BMW topman houdt het voor gezien

0

BMW topman Harald Krüger stapt aan het einde van zijn termijn op. In mei meldde Autointernationaal.nl al dat er intern twijfels waren of hij wel de juiste man op de juiste plaats bij de Duitse automaker is.

De 53-jarige Krüger werkt al lang voor BMW en zit sinds 2015 achter het stuur bij het bedrijf. Hij was bij zijn aantreden dat jaar de jongste topman van één van de grote autofabrikanten. Maar onder zijn leiding verloor BMW evenwel de toppositie in het premium segment. Het is vandaag de dag concurrent Mercedes-Benz dat namens het Daimler concern de show steelt. De moeilijkere marktomstandigheden hebben ook de winsten onder druk gezet.

Daarnaast is er kritiek op het feit dat BMW geen antwoord heeft op enerzijds de Tesla Model 3 plus Porsche Taycan en anderzijds de Audi e-Tron plus Mercedes-Benz EQ C. De elektrische modellen die BMW wel aanbiedt zijn te exotisch (i8) of achterhaald (i3). Dat het merk achterop is geraakt inzake emissievrije mobiliteit wordt hem ook kwalijk genomen door de Quandt familie die met hun enorme aandelenbelang het laatste woord heeft bij BMW.

Krüger zelf zegt op te stappen om zijn carrière een impuls te geven. “BMW is al meer dan 27 jaar mijn werkomgeving. Na 4 jaar als topman ga ik nu op zoek naar nieuwe uitdagingen en wil ik mijn internationale ervaring toepassen bij andere projecten en werkzaamheden”. De opvolging van Krüger wordt besproken bij de bijeenkomst van de Raad van Bestuur op 18 juli. Zijn termijn loopt eind april volgend jaar af.

Met veel blabla probeerde Krüger namens de BMW directie het besmeurd blazoen op te poetsen. Het eerder in juni gepresenteerde nieuwe strategische plan voorziet in een verdubbeling van de verkoop van elektrische modellen tot 300.000 eenheden in 2021. Voor de daaropvolgende jaren stelde Krüger een afzetstijging met telkens 30 procent in het vooruitzicht. Dat zijn zeer ambitieuze targets die volgens insiders onrealistisch hoog zijn omdat het BMW eenvoudigweg aan competitieve elektrische modellen ontbreekt. Voor dit en volgend jaar zijn enkel de Mini Hatch Cooper SE en de iX3 gepland. In 2021 volgen weliswaar de i4 en de productieversie van de conceptstudie iNext (foto boven), maar die komen te laat om BMW onder de nieuwe Europese CO2 uitstootnorm van 95 gram/km te doen duiken. Of dat gaat lukken met het aanbod aan stekker hybride modellen, is hoogst onzeker. In ons land en in Noorwegen slaan die in ieder geval veel minder goed aan dan het repertoire van Tesla. Indien het BMW niet lukt om de gemiddelde CO2 uitstoot tot onder de 95 gram terug te dringen, dan hangt de autofabrikant een miljardenboete boven het hoofd. Schade zal er ook optreden in de vorm van een niet te becijferen groot imagoverlies.

Niet alleen Krüger zelf, maar ook de BMW Groep is daardoor aangeschoten wild geworden. Het concern was samen met haar dochtermerken Mini en Rolls-Royce één van de uithangborden van de Duitse autonijverheid. BMW heeft wereldwijd 125.000 mensen in dienst en is buiten Duitsland in de vorm van fabrieken zeer actief in de Verenigde Staten, China, Zuid-Afrika en sinds kort ook Mexico. Het concern is ook meerderheidsaandeelhouder van de Chinese autobouwer Brilliance. Maar de in het verleden geboekte resultaten zijn vooral te danken aan de export vanuit Duitsland en dat wordt met de dag lastiger door de internationale handelsspanningen. De economie van onze oosterburen is niet voor niets in een recessie beland en de vleugellamme regering loopt op haar tandvlees. Een specifiek probleem voor BMW is bovendien dat Mini en Rolls-Royce in de hoek zitten waar de Brexit klappen gaan vallen.


Krüger heeft sinds zijn aantreden in 2015 naar de buitenwereld toe zelden een overtuigende indruk gemaakt. Het begon al met een compleet mislukte maidenspeech tijdens de IAA van 2015 in Frankfurt. Na een bloeddrukval op het podium moest hij naar het ziekenhuis worden afgevoerd. Dat kan iedereen overkomen, maar liever niet tijdens de belangrijkste toespraak van zijn leven. Ook nadien maakte hij vaak een onzekere indruk en bleef hij in de schaduw van zijn collega’s bij Mercedes-Benz (Dieter Zetsche) en Volkswagen (Herbert Diess). De laatste was voorheen werkzaam bij BMW en heeft sinds zijn transfer veel getalenteerde managers weggekocht. En technisch personeel dat zich bezighield met de ontwikkeling van elektrische auto’s is uit frustratie over het ontbreken van nieuwe projecten overgelopen naar het Chinese kamp.

Ook intern maakte hij daardoor meer dan eens een slechte beurt. Bij BMW zou sprake zijn van een verziekt arbeidsklimaat en te hoge werkdruk. Feit is dus dat de autofabrikant uit München de afgelopen jaren te maken heeft gehad met een leegloop van bekwame managers. Zolang de omzet en winst bleven stijgen, viel daar mee te leven, maar nu zowel de verkopen onder druk staan en de rendabiliteit fors terugloopt (en er in bedrijfseconomisch opzicht geen licht aan het eind van de tunnel is, noch in de vorm van veelbelovende nieuwe modellen), wordt er vanuit alle hoeken met scherp geschoten op Krüger. Zijn contract loopt in mei 2020 af. Krüger heeft de vernedering van het ‘niet verlengen’ niet willen afwachten en kiest nu dus het hazenpad.

Dat Krüger de eer aan zichzelf houdt, komt ook doordat de Quandt familie, die het laatste woord heeft bij BMW, volgens gezaghebbende Duitse media haar vertrouwen in de topman heeft opgezegd. Het is nu afwachten wie er tijdens de vergadering van de Raad van Bestuur op 18 juli als opvolger zal worden aangewezen. In de wandelgangen circuleert de naam van Oliver Zipse (foto) die op een lange staat van dienst bij BMW kan terugblikken en momenteel eindverantwoordelijk is voor de productie. Hij zou de man kunnen zijn om ieder geval de winstgevendheid te herstellen bij de autofabrikant door de bedrijfsefficiency te verhogen.

Comments are closed.