Nieuwstelex

0

+++ De Exynos Auto 8890 processor van Samsung stuurt het infomediasysteem van de vernieuwde AUDI A4 aan. Ook andere toekomstige modellen van het merk met de nieuwste generatie Modulaire Informatie Bouwkast (MIB) wordt hiermee uitgerust. Exynos Auto 8890 is een krachtige processor en zorgt er voor dat diverse functies, zoals de geluidsinstallatie, de voertuigstatus bediening en het navigatiedisplay werken. “Voor Audi gaat mobiliteit niet alleen over het bereiken van je bestemming, het moet bovenal veilig en aangenaam zijn”, aldus Alfons Pfaller, hoofd Architecture & Platform Development. “Wij hebben de afgelopen jaren nauw samengewerkt met Samsung om onze klanten een infomediasysteem aan te kunnen bieden die direct en nauwkeurig reageert”. De vernieuwde A4 is vanaf dit najaar verkrijgbaar. +++

+++ Uitgevers de Persgroep en Telegraaf Media Groep (TMG) sluiten een samenwerking op het zogeheten AUTOMOTIVE domein. Daarbij gaan de internet platformen Gaspedaal.nl van TMG en AutoTrack.nl van De Persgroep verder in Automotive Mediaventions. Daarvan heeft De Persgroep 51 % van de aandelen en TMG de rest. Door de handen ineen te slaan, kunnen Gaspedaal en Autotrack naar eigen zeggen de hele Nederlandse markt beter bedienen. De 2 hebben maandelijks meer dan 12 miljoen bekeken autoadvertenties. +++

+++ BMW rijders pakken de meeste boetes, zo blijkt uit Engels onderzoek. Het blijft een kip/ei verhaal: kiezen asociale mensen een BMW óf worden mensen asociaal op het moment dat ze in een BMW stappen? Of worden asociale mensen nóg asocialer op het moment dat ze in een BMW stappen? Hoe dan ook: dit onderzoek bevestigt het vermoeden van velen dat rijders van een auto uit München zich niet altijd even netjes gedragen op de openbare weg. Zij pakken de meeste boetes, zo blijkt uit onderzoek van de Britse website MoneySuperMarket. Die onderzocht 6,5 miljoen verzekeringsaanvragen en bekeek daarmee 632 automodellen. Daarbij kreeg zij inzage in het verkeersverleden van de aanvragen, inclusief overtredingen (variërend van roekeloos rijgedrag tot niet stoppen na een ongeval, door rood rijden, te snel rijden of rijden onder invloed). De grootste onverlaten zijn de eigenaren van een BMW 730d. Van deze dieselaars rijdt 21 % een boete. Daarna komt de 225d met 20 %. Op nummer 5 staat de 540i met een boetedichtheid van 19 %. BMW annexeert daarmee een groot deel van de top 5. Op nummer 3 en 4 staan de Maserati GranTurismo en de Porsche Panamera met beide 20 % boetekans. In het Verenigd Koninkrijk waren bestuurders van een Ford Ka, Nissan Sunny en de Rover 416 het braafst. De laatste 2 zijn aldaar typische seniorenauto’s. +++

+++ Het Centraal Justitieel Incasso Bureau stopt de BOETE regen bij mensen met schulden. De Nederlandse overheid zegt toe terughoudender te worden met het stapelen daarvan. Staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken laat weten vanaf 2020 flexibeler te worden voor mensen met financiële problemen. Onze overheid is namelijk niet altijd consequent: aan de ene kant wil het zo min mogelijk mensen in de schuldsanering, maar aan de andere kant klapt het CJIB wel meedogenloos boete op boete, ook al is duidelijk dat deze niet voldaan kan worden. Sommige mensen duw je daarmee alleen maar verder in een dal. Van Ark (VVD) laat nu weten per 2020 de mogelijkheid in te bouwen om de stapeling van boetes in sommige gevallen stop te zetten. Dit betekent geen kwijtschelding, maar het moet wel een beetje perspectief bieden voor de ontvanger van de boete. +++

+++ Als de Moerdijk brug vanwege slecht onderhoud gesloten moet worden, kan dat de samenleving tot bijna €5 miljoen per werkdag aan fileleed kosten. Dat blijkt uit een rapport van Bouwend Nederland over de gevolgen van slecht onderhouden BRUGGEN . “Dit is heel acuut”, zegt Fries Heinis, algemeen directeur van Bouwend Nederland. “Het gaat nog niet om onveilige situaties. Maar het probleem is dat bruggen buiten gebruik gesteld worden. Dat moeten we niet willen en kost enorm veel geld”. De organisatie stuurt een brandbrief naar de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Minister Van Nieuwenhuizen debatteert op 4 juni in de Tweede Kamer over onderhoud aan bruggen en wegen. +++

