Nieuwstelex

0

+++ Het is inmiddels geen geheim meer dat APPLE onder de projectnaam Titan aan technologie voor zelfrijdende auto’s werkt. Om het ontwikkelingsproces te versnellen, heeft de technologiegigant nu de startende onderneming Drive.ai opgekocht. De acquisitie illustreert dat Apple nog steeds serieuze plannen heeft met hardware en software voor autonoom rijdende personenwagens. Drive.ai stond al enkele maanden in de etalage. De waarde van het bedrijf werd 2 jaar geleden op ongeveer $200 miljoen geschat. Hoeveel Apple daadwerkelijk betaald heeft, is onduidelijk. Drive.ai heeft zichzelf te koop gezet omdat het zelfstandig een maatje te klein is voor de concurrentiestrijd met grote bedrijven als Google’s Waymo en Uber. Die werken ook aan autonome technologie. Bij Drive.ai staan ongeveer 100 ingenieurs op de loonlijst en het bedrijf heeft al wel bewezen dat het verstand heeft van zelfrijdende auto’s. Er rijden nu al namelijk enkele autonome busjes van de startende onderneming op vaste routes in Texas. De focus ligt bij hen echter niet op de hardware, maar op kunstmatige intelligentie die ervoor zorgt dat voertuigen zelfstandig kunnen rijden. Apple is zelf ook al ver gevorderd met de ontwikkeling van autonome technologie. Dit kan opgemaakt worden uit een aanvraag voor het testen van zelfrijdende voertuigen in de staat Californië. +++

+++ AUDI en Alibaba gaan samenwerken in China. Het Chinese bedrijf doet reeds zaken met Honda en Renault. Alibaba gaat in eigen land kunstmatige intelligentie leveren aan Audi. Het gaat om Tmall Genie Auto, een slimme assistent die je kunt vergelijken met Siri, Google Assistant of Alexa. De Tmall Genie is de bestverkopende slimme speaker in China. Tmall Genie Auto kun je bijvoorbeeld gebruiken om in de auto de status van je Alibaba pakketje te volgen. Ook kan je restaurants zoeken of bioscoopkaartjes kopen. Verder is het mogelijk om vanuit de auto slimme apparaten thuis te bedienen; de lampen thuis aanzetten bijvoorbeeld of de verwarming een graadje hoger instellen. De samenwerking tussen Audi en Alibaba is volgens de Duitse autofabrikant een logische stap. “Het doel is om de diensten van de spraakassistent in de auto uit te breiden om aan de wensen van de Chinese klanten te voldoen”, zegt een wordvoerder. “Om dat te realiseren, is een van onze volgende stappen om de samenwerking met Alibaba Tmall Genie te intensiveren”. +++

+++ BMW introduceerde de jongste Z4 met een opvouwbaar stoffen kap en daar komt geen andere dakvariant bij. Een hardtop staat dus niet in de planning. Dat zou volgens BMW alleen maar onnodig gewicht toevoegen aan de Z4 die vanaf het begin is ontworpen als een sportwagen met een stoffen kap. Een versie met vast dak zou te veel concurreren met de M2. Over M gesproken: BMW liet eerder al weten dat er geen plannen zijn voor een dergelijke versie van de Z4. +++

+++ CITROEN meldt trots dat er inmiddels 200.000 exemplaren van de C3 Aircross zijn verkocht. Het Franse automerk had 20 maanden nodig om deze mijlpaal te bereiken. Dit jaar konden al 60.000 orders worden genoteerd. Daarmee doet de C3 Aircross het 16 % beter dan in 2018. Na de C3 is het model de bestverkopende Citroën. Maar binnen zijn segment is er nog wel wat winst te behalen, want daar eindigt de eigenwijze Citroën in Europa op de 6de plek. Het 100.000ste exemplaar van de C3 Aircross liep in augustus 2018 van de band. +++

