Nieuwstelex

0

+++ ALPINE zal op korte termijn een nieuwe versie van de A110 onthullen. Daarmee moet het enthousiasme voor de in 2017 gelanceerde sportwagen nóg verder worden vergroot. De nieuwe versie krijgt vermoedelijk het 1.8 turboblok van de Renault Mégane RS Trophy. Dit betekent liefst 300 pk en 420 Nm. Bij een wagengewicht van afgerond 1.100 kilo zorgt dit voor nóg meer aansprekende prestaties. De reguliere A110 (252 pk en 320 Nm) knalt al in 4,5 seconden naar 100 km/u, dus een tijd van maximaal 4,2 tellen lijkt in het 300 pk scenario aannemelijk. +++

+++ In het BESTELWAGEN segment was Volkswagen in mei marktleider. De Transporter bleef bij de modellen de verkooplijst aanvoeren. Hij is dit jaar de meest geregistreerde bestelwagen. Over heel 2019 staat het totaal aantal registraties nu op 36.498 stuks; een plus van 0,7 %. Volkswagen heeft in de periode tot eind mei een marktaandeel van 20,7 procent en Mercedes-Benz volgt met 15,0 %. In mei werden er 6.882 bestelwagens geregistreerd; een toename van 1,8 % ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen voerde de lijst aan met 1.262 verkopen en 18,3 % marktaandeel. Daarna volgt Mercedes-Benz (1.114 en 16,2 %), Ford (917 en 13,3 %), Renault (818 en 11,9 %) en Peugeot (681 en 10,0 %). De Volkswagen Transporter is zoals gezegd dit jaar koploper met 3.096 registraties. Daarna volgt de Mercedes Sprinter met 2.777 eenheden. +++

+++ 11 ketens van bezorgmaaltijden gaan een uitgebreide verkeerstraining aanbieden aan hun BEZORGERS . Dat moet het aantal ongelukken met bezorgers terugdringen. Vorig jaar waren er volgens de Inspectie SZW 116 ongelukken met maaltijdbezorgers. In meer dan de helft van de gevallen moest de bezorger met een ambulance worden afgevoerd naar een ziekenhuis. Verschillende partijen hebben nu de handen ineengeslagen om de verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers te vergroten. De training is het resultaat van afspraken tussen Veilig Verkeer Nederland, de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers en verzekeraar de Vereende. De partijen hebben verder afgesproken dat bezorgers voortaan per uur worden betaald en niet per bestelling. Dat moet ertoe leiden dat bezorgers minder geneigd zijn om bestellingen zo snel mogelijk te bezorgen. Verder worden de brommers, scooters en elektrische fietsen goed onderhouden en verzekerd, en wordt het aantal ongelukken en de omvang van de schade in kaart gebracht. Dat moet helpen bij het maken van nieuw beleid. “De ondernemers in de maaltijdbezorging werken met jonge verkeersdeelnemers die met betrekking tot verkeersveiligheid tot een van de grootste risicogroepen behoren. Het is van belang dat ondernemers daar oog voor hebben en het nodige ondernemen om de veiligheid van hun bezorgers te waarborgen”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. Verkeerstrainingen voor maaltijdbezorgers zijn niet nieuw. Drie jaar geleden startte de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging al met gratis cursussen. Vorig jaar kwamen Veilig Verkeer Nederland en de Vereende met gedragsregels voor maaltijdbezorgers die de verkeersveiligheid moesten vergroten. Onder de 11 ketens van bezorgmaaltijden die meedoen aan het nieuwe initiatief zijn Domino’s Pizza, Febo, Spare Rib Express en Taco Mundo. De diensten Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats zijn er niet bij aangesloten. Asociaal en onverantwoord. Waarom zou jij nog maaltijden via deze diensten laten bezorgen? +++

+++ BMW eigenaren ruilen hun auto het snelst in. Dat blijkt uit een onderzoek van iSeeCars. Liefst 7,9 % van de bezitters zetten hun brik uit München al na 12 maanden te koop. Porsche bekleedt de tweede plek met 7,6 %. De derde podiumplaats is voor Mercedes met 7,4 %. Op model niveau wordt de Mercedes-Benz C klasse met 12,4 % het meest te koop gezet binnen 1 jaar. Gemiddeld ruilt 3,4 % van de autoconsumenten zijn nieuw gekochte auto binnen het jaar in. Dat 3 premium merken het podium bezetten, is wellicht geen toeval. Die hebben bovengemiddeld dure modellen in het gamma en de klanten kunnen zich wellicht de luxe permitteren om vaak te switchen. +++

