Autoverkopen Europa: Alfa Romeo kwijnt weg

0

Het aantal nieuwe personenauto’s dat in mei in Europa op kenteken is gezet, is een fractie hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat becijferde branchevereniging ACEA.

In totaal werden vorige maand 1.443.708 miljoen auto’s verkocht. Dat waren er 581 meer dan in mei 2018, hetgeen een stijging van 0,04 procent betekent. Van de grote markten lieten Duitsland een grote en Frankrijk een bescheiden stijging zien. Daartegenover stonden dalingen in Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië. In Nederland werden 0,3 procent meer auto’s verkocht. Daarmee kwam het aantal uit op 36.830 stuks.

Merkjan/mei-18mei-18jan/mei-19mei-19 =
Volkswagen11,3%11,9%11,1%11,0%– –
Renault7,0%7,6%6,7%6,8%– –
Peugeot6,3%6,0%6,3%6,2% +
Ford6,7%6,2%6,2%5,9% – –
Opel/Vauxhall5,7%5,7%5,7%5,7% o
BMW4,8%4,6%5,1%5,3% + +
Mercedes-Benz5,3%5,3%5,4%5,3% +
Fiat4,9%5,3%4,6%5,1% – –
Audi5,0%5,0%4,8%4,9% – –
Skoda4,6%4,6%4,7%4,8% + +
Toyota4,5%4,3%4,6%4,7% + +
Citroën3,8%3,7%4,3%4,2% + +
Dacia3,2%3,7%3,7%4,0% + +
Seat2,9%3,0%3,1%3,5% + +
Hyundai3,4%3,3%3,4%3,3% o
Kia3,1%3,0%3,2%3,1%+ +
Nissan3,4%2,8%2,6%2,3%– –
Volvo1,9%1,8%2,1%2,1%+ +
Mazda1,5%1,2%1,5%1,4%+
Jeep1,0%1,3%1,1%1,1% o
Mini1,3%1,3%1,2%1,1% – –
Mitsubishi0,8%0,8%1,0%0,9% + +
Land Rover0,9%0,7%1,0%0,8% + +
Smart0,6%0,6%0,6%0,7%+
Honda0,9%0,8%0,8%0,6%– –
Porsche0,5%0,6%0,4%0,5%– –
Jaguar0,5%0,5%0,5%0,4%
Lancia0,3%0,4%0,4%0,4%+
Lexus0,3%0,3%0,3%0,4%+
Alfa Romeo0,6%0,6%0,3%0,3%– –
DS0,3%0,3%0,3%0,3%o
Maserati0,1%0,0%0,0%0,0%

Volkswagen en haar dochtermerken wisten een marktaandeel van 24,8 procent te bemachtigen. Dat is 0,5 procentpunt minder dan in mei 2018, maar ‘Wolfsburg’ blijft daarmee nog altijd het grootste. Het verlies kwam voor rekening van het merk Volkswagen en de dochters Audi en Porsche. Seat en Skoda wisten de schade gelukkig te beperken. Indien Audi zich niet weet te herpakken, kan zij later dit jaar in de verkoopstatistieken gepasseerd worden door zustermerk Skoda.

Het marktaandeel van PSA (Citroën, DS, Opel, Peugeot en Vauxhall), de nummer 2 van Europa, groeide juist van 15,8 procent naar 16,4 procent. De winst is vooral te danken aan Citroën dat in de vorm van de C3 Aircross en de C5 Aircross een tweetal fris ogende SUV modellen in haar gamma heeft. Peugeot wist ook te plussen en bij Opel / Vauxhall lijkt er een eind gekomen te zijn aan het verlies aan marktaandeel. De uitbreiding van het DS gamma met de 3 Crossback had in mei nog geen zichtbaar verkoopeffect, integendeel: de afzet nam met 7,5 procent af.

De Renault Groep is met een marktaandeel van 10,9 procent wederom de nummer 3 van Europa. Vorig jaar had dit Franse autoconcern nog 11,4 procent van de Europese automarkt in handen. Oorzaak is het aanhoudend forse marktaandeelverlies bij hoofdmerk Renault, dat terugviel van 7,6 procent (mei 2018) naar 6,8 procent. Het keerpunt is evenwel in zicht, want deze maand komt de levering van de nieuwe Clio op gang. Ondertussen blijft dochter Dacia het goed doen. De Roemenen hebben nu 4,0 procent van de Europese automarkt in handen; een knappe prestatie voor een automerk met een relatief smal gamma.

