Nieuwstelex

0

+++ Ansys en de BMW Groep werken samen aan simulatie apparatuur voor autonoom rijdende voertuigen. De software is met name bedoeld voor het simuleren van veiligheidstests en wordt ingezet bij het productierijp maken van de iNext. Voordat autonome voertuigen op grote schaal op de snelwegen mogen rijden, moeten ze eerst de nodige veiligheidstests ondergaan onder strenge en complexe rij omstandigheden en in uiteenlopende weerscenario’s. Hiervoor zijn in principe miljarden afgelegde kilometers nodig. Tenzij simulaties worden gebruikt die fysieke tests kunnen vervangen en het ontwerpproces van een zelfrijdende auto versnellen. Ansys en BMW ontwikkelen nu simulatie apparatuur om in 2021 een model te presenteren die daadwerkelijk de weg op mag. Dat wordt de productieversie van de iNext conceptstudie. De simulatiesoftware maakt gebruik van grote hoeveelheden sensordata van BMW en zal intelligente analyses uitvoeren en scenario’s creëren op basis van statistische relevantie en systeemgevoeligheid van een autonoom voertuig. Die omvatten zowel gebruikelijke rij situaties als uitzonderlijke gevallen. Op basis van deze scenario’s zal de software veiligheidstests met de autonome voertuigsystemen uitvoeren in een virtuele omgeving. Ansys houdt zich al sinds 1970 bezig met simulatie apparatuur. Met BMW is nu een meerjaren contract door het Amerikaanse gesloten. Inmiddels is BMW al weer druk bezig met een nieuwe conceptstudie, mNext genaamd. De ‘m’ als beginletter van de modelnaam doet een sportief model vermoeden aangezien het M label bij BMW garant staat voor sportiviteit. +++

+++ Na jaren van exponentiële verkoopstijgingen lijkt de automarkt in CHINA aan haar verzadigingspunt te zitten. De laatste 11 maanden is de afzet zelfs op de terugweg en in mei werd er ook een rake klap uitgedeeld. Toen daalden de autoverkopen met nog eens 16,4 % ten opzichte van mei 2018. In maart 2019 werden er nog 5,2 % minder personenwagens aan de man gebracht en in april kwam de afzetdaling uit op 14,6 %. De lucht is dus allesbehalve aan het opklaren. Oorzaken voor de verkoopdaling zijn een aangepast overheidsbeleid in China met zeer strenge milieuregels, een afgenomen koopkracht bij lagere inkomensgroepen en uiteraard de handelsoorlog met de Verenigde Staten. Het gekrompen afzetpotentieel is een serieuze streep door de rekening voor Westerse autofabrikanten die zwaar in hebben gezet op de Chinese markt. Al is er nog steeds meer dan genoeg taart om te verdelen. Maar de groei is er voorlopig uit. Analisten wijzen er op dat de economische krimp in China het voorland van Europa zou kunnen zijn omdat wij vanaf 2020 te maken zullen krijgen met zeer strenge emissieregels voor de autosector. Dit zal onder andere zichtbaar worden in het schrappen van een groot aantal goedkope A segment modellen zoals de Seat Mii en Skoda Citigo met benzinemotor. De doelgroep voor dit soort modellen zal na 2020 eerder een tweedehands auto kopen dan een duurder nieuw exemplaar (een Ibiza of Fabia bijvoorbeeld), met alle economische consequenties van dien. Dat er vanaf volgend jaar rake klappen zullen vallen in Europa bij de autoverkoop (en productie), is een voldongen feit. +++

+++ Renault heeft de introductie van de nieuwe CLIO RS uitgesteld. Reden voor de vertraging is de hybride versie. Van deze volgend jaar te introduceren Clio met 2 assisterende elektromotoren voor de atmosferische 1,6 liter 4 cilinder en een, jawel, raceversnellingsbak, zijn de ontwikkelingskosten enorm uit de hand gelopen. Daardoor is er geen budget meer vrij voor een sportieve uitvoering. Dat Renault prioriteit gaf aan de hybride Clio is logisch, want op 1 januari 2021 treden er strengere CO2-normen in werking die fabrikanten feitelijk verplichten om hun gamma te elektrificeren. Zo niet, dan zullen er enorme boetes worden uitgedeeld. Volgend jaar zal er dus voorrang worden verleend aan de Clio E-Tech. Pas daarna is de RS versie aan de beurt. De compacte hete hatchback van Renault krijgt ter verhoging van de rij vreugde dezelfde motor als de Mégane RS en de Alpine A110, oftewel de 1,8 liter turbo. In de Clio zal het vermogen echter worden geknepen tot maximaal 231 pk. +++

