Sterft de ooit populaire dieselauto uit?

0

In het eerste kwartaal van 2019 werden in Nederland de helft minder nieuwe dieselauto’s op kenteken gezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt uit een rapport van het CBS en Eurostat. Sterft de ooit populaire diesel echt uit?

Het gaat hard in Nederland: met 12,9 procent zijn we het enige land in Europa waar het dieselaandeel in de nieuw verkopen van personenwagens dit jaar minder dan 20 procent bedraagt. In andere landen worden diesels nog wel op grote schaal verkocht. Toch zijn autofabrikanten zoals Subaru, Suzuki en Toyota al gestopt met het maken van dieselversies van hun auto. En Volvo introduceert volgende maand een nieuwe serie ‘B’ dieselmotoren die ook meteen de allerlaatste is.

“Een groot verlies van een relatief schoon product”, vindt autoverzamelaar én groen entrepreneur Hans Blokzijl de afname van het aantal dieselauto’s. Hij is eigenaar van het Bomencentrum Nederland en heeft een Volvo verzameling van 125 auto’s. “De diesel is een geweldig product en veel minder vervuilend dan een elektrische auto. In mijn Bomencentrum houd ik elke dag een praatje voor mijn bezoekers en dan vraag ik: ‘Zijn hier ook mensen met een elektrische auto binnen?’ Want dat zijn de echte moordenaars van de bomen! Het productieproces om een accu voor een elektrische auto te maken is namelijk zeer milieuvervuilend. Het veroorzaakt evenveel CO2-uitsoot als 8 jaar rijden in een benzinemodel of dieselauto, maar dat weten veel mensen helemaal niet”.

Deskundigen denken dat de invoering van de milieuzone in grote steden, maar ook het sjoemeldiesel schandaal bij Volkswagen, van grote invloed zijn op de dalende interesse van de Nederlanders voor de diesel. “Eigenlijk zie ik het een beetje als karaktermoord. Want de moderne diesel stoot minder CO2 uit dan een benzinemotor, dus eigenlijk is het raar dat benzineauto’s langer op de weg mogen blijven dan de dieselauto’s”. Andere branche analisten denken ook dat de sjoemeldiesel affaire het imago van dit type brandstof weinig goeds heeft gebracht. “Maar ook het dierproevenschandaal heeft de dieselauto een vies imago gegeven. Volkswagen, BMW en Daimler wilden in 2014 bewijzen dat de moderne dieselmotoren minder milieuvervuilend waren dan de oude modellen en lieten daarom 10 apen uitlaatgassen inademen. Aan elektrisch rijden kleven dit soort schandalen niet. Die hebben een groen en goed imago en je ziet dat leasemaatschappijen daar nu vol op inzetten”.

Toch verwachten deskundigen niet dat de diesel heel snel een ‘technologie uit het verleden’ wordt, zoals eurocommissaris voor industrie Elzbieta Biekowska vorig jaar in een interview met persbureau Bloomberg stelde. “In 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte personenauto’s in de EU niet hoger zijn dan 95 gram/km en omdat diesels minder CO2 uitstoten dan benzinemotoren denk ik dat de diesel nog wel even doorpruttelt”.

Comments are closed.