BMW: meer premium macht dankzij meer (X)8

0

BMW heeft in relatief korte tijd (de i8 buiten beschouwing gelaten) drie carrosserievarianten van de 8-serie geïntroduceerd: de Coupé, de Cabrio en de Gran Coupé. Maar daarmee is het cijfer ‘8’ nog niet uitgewerkt. Er staat bij BMW namelijk ook een X8 op de tekentafel.

Wat de X6 en de X4 zijn ten opzichte van de X5 respectievelijk de X3 (en in mindere mate de X2 in vergelijking met de X1), dat wordt de X8 versus de X7: lager, sportiever en bovenal met een lagere, coupéachtige en schuin aflopende daklijn. Niet iedereen zit te wachten op nóg een grote SUV van BMW. Zeker niet in Duitsland, waar de publieke opinie zich tegen dit soort auto’s aan het keren is. Drie linkse politieke partijen zijn daarom van zins om SUV modellen met allerlei maatregelen het land “uit te pesten”. Reden is het relatief hoge verbruik en de daaruit resulterende dito CO2-uistoot van dit populaire autotype. Dat ‘pesten’ zou volgens Die Linke, Die Grünen en de SPD vorm moeten krijgen door de bijtelling te verhogen want 80 procent van de SUV auto’s wordt bij onze oosterburen zakelijk gereden. Ingrid Remmers van Die Linke spreekt van “over gemotoriseerde tanks” en formuleert haar kritiek als volgt: “Het is absurd om een voertuig van 1.900 kg in te zetten voor het vervoeren van een mens van gemiddeld 80 kg”. Wijlen Colin Chapman, oprichter van het automerk Lotus, zou het waarschijnlijk 200 procent met haar eens zijn geweest. Naast meer bijtelling stellen de genoemde politieke partijen hoge toltarieven voor, evenals een op Europees niveau in te stellen SUV quotum waarbij een limiet wordt gesteld aan het aantal hoge en zware auto’s dat een fabrikant mag verkopen. Hebben Die Linke, Die Grünen en de SPD een punt? Ja en nee. Ja, omdat de gemiddelde CO2-uitstoot van SUV modellen hoger is dan van lage auto’s. Nee omdat bijvoorbeeld de BMW X5 xDrive40e en de Porsche Cayenne E-Hybrid een veel lagere emissiewaarde hebben dan zelfs de kleinste boodschappenwagentjes. Dus niet de vorm van de auto is ‘het probleem’, maar het type aandrijving is de ‘oplossing’. Maar goed, linkse politieke partijen kunnen wel vaker een selectief beeld van de werkelijkheid vormen.

Terug naar de X8. Nu de X7 (die niet helemaal onterecht als “wanstaltig” kan worden omschreven) eenmaal een feit is, kan dit SUV model alleen maar meevallen. Hij is immers lager! En als wij kijken naar de emissiecijfers van de X3 versus de X4, dan zien wij dat zoiets toch wel een paar graag CO2 scheelt. Alle kleine beetjes helpen.

Niet alleen voor het milieu kan de introductie van de X8 welkom zijn, ook voor BMW zelf. De X7 heeft heel behoorlijke recensies gekregen, maar in het recente testverslag van de Mercedes-Benz GLS heb je kunnen lezen dat deze SUV per saldo beter want verfijnder is. Dat is niet verwonderlijk, want de autofabrikant uit Stuttgart weet het woord ‘comfort’ nou eenmaal met grotere letters te schrijven dan hun concurrent uit München. BMW moet daarmee helemaal niet willen concurreren, maar zich focussen op waar zij goed in is: het ontwerpen en bouwen van sportieve auto’s. En dan snijdt de X8 meer hout dan de X7.

Met de X8 kan BMW een kopersgroep proberen te verleiden die nu nog het exclusieve domein van de Lamborghini Urus is en waar Audi zich met de nog te introduceren RS Q8 ook op gaat richten. Daarvoor is dan wel minimaal de Competition versie van de M8 motor nodig, maar die krachtbron kan zó uit het schap worden gehaald. De Urus blijft met 650 pk versus 625 pk sterker, maar daar staat een aanzienlijk prijsvoordeel tegenover. Een snelle rekensom van Autointernationaal.nl leert dat BMW de X8 M Competition voor 203.400 euro moet kunnen aanbieden. De Lamborghini Urus maakt jou 277.135 euro lichter. Dus als het gaat om de prijs:pk verhouding …

Maar eerlijk is eerlijk: om de X8 M te kunnen differentiëren van de nieuwe X5 M / X6 M is meer nodig. Gelukkig wordt daar door BMW aan gewerkt. Althans, men is in München bezig met een businesscase voor een stekker hybride variant van de V8 motor. Valt de ontwikkeling daarvan rond te rekenen (en als Porsche een soortgelijke krachtbron kan betalen, waarom dan niet ook het veel grotere BMW?), dan levert dit onder de streep wellicht 700 pk vermogen op. Daarmee zijn imposante prestaties mogelijk voor de even imposante SUV, terwijl de CO2-uitstoot beperkt kan blijven tot 79 gram/km. Autointernationaal.nl heeft alvast een de type aanduiding bedacht: xDrive60e iPerformance. En anders is er altijd nog de volledig elektrische aandrijflijn van het deze week gepresenteerde prototype 5-serie Power BEV. Die is liefst 720 pk sterk. En toch nul uitstoot. Kan een tot iX8 te dopen SUV wel de goedkeurig wegdragen van Die Linke, Die Grünen en de SPD?

Comments are closed.