+++ De mondiale auto-industrie staat aan de vooravond van een nieuwe grote CRISIS . Dat is althans de mening van de Duitse professor Ferdinand Dudenhöffer. Oorzaak is de dalende verkoop op veel grote automarkten, China voorop. De crisis wordt vooral aangewakkerd door de Amerikaanse president Donald Trump. Die is een handelsoorlog begonnen met de Chinezen en heeft ook de Europese Unie in zijn vizier. Dudenhöffer voorspelt dat de wereldwijde autoproductie dit jaar met zeker 5 % zal dalen naar 79,5 miljoen exemplaren. Zo’n sterke krimp heeft zich niet meer voorgedaan sinds de financiële crisis van 2008. Dudenhöffer rekent er op dat de Chinese autoverkopen dit jaar 10 % procent lager uit zullen vallen dan in 2018. Toen nam het Aziatische land met 23,3 miljoen registraties 28 % van de totale afzet in de wereld voor haar rekening. In West Europa blijft de verkoopdaling volgens Dudenhöffer beperkt tot circa 3 %. Na 4 maanden staat de markt 2,5 % in het rood. “De auto-industrie zal door de politiek veroorzaakte crisis wezenlijk aan omzet en winstgevendheid inleveren, met als gevolg dat de sector op de crisismodus zal overschakelen, aldus Dudenhöffer. De politieke druk om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen, zal de problemen alleen maar verergeren, zo vreest de Duitse branchekenner. +++

+++ In DUITSLAND zijn de autoverkopen in mei met 332.962 registraties 9,1 % hoger uitgekomen dan een jaar eerder. Dit komt mede doordat mei vanwege het late Pinksteren 2 werkdagen meer telde dan in 2018. Over de eerste 5 maanden van dit jaar gemeten, staat de Duitse automarkt met 1,5 miljoen exemplaren nu op een bescheiden plus van 1,7 %. Bij onze oosterburen zijn SUV modellen met een verkoopaandeel van 20,3 % nu bijna even populair als compacte middenklassers (20,5 %; type Golf). Binnen de merken top 5 boekte BMW dankzij de nieuwe 3-serie in mei de grootste verkoopstijging. Seat zit ook flink in de lift, evenals Hyundai, Dacia, Citroën, Volvo, Mitsubishi, Smart en Lexus. Verlies is er voor Volkswagen (maar dit merk blijft wel marktleider), Renault, Toyota, Mini, Porsche, Nissan, Land Rover, Honda en Jaguar. +++