+++ BUGATTI heeft na de La Voiture Noire de zogeheten coachbuild smaak te pakken. Dit betekent dat er vaker ‘one-off’ modellen zullen volgen. Daar is een markt voor, want de klanten van Bugatti zijn zó rijk dat het eigenlijk niet uit maakt wat voor prijskaartje er aan hangt, of het nu €10, €15 of €20 miljoen is. Bugatti zal tijdens het exclusieve Pebble Beach autofeestje wederom een speciaal model onthullen. Hiervoor is inspiratie opgedaan bij de originele EB110SS. Maar in tegenstelling tot de La Voiture Noire gaat Bugatti hier niet 1, maar 10 exemplaren van bouwen. De prijs bedraagt €8 miljoen. De doelgroep bestaat uit vermogende verzamelaars die al een Veyron of Chiron hebben. Het Pebble Beach evenement gaat begin augustus van start. +++

+++ Een Chinees dochterbedrijf van Ford heeft een boete gekregen wegens misbruik van zijn marktpositie op een lokale markt. CHINA lijkt met deze boete tegelijkertijd een ander signaal te willen geven. Changan Ford Automobile heeft volgens de Chinese marktwaakhond sinds 2013 voorwaarden gesteld aan de prijzen die verkopers in de stad Chongqing mochten vragen. De boete die Changan Ford moet betalen, bedraagt 4 % van de omzet in Chongqing. Dat komt neer op 162,8 miljoen yuan, wat omgerekend een kleine €21 miljoen is. Het aanpakken van Ford wordt door velen gezien als een waarschuwing aan de Verenigde Staten. China is met de Amerikanen in een handelsoorlog verzeild geraakt. Eerder liet Peking al weten pakket vervoerder FedEx te onderzoeken. +++

+++ Het grootste bedrijf op het gebied van vakanties met CRUISESCHEPEN is 10 keer meer vervuilend dan alle auto’s in de Europese Unie. Alle 203 exemplaren stoten opgeteld 20 keer zoveel zwaveldioxide uit als alle personenwagens. De grootste cruisemaatschappij van de wereld, Carnival Corporation, stootte in 2017 in Europa 10 keer zoveel SOx uit als alle 260 miljoen Europese auto’s bij elkaar. Dat concludeert milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) op basis van eigen onderzoek. In Barcelona is de uitstoot het ergst: de 105 schepen die deze stad aandien, stoten 33.000 kilo SOx uit. Dat is 5 keer zoveel als alle 560.000 in de stad geregistreerde personenauto’s. Volgens T&E moeten autoriteiten direct ingrijpen om grote gezondheidsschade te voorkomen. In de autobranche is het gebruik van zwavel al vergaand teruggedrongen. Ook de NOx uitstoot is hoog, zo concludeert T&E. De 203 cruiseschepen stoten hier even veel van uit als 15 % van het Europese wagenpark. De cruiseschepen vaarden in 2017 opgeteld 932.000 uur door Europa. +++

