In detail: de nieuwe BMW 3-serie Touring

0

Leaserijders die graag op vakantie gaan met een premium stationwagon van Duits fabrikaat kunnen weer gerust ademhalen: de BMW 3-serie Touring is terug en toont zich praktischer dan ooit.

Tot aan de B stijl is de nieuwe 3-serie Touring in technisch en optisch opzicht identiek aan de 8 maanden geleden gepresenteerde Sedan versie. Voor het nieuws moet je aan de achterzijde zijn. Enerzijds om de kunnen beoordelen of de kersverse editie er een beetje lekker uitziet en anderzijds om antwoord te krijgen op jouw vraag of jij wel genoeg bagage kwijt kan in de kofferbak.

Hoewel smaken verschillen, kan de eerste vraag met een volmondige “ja” beantwoord worden. Niet iedereen kan de styling van de frontpartij van de 3-serie waarderen vanwege de veelvoud aan lijnen en scherpe kanten, maar de achterkant van de nieuwe Touring zal bij de liefhebbers op meer applaus kunnen rekenen. De nieuwe editie onderscheidt zich van zijn voorganger door een bredere grille, horizontaler getrokken koplampen en het haaienvinnetje in het midden van de lampunits (een subtiele verwijzing naar de E46). Zoals tegenwoordig bijna verplicht in deze klasse is LED technologie voor de koplampen standaard. Optioneel is adaptief LED en laserlicht leverbaar.

De strakke, horizontale lichten sluiten mooi aan bij een achterpartij die dezelfde hoekigheid heeft als een Volvo. De merkkarakteristieke en beroemde Hofmeister knik schittert bij deze stationwagon echter door afwezigheid. Verder wordt de achterkant gekenmerkt door dezelfde soort 3D achterlichten als de sedan heeft. De vouw boven de achterste wielkast is bij de Touring wat extra aangezet. De uitlaat verschilt per versie, maar BMW heeft tegenwoordig wel een duidelijke voorkeur voor gespiegelde uitlaten aan weerszijden van de bumper.

In 1987, oftewel 32 jaar geleden, konden wij voor de eerste keer kennismaken met een stationcar versie van de BMW 3-serie. Dat was toen op basis van de E30 generatie. Van de BMW 02-serie was er ook een Touring uitvoering, maar dat was geen 3-serie noch een echte stationwagon, maar een 3-deurs hatchback. Het model dat je hier ziet, is alweer de 6de generatie (G20 genaamd). De productieteller van de 3-serie Touring staat na 32 jaar op ruim 1,7 miljoen exemplaren. BMW meldt dat bij de jongste generatie het zwaartepunt nóg later is komen te liggen en dus voor een sportiever, directer rijgedrag zorgt. Daar draagt ook de veel stijvere carrosserie aan bij; op bepaalde plekken is de 3-serie Touring liefst 50 procent steviger geworden.

Ondanks de fors toegenomen afmetingen (76 mm in de lengte, 16 mm in de breedte en 11 mm in de hoogte) als gevolg de omarming van het CLAR platform, is de kofferbak slechts een klein beetje groter geworden. Met de leuning omhoog heeft men 500 liter bagageruimte tot zijn beschikking en plat verdrievoudigt dit volume naar 1.500 liter. Dat is een toename van respectievelijk 5 en 32 liter. Ondanks de toegenomen afmetingen is de 3-serie Touring niet zwaarder geworden, integendeel: het gewicht nam met 10 kilo af.

Wel is de opening nu 20 mm breder en 30 mm hoger geworden, met bovenaan een toename van 125 mm in de breedte. Voortaan is het dus gemakkelijker om een kast van Ikea mee te nemen in de 4,71 meter lange en 1,83 meter brede 3-serie Touring. Ook in andere opzichten is de bruikbaarheid toegenomen. De wielbasis is voortaan 4,1 centimeter langer (2,85 meter in totaal). De in vergelijking met het oude model toegenomen spoorbreedte (1,587 meter vóór en 1,604 meter achter) zijn gelijk aan de 3-serie Sedan.