+++ FASTNED wil minimaal €27,3 en maximaal €30 miljoen ophalen met een beursgang. De datum voor de notering in Amsterdam is in verband met de uitgifte van de nieuwe stukken een weekje opgeschoven naar 21 juni, zo laat topman en medeoprichter van het snelle laadstationbedrijf Michiel Langezaal weten. In totaal worden er maximaal 3 miljoen certificaten voor aandelen uitgegeven. Houders krijgen daarmee indirect stemrecht. Aanvankelijk was het volgens Langezaal de bedoeling om in eerste instantie puur een notering aan te vragen voor de verhandelbaarheid van aandelen. Nu wordt ook direct gekozen voor de uitgifte van nieuwe stukken, zodat de opbrengsten daarvan kunnen worden aangewend voor verdere uitbreiding van het netwerk. Eerder was nog niet bekendgemaakt wanneer nieuwe aandelen zouden worden aangeboden. De certificaten worden aangeboden voor een prijs van €10 per stuk en zullen ongeveer 18,4 % van het totale aandelenkapitaal vertegenwoordigen. Dat kan oplopen tot 20,3 % bij volledige uitoefening van de over toewijzingsoptie. Langezaal en medeoprichter Bart Lubbers zullen zelf geen aandelen verkopen. Volgens Langezaal willen zij daarmee het vertrouwen benadrukken in de verwachte groei van Fastned vanwege de enorme opmars van elektrisch rijden. Volgens de topman groeit de markt voor emissieloos rijden exponentieel. “Er gaat geen week voorbij dat een automaker iets zegt over miljardeninvesteringen in elektrisch rijden. Daardoor krijg je steeds meer auto’s op de weg en zijn er meer laadpalen nodig”. Fastned is op dit moment verlieslatend vanwege de forse investeringskosten. “Maar de markt groeit exponentieel en de kosten stijgen lineair, dus de inkomsten halen de kosten op een gegeven moment in”. Het bedrijf mikt erop quitte te draaien zodra 1 à 1,5 % van de auto’s op de weg elektrisch is. Dat is momenteel iets meer dan 0,5 %. Het bedrijf is nu nog genoteerd aan de alternatieve beurs in Amsterdam Nxchange. Fastned liet eerder al weten eigenaren van certificaten van aandelen die willen overstappen van Nxchange naar Euronext daarover te informeren via zijn website. Inmiddels is de 100ste snelle laadlocatie van Fastned een feit. Die bevindt zich langs de A15, bij verzorgingsplaatsen Molenkamp en Eigenblok tussen Gorinchem en Tiel (nummer 100) en nabij het knooppunt Deil (nummer 101). De omzet van Fastned blijft evenwel nog altijd achter bij de verwachtingen. In 2018 werd €12 miljoen gestoken in de bouw van nieuwe laadlocaties, bij vrij bescheiden inkomsten van in totaal €1,6 miljoen. Wanneer dit gaat veranderen, is giswerk. Er komen weliswaar steeds meer elektrische auto bij, maar snel laden is voor de meeste eigenaren geen dagelijkse kost en hooguit maandelijks nodig (veelrijders daargelaten). Bovendien is er geduchte concurrentie: Ionity is op dreef, McDonald’s wil snel laden op alle locaties met een McDrive mogelijk maken en ook Allego heeft een aardig ruim aanbod. Tesla rijders zien sowieso weinig anders dan hun eigen, vertrouwde Supercharger. Uiteindelijk lijkt de concurrentie op snelheid te kunnen worden verslagen. Vooralsnog behoren Fastned en Ionity tot de weinige aanbieders van ultra snelle laders, die een vermogen bieden van minstens 175 kW +++.

+++ FORD opent een onderzoekscentrum in Tel Aviv. Doel is om in Israël samen te gaan werken op het gebied van sensoren, connectiviteit, automatisering, internetveiligheid en meer. Het onderzoekscentrum in Tel Aviv gaat volgens bestuursvoorzitter Bill Ford een grote rol spelen bij de R&D werkzaamheden van de autofabrikant. In een soortgelijke vestiging in São Paulo zijn inmiddels 250 mensen werkzaam. De keuze van Ford voor Tel Aviv is niet toevallig. Israël in het algemeen en deze kustplaats in het bijzonder geldt al jaren als ‘het Silicon Valley van het Midden-Oosten’ en is net als de bekende regio in Californië een bakermat van hippe startende ondernemingen die aan de lopende band nieuwe, slimme technologieën ontwikkelen. Tel Aviv is ook de bakermat van SAIPS. Dit bedrijf is gespecialiseerd in algoritmes en dus ook in zelflerende computers. Het werd in 2016 door Ford ingelijfd. De onderneming moet een grote rol gaan spelen bij de ontwikkeling van autonome voertuigen. Ford is hiervoor overigens ook in zee gegaan met Volkswagen. Het nieuwe onderzoekscentrum van Ford gaat nauw samenwerken met SAIPS, dat letterlijk om de hoek is gevestigd in de Israëlische havenstad. +++

+++ GOOGLE gaat de vervuiling in kaart brengen. Voertuigen die omgevingscans maken voor Google Maps en Streetview zijn nu ook uitgerust met sensoren die het methaan, broeikasgas, ozon en stikstof gehalte kunnen meten. Daarmee kunnen zij nauwkeurig de meest vervuilde gebieden in kaart brengen. Momenteel wordt de luchtkwaliteit vooral gemeten door middel van satellietbeelden, meteorologische gegevens en data verstrekt door meetstations van de overheid. Het blijkt echter dat de satellietgegevens over luchtkwaliteit al beschikbaar zijn op Google Earth. Met de data die door de StreetView auto’s worden verzameld, kan Google de kwaliteit van de lucht in verschillende delen van de planeet nauwkeurig berekenen dankzij de BigQuery cloud. Het bedrijf zal in de komende maanden publieke / private partnerschappen stimuleren om de meest nauwkeurige gegevens boven water te halen, vooral in grote steden waar het probleem van de luchtkwaliteit vaak problematisch is. +++