+++ In Duitsland zijn in mei 16 % meer personenwagens met een DIESEL motor geregistreerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het aandeel van oliegestookte modellen in de totale verkoop kwam uit op 33,3 %. De toename van het aantal personenwagens met een diesel motor is mede te danken aan de zakelijke markt. Dankzij een toename van 12 % hadden registraties van bedrijven een aandeel van 62,9 % in de totale verkoop. In mei werden in Duitsland 332.962 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Modellen met een benzine motor hadden een verkoopaandeel van 59 %, terwijl het aandeel van voertuigen met een alternatieve vorm van aandrijving, zoals stekker hybride en volledig elektrisch, op 1,4 % uitkwam. Tesla, Volvo en Land Rover boekten in mei de grootste verkoopwinst. Hun groeipercentages bedroegen respectievelijk 116,5 %, 77,1 % en 44,5 %. Ook de modellen van BMW, Seat en Smart waren vorige maand in trek bij onze oosterburen. Bij marktleider Volkswagen daalde de verkoop in mei met 4,6 %. Ook Mini (-17,4 %) en Nissan (-16,1 %) moesten terrein prijsgeven. Alleen kleine spelers zoals Alfa Romeo, DS, Honda en Subaru deden het nog slechter. Bij het Italiaanse merk verlieten in Duitsland vorige maand slechts 283 nieuwe auto’s de showroom; een daling van 54,4 %. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s worden gestaag beter betaalbaar. Dat komt omdat het accupakket goedkoper wordt en dat is het duurste onderdeel van een dergelijke personenwagen. De prijsval wordt al geruime tijd voorspeld. General Motors denkt ook dat elektrische auto’s goedkoper zullen worden. Topvrouw Mary Barra laat weten dat haar concern op koers ligt om emissieloze modellen met een lager prijskaartje aan te kunnen bieden. Deze ontwikkeling zorgt er voor dat het sneller dan menigeen denkt mogelijk wordt om een elektrische auto aan te schaffen. In 2017 deed General Motors de belofte in 2023 minimaal 20 elektrische modellen aan te zullen bieden. Die zullen dus (deels) heel betaalbaar worden, zo voorspelt Barra. Zij baseert zich hij deze claim overigens op het feit dat de Chevrolet Bolt nu al niet duurder is dan de gemiddelde nieuwe auto in de Verenigde Staten. Dat is in Nederland, waar de op het merklogo na identieke Opel Ampera-e minimaal 46.699 euro moet opbrengen, toch even anders. +++

+++ FORD stopt met de verkoop van de Edge in Nederland. Hiermee heeft de WLTP een nieuw slachtoffer geëist. Of de Nederlandse autoconsument hier een traan om zal laten, is evenwel twijfelachtig, want in de eerste 5 maanden van dit jaar werden slechts 3 exemplaren van de Edge op kenteken gezet. De SUV wordt door Ford ook in veel andere Europese landen uit het gamma geschrapt, Alleen in Duitsland, Italië, Zwitserland, Polen, Oostenrijk, België en verrassend genoeg Roemenië blijft de Edge wel leverbaar. Volgens Ford waren deze landen vorig jaar goed voor 82 % van alle Europese verkopen. Opvallend is dat de Edge ook in Groot-Brittannië wordt gesaneerd: in dit land is Ford marktleider en zijn grote SUV modellen relatief erg populair. Maar blijkbaar hebben Britten liever ‘the real thing’, namelijk een Land Rover. Ford lanceerde de Edge in 2016 in Europa en hoopte jaarlijks 25.000 tot 30.000 exemplaren te kunnen slijten. Maar die doelstelling is nooit gehaald. Ook in Nederland viel de belangstelling erg tegen. Dat kwam niet in de laatste plaats door het feit dat de Edge alleen met dieselmotor verkrijgbaar was. Ook het ontbreken van een derde rij stoelen (à la de qua formaat vergelijkbare Volvo XC90) was een minpunt. Ondanks de teleurstellende verkopen besloot Ford vorig jaar om ook de vernieuwde versie van de SUV aan te gaan bieden. Daar komt de fabrikant nu op terug. Ford gaat de komende maanden haar SUV gamma herzien. De Kuga krijgt een wat grotere (lees: duurdere) opvolger en het gat wat daardoor met de EcoSport ontstaat zal worden opgevuld met de Puma. Aan de bovenkant van het gamma zal de stekkerhybride Explorer worden toegevoegd. Die zal in Nederland dankzij de relatief lage CO2-uitstoot voor een scherpe prijs aangeboden kunnen worden, zo verwacht de importeur. auto biedt zometeen meer ruimte met een aandrijflijn die beter bij ons land past. +++

+++ FRANKRIJK is bereid om aandelen in Renault van de hand te doen als dat de samenwerking met Nissan ten goede komt. Dat heeft de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire gezegd. Hij zei dit nadat eerder deze week Fiat Chrysler Automobiles (FCA) een streep zette door de fusieplannen met het Franse autobedrijf. Het Italiaans / Amerikaanse concern nam dat besluit omdat de onderhandelingen naar eigen zeggen onmogelijk werden gemaakt vanwege politieke weerstand in Parijs. Frankrijk heeft 15 % van de aandelen van Renault in bezit. Volgens Le Maire kan dat worden teruggebracht. “Dit is geen probleem zolang we aan het einde van het proces een meer solide autosector en een meer solide bondgenootschap hebben tussen de 2 grote autofabrikanten Nissan en Renault”. Renault moet volgens de minister zich eerst concentreren op een nauwere samenwerking met Nissan, voordat de autobouwer zijn pijlen op een ander merk richt. Eerder deze week trok FCA een bod van ruim €31 miljard op Renault in. Het Italiaans / Amerikaanse concern besloot hiertoe vanwege “politieke omstandigheden”. “Ik denk dat Frankrijk een modderfiguur heeft geslagen”, zei de Italiaanse industrieminister Luigi Di Maio hierover. “Staatsbemoeienis deed de deal mislukken en Renault was daar niet blij mee”. +++