+++ Vanaf 1 juli verplicht de Europese Unie dat hybride en ELEKTRISCHE personenwagens een geluidssignaal uitzenden bij lage snelheden. Zo moeten er in de stad ongelukken worden voorkomen met voetgangers en fietsers. Dit apparaat wordt AVAS genoemd (een afkorting van: Acoustic Vehicle Alert System). De techniek wordt automatisch geactiveerd indien er minder dan 20 km/u worden gereden, waarbij het systeem minstens een geluid van 56 dB moet voortbrengen (vergelijkbaar met een elektrische tandenborstel of een papierversnipperaar). Het geluid moet overeenstemmen met de acceleratie van de auto. Dit alles is zoals gezegd goed voor de veiligheid, maar het verstoort ook de rust aan boord, wat toch een belangrijk pluspunt is van een elektrische auto. +++

+++ Minder dan 1 jaar geleden, op 1 juli 2018, werd in FRANKRIJK een verlaging van de maximumsnelheid op secundaire wegen ingevoerd. De limiet ging er van 90 naar 80 km/u. Volgens de Franse overheid was de aanpassing noodzakelijk om het aantal verkeersdoden te beperken. Maar volgens tegenstanders (lees: de gele hesjes) was het een pestmaatregel en een manier om almaar meer bekeuringen uit te schrijven en om de staatskas te vullen. Tot op heden stond de Franse overheid geen uitzondering op de maatregel toe. Maar dat verandert: de zogeheten Conceils départemental (vergelijkbaar met het provinciebestuur) kan voortaan in samenspraak met de burgemeesters beslissen om de maximumsnelheid weer op te trekken naar 90 km/u. Het waren zoals gezegd vooral de gele hesjes die de kat de bel aanbonden. Van meet af aan reageerden zij tegen de hoge brandstofprijzen en deze als pestmaatregel omschreven snelheidsverlaging. Hoewel de Franse minister van Verkeer Elisabeth Borne beweert dat er in een half jaar tijd reeds 127 verkeersdoden minder vielen door de snelheidsbeperking, komt er dus toch een versoepeling. Dat betekent minder controlewerk voor de politie. Er waren weliswaar volop snelheidcamera’s in Frankrijk, maar die zijn door acties van de gele hesjes voor 80 % vernield. +++

+++ Niet alleen de Audi e-Tron, ook de JAGUAR I-Pace wordt teruggeroepen door de dealer. Het gaat om 3.000 exemplaren van de elektrische cross-over. De I-Pace heeft mogelijk een probleem met het remsysteem. Als dat faalt, zit er een vertraging tussen het intrappen van de rem en het daadwerkelijk afremmen. Het remsysteem is ook bedoeld om de batterij op te laden als er vertraagd wordt, maar die functie zou wel goed werken. Eigenaren van een I-Pace kunnen gratis een software update krijgen om het probleem te verhelpen. Hoewel er geen gevaarlijke situaties zijn ontstaan, zijn de terugroepacties wel pijnlijk voor Jaguar en Audi. Zowel de e-Tron als de I-Pace zijn ontwikkeld om Tesla te verslaan, maar in kwalitatief opzicht lukt dat tot nu toe niet op een overtuigende wijze. +++

+++ MASERATI kent verkooptechnisch zware tijden. Afgelopen maand wist het merk met de drietand geen enkele te slijten in Nederland en op jaarbasis is de afzet gehalveerd. Elders in de wereld is het beeld globaal hetzelfde. Maar goed, dat krijg je als de verouderde modellen tegen een te hoge prijs verkoopt. Er wordt door Maserati weliswaar hard gewerkt aan een productieversie van de Alfieri conceptstudie, maar dergelijke sportwagens zijn leuk als beleg maar genereren onvoldoende inkomsten om het brood mee te verdienen. En inmiddels kan de rest van het gamma ook wel een opvolger gebruiken. De grootste verkoopklapper kan Maserati evenwel maken met een goedkoper alternatief voor de Levante, oftewel een compacte cross-over met stekkerhybride technologie. Het prijsgat met de Stelvio van zustermerk Alfa Romeo is groot genoeg om interne concurrentie te voorkomen. Hoewel eerst de komst van een dergelijk model bevestigd werd, ziet Maserati er nu van af. Reden is dat de exclusiviteit volgens topman Harald Wester niet verwaterd mag worden. Hij is blijkbaar verblind door de voorgespiegelde hoge winstmarge op grote en luxe auto’s, want anders zou hij zien dat Porsche met afstand de meest renderende autofabrikant is. En die heeft toch echt modellen van €82.500 (Cayman) à €86.300 (Macan) in zijn gamma. Wester is van mening dat Maserati zijn geluk hoger op de prijsladder moet zoeken. Dat doet de wenkbrauwen fronsen, want wie gaat dan de motoren leveren? Ferrari in ieder geval niet. Het enige alternatief is een 6 cilinder motor van Chrysler en Dodge. Maar dat rechtvaardigt niet echt een hogere prijsstelling. Maserati blijft dus een exclusief merk. Alleen om de verkeerde redenen. +++