+++ HYUNDAI werkt samen met een specialist op het gebied van artificiële intelligentie. Het doel is om een snelle analyse van verwondingen bij een ongeval te kunnen maken, zodat doktoren die naar die locatie worden gestuurd beter worden ingelicht. Hyundai wil de verkeersveiligheid verbeteren en dat beperkt zich niet alleen tot haar auto’s. Het idee om een gedetailleerd rapport over mogelijke verwondingen rechtstreeks door te sturen naar de hulpdiensten is innovatief en zinvol aangezien de eerste minuten na een ongeval cruciaal zijn. Hoe meer details er kunnen worden verzameld, hoe beter de hulpverlening daar op kan inspelen. Computers kunnen voor de evaluatie van het ongeval ook een vergelijking maken met andere ongevallen, wat de reactiewijze eveneens ten goede komt. Hyundai laat nog niet weten wanneer de dienst beschikbaar komt. +++

+++ Het is dubbel feest in de MERCEDES-BENZ fabriek in het Duitse Rastatt. Onlangs liep aldaar namelijk het 5 miljoenste exemplaar van de A klasse van de band en dit heuglijke feit viel samen met de productiestart van de sedanuitvoering. De fabriek had 22 jaar nodig om de outputmijlpaal te bereiken. Inmiddels is Rastatt mondiaal de belangrijkste productielocatie voor de A klasse. Met het toevoeging van de sedanuitvoering aan het portfolio van de fabriek begint Mercedes-Benz aan een nieuw hoofdstuk voor de modelreeks. Althans, in Europa want de 4-deurs A klasse loopt sinds het derde kwartaal van 2018 reeds in Mexico van de band, en met langere wielbasis ook in China. Inmiddels zijn er bij Mercedes-Benz 6 compacte, in de basis voorwiel aangedreven modellen in productie: de A klasse Hatchback, de A klasse Sedan (in 2 formaten), de B klasse, de CLA en de CLA Shooting Brake. Na de zomer start de bouw van de GLB en begin volgend jaar zal de tweede generatie GLA worden gepresenteerd. Mercedes-Benz start in 2020 met de productie van een extra compact model, maar die krijgt een heel andere basis en wordt volledig elektrisch. Deze zogeten EQ A zal in Frankrijk het levenslicht gaan zien, namelijk in de Smart fabriek. Mercedes-Benz bouwt de B klasse en GLA in Duitsland. De CLA rolt in Hongarije van de band en de . De : A-Klasse hatchback, CLA, CLA Shooting Brake GLB zal in Mexico gebouwd gaan worden. +++

+++ PORSCHE zal in september de productieversie van de 4 jaar geleden voorgestelde Mission E conceptstudie lanceren: de Taycan. De elektrische sportsedan wordt 600 pk sterk en kan opladen in 15 minuten: dat was de missie van Porsche in 2015. De Taycan zal de degens gaan kruisen met de voorlopig ongeslagen Tesla Model S. Hij kan de sprint naar 100 km/u afhandelen in 3,5 seconden en krijgt een actieradius van 500 km. Porsche laat weten dat zij met de Taycan ongeveer 6 miljoen testkilometers heeft afgelegd, en 10 miljoen kilometer virtueel. In 2020 volgt een Shooting Brake versie van de Taycan. Reken voor de sportsedan uitvoering op een instaptarief boven Tesla Model S Performance niveau, dus op ongeveer 100.000 euro. +++

+++ In Frankrijk wordt overwogen om RECLAME voor vervuilende auto’s te verbieden. Enkele leden van de Assemblee, de Franse Tweede Kamer, hebben daarvoor een motie ingediend. Zij willen dat alle advertenties, spotjes etc. voor personenwagens die meer dan 60 gram CO2/km uitstoten vanaf volgend jaar verboden wordt. De reclamewereld staat inmiddels op zijn achterste benen want auto’s zijn op dit moment in Frankrijk goed voor €3,5 miljard aan opbrengsten, oftewel 10 % van alle reclame-inkomsten. Voor parlementslid Matthieu Orphelin was een spotje voor de Mercedes-Benz X klasse de druppel die de emmer deed overlopen: deze 2,1 ton wegende pick-up braakt elke kilometer gemiddeld 230 gram CO2 uit. Hij vindt het ongepast om dit soort uitingen toe te staan nu duurzaamheid en elektrisch rijden bovenaan de politieke agenda staan. Net als in veel andere Europese landen stijgt de gemiddelde CO2 uitstoot weer als gevolg van de opmars van de SUV. Orphelin stelt voor dat er voortaan alleen nog maar geadverteerd wordt voor elektrische auto’s of andere vormen van duurzaam vervoer. Daarmee zou de reclamebranche geen omzetverlies hoeven te lijden. +++