Buiten het podium zien wij dat de Hyundai Groep (inclusief Kia) haar in april bemachtigde vierde positie in de verkoopstatistieken weer moest afstaan aan Fiat Chrysler Automobiles. Desondanks kon het marktaandeel licht worden opgevoerd; van 6,3 procent naar 6,4 procent. Deze stijging was te danken aan Kia, dat van 3,0 procent naar 3,1 procent steeg. Hyundai wist afgelopen maand haar marktaandeel niet op te voeren en bleef staan op 3,3 procent.

Ondanks dat Fiat Chrysler Automobiles de vierde positie in de verkoopstatistieken in mei weer terug in handen kreeg, deed dit autoconcern het afgelopen maand beroerd. Het marktaandeel daalde van 7,7 procent naar 7,0 procent. Op Lancia na, dat inmiddels de wacht aan is gezegd, verloren alle merken terrein, óók Jeep. Bij Alfa Romeo was zelfs sprake van een halvering van de verkopen (-49,3 procent). Dat komt enerzijds doordat de Giulia noch de Stelvio een duurzaam succes zijn en anderzijds omdat de verkooprol van de MiTo en de Giulietta langzaam maar zeker is uitgespeeld. Maserati deed het nauwelijks beter met een verkoopdaling van 30,4 procent. Bij dit merk heten de eendagsvliegen Ghibli en Levante.

Buiten de top 5 volgen BMW, Ford, Daimler en Toyota. De autofabrikant uit München had een goede maand dankzij de nieuwe 3-serie en de populariteit van haar SUV modellen. Het merk BMW kon daardoor haar marktaandeel opvoeren van 4,6 procent naar 5,3 procent. Mini voegde daar 1,1 procent aan toe; vorig jaar was dit 1,3 procent. Groei van deze dochter is niet te verwachten zolang het gamma niet wordt uitgebreid met een goedkoop in China te produceren elektrisch model. Ford verliest al maanden achtereen marktaandeel en dat was in mei niet anders. Pas als de nieuwe Puma en Kuga leverbaar worden, kan het tij worden gekeerd. Mercedes-Benz maakt veel ophef over haar gestaag groter wordende gamma aan compacte modellen, maar vooralsnog resulteert dit niet in meer marktaandeel. Mogelijk brengt de nieuwe GLB hier verandering in. Smart weet zich goed staande te houden. De focus op elektrische modellen lijkt dus niet verkeerd uit te pakken. Toyota wist in mei dankzij de nieuwe Corolla fors te groeien. Het marktaandeel steeg van 4,2 procent naar 4,7 procent. Dochter Lexus deed het relatief nog beter met 26,0 procent hogere verkopen. Dat is te danken aan de nieuwe UX die voor Europa exact op maat gesneden is.

In 2017 diende Nissan ook nog in bovenstaand rijtje genoemd te worden. Het leek er toen zelfs even op dat dit merk landgenoot Toyota zou passeren in de verkoopstatistieken. Maar niets is minder waar. Nissan is nu teruggezakt naar 2,3 procent marktaandeel als gevolg van 17,9 procent lagere verkopen. Net als alliantiepartner Renault hadden de Japanners zich met de Franse slag voorbereid op de WLTP certificatie. Maar een andere belangrijke oorzaak voor de verkoopdaling is het uitblijven van een opvolger voor de Juke. Daarnaast heeft de Qashqai veel aan glans verloren, ondanks de introductie van de ProPilot techniek. De kans is aanwezig dat Nissan later dit jaar in de verkoopstatistieken gepasseerd gaat worden door Volvo, dat in mei 15,7 procent meer auto’s wist te verkopen en nu 2,1 procent van de Europese automarkt in handen heeft. De Zweden doen zowel goede zaken met de XC40 als met de stekker hybride modellen die boven verwachting populair zijn.

In deze alinea komen de autofabrikanten met minder dan 2 procent marktaandeel aan bod. Dat zijn Mazda (dat in mei weer terrein wist te winnen dankzij de nieuwe 3), Mitsubishi (als SUV specialist is dit merk actief in het marktsegment waar momenteel de grootste groei te realiseren valt), Land Rover (het verkoopeffect van de nieuwe Evoque was in mei nog niet zichtbaar), Honda (de E elektrische stadsauto kan geen moment te vroeg komen) en Jaguar (waar zijn de stekker hybride uitvoeringen van de XE en XF?).

Al met al kwamen in de eerste 5 maanden van dit jaar de Europese autoverkopen uit op 6.935.028 exemplaren; een daling van 2,0 procent. In april bedroeg de achterstand nog 2,6 procent.

Reageren is niet mogelijk.