Het beste van 2 werelden: test Land Rover Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic

0

Waarom de korte test?

Jaguar Land Rover heeft internationaal de wind tegen. Dat komt door de inzakkende vraag naar auto’s in China en door de sterk gedaalde populariteit van dieselmodellen in Europa. Met name Land Rover moest het daar vooral van hebben. Toch is het niet louter kommer en kwel. Van de Range Rover Velar zijn inmiddels 66.000 exemplaren verkocht. De SVR versie van de Jaguar F-Pace is ook goed aangeslagen. Nu combineren de Britten beide succes ingrediënten in de Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition. Een hele mond vol voor een auto die (gelukkig) ook heel veel te bieden heeft.

Wat voor auto is het?

De Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition is voorzien van speciale SV remmen, een sportonderstel en een 5,0 liter V8 compressormotor van 550 pk. Hij kan per direct worden besteld. Andere kenmerken zijn unieke exterieurdetails (waaronder geoptimaliseerde aërodynamica en koeling), doorgestikte, geperforeerd lederen interieurbekleding, een sportstuur en bedieningsknoppen van het infomediasysteem (plus de transmissie draaiknop) die zijn uitgevoerd in geribbeld aluminium.

De SVAutobiography Dynamic Edition verkrijgbaar vanaf 173.650 euro. De topversie van de Range Rover Velar reeks is ontwikkeld door de Special Vehicle Operations (SVO) divisie van Jaguar Land Rover. Hij zal slechts één jaar leverbaar zijn omdat Ford in september 2020 stopt met de productie van bovengenoemde V8 compressormotor. Voor de korte termijn zal Jaguar Land Rover vermoedelijk een buffer aanleggen, maar als de voorraad 8 cilinders op is, zal er naar een alternatief gezocht moeten worden. Wellicht gaat die gevonden worden bij BMW, waar de Britten in ieder geval op het vlak van elektrische aandrijving mee gaan samenwerken.

Met welk alternatief Land Rover ook komt, het betekent dat de oplage van de Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition beperkt is. Na een soortgelijke uitvoering van de ‘echte’ Range Rover uit 2017 is dit het tweede model dat de begeerlijke typeaanduiding mag dragen. Met zijn V8 compressormotor accelereert de krachtigste Velar in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u. Hij is in staat 274 km/u te halen. De SVAutobiography Dynamic Edition is verder voorzien van krachtigere remmen, verder verbeterde wielophanging en speciaal voor deze uitvoering ontwikkelde afstellingen voor zo’n beetje alles; van de aandrijflijn tot aan de veiligheidssystemen. Hierdoor heeft de Velar SVAutobiography Dynamic Edition volgens Land Rover het karakter van een sportauto met de praktische (terrein)kwaliteiten van een luxueuze SUV.

Land Rover voorziet de Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition van een nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten om de V8 compressormotor en het verbeterde remsysteem optimaal te koelen. Een nieuwe grille, sportieve zijschorten en een nieuw ontworpen achterbumper met 4 geïntegreerde uitlaten maken zijn uiterlijk compleet. De aanpassingen zorgen er in combinatie met de beschermplaat onder de transmissietunnel voor dat de snelste Velar minder luchtweerstand heeft. Ook de kenmerkende Range Rover letters op de motorkap en de achterzijde zijn aangepast. De metalen delen van de 2-delige letters kregen een geribbelde afwerking, waardoor het beeldmerk volgens Land Rover een exclusieve uitstraling gekregen heeft. De SVAutobiography Dynamic Edition is de enige Velar variant die verkrijgbaar is in Satin Byron Blue (zie foto’s): een exclusieve carrosseriekleur van SVO’s premium palet. Hij is daarnaast standaard voorzien van de contrasterende dakkleur Narvik Black. De Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition is verder verkrijgbaar in de exterieurkleuren Firenze Red, Santorini Black, Corris Grey, Fuji White en Indus Silver.