De genoemde 500 liter aan bagageruimte van de 3-serie Touring is in vergelijking met de concurrentie keurig. De Mercedes-Benz C klasse Estate biedt namelijk 490 liter en de Audi A4 Avant met 505 liter net iets meer. Alleen de Volvo V60 zit er echt boven (529 liter). Met neerklapte achterbankleuning is de 1.500 liter van de 3-serie Touring iets minder dan wat er in de C klasse en A4 Avant past (beide 1.510 liter), maar de BMW troeft de Volvo (1.364 liter) royaal af.

Deze extra centimeters komen vooral de achterpassagiers ten goede, want de kofferbakruimte groeide zoals gezegd met slechts 5 liter. De achterruit kan zoals gebruikelijk bij de stationwagons van BMW los van de rest van de (standaard automatisch functionerende) achterklep worden geopend. Via het (optionele) 10,25 inch scherm van het infomediasysteem kan de automatische openingshoogte van de achterklep worden ingesteld. Liefhebbers van veel schermen kunnen hun hart ophalen met het optionele BMW Live Cockpit Professional. Dit omvat “duidelijk vormgegeven, aan de situatie gerelateerde en naar wens aanpasbare weergaven op de displays van het volledig digitale 12,3 inch instrumentenpaneel en het 10,25 inch Control Display”. Net als Mercedes-Benz heeft ook BMWeen persoonlijke assistent. Roep “Hey BMW” en je krijgt antwoord op vele vragen. Verder grossiert de 3-serie Touring in veiligheidsopties met ingewikkelde namen, zoals Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Collision and Pedestrian Warning met City-remfunctie (dat ook fietsers opmerkt), Active Cruise Control met Stop & Go-functie, Driving Assistant met Lane Change Warning, Rear Collision Warning en Crossing-traffic Alert. 

Het motorengamma van de 3-serie Touring is (natuurlijk) identiek aan dat van de Sedan. Bij de Nederlandse marktlancering op 28 september betekent dit dat er keuze zal zijn uit de 330i (258 pk), de 320d (190 pk) en de 330d xDrive (265 pk). In november volgen dan nog de 320i (184 pk), de M340i xDrive (374 pk) en de 318d (150 pk).

De 2 minst potente diesels zijn standaard voorzien van een handgeschakelde 6-bak, de rest heeft altijd een 8-traps Steptronic automaat. De 320d en 330i zijn tegen meerprijs (ook) leverbaar met vierwielaandrijving. Dit zogeheten xDrive systeem is standaard op de 330d en de M340i.

De M340i Touring is voor ongeduldige vaders het interessantst want hij sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u. Daarmee is deze BMW sneller dan de Audi S4 Avant TDI. Een klep in de uitlaat zorgt voor meer akoestische ondersteuning in de modi Sport en Sport+; ook iets wat de modellen uit Ingolstadt met hun dieselmotoren missen. De topsnelheid van de M340i Touring is begrensd op 250 km/u. Bij de prijs van deze sportieve topversie inbegrepen is het M Sport differentieel. Deze is ook te bestellen op de 330i xDrive en de 330d xDrive, mits er gekozen word voor het M Sportonderstel (met 10 millimeter minder grondspeling), al dan niet adaptief. Een actief onderstel met extra hydraulische demping op de vooras en compressiebegrenzing op de achteras is standaard.

Net als bij de Sedan kan de koper kiezen uit diverse uitvoeringen, te weten Sport Line (sportief), Luxury Line (chic) of M Sport (nog sportiever). Je kan ook niks aanvinken. Dan krijg je een gewone 3-serie Touring van BMW. Het verschil tussen de uitvoeringen zit hem niet zozeer in de uitrusting, maar wel in de uitstraling van de auto. Jezelf trakteren op meer toeters en bellen doe je bijvoorbeeld door het Executive of High Executive pakket mee te bestellen.

De nieuwe, in München te produceren, 3-serie Touring is voor het eerst live te bewonderen op het #NEXTGen evenement van BMW in München dat van 25-27 juni gehouden wordt. Daar zal ook de nieuwe M8 te zien zijn. De 3-serie Sedan is er ook als 330e, maar die ontbreekt vooralsnog op de leveringlijst van de Touring. Pas in de zomer van 2020 kan hij voor het eerst in een stekkerhybride uitvoering worden besteld. Het goedkoopst is de 320i. Als Sedan kost die momenteel 48.222 euro. Verwacht voor de Touring een meerprijs van ongeveer 2.500 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.