+++ De VVD onderzoekt of een vorm van REKENING RIJDEN in de toekomst een mogelijkheid is. Volgens fractievoorzitter Klaas Dijkhoff is een nieuwe manier nodig om de automobilist te belasten nu steeds meer mensen kiezen voor elektrisch vervoer. “Autorijders betalen momenteel hun aandeel via de pomp”, zegt Dijkhoff. “Hoe meer je rijdt, hoe meer je tankt, hoe meer je betaalt”. Die inkomsten vallen echter weg als mensen overstappen op een stekkerauto. “Als dat niet meer via de pomp gaat, moeten wij nadenken hoe dat dan wel moet”, zegt hij. “Je moet een manier vinden om ook elektrische rijders netjes hun aandeel te laten betalen”. Volgens Dijkhoff is rekeningrijden voorlopig nog niet nodig. Maar binnen de partij wordt gewerkt aan een plan voor de verkiezingen van 2021. Het wordt in ieder geval geen spitsheffing, zo laat de VVD voorman weten. “Heel veel mensen moeten gewoon op die tijd in de auto zitten. Eigenlijk is het dan gewoon een lastenverhoging, want zij hebben geen keuze”. Coalitiepartner D66, al lang voorstander van een kilometerheffing, omarmt de uitlatingen van Dijkhoff onmiddellijk. “Moedig en constructief dat hij zich voegt bij de meerderheid van de Nederlanders die voor het ‘eerlijke en groene’ rekeningrijden is”, zegt Rob Jetten, die D66 in de Tweede Kamer aanvoert. PVV leider Geert Wilders is minder over de wending te spreken. “Iedereen wordt gepakt door de VVD”, twittert hij. “Na het verhogen van de energierekening en de BTW is nu de automobilist de klos”. +++

+++ RENAULT wil de verstoorde band met alliantiepartner Nissan de komende tijd weer versterken. “Zonder succes voor de alliantie is er geen succes voor Renault. De prioriteit is nu om de alliantie succesvol, efficiënt en sterk te maken”, aldus bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard in gesprek met aandeelhouders. De afgelopen tijd heeft de alliantie van de 2 autofabrikanten flinke deuken opgelopen door de mislukte fusiepoging van Renault en Fiat Chrysler Automobiles (FCA), en daarvoor het schandaal rond Carlos Ghosn, die tot voor kort bestuursvoorzitter en CEO bij beide bedrijven was. Renault en Nissan maken samen met Mitsubishi onderdeel uit van de alliantie. De bedrijven hebben over en weer een belang in elkaar: Renault bezit 43,4 % van de aandelen Nissan, die op zijn beurt een belang van 15 % in Renault en 34 % in Mitsubishi heeft. FCA lijkt er begrip voor te hebben dat Nissan en Renault eerst hun onderlinge band willen herstellen. Dit betekent dat de uitgestelde fusie geen afstel is. De Franse overheid heeft aangekondigd haar aandeel in Renault (15 % en 28,6 % stemrecht) te zullen verminderen. Dat was voor Nissan een obstakel bij intensivering van de samenwerking. De Japanners willen echter ook Renault haar aandeel in hun alliantiepartner verminderen, zodat Nissan bij een eventuele fusie van de Fransen met FCA zelfstandiger en dus gelijkwaardiger kan functioneren. Dit voorstel is voor Renault evenwel van tafel geveegd. En daar komt de Franse overheid weer om de hoek kijken, want die zou de autobouwer voor het blok kunnen zetten: er komt alleen groen licht voor een fusie met FCA als de relatie met Nissan structureel verbeterd wordt, ook als dit betekent dat Renault een deel van haar belang in de alliantiepartner van de hand moet doen. Het zal duidelijk zijn dat het onderhandelingsproces inmiddels dermate complex is, dat er nog veel water door de Seine, Ooka en Po zal moeten stromen voordat er weer sprake zal zijn van enige harmonie. +++

