesel uitvoering met name op de snelweg nog minder brandstof. Desondanks is er geen enkele variant in het sterk gekrompen Mondeo gamma die minder CO2 uitstoot dan deze hybride variant. Je doet overigens het milieu het grootste plezier als je het bij 17 inch velgen houdt. Met de 18 inch exemplaren van de testauto stijgt de emissie met 10 gram/km naar gemiddeld 113 gram/km.

Voor 36.690 euro (of 44.050 euro voor de Vignale uitvoering) krijg je in de Mondeo Wagon Hybrid veel toeters en bellen. De koper kan rekenen op elektrisch bedienbare voorstoelen, lederen bekleding, ambiance sfeerverlichting, verkeersbordenherkenning, een rijbaan assistent en een 8 inch groot touch screen met satellietnavigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Maar de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid is te koop vanaf 35.995 euro en hoewel zijn infomediasysteem geen partij is voor de installatie van de Ford, is deze concurrent sneller, zuiniger en voorzien van een grotere bagageruimte.

50%
50%
Awesome

Hoeveel sterren?

Ford heeft er zich bij de update van de Mondeo Hybrid met een jantje van Leiden van afgemaakt. Alsof de fabrikant zelf drommels beseft dat deze auto eigenlijk niet meer te redden is. Hij is lui, ruw en vergt te veel compromissen. Voor een stationwagon is de bagageruimte ondermaats. Ben je op zoek naar een combi met een hybride aandrijflijn, dan is de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports een veel betere keus. Die scoort op vrijwel alle fronten beter, is goedkoper, rijdt veel prettiger en ruilt straks veel beter in. Want over uiterlijk 3 jaar is de Mondeo net zoveel geschiedenis als de Scorpio, de Granada en de Zodiac. Uiterlijk 3 jaar? Nou ja, als de verkopen in dit tempo blijven dalen, is het al in 2021 over en uit met de Mondeo in Nederland.

Terwijl de Corolla Hybrid nog een heel leven voor zich heeft. Ben jij Ford fan, dan zou jij ook de nieuwe Kuga kunnen overweggen. Die wordt zowel leverbaar als hybride (met krachtigere 2,5 liter benzinemotor) en als stekkerhybride. Deze SUV zal ook veel beter inruilen dan de Mondeo.

  • 5
  • Beoordelingen door bezoekers (25)
    4.3

Reageren is niet mogelijk.