De gesmede lichtmetalen velgen hinten volgens Land Rover ook naar het krachtige potentieel van de Velar. De 21 inch exemplaren wegen 2,5 kilo per stuk minder dan de 20 inch wielen van de 4 en 6 cilinder versies. Klanten kunnen optioneel ook kiezen voor lichtmetalen 22 inch velgen met een exclusieve afwerking in Silver Sparkle en een gepolijste velgrand; volgens Land Rover een unieke vorm van personalisatie. De grotere wielen ondersteunen het dynamische karakter van de SVAutobiography Dynamic Edition. Ze zijn namelijk voorzien van banden die meer grip bieden en bieden ook ruimte aan grotere remschijven (vóór 395 mm, achter 396 mm). Die bestaan uit 2 delen om gewicht te besparen. Het innovatieve design voert de warmte efficiënter af om het hoofd te bieden aan de grotere krachten die optreden tijdens hard remmen tijdens sportief rijgedrag. Rode remklauwen met 4 zuigers en het Land Rover beeldmerk benadrukken volgens Land Rover de extra stopkracht. Hoogglanszwarte remklauwen zijn optioneel verkrijgbaar voor een discretere uitstraling.

Het luxueuze interieur is voorzien van geperforeerd en dubbel doorgestikt Windsor lederen bekleding; dit is uniek voor de SVAutobiography Dynamic Edition en moet het gevoel van luxe versterken. Klanten kunnen kiezen uit 4 kleurencombinaties (Ebony, Cirrus, Vintage Tan en Pimento). De SVAutobiography Dynamic Edition is standaard uitgerust met 20-voudig verstelbare voorstoelen met zowel ventilatie als verwarming functie. Ook massage en geheugen functies zijn standaard. Standaard is ook een uniek sportstuur met een speciaal vormgegeven stuurwielrand en aluminium schakelpeddels. De kenmerkende transmissie draaiknop en de fysieke draaiknoppen van het geïntegreerde Touch Pro Duo infomedia systeem zijn voorzien van een geribbelde afwerking.

Met het optionele carbonfiber interieurpakket wordt het sportieve gevoel versterkt door koolstofvezel interieurdetails; sportpedalen en instaplijsten met het Range Rover beeldmerk completeren de uitstraling. De Special Vehicle Operations kenmerken komen volgens Land Rover ook terug in de 12,3 inch Interactive Driver Display, die op het startscherm unieke ‘digitaal geribbelde’ meters toont. Zij geven het idee dat ook het digitale systeem van de SVAutobiography Dynamic Edition met de hand afgewerkt is.

De vierwielaandrijving, het Active Rear Locking Differential, de 8-traps automaat, de besturing en de luchtvering zijn allemaal verder verfijnd en specifiek voor de SVAutobiography Dynamic Edition doorontwikkeld voor een optimale, dynamische rij beleving. De ingenieurs van Land Rover Special Vehicle Operations staken meer dan 63.900 uur in de fijn afstelling om de respons en het weggedrag te optimaliseren. De divisie heeft zich voor de Velar SVAutobiography Dynamic Edition gefocust op het verder verbreden van de dynamische capaciteiten en het verhogen van de prestaties, terwijl de vermaarde terreincapaciteiten van Land Rover behouden blijven. Behalve de ingrijpende software aanpassingen zorgen verbeterde stabilisatorstangen voor minder overhellen van de carrosserie in snel genomen bochten. Aanpassingen aan het Continuously Variable Dampers systeem in combinatie met stevigere luchtvering leveren de perfecte balans tussen controle en comfort. De vierwielaandrijving is opgewaardeerd met een nieuwe tussenbak die de grotere kracht van de 5,0 liter V8 compressormotor aankan. Het geavanceerde Intelligent Driveline Dynamics systeem verdeelt zeer precies en onmerkbaar het motorkoppel over de wielen, afhankelijk van wat de situatie vereist. De aandrijflijn kan, als de situatie daarom vraagt, het volledige vermogen naar de achterwielen sturen. Tot de standaarduitrusting behoort ook de snelheidsafhankelijke Electric Power Assisted Steering. De Dynamic modus van de Velar is verbeterd om het stuurgedrag, de wielophanging en de transmissie af te stemmen op enthousiast, dynamisch rijgedrag.

Het unieke karakter van de Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition wordt nog eens versterkt door het speciale uitlaatsysteem. Dit Variable Active Exhaust System bevat vlinderklep technologie die het kenmerkende V8 geluid optimaliseert, afhankelijk van de rij omstandigheden. Het bijzondere uitlaatsysteem is 7,1 kilogram lichter dan het standaard exemplaar en de verbeterde gasstroom draagt bij aan het vermogen van dit vlaggenschip. De Velar SVAutobiography Dynamic Edition heeft een uniek motorgeluid dat naar eigen zeggen met geen enkele andere SUV te vergelijken is. Maar de meest op de berijder gerichte uitvoering is nog steeds een zeer praktische SUV, die dankzij de in de verhouding 40:20:40 neerklapbare achterbank geschikt is voor allerlei bagage. Dankzij de 82 liter grote benzinetank heeft hij in de praktijk een actieradius van minimaal 483 kilometer.