+++ CADILLAC zorgde vorige week voor fronsende wenkbrauwen door 2 nieuwe, ietwat lauwe V modellen te presenteren. Die stelden in termen van vermogen en dus prestatie potentieel ietwat teleur. Maar geen paniek, want de Amerikanen kondigen aan dat er nóg een V versie van zowel de CT4 als de CT5 komt. Die kunnen rekenen op een 6 respectievelijk 8 cilinder motor. De vorige week gepresenteerde versies doen het allebei met 2 pitten minder. +++

+++ De Duitse autoconsument loopt niet bepaald voorop met het omarmen van de ELEKTRISCHE auto, hoewel er bij onze oosterburen aantrekkelijke kooppremies voor zijn. Wellicht heeft het te maken met de aanwezigheid van de Autobahnen. Daarop moet natuurlijk gescheurd worden. En dan smelt de actieradius als sneeuw voor de zon. Een Duitse huurder maakte een vergelijking van elektrische voertuigen die met 2 snelheden werden gereden: 130 en 150 km/u. Het bleek dat de Duitse Autobahn inderdaad de achilleshiel van de accu is, want hoe hoger de snelheid, des te minder bereik. Het gaat soms om grote verschillen. Ook tussen auto’s onderling. Het blijkt dat de Tesla Model 3 eigenlijk geen grotere stroomverbruiker is dan de veel kleinere en langzamere Hyundai Kona Electric. De Model S en Model X eindigden in de middenmoot. De grootste slokop was de Audi e-Tron. Dit is ook de reden waarom deze cross-over een relatief kleine actieradius heeft. +++

+++ HYUNDAI heeft in een kleine 11 jaar tijd 3 miljoen auto’s van de productieband in Nošovice laten rollen. De fabriek werd in 2008 geopend en biedt momenteel werk aan 3.300 mensen Daarnaast geven 500 robots de faciliteit een modern tintje. Dagelijks zien 1.500 auto’s van Hyundai het levenslicht in de Tsjechische fabriek. In de afgelopen 11 jaar waren de Tucson (905.500 exemplaren) en 3 generaties i30 (1.077.700 stuks) goed voor het grootste gedeelte van de output. De auto’s die in de fabriek worden gemaakt, zijn primair bestemd voor Europa, maar worden ook geëxporteerd naar onder andere Mexico, Egypte en Australië. +++

+++ KIA heeft de naam van zijn binnenkort te onthullen nieuwe compacte SUV bekend gemaakt: Seltos. Volgens de bedenkers is dit een afgeleide van Celtos of Celtus, een zoon van niemand minder dan Hercules. De S staat dan weer voor ‘snelheid’ en ‘sportiviteit’. De nieuwe SUV is de productieversie van de SP Signature conceptstudie en gaat over de hele wereld verkocht worden, al is daarmee nog niet expliciet gezegd dat ons land ook tot de afzetmarkten behoort. Dat komt ook omdat de exacte positionering van het model nog niet duidelijk is: De Seltos is hoger, hoekiger en daarmee fors ruimer dan de Stonic. Dat zou een plaatje hoger in de hiërarchie rechtvaardigen, maar het gat tussen de Stonic en de Sportage gaat sowieso gevuld worden met de XCeed cross-over. Waarschijnlijk wordt de Seltos naast het eerste model gepositioneerd, net zoals de Suzuki Vitara en S-Cross ook gebroederlijk min of meer hetzelfde prijssegment bedienen. Kia moet wel zien te voorkomen dat er een ‘Ford EcoSport luchtje’ aan de Seltos komt te zitten, want dan blieven wij hem niet. +++

+++ Het hebben van een private LEASE auto zorgt ervoor dat je veel minder kunt lenen voor een hypotheek. Een groot deel van de huizenkopers koopt dan ook het leasecontract af om een huis te kunnen kopen. Dat meldt De Hypotheekshop. De keten van hypotheekadviseurs heeft geen exacte cijfers, maar volgens sommige adviseurs kiest 1 op de 6 consumenten ervoor de leasewagen de deur uit te doen. Vaste lasten, zoals een (studie)schuld, alimentatieplichten maar ook een telefoonabonnement kunnen van invloed zijn op de leencapaciteit voor een hypotheek. Veel huizenkopers beseffen echter niet dat dit ook geldt voor een leasewagen. Wie een dergelijke auto heeft, kan grofweg 1 tot 1,5 keer de cataloguswaarde minder aan hypotheek lenen, afhankelijk van de duur van het contract en het aantal gereden kilometers. Het leasecontract kan, om de kredietruimte te maximaliseren, worden beëindigd, maar dit kost al snel €1.000. De Hypotheekshop vindt daarom dat er bij het aangaan van een leasecontract meer voorlichting over de gevolgen daarvan zouden moeten zijn. +++