+++ Vrachtwagens die in KONVOOI rijden, profiteren vanaf 2020 in Zuid-Holland van slim ingestelde verkeerslichten. Hierdoor verloopt de rit vlotter en goedkoper. De aanpak levert naar verwachting een jaarlijkse besparing op van 400.000 liter diesel en een vermindering van 1.300 ton aan CO2-uitstoot op, zo becijfert de provincie. De maatregel is “een eerste stap” om de bereikbaarheid van steden en bedrijven voor de logistieke sector te verbeteren. Hiervoor wordt samengewerkt op regionale en landelijke schaal en met de logistieke sector in Zuid-Holland. Bij het rijden in konvooi (zogeheten Connected Transport) draait alles om het bevorderen van slim, schoon en efficiënt transport. Zo maken draadloze datasystemen in de trucks het mogelijk om het gehele konvooi veilig en in zijn geheel over kruispunten te geleiden. Doordat slimme verkeerslichten op kruispunten data kunnen uitwisselen met de reeks trucks, is vroegtijdig signaleren van zo’n konvooi mogelijk. Daardoor is het mogelijk de vrachtwagens langer groen licht te geven of zelfs voorrang te geven op ander verkeer. Het verbetert de doorstroming en verlaagt het brandstofgebruik, zo bleek al uit eerdere experimenten. Efficiënt konvooi rijden wordt straks mogelijk op de Veilingroutes in het Westland, de N209 in het Oostland en de Waalhaven bij Rotterdam. “Logistiek is voor de provincie Zuid-Holland essentieel voor de regionale economie”, reageert gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland. “Natuurlijk kijken we daarbij over onze provinciegrenzen heen en is samenwerking met andere regio’s erg belangrijk. Als we efficiënt en toekomstgericht willen handelen, is het nodig om op grote schaal digitalisering en datadeling te integreren in onze wegen. Hier heeft iedereen profijt van”. Connected Transport zal daarom ook in Noord-Brabant en aan de Westkant van Amsterdam starten. Volgens de provincie zijn in de regio Zuid-Holland inmiddels zo’n 30 bedrijven geïnteresseerd in deelname aan Connected Transport. “De drukte op de wegen neemt toe en overheden en bedrijfsleven moeten samenwerken om stappen te zetten naar de toekomst”, zegt directeur Eric de Winter van de Winter Logistics. “Er is veel animo in de sector”. +++

+++ Het kabinet wil dat er 2.000 LANG PARKEER PLAATSEN voor trucks bij komen langs de belangrijkste routes voor het goederenvervoer. Nu zijn er zo’n 4.200 plekken, maar de praktijk wijst uit dat er veel meer nodig zijn. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur worden nu voorbereidingen getroffen voor 800 plaatsen en wordt er nog gezocht naar locaties voor nog eens 1.200 parkeerplekken. Het gaat om commerciële, beveiligde parkeerplaatsen waar chauffeurs kunnen uitrusten, douchen en een hapje eten. Nu parkeren veel chauffeurs noodgedwongen op plaatsen waar weinig voorzieningen zijn of waar ze dat eigenlijk niet mogen omdat de private truck parkeerplekken bezet zijn. De transportsector dringt al langer aan op meer beveiligde truckstops. Op onbeveiligde en illegale parkeerplaatsen lopen truckers het risico te worden beroofd, of dat hun lading of diesel wordt gestolen. Ook kunnen migranten daar onopgemerkt in de laadruimte klimmen met het oog een oversteek naar Engeland. Dit alles leidt jaarlijks tot een miljoenenschade. Het tekort aan beveiligde parkeerplekken is volgens de transportsector het grootst op de routes Venlo -Rotterdam (A16, A58 en A67) en Arnhem – Rotterdam (A15 en A12). Het Havenbedrijf Rotterdam is al begonnen met de uitbreiding van de truckparking Maasvlakte Plaza. Ook bij de Dordtse Kil bij de A16 en de truckstops Asten – Nobis en de James Cookweg in Venlo komen er beveiligde lang parkeerplekken bij. Gemeenten als Waalwijk klagen al lang over fout geparkeerde vrachtwagens die overlast veroorzaken en groenstroken en bestrating beschadigen. Dat gebeurt vaak door buitenlandse chauffeurs die een plaats op een bewaakte truckstop niet kunnen of willen betalen. Daar is de uitbreiding van het aantal lang parkeerplaatsen waarschijnlijk geen oplossing voor. Gemeenten zoeken naar meer wettelijke mogelijkheden om deze zogenoemde wildparkeerders te beboeten, bijvoorbeeld door gebieden aan te wijzen waar niet in de berm mag worden geparkeerd. Ook heeft Rijkswaterstaat borden geplaatst dat vrachtwagens niet langer dan 24 uur geparkeerd mogen staan op veel locaties langs de snelweg. +++