+++ MAZDA komt volgend jaar met een volledig elektrisch model. Het is de enige mogelijkheid om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende milieueisen in Europa. In 2021 wordt van autofabrikanten verwacht dat hun gamma gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoot. De enige manier om hier aan te voldoen is door als de wiedeweerga (deels)elektrische modellen aan het gamma toe te voegen. Op zich is de SkyActiv-X motor van Mazda al een stap in de goede richting want die heeft een uitstoot van 96 gram CO2/km. Milde hybride technologie is voldoende om er nog een paar gram van af te snoepen. Maar ten compensatie van de verkoop van de margerijke Mazda 6, MX-5 en CX-5 zijn additionele maatregelen nodig. Daarom komt er volgend jaar een volledig elektrische Mazda. Die wordt niet afgeleid van een bestaand model, maar krijgt een eigen carrosserie. Reken op een cross-over. De elektrische techniek is in eigen huis ontwikkeld en daarmee wordt de elektrische Mazda geen prijspakker. Pas als de krachtenbundeling op dit vlak met Toyota vruchten gaat afwerpen, kunnen er via schaalvoordelen goedkopere emissieloze modellen worden aangeboden. De eerste stekker hybride van Mazda staat voor 2022 op de rol. Mogelijk krijgt die de merkkarakteristieke wankelmotor als basisunit. +++

+++ Over een paar maanden zal MINI de John Cooper Works GP presenteren; de meest extreme straatlegale auto ooit van het merk. Voor de aandrijving van dit Britse bommetje zorgt de 306 pk sterke 2,0 liter turbomotor waarmee sinds kort de Clubman en Countryman leverbaar zijn. De 3.000 exemplaren die gebouwd worden zullen, beschikken over een 8-traps automaat en Launch Control om de 450 Nm aan koppel zo effectief mogelijk op het asfalt over te brengen. Visueel komt de koper niks te kort, want hij kan rekenen op agressieve carrosseriedelen voor zijn Mini in de vorm van verbrede wielkasten, een dikke voorbumper, centrale uitlaatpijpen en vooral een boven de achterruit gemonteerde vleugel. Die geven de Mini JCW GP een race uitstraling. Over het interieur is nog weinig bekend, maar hij krijgt in elk geval kuipstoelen en een digitaal scherm in plaats van analoge tellers. Daarnaast krijgen kopers waarschijnlijk de optie om de achterbank te verwijderen. +++