+++ Hogere tarieven op Amerikaanse import vanuit MEXICO : dat kon de auto-industrie net gebruiken. Het ging al niet zo goed op de beurs met de wereldwijde autofabrikanten. Gemiddeld leverden hun aandelen sinds begin vorig jaar al 32 % aan waarde in. Oorzaken wr waren de dalende autoverkopen, het dieselschandaal en tegenslagen in de overgang naar elektrisch rijden. Daar kan de tariefsverhoging die president Donald Trump aan Mexico wil opleggen, nog wel bij. Autofabrikanten worden daardoor namelijk het hardst geraakt. Volgens het Amerikaanse Census Bureau importeren de Verenigde Staten (VS) namelijk jaarlijks in totaal voor $68 miljard aan auto’s, vrachtwagens en bussen uit Mexico. General Motors (GM), Ford en Fiat Chrysler Automobiles (FCA) maken allemaal gebruik van de lage lonen aan de kant van de door Trump beoogde muur. Volgens de Wall Street Journal heeft GM het meest te lijden onder een mogelijke tariefsverhoging. Dit concern verkocht vorig jaar 663.000 in Mexico gebouwde auto’s in de Verenigde Staten. Dat is 22 % van de verkopen. Bij FCA gaat het om 18 % en bij Ford om 10 %. De auto-industrie wordt echter dubbel geraakt omdat zij ook onderdelen voor hun fabrieken in de VS uit Mexico importeren. Afgelopen herfst was er een nieuw handelsakkoord in zicht en daar waren vertegenwoordigers van de industrie toen zeer over te spreken, maar nu gooit het gesteggel over de muur roet in het eten. Niet alleen Amerikaanse autofabrikanten zijn kwetsbaar voor importheffingen. Zo heeft Volkswagen een grote fabriek in Puebla waar ondermeer de Jetta, de Golf en de Tiguan worden gemaakt. Mercedes-Benz maakt vrachtwagens, bussen en onderdelen in Mexico en BMW staat op het punt een fabriek te openen in San Luis Potosi, waar het wil beginnen met de productie van zijn nieuwe 3-serie. Kortom, Trump heeft autofabrikanten in de hele wereld een dreun verkocht met zijn aankondiging dat hij een invoerheffing wil leggen op alles wat uit Mexico de VS binnenkomt.Vanaf volgende week zal er 5 % belasting worden geheven, maar die percentage zal stapsgewijs worden verhoogd naar 25 % als de illegale immigratie naar de VS niet wordt ingedamd. Direct na de onverwachte aankondiging maakten de koersen van Volkswagen, BMW, Daimler, General Motors, Ford, Toyota, Honda en Mazda dan ook een flinke duikeling. Nissan zit ook in de hoek waar de klappen vallen. Dit bedrijf heeft in Mexico vorig jaar 769.000 auto’s gefabriceerd waarvan de helft naar de VS ging. Bij Toyota gaat het om een meer bescheiden aantal van 190.000 stuks. Mazda haalt 180.000 auto’s die het in de VS verkoopt uit Mexico, maar bouwt inmiddels wel samen met Toyota een grote fabriek in de Amerikaanse staat Alabama. +++

+++ Tesla heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de nieuwe MODEL Y een hoger stroomverbruik heeft dan de Model 3. Dat viel te verwachten, want de cross-over is hoger, zwaarder en zijn front heeft een groter oppervlak. Deze 3 eigenschappen zijn niet bevorderlijk zijn voor een grote actieradius. Musk laat nu weten dat de range van de Model Y 8 tot 10 % minder zal zijn dan die van de Model 3. Dit betekent (als de accu’s even groot blijven) dat de eerste in Standard Range uitvoering straks 375 à 380 km ver komt op een acculading. De vergelijkbare Model 3 heeft een bereik van 415 km. Bij de Long Range versie gaat het om respectievelijk 505 tot 515 km en 560 km. De Tesla Model Y arriveert pas in 2021 in de Nederlandse showrooms. Tegen die tijd zijn er nieuwe Superchargers operationeel waarmee de cross-over zó snel op te laden valt, dat zijn hogere stroomverbruik amper tot last is. +++

+++ PEUGEOT meldt dat de voorbereiding van de introductie van de e-208 in volle gang is. Het aantal reserveringen overtreft nu al de verwachtingen, zo bericht de importeur trots. De e-208 komt pas in het tweede kwartaal van 2020 op de markt, maar de recent geïntroduceerde reserveringsmodule maakt al overuren. De importeur voorspelt dat straks een derde van alle verkochte exemplaren van de 208 de elektrische versie zal zijn. De nieuwe elektrische Peugeot is met een instapprijs van €36.250 euro geen koopje, maar zakelijk rijders voelen dit amper in hun portemonnee dankzij een tot 4 % verlaagde bijtelling. Met de nieuwe e-208, die 136 pk sterk is en een actieradius van 340 km heeft, wil de importeur een aantal valkuilen ontwijken. Elektrisch rijden is voor veel particulieren nog erg duur. Ook de angst om met een lege accu te stranden en een beperkt trekgewicht zijn voor consumenten redenen om niet in een elektrische auto te stappen. Peugeot werkt daarom aan een private leaseconstructies die emissieloos rijden een stuk aantrekkelijker moeten maken. Verder wordt er een concept ontwikkeld waarbij e-208 rijders een exemplaar met benzine of diesel motor kunnen huren voor de vakanties. Peugeot meldt dat vanaf 2025 elk model een geëlektrificeerde aandrijflijn zal hebben. +++