+++ De boze Renault topman Jean-Dominique SENARD gaat een kopje koffie drinken met de Franse minister van Financiën Bruno le Maire. Reden is dat de autofabrikant grote problemen heeft met de inmenging van de Franse overheid. De Renault bestuursvoorzitter beschuldigt de Franse overheid er van dat de fusie met FCA door toedoen van Le Maire (en zijn baas, president Emmanuel Macron) is afgeketst. Senard meent dat zijn onderhandelingspositie verzwakt is sinds de Franse regering hem steeds voor de voeten loopt. Om de lucht te klaren, zal er nu een kopje koffie gedronken gaan worden. Le Maire laat weten een fusie tussen FCA en Renault nog steeds een “interessante kans” te vinden. +++

+++ Door de opkomst van elektrische auto’s en de populariteit van private lease is er steeds minder werk voor klassieke autodealers. Topman Henk van der Kwast van Stern Groep, een van de grootste autobedrijven van Nederland, stelt daarom dat de SHOWROOM op de schop moet. “Wij zien door groei van private lease een snelle verschuiving van aanschaf kosten naar gebruik kosten”, zegt Van der Kwast. “Dat heeft gevolgen voor de showroom. En het onderhoud in de garage neemt in de komende 10 tot 15 jaar sowieso af door de komst van elektrische auto’s. Die hebben namelijk veel minder bewegende delen, dus dat betekent ook minder onderhoud”. Volgens de Stern topman neemt “het sleutelen aan auto’s” af en moet daarvoor in de plaats “veel meer doorgemeten” worden, al moeten banden nog wel verwisseld worden en schades gerepareerd. Van der Kwast laat weten dat het aantal dealervestigingen van de Stern Groep de afgelopen 3 jaar is gedaald van 90 naar 72. “Ik denk dat wij er uiteindelijk zo’n 50 zullen overhouden”. De snel groeiende groep leaseklanten kijkt volgens de topman vooral naar gebruikskosten per maand in plaats van de aanschafkosten van de auto. De dealer wordt daardoor meer dienstverlener dan verkoper. Van der Kwast: “De klant komt naar de showroom en wil voor een bepaald bedrag per maand een auto waarmee hij met zijn partner en kinderen op vakantie kan, en oh ja, volgend jaar komt er misschien een hond of een kind bij. De dealer mag dan gaan uitzoeken welke auto het best bij de klant past”. +++

+++ Google Maps vertelt het als een TAXI jou oplicht. De nieuwe functie zal worden geïntegreerd in Google Maps, de navigatie-app. Daarmee kan jij het traject laten ‘evalueren’ door de applicatie, die dan kan zeggen of er misbruik is gemaakt en of jouw chauffeur de route heeft willen verlengen. Een melding waarschuwt de gebruiker voor een omleiding van meer dan 500 meter. Maar wat zal Google Maps doen in het geval van een ongeval, wegwerkzaamheden of lange files; allemaal situaties die vaak een (grote) omweg vereisen? Ook daar heeft Google een antwoord op, want de gegevens in de server bevatten ook dit soort informatie, vooral als zij worden gekoppeld aan de database van Waze, dat ook van Google is. Deze functionaliteit wordt binnenkort beschikbaar via een update van de app. Tegelijk gaat Google ook een snelheidsmeter introduceren. +++