+++ Het aantal LEASE registraties gaat dit jaar gelijk op met 2018. In mei zijn er 21.145 personenauto’s op deze manier op kenteken gezet; een plus van 7,5 %. Over heel 2019 zijn er 103.915 leasewagens geregistreerd, dat zijn er precies 61 stuks meer dan in de eerste 5 maanden van 2018. Van de grote merken kende Renault de grootste daling. Het merk heeft de WLTP certificatie met de Franse slag voorbereid en krijgt daar nu de rekening voor gepresenteerd. BMW kende de grootste stijging. Vooral de nieuwe 3-serie scoort goed. Tesla noteerde een plus van 40 %. Dit merk kwam in mei uit op 233 lease registraties. Volkswagen zette in mei op deze manier 3.251 auto’s op kenteken. Daarna volgden Opel (1.578), Renault (1.565), Kia (1.549), Peugeot (1.401), Ford (1.265), Toyota (1.172), Skoda (1.142), Mercedes (944) en BMW (883). Alle automerken samen waren in mei goed voor 21.145 lease registraties. +++

+++ Tesla heeft in Nederland op 1 maart jl. de prijs van de MODEL 3 met €3.200 verlaagd. Dat is op zich leuk nieuws, maar niet voor klanten die voor deze datum hun exemplaar overhandigd hebben kregen. Zij hebben nu het gevoel dat zij te veel hebben betaald voor hun Model 3. Ter compensatie heeft Tesla eerder toegezegd om gratis AutoPilot te installeren en/of om Full Self Driving met korting aan te bieden, maar dat aanbod zou de autofabrikant nu niet meer nakomen. +++

+++ Voor OPEL is brandstofceltechnologie de volgende grote stap. Maar voor bijvoorbeeld een Insignia met zogeheten FCEV technologie moeten wij nog wel een aantal jaren geduld hebben. Michael Lohscheller, de filiaalchef van Opel, wordt brandstofceltechnologie de volgende grote stap op het gebied van mobiliteit. Dit betekent dat begin volgend decennium waterstofaandrijving zijn weg zal vinden naar de modellen van Opel. Welke auto als eerste de brandstofceltechnologie krijgt, is nog niet bekend. Het ontwikkelingscentrum van Opel in Rüsselsheim is bestempeld als het expertisecentrum voor het hele overkoepelende PSA concern voor waterstofaandrijving. +++

+++ PEUGEOT gaat het leveringgamma van de elektrische e-208 hoogstwaarschijnlijk uitbreiden met een voordeligere instapper. Momenteel kan de emissieloze Fransman alleen besteld worden als Allure en GT. Die kosten respectievelijk 39.050 euro. Maar in Frankrijk levert Peugeot de e-208 ook als € 1.200 goedkopere Active. Het gamma omvat in eigen land tevens de GT-Line. Die is 1.550 euro goedkoper dan de GT. Ten opzichte van de Allure beschikt de Active over een minder uitgebreid instrumentarium, een regen sensor en parkeer hulp in de achterbumper. Ook is er sprake van handbediende in plaats van automatische airconditioning. De Nederlandse Peugeot importeur heeft inmiddels ruim 700 reserveringen voor de e-208 ontvangen. De reserveringsmodule op internet ging half april de lucht in en het liep meteen storm, zo laat een woordvoerder weten. “Wij wisten dat de e-208 populair zou zijn, maar dit is boven verwachting. Geïnteresseerden moeten snel zijn: we krijgen in eerste instantie ongeveer 2.000 exemplaren van de elektrische versie”. De elektrische Peugeot wordt vanaf het tweede kwartaal van 2020 gefaseerd afgeleverd. De bijtelling voor de Allure en de GT bedraagt respectievelijk 45 en 48 euro netto per maand (uitgaande van belastingschijf 2 of 3). De importeur denkt dat deze 2 rijk uitgeruste versies het beste aansluiten bij de behoeften van de gemiddelde leaserijder. “Daarnaast speelt ook de hogere restwaarde bij deze complete versies een rol”, aldus de woordvoerder. +++