+++ Om de Europese verkeersveiligheid naar een hoger niveau te tillen, slaan meerdere landen en fabrikanten de handen ineen. In de toekomst waarschuwen wij zo elkaar automatisch voor komend gevaar. Het gaat om Nederland, Duitsland, Finland, Spanje en Luxemburg die met fabrikanten van auto’s en navigatiesystemen informatie gaan delen. De SAMENWERKING is bekendgemaakt door de Nederlandse minister van Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen. “Tot nu toe hielden de betrokken partijen deze informatie voor zichzelf, maar nu hebben wij afgesproken dat data die belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid worden uitgewisseld tussen autofabrikanten en landen”. Het gaat daarbij om BMW, Volvo, Ford en Daimler. Zij nemen samen met navigatiefabrikanten TomTom en Here deel aan het project. Er zullen gegevens over zaken als gladheid en spookrijders uitgewisseld gaan worden. Volgens de minister gaan miljoenen automobilisten van deze informatie profiteren. Het project gaat begin volgende maand van start. Mogelijk sluiten zich meer landen en autofabrikanten zich aan bij deze samenwerking. +++

+++ TESLA heeft de beoogde basisprijs van haar pick-up bekendgemaakt. Musk laat weten dat hij zich zal inspannen om het instaptarief onder de $50.000 te houden. Hij belooft ook dat de pick-up abnormaal veel lading kan vervoeren of trekken. Doel is om de Ford F-150 (al decennialang de meest verkochte pick-up in de Verenigde Staten) in dit opzicht te overschaduwen. Tegelijkertijd zal de Tesla sneller naar 100 km/u accelereren dan een Porsche 911, zo pocht Musk. De actieradius zal tussen de 650 en 800 kilometer uitkomen. Daarmee verslaat de pick-up van Tesla zijn concurrent Rivian. Diens R1T met al na 660 kilometer aan de stekker. Musk verklapt dat het design totaal anders zal zijn dan wij van pick-ups gewend zijn. De verwachting is dat ook deze Tesla een hit kan worden in Nederland aangezien er geen BPM en dergelijke op de aanschafprijs betaald hoeft te worden. Bij aftrek van de BTW wordt de pick-up bij ons dus net zo duur als in de Verenigde Staten. Elektrische auto’s worden overigens gestaag goedkoper in de aanschaf. Analisten stellen dat het vanaf halverwege volgend jaar al verstandiger is om een dergelijke personenwagen te kopen in plaats van een conventioneel aangedreven exemplaar, dit omdat de totale kosten op de langere termijn lager zijn. +++

+++ VOLVO heeft iets nieuws verzonnen. De Zweedse autofabrikant introduceert namelijk een crashtest voor fietshelmen tegen auto’s. In 2013 kwam het merk al met een fietserdetectie om naderende fietsers te beschermen. De nieuwe test gaat nog een stapje verder. Volvo heeft de meting in samenwerking met het eveneens Zweedse POC bedacht. De tests, die worden ondernomen in Gotenburg, is onderdeel van een onderzoeksproject dat de autofabrikant heeft lopen. Dummy’s krijgen een fietshelm van POC op het hoofd. Vervolgens botst zo’n dummy tegen verschillende objecten. Volvo en POC willen zo meten hoe veilig een helm is. Niet alleen zal er gekeken worden wanneer er serieus letsel zou kunnen ontstaan, ook willen beide partijen aantonen wat het verschil is tussen het wel of niet dragen van een fietshelm. Volvo en POC zeggen met deze eigen veiligheidstest zich te onderscheiden van de concurrentie. Onder meer omdat er bij deze test een auto wordt betrokken. POC wil de resultaten van dit onderzoeksproject gebruiken om betere fietshelmen te maken. In hoeverre dit relevant is voor Nederland is afwachten. Hoewel wij als land bekend staan om onze vele fietskilometers, wordt er amper een helm gedragen. Dat is niet verplicht in Nederland en vooralsnog lijkt een verbod op fietsen zonder hoofdbescherming kansloos. Nog kanslozer dan afsteken van vuurwerk. +++

 

Reageren is niet mogelijk.