+++ Tesla wil mogelijk meer fabrieken in China openen, naast de grote productie faciliteit die al in Sjanghai verrijst. Dat zei topman Elon MUSK tegenover aandeelhouders. China is de tweede afzetmarkt voor Tesla. Volgens Musk zouden meer fabrieken in de Volksrepubliek uiteindelijk kostenvoordelen bieden. “China is erg groot dus het is logisch productie faciliteiten in andere delen van China te hebben om de logistieke kosten te drukken”. Ook het vermijden van invoerheffingen komt de autofabrikant goed uit. De opening van extra Chinese fabrieken laat nog wel een tijdje op zich  wachten, zo geeft Musk aan. Tesla heeft grote ambities met zijn fabriek in Sjanghai, die zowel auto’s als accu’s gaat produceren. Als tussentijds doel geldt daar een jaarlijkse productie van een half miljoen auto’s. Op de langere termijn moeten dat er 1 miljoen worden. Uiteindelijk wil Tesla op ieder continent fabrieken openen. In Europa is het bedrijf al actief op zoek naar een geschikte locatie, waarover nog dit jaar een definitieve beslissing wordt genomen. Duitsland, oftewel in het hol van de leeuw van de grootste premium merken, heeft de beste papieren. Musk weerspreekt zorgen over een teruglopende vraag naar de elektrische bolides van Tesla. Die twijfels ontstonden na een teleurstellend eerste kwartaal, waarin slechts 63.000 auto’s bij klanten werden afgeleverd. Tesla verwacht dat dit er in het tweede kwartaal 90.000 tot 100.000 stuks zullen zijn. “Laat mij duidelijk zijn: we hebben geen problemen met de vraag”, aldus Musk. “We maken goede kans op een recordkwartaal op elk niveau”. Over de winstgevendheid was de topman minder zeker. Tesla wil vooral hard groeien. (Veel) winst maken is van ondergeschikt belang. “Wij kunnen op zich in een rustiger tempo groeien, maar dat zou niet goed zijn voor duurzaamheid en elektrisch rijden”, aldus Musk. +++

+++ Na de POLESTAR 1 maakt de tot apart merk verzelfstandigde tuner van Volvo zich op voor de introductie van de 2. Dat is een geheel elektrische, vierwiel aangedreven liftback met een actieradius van 500 kilometer. Dit bereik is te danken aan een 78 kWh accupakket en eeg gecombineerd vermogen van 408 pk uit 2 elektromotoren zorgt voor een sprinttijd naar 100 km/u van minder dan 5 seconden. Ter vergelijking: de vierwiel aangedreven Model 3 Long Range met een 74 kWh accu heeft een actieradius van 560 kilometer, is 346 pk sterk en zit in 4,8 seconden op 100 km/u. De introductieversie van de Polestar 2 (de enige uitvoering die in het eerste productiejaar te koop zal zijn) kost 59.900 euro. De tarieven van voornoemde Model 3 starten bij 58.220 euro. De simpelste Tesla kost overigens 48.820 euro. Zijn naam (Standard Range Plus) doet vermoeden dat het nóg goedkoper kan, bijvoorbeeld 45 à 46 mille. Daarmee zou de ultieme basisversie van de Model 3 altijd nog duurder zijn dan de aangekondigde instapuitvoering van de Polestar 2. Die gaat 39.900 euro kosten, maar zal pas in 2021 leverbaar zijn (de introductieversie wordt volgend jaar uitgerold). Polestar is prijstechnisch dus in het voordeel, maar de 2 heeft zijn uiterlijk tegen. Het is namelijk een kloon van een afgedankt Volvo ontwerp (de 40.2 conceptstudie uit 2016; de Polestar 1 is feitelijk de de Volvo Concept Coupé uit 2013). 3 jaar geleden kreeg het ontwerp de handen al niet uit elkaar, en in 2021 (als de volumeversie van de 2 leverbaar wordt), zal er nog meer hoofdschuddend worden gereageerd op de liftback die er uit ziet als een opgehoogde Skoda Octavia. Een hightech interieur in Volvo sfeer is dan als een vlag op een modderschuit. Desondanks denkt Polestar topman Thomas Ingenlath “tienduizenden exemplaren per jaar” van de 2 te kunnen verkopen. Ach, waarom ook niet als je kijkt naar de schaal waarop Tesla de Model 3 produceert. +++