+++ RENAULT bereidt de lancering van de nieuwe Zoé. Er is sprake van een stilistische evolutie van het huidige model. De batterijen zal conform de markttrend worden vergroot, met als resultaat een toename van de actieradius. De prijs zou nauwelijks veranderen. De nieuwe Zoé zal in de komende weken gepresenteerd worden en krijgt een accupakket van 50 kWh. Momenteel met de elektrische Renault het met een kwart minder doen. De upgrade zorgt voor een toename van de actieradius van ongeveer 80 km volgens de WLTP cyclus. Ter vergelijking: de Peugeot e-208 beschikt ook over een accupakket van 50 kWh en komt 340 km ver op een volle acculading. De verwachting is dat de Renault op 380 km uitkomt. Renault is er in geslaagd om de prijsstijging beperkt te houden tot €500 à €1.000. Het motorvermogen van de nieuwe Zoé komt uit op 130 pk en dat is dan weer 6 pk minder dan de Peugeot e-208 biedt. +++

+++ SEAT zal de hete uitvoering van de nieuwe Leon uitsluitend onder de merknaam Cupra gaan verkopen. Het vorig jaar februari gelanceerde label krijgt op termijn 7 modellen. Die zijn allemaal afgeleid van Seat producten, op de Formentor (een coupéachtige cross-over die qua formaat tussen de Ateca en de Tarraco invalt) na. De nieuwe Cupra Leon komt waarschijnlijk in 2 uitvoeringen op de markt. De versie met 2.0 TSI motor wordt maximaal 310 pk sterk. Vierwielaandrijving zal waarschijnlijk, net als nu, een optie zijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan een stekkerhybride versie met het 1.4 TSI blok als basisunit een gecombineerd vermogen van 250 pk. De nieuwe Cupra Leon kunnen we volgend jaar in de showroom verwachten. Hij verschijnt als 5-deurs hatchback en als ST stationwagon op de markt. +++

+++ SKODA opent op 1 juli de orderboeken voor de Citigo e iV. Het Tsjechische merk verwacht veel interesse voor de elektrische stadsauto. De combinatie van een bruikbare actieradius, voldoende vermogen en een schappelijke prijs zal zorgen voor veel belangstelling, zo denkt Skoda. De productie van de Citigo e iV start eind dit jaar en begin 2020 worden de eerste exemplaren geleverd. De standaarduitrusting omvat automatische airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een radio en een docking station voor een telefoon. Via een app zijn bovendien diverse functies van de auto op afstand te activeren. De Citigo e iV heeft een 82 pk en 210 Nm sterke elektromotor, die gekoppeld is aan een 36,8 kWh accupakket. Het rij bereik van de elektrische Skoda komt daarmee uit op 265 kilometer. In eigen land is de prijs al bekend: daar gaat de Citigo e iV 420.000 Tsjechische kronen kosten. Ter vergelijking: de Renault Zoé Life is aldaar bijna 2 keer zo duur. Dit impliceert voor ons een prijs van 16.990 euro voor de elektrische Skoda. Daarmee wordt de Citigo e IV afgerond 8 mille goedkoper dan de Volkswagen e-Up, maar die zal binnenkort dezelfde techniek krijgen als de Skoda (en de Seat Mii Electric). Deze upgrade zal gecombineerd worden met een forse prijsverlaging. +++

