Lightyear One kan autorevolutie gaan veroorzaken

0

Bij het opkomen van de zon komt hij voor het allereerst aangereden: de Lightyear One. Een Nederlandse personenauto die op te laden is met zonlicht. Dat kan een revolutie gaan veroorzaken bij hoe wij rijden. De Lightyear One moet volgend jaar de weg op. Volgens de makers is de techniek van de auto een doorbraak voor elektrisch rijden. Waar we nu nog afhankelijk zijn van laadpalen, is dat met de Lightyear One veel minder het geval.

Vier jaar geleden begon het allemaal voor de auto. Martijn Lammers (op de foto rechts van het midden), nu hoofd strategie bij Lightyear, was één van de vijf studenten die besloten de eerste commerciële zonneauto te bouwen. “We zijn op een donderdagavond gaan brainstormen: hoe ziet de auto-industrie er nu uit? En waar liggen de kansen? En hoe kunnen wij nou het meeste impact creëren met onze bagage?”

Die ‘bagage’ werd vooral opgedaan tijdens de World Solar Challenge in Australië, een tweejaarlijkse race voor wagens op zonne-energie. De studenten van de TU Eindhoven werden daar in 2015 voor het eerst wereldkampioen. Dat smaakte naar meer. Ze besloten de techniek te gebruiken in een personenauto. “We zijn heel erg goed geworden in het maken van efficiënte elektrische auto’s. En efficiënt betekent dat zo’n auto niet afhankelijk is van laadinfrastructuur”.

Dat levert nu het eerste resultaat op: een auto waarvan het dak en de motorkap bedekt zijn met 5 vierkante meter aan zonnecellen. Het zonlicht dat daarmee wordt opgevangen, wordt omgezet in elektrische energie. Daarmee kan op jaarbasis 20.000 kilometer emissieloos worden gereden. Via 4 motoren worden de wielen van de auto, los van elkaar, aangedreven. Daardoor is er geen aandrijfas nodig, wat gewicht en luchtweerstand scheelt en meer ruimte in de auto oplevert.

Het grootste pluspunt: de auto is helemaal zelfvoorzienend. Er is geen brandstof nodig en afhankelijk van laadpalen is de wagen ook niet. “Je kan hem ook gewoon in het stopcontact opladen. De auto heeft een vrij kleine batterij en kan daar ver op rijden”. Ook tijdens het rijden laadt zonlicht de accu van de auto op. Lightyear hoopt dat hun personenwagens voor het jaar 2035 een lichtjaar afgelegd hebben, puur op zonne-energie. Jaarlijks leggen alle auto’s ter wereld ook een lichtjaar af, maar dan op fossiele brandstoffen.

Op dit moment kost de Lightyear One 119.000 euro exclusief belastingen. Een fiks bedrag, maar dan heb je ook wat. Het is aan Tessie Hartjes om de auto aan de man te brengen: zij is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van de zonnewagen. “Een normale auto rijdt 1 op 15. Als je berekent wat de auto ophaalt uit de zon, dan kom je uit op ongeveer 1 op 170. Dat is enorm efficiënt”. De Lightyear One heeft een relatief kleine accu die ook via een het normale stopcontact of een laadpaal is op te laden. Het maximale rij bereik is dan zo’n 725 kilometer.

“We hoeven niet snel op te trekken, maar willen vooral heel lang kunnen blijven rijden”. Dit maakt de Lightyear One anders dan, bijvoorbeeld, een Tesla. Die auto trekt wel enorm snel op. “Het is een keuze die je maakt. Maar op onze kleine batterij kan je 725 kilometer blijven rijden (Hartjes hanteert zelf een onder en bovengrens van respectievelijk 600 en 800 kilometer, red.). We zetten er echt op in dat dit een auto is die in principe overal moet kunnen rijden”. Om deze reden beschikt hij ook over vierwielaandrijving.

Naast het optimaliseren van de zonnepanelen heeft Lightyear zich vooral gericht op het zo efficiënt mogelijk maken van de auto. Zo zijn de elektromotoren, zoals gezegd 4 stuks in totaal, bij de wielen gemonteerd, zodat er zo min mogelijk energie verloren gaat in de overbrenging. De stroomlijn is geoptimaliseerd: de vormgeving was ondergeschikt aan de aërodynamica. De druppelvormige carrosserie en de afgedekte achterste wielkasten zijn daarvan de meest zichtbare voorbeelden.

In 2021 moet de grootschalige productie beginnen. Dan is er ook een reële kans dat er eentje bij jou in de straat staat. Eerst zal het prototype dat je hier ziet in de komende 2 jaar verder worden ontwikkeld. De eerste 100 exemplaren zijn al gereserveerd, maar daarna volgt een oplage van 500 stuks. Aan zakelijke rijders is gedacht: zij kunnen de auto via leasemaatschappij Leaseplan reserveren. Het tarief bedraagt 1.879 euro per maand.

Reageren is niet mogelijk.