+++ REKENINGRIJDEN is terug van nooit helemaal weggeweest. Vandaag de dag is buiten de Tweede Kamer de lobby voor deze vorm van mobiliteit beprijzing steviger dan ooit. Aanleiding (of excuus) is het klimaat. Rekeningrijden moet in 2024 worden ingevoerd. Dat staat althans in het Deltaplan Mobiliteit dat onder andere RAI Vereniging, ANWB, NS, Transport en Logistiek Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, de Fietsersbond en Rover deze maand presenteren aan verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen. Het idee is dat het volgende kabinet hier werk van gaat maken als er genoeg politiek draagvlak is. De voorstanders van rekeningrijden stellen dat betalen voor autogebruik en mate van vervuiling veel eerlijker en efficiënter is dan de burger laten dokken voor aanschaf en bezit. “Daar is iedereen het bij ons over eens”, stelt RAI voorzitter Steven van Eijck. “Maar dan moet er wel wat gebeuren aan de BPM en motorrijtuigenbelasting. Die moeten drastisch omlaag”. De boodschap van de mobiliteitslobby is niet helemaal nieuw, want hij valt ook te lezen in het klimaatakkoord van Ed Nijpels. Van Eijck: “Een kilometerheffing zal het verkeer met meer dan 10% terugdringen omdat bestuurders calculerend zijn. Dat scheelt dus ook in de CO2 uitstoot en in het aantal files”. Net als in het klimaatakkoord meldt hij niet hoe zo’n heffing precies moet worden vormgegeven. Van Eijck stelt nadrukkelijk dat er geen sprake mag zijn van een spitstarief. “Daarmee zou je veel reizigers en bedrijven treffen die buiten hun schuld dan de weg op moeten”. Om het plan uit te werken, heeft de mobiliteitslobby ruim de tijd want het kabinet Rutte III heeft in het regeerakkoord laten vastleggen dat er deze kabinetsperiode géén kilometerheffing komt voor personenauto’s. Er mogen wel proeven worden gedaan met betalen naar gebruik, maar niet als die leiden tot een systeem van rekeningrijden. Tegelijkertijd wil dit kabinet wél de infrastructuur aanleggen om rekeningrijden voor vrachtwagens in te voeren. Het is een compromis tussen tegenstanders van rekeningrijden in het kabinet (VVD en CDA) en voorstanders (D66 en CU). Ondanks de interne tegenstelling omschrijf Rutte III zichzelf als “het groenste kabinet ooit”. Het is namelijk de bedoeling dat autorijdend Nederland massaal overstapt op elektrisch vervoer. Dat moet gestimuleerd gaat worden met subsidies, te financieren met …. een kilometerheffing die voor álle auto’s gaat gelden, dus ook personenwagens. +++

+++ RENAULT gaat de nieuwe Clio optioneel affabriek leveren met een LPG installatie. Dit betekent dat de B segment hatchback uiteindelijk met 4 verschillende aandrijflijnen op de markt komt: benzine, diesel, hybride en LPG. Het is nog niet bekend wanneer de Clio op autogas leverbaar wordt. Eind deze maand arriveert de nieuwe generatie bij de dealers. Er zal dan gekozen worden uit 2 benzinemotoren (TCe 100 en TCe 130) en 1 diesel (Blue dCi 85). Een hybride aandrijflijn komt volgend jaar en krijgt de naam E-Tech. Renault werkt ook aan een stekker versie, maar die techniek is voor de komende Captur en de huidige Mégane (na de facelift) bestemd. Het infomediasysteem van de nieuwe Clio zal op termijn ‘door de lucht’ een update kunnen krijgen. Op hetzelfde onderstel debuteert volgend jaar de nieuwe Kangoo. Daarvan is ook weer een volledig elektrische versie gepland. +++

+++ Het gebruik van RIJ HULP SYSTEMEN , de zogeheten Advanced Driver Assistance Systems, moet in 3 jaar tijd met minimaal 20 % omhoog. Dat is vastgelegd in het ADAS Convenant, dat door 42 organisaties is ondertekend. Al eerder bleek uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat ongeveer 50 % van de automobilisten in Nederland niet weet welke rij hulpsystemen er in zijn of haar auto aanwezig zijn. Laat staan dat men bekend is met het gebruik. Reden genoeg voor organisaties als de RAI Vereniging, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Aon, de BOVAG, en het Verbond van Verzekeraars om de krachten te bundelen onder de noemer ‘ADAS’. Het bijbehorende convenant is vervolgens ondertekend door organisaties als de RDW, TU Delft, Carglass en CBR. De bedoeling is dat alle deelnemende organisaties zelfstandig inspanningen gaan leveren om de bewustwording en het gebruik van de rij hulpsystemen te vergroten. Minister Cora van Nieuwenhuizen presenteerde bij de ondertekening een nieuwe website, www.slimonderweg.nl . Op dit platform kunnen weggebruikers de wereld van slimme mobiliteit ontdekken en met elkaar in discussie gaan. Peter van der Knaap, directeur en bestuurder bij SWOV: “Het is goed dat er nu een initiatief is om de toepassing van ADAS te versnellen: hoe eerder ze op de weg zijn, hoe meer veiligheidswinst we mogen verwachten. Daarbij gaat het in het convenant alleen om rij hulpsystemen die een bewezen positief effect hebben op verkeersveiligheid, duurzaamheid óf doorstroming. De Europese Unie heeft 11 vormen van veiligheidsuitrusting vanaf 2022 verplicht gesteld voor alle nieuwe auto’s. Het gaat hierbij onder andere om parkeersensoren, een noodremsysteem, een detectiesystemen voor slaperigheid van de bestuurder en rijbaan waarschuwing. +++