+++ TE LUIDE auto’s worden voortaan ‘geflitst’ in het Verenigd Koninkrijk. De Britse overheid wil daarmee de strijd aangaan met lawaai. Lokale overheden gaan een nieuw soort radars installeren en testen, die geluidsoverlast van auto’s of motoren meten. Sinds 2016 heeft de Britse overheid de wettelijke limiet vastgelegd op 74 decibel, maar dat neemt niet weg dat sommige weggebruikers hun uitlaat aanpassen om de klank ervan te ‘verbeteren’. Chris Grayling, de minister van Verkeer, ergert zich groen en geel aan deze ontwikkeling: “Geluidsvervuiling maakt het leven voor velen een ware kwelling en heeft ook impact op de gezondheid. Daarom pakken wij dit aan. Nieuwe technologie gaat ons daarbij helpen. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe flitspalen in de praktijk werken”. Na een testfase van 7 maanden wil de Britse overheid de resultaten bekijken en eventueel nieuwe radars bestellen. Die bestaan uit camera’s en meters, die het geluidsniveau van gemotoriseerde voertuigen registreren. Als die boven de wettelijke limiet komen, wordt de overtreder meteen geflitst en krijgt hij een boete. Het initiatief blijft niet beperkt tot het Verenigd Koninkrijk. Begin juni zwierde de Monegaskische politie tijdens het Top Marques evenement tientallen luide weggebruikers op de bon. De Britse overheid ziet de geluidspalen ook als een middel om de goede motorrijders niet onder een klein groepje geluidsovertreders te laten lijden. Tony Campbell van de Motorcycle Industry Association zegt hierover: “In combinatie met de groeiende geluidsbelasting in onze leefomgeving zorgen illegale dempers, die sommige motorrijders monteren, voor een negatief uitstraling op de hele motorrijders gemeenschap. Dit draagt niet bij aan het promoten van de voordelen die motorrijden biedt. Alle fabrikanten maken motorfietsen die strikt aan de strenge geluidsnormen voldoen en dus verwelkomen wij deze proef”. Laut ist Out! +++

+++ TOYOTA racet volgend jaar (het seizoen 2020/2021) mee in nieuwe Hypercar klasse. Naast Aston Martin Valkyrie gaat ook het Japanse automerk deelnemen aan deze nieuwe competitie in het World Endurance Championship. Toyota doet nog geen mededelingen over de specificaties van haar Hypercar, maar die zal waarschijnlijk worden afgeleid van de GR Super Sport. Deze werd begin vorig jaar voor het eerst getoond en heeft veel onderdelen aan boord die gebruikt kunnen worden voor de nieuwe bolide. Toyota is nog altijd het meest waardevolle automerk, zo blijkt uit een studie van BrandZ. Samen met Mercedes-Benz en BMW zijn de Japanners het enige automerk in de Top 100 van ‘Most Valuable Brands’ van marketingbureau Millwardbrown. Toyota staat met een waarde van $29,2 miljard op nummer 41, gevolgd door Mercedes-Benz op 54 en BMW op 55. Uber staat 1 plaats boven de Duitsers. Onder de automerken steeg Volkswagen het meest in waarde, namelijk met 12 %. Dit is te danken aan het feit dat het dieselschandaal naar de achtergrond verdwijnt. De totale waarde van de fabrikanten in het autosegment daalde echter met 7 %. “Auto’s zijn niets meer dan een extra connected device op het Internet of Things”, aldus de onderzoekers. “De winnaars zijn degene die excelleren in de digitalisering. China speelt een leidende rol op het gebied van elektrische auto’s en staat klaar om deze te exporteren”. Toyota staat in 12 van de 14 jaar dat de studie wordt uitgevoerd op de eerste plaats bij de automerken. “Toyota heeft een mondiaal bereik met een representatieve model in elk segment. Daarnaast is het een pionier op het gebied van alternatieve aandrijving”, aldus onderzoeker Graham Staplehurst van Millwardbrown. “Op het gebied van elektrische auto’s staat Tesla weliswaar op één, maar daarachter komt Toyota en op de derde plaats Volkswagen”. Brandz berekent de waarde van de merken onder andere op basis van de marktkapitalisatie, winstgevendheid, aandeelhouderswaarde en een publieke enquête naar de houding van consumenten ten opzichte van bedrijven. +++

+++ Renault overweegt om haar TWINGO ook met een elektrische aandrijflijn te gaan leveren. Technisch is dat geen enkel probleem want de Smart Forfour, die dezelfde basis én productielocatie heeft, is al geruime tijd leverbaar in een emissieloze uitvoering. Mocht zijn EQ aandrijflijn gebruikt gaan worden voor de Twingo, dan betekent dit een elektromotor van 82 pk. Bij de Smart is die gekoppeld aan een accupakket met een bescheiden capaciteit van 17,6 kWh, goed voor een actieradius van 50 km. Een elektrische Twingo zou bij Renault mooi tussen de Twizy en de Zoé in het elektrische gamma passen. Laatstgenoemde wordt binnenkort vervangen door een ingrijpend vernieuwde versie. Renault heeft eerder al bevestigd dat er een elektrisch model onder de Zoé komt. De productie van de Twizy zal van Spanje worden verplaatst naar Zuid Korea, waar relatief veel belangstelling is voor dit vehikel. +++

 

Reageren is niet mogelijk.