+++ SUBARU wil in navolging van Volvo het aantal verkeersdoden in haar auto’s terugbrengen naar 0. Hiervoor is in de agenda het jaar 2030 aangekruist. Subaru heeft zich ten doel gesteld om 10 jaar eerder tot de veiligste automerken ter wereld te behoren. Subaru denkt deze boude belofte waar te kunnen maken met onder meer standaard vierwielaandrijving, een groot glasoppervlak, grote spiegels, een uitstekende wegligging, dik Japans staal en een ringvormige kooiconstructie. Een sleutelrol is ook weggelegd voor EyeSight, het pakket van Subaru met actieve assistentiesystemen dat inmiddels op alle modellen (de BRZ uitgezonderd) standaard is. Volvo denkt al in 2020 zo ver te zijn dat niemand aan boord (en door toedoen van) een nieuwe auto zal overlijden. +++

+++ TESLA voert deze maand een update door bij bestaande exemplaren van de Model 3 Long Range (AWD) en Performance. De auto’s, waarvan er zeker in Nederland al heel wat exemplaren rondrijden, kunnen daardoor sneller laden op locaties die niet van Tesla zelf zijn. Na de update moet de Model 3 Long Range (AWD) en Performance in staat zijn om met een snelheid van 200 kW weer op krachten te komen bij snelle laadstations. Nu ligt de limiet voor de Tesla rond de 150 kW. Het is nog wel even zoeken naar locaties die 200 kW aan kunnen, want bij Fastned is de koek doorgaans bij 175 kW op. Maar diverse snelle laadstation exploitanten werken inmiddels aan een snelheid van 350 kW. Zo lang die nog niet beschikbaar zijn, zijn de eigen Superchargers van Tesla sneller. Daar kan de Model 3 Long Range (AWD) en Performance na de update met een snelheid van liefst 250 kW worden volgepompt. De nieuwe software is niet beschikbaar voor de Standard Range Plus versie en geldt uitsluitend voor de exemplaren die in Europa worden verkocht omdat klanten hier niet aangewezen zijn op de Superchargers. In eigen land stevent Tesla af op een verkooprecord. In het nu lopende kwartaal zijn er al 33.000 auto’s afgeleverd. Doelstelling van de fabrikant is om in juni nog eens 33.000 exemplaren bij de klant te krijgen. De waarde van het aandeel Tesla stond de laatste tijd op de beurs flink onder druk vanwege toenemende twijfels over de haalbaarheid van de hoge productiedoelen en de hoeveelheid geld die het bedrijf er in hoog tempo doorheen jaagt. Maar nu zien beleggers de autofabrikant weer zitten. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat de komende 5 jaar tot 4.000 kantoorbanen schrappen bij het gelijknamige hoofdmerk, vooral als gevolg van automatisering. Daarmee komt het banenverlies lager uit dan eerder gedacht, want in maart repte het Duitse autoconcern nog over 7.000 banen die zouden komen te vervallen. Het banenverlies verloopt via vervroegd pensioen en het niet invullen van openvallende vacatures. Tegen het verlies van arbeidsplaatsen op onder meer administratief niveau is Volkswagen van plan minstens 2.000 IT vacatures in te vullen in de komende 4 jaar. Het bedrijf is bezig om de kosten te verlagen met het oog op de overstap naar elektrische auto’s en de hoge investeringen die daarmee samenhangen. ”We maken het bedrijf op een duurzame manier gereed voor het digitale tijdperk”, aldus topbestuurder Ralf Brandstätter van Volkswagen. +++

+++ VOLVO krijgt geen voorkeursbehandeling van de Amerikaanse president Donald Trump. Die heeft de importtarieven op Chinese producten verhoogd naar 25 %. Dat heeft inmiddels vruchten afgeworpen, want GAC (Guangzhou Automotive Company) heeft vanwege de importbelastingen besloten om ook in de Verenigde Staten een fabriek te openen. Echter, hoewel Volvo inmiddels ook een Amerikaanse productiefaciliteit heeft, worden de voor het land van Trump bestemde exemplaren van de XC60 in China gebouwd. De Zweden hadden gehoopt dat zij vanwege hun nieuwe Amerikaanse fabriek in een goed blaadje stonden bij de president en dus vrijgesteld zouden worden van het torenhoge importtarief, maar niets is minder waar. Toch meet Trump niet met 2 maten, want ook de Envision van Buick (die in China wordt gebouwd maar ook in de Verenigde Staten wordt verkocht), zal niet ontkomen aan de invoerbelasting. +++

 

Reageren is niet mogelijk.