Mitsubishi Lancer Evolution keert terug met Renault motor

0

Mitsubishi werkt aan een comeback van de iconische Lancer Evolution. Daarmee wil het Japanse automerk de sportieve draad in haar modelgeschiedenis weer oppakken.

De eerste generatie Lancer Evolution stamt uit 1992 en maakte toen direct indruk met zijn combinatie van een acceleratie op supersportwagen niveau en een gezinsvriendelijke carrosserie vorm. De laatste X editie ging in 2016 uit productie na een carrière van liefst 9 jaar.

Voor het comeback model zou Mitsubishi een beroep willen doen op aandrijftechniek van de volgende generatie Renault Mégane RS. Als krachtbron fungeert diens 1,8 liter turbomotor die gekoppeld gaat worden aan een automaat met dubbele koppeling en het geavanceerde S-AWC vierwielaandrijving systeem van Mitsubishi zelf. In Trophy vorm is de huidige Mégane RS goed voor 300 pk, maar de Japanners denken daar met hulp van milde hybride techniek en een 48 Volt systeem richting de 350 pk van te kunnen maken. De nieuwe Lancer Evolution gaat gebaseerd worden op het zogeheten CMF-C/D F4 platform dat momenteel door de alliantiepartners Renault, Nissan en Mitsubishi ontwikkeld wordt.

De herlancering van de Lancer Evolution past in de trend bij Japanse autofabrikanten om zichzelf hoger te positioneren richting het premium segment. Subaru heeft dat in Noord Amerika reeds gedaan met de Ascent; een 7-persoons SUV van Volvo XC90 proporties. Honda gaat haar E elektrische hatchback met zo’n premium retro uitstraling geven als Mini. Mazda werkt aan een nieuwe generatie modellen met 3,0 liter 6 cilinder lijn motor, waaronder een sedan, een cross-over en mogelijk een 2+2-persoons coupé. Ook Mitsubishi wil met aansprekende modellen oude glorie laten herleven. Met een hogere positionering willen de Japanse autofabrikanten minder gevoelig worden voor prijsconcurrentie met merken als Hyundai, Kia en de Chinese liga.

In 2016 belandde het project voor het ontwikkelen van een nieuwe Lancer Evolution in de ijskast omdat Mitsubishi toen in een financiële crisis verkeerde, met een feitelijke overname door Nissan als gevolg. Maar momenteel is het merk met het diamantlogo weer aardig boven Jan. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de Outlander PHEV die in het segment voor stekker hybride SUV D segment modellen tot nu toe weinig concurrentie heeft en met de dag beter verkoopt. Hybride techniek moet nu ook de Lancer Evolution gaan betoveren.

 

Reageren is niet mogelijk.