Lexus bevestigt komst LC Convertible

0

Lexus heeft berichtgeving over de komst van een cabriolet versie van de LC, gisteren in de Newsflash van Autointernationaal.nl , officieel bevestigd. De open sportwagen debuteert in gecamoufleerd prototypevorm op het Goodwood Festival of Speed, waar de premium Japanner aan de heuvelklim meedeed.

Dat Lexus al een tijdje zat te broeden op de LC Convertible, zoals het model officieel gaat heten, was geen geheim. Begin dit jaar stelde de luxe dochter van Toyota op de autoshow van Detroit al een conceptversie voor. Het Europese publiek kon er 2 maanden later, in maart, mee kennismaken op de autosalon van Genève.

Net als de coupé variant wordt de LC Convertible leverbaar als ‘500h’ en als ‘500’. De eerste heeft een hybride aandrijflijn, die een atmosferische 3,5 liter V6 combineert met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 359 pk. De LC 500 heeft een atmosferische 5,0 liter V8 onder de kap. Die krachtbron levert 477 pk / 540 Nm en zorgt voor veel meer akoestisch plezier, maar zijn hogere CO2 uitstoot wordt afgestraft met een enorme BPM boete, waardoor hij exact 50.000 euro duurder is dan de hybride versie.

Lexus broedt ook op een F versie van de LC. Daarvoor hebben de Japanners een compleet nieuwe V8 turbomotor in gedachten die minder CO2 uitstoot dan het huidige atmosferische blok. Maar Lexus ziet een groter afzetpotentieel voor de Convertible uitvoering, waardoor deze LC voorrang heeft gekregen bij de marktintroductie. De Japanners melden dat de open variant, die achterin 2 noodzittingen heeft, “in de nabije toekomst in productie gaat”.

Bij een premium merk mogen open modellen eenvoudigweg niet in het gamma ontbreken (met name bij Mercedes valt er veel te kiezen), maar bij Lexus zijn dergelijke auto’s een relatieve zeldzaamheid. Tussen 2001 en 2010 werd de SC 430 aangeboden. Die had een stalen klapdak. Deze Lexus werd min of meer afgelost door de tussen 2009 en 2015 gebouwde IS C; een cabrioletversie van de tweede generatie van de BMW 3-serie concurrent die eveneens een metalen, opvouwbare kap had. Van de RC is evenwel nooit een open uitvoering in productie genomen.

Comments are closed.