+++ NEVS, het bedrijf dat uit de as van SAAB herrees, biedt een nagelnieuw exemplaar van de 9-3 aan. De sedan is weliswaar 5 jaar oud maar nog nooit gebruikt. En daarmee is het niet alleen de laatste Saab ooit, maar wellicht ook nog eens de laatste nieuwe auto die je van het merk zal kunnen vinden. De 9-3 maakt deel uit van een reeks exemplaren die met originele onderdelen, afkomstig van zo’n 400 leveranciers, werd vervaardig na het faillissement van Saab. In een periode van 2 jaar (2013 en 2014) werden er op deze manier 420 auto’s gebouwd in de fabriek in Trölhattan. Onder de kap van de 9-3 die nu te koop is, zit een 2,0 liter turbo motor die goed is voor 220 pk en 350 Nm. Hij is gekoppeld aan een 6-traps automaat. NEVS stelt het model tentoon in het Saab museum nabij de fabriek. Later dit jaar wordt de auto per opbod verkocht. Een koper kan er in Nederland niet direct de weg mee op, want hij voldoet niet meer aan de actuele emissienormen. +++

+++ SKODA stopt in juli met de productie van de Citigo met een verbrandingsmotor. Hij wordt afgelost door een volledig elektrische aangedreven variant maar die is pas begin volgend jaar leverbaar. Dit betekent dat Skoda het enige tijd zonder stadsauto zal moeten doen. Zustermerk Seat kampt met hetzelfde probleem. De productie van de Mii met verbrandingsmotor wordt namelijk ook volgende maand beëindigd en de introductie van de Mii Electric vindt pas in 2020 plaats. De Volkswagen dochters willen de markt voor betaalbare elektrische auto’s open breken. De Citigo-e iV en de Mii Electric beschikken over een elektromotor met een vermogen van 82 pk en een maximum koppel van 210 Nm. De energie zit opgeslagen in een batterij met een capaciteit van 36,8 kWh. Met een vol accupakket moeten de stadsrakkers in staat zijn om een afstand van 265 kilometer af te leggen. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u. Hoewel de productie nog moet starten, is de elektrische Skoda reeds te reserveren. Geïnteresseerden kunnen zich via de website van het automerk opgeven. Een prijs van de Citigo-e iV is echter nog niet bekend. +++

+++ TESLA werkt aan een facelift voor de Model S. Spoedig daarna zal de Model X onder handen worden genomen. In het kader van de update krijgen zij ook een grotere actieradius. De Model S kan dan op een volle accu 644 kilometer ver komen. Nu ligt de limiet bij 610 kilometer. Naast een groter bereik krijgen de vernieuwde Tesla’s standaard 3 motoren (1 op de vooras en 1 voor elk achterwiel). Ondanks de grotere actieradius zal de omvang en het gewicht van het accupakket niet toenemen. Sterker nog: ze nemen beide af. Zowel de Model S als de Model X verliest daardoor 158 kilo aan gewicht. De grote Tesla’s zullen na de update eindelijk de volle laadsnelheid van de Supercharger V3 aankunnen. Dat houdt in dat zij met 250 kW kunnen laden, waardoor de oplaadtijd bijna halveert. De vernieuwde Tesla modellen worden mogelijk al in september of het vierde kwartaal geïntroduceerd. +++

 

Comments are closed.