Is het wat?

Qua prestaties kan de Velar SVAutobiography Dynamic Edition zich (bijna) meten met SUV grootheden als de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio en de Porsche Cayenne Turbo. Volgens Land Rover is hij exact even snel als de Jaguar F-Pace SVR. Maar de Velar moet het niet hebben van brute kracht. Land Rover heeft veel aandacht besteed aan een verfijnde, soepele afstelling waardoor deze SUV ideaal zou moeten zijn voor het afleggen van grote afstanden. Als het moet, worden alle aandrijfkrachten naar de achterwielen gestuurd, maar per saldo is de verdeling van vermogen en koppel evenwichtiger dan bij de Jaguar F-Pace SVR. Die heeft nadrukkelijker het karakter van een achterwiel aangedreven auto.

Op de weg voelt de Velar SVAutobiography Dynamic Edition dan ook meer aan als een luxueus vervoermiddel waarmee je heerlijk kan cruisen dan als een circuittijger die bedoeld is om te racen. Aan de V8 compressormotor valt heel veel akoestisch plezier te beleven, tenminste als je dat wil, want er zijn diverse modi waaruit je kan kiezen. Maar zelfs in de meest extreme stand (het geluid is dan prominent aanwezig), wordt het volume nooit hinderlijk. Het valt op dat de compressormotor beter bij de les is dan 8 cilinder turboblokken van de concurrentie. Samen met de alerte 8-traps automaat en het genereuze koppel dat al bij lage toerentallen beschikbaar is, zorgt dat er voor dat deze Land Rover jou veel vertrouwen schenkt.

Voor Land Rover begrippen zit je relatief laag in de Velar, maar dat doet eigenlijk niks aan het comfort af. In de stad valt de handelbaarheid dankzij de directe besturing reuze mee. En buiten de bebouwde kom ontpopt de Velar SVAutobiography Dynamic Edition zich tot een heuse GT die zelfs op hoog tempo vlot blijft dooraccelereren, die een excellente stabiliteit plus grip biedt en met een heerlijk neutraal weggedrag.

Aston Martin zal goed zijn best moeten doen op de DBX om deze SUV te overtreffen, ook als het gaat om de bouwkwaliteit. Tegelijkertijd biedt ook deze Land Rover bovengemiddeld goede terreincapaciteiten. Dat kon worden getest in het Las Comes Experience Center van de Britten op een uur rijden van Barcelona. De Velar SVAutobiography Dynamic Edition kon daar worden uitgedaagd in situaties die je normaliter niet snel zal tegenkomen, maar het illustreert hoe soepel de vering van deze SUV is.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Gerry McGovern, de designchef van Land Rover, zei nog niet zo lang geleden dat hij en zijn team auto's wil ontwerpen waar klanten "hun hele leven lang" van zullen houden. De Velar SVAutobiography Dynamic Edition, die in staat is om zowel menig hete hatchback van de weg te blazen en om steenachtige heuvels op te klauteren, is precies zo'n auto. Hij combineert dus het beste van 2 werelden. De Velar SVAutobiography Dynamic Edition benadert het concept van een 'Range Rover GT' het dichtst en dat is beslist een compliment.

Aan deze welhaast ideale auto hangt natuurlijk een fors prijskaartje. Met 173.650 euro is hij duurder dan de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (compacter, maar niet minder ruim) en de Jaguar F-Pace SVR (net zo snel, maar toch wat minder speciaal). Ook het verbruik is fors: reken in de praktijk op 14 à 14,5 liter benzine per 100 km. Dan heb je die 82 liter tank echt wel nodig. Verder staan de auto's van Land Rover niet bepaald bekend om hun lage onderhoudskosten. Maar als jij jou deze Velar SVAutobiography Dynamic Edition kan veroorloven, koop hem dan zolang het nog kan. Want na september 2020 is het afgelopen en überhaupt zijn de dagen van de heerlijk klinkende V8 motor geteld.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (6)
    8

Reageren is niet mogelijk.