Renault heeft de nieuwe Captur klaar

0

Renault heeft wel eens vrolijker tijden gekend. In 2018 werd het nieuws over dit automerk gedomineerd door de arrestatie van bestuursvoorzitter Carlos Ghosn; een omstreden maar doortastende topmanager. Daarnaast begon in september de WLTP ellende. Op deze nieuwe meetcyclus was Renault duidelijk minder goed voorbereid dan de concurrentie, met alle verkoopgevolgen van dien.

De afzetgevolgen dreunen nog steeds door. Renault heeft in een slechts marginaal krimpende Europese markt in de eerste 4 maanden van dit jaar ruim 5 procent minder auto’s weten te verkopen, met als gevolg een daling van het marktaandeel van 7,1 naar 6,8 procent. In Nederland kreeg Renault een veel hardere tik en daalde het aantal registraties in de eerste 5 maanden van het jaar van 16.918 (2018) naar 10.431 (2019).

Positief is dat er bij Renault volop nieuws in de pijplijn zit. Met de facelift voor de Twingo en Koleos hebben wij reeds kennis kunnen maken en later dit jaar gaan zowel de Mégane als de Talisman onder het mes. Belangrijker voor Renault is echter de nieuwe Clio. De vraag is of de (te) voorzichtig geëvolueerde vijfde generatie in de voetsporen van zijn zeer succesvolle voorganger kan treden. Aan de verbeterde interieurkwaliteit zal het niet liggen, maar specifiek voor Nederland is het niet terugkeren van de Estate versie beslist een handicap. Die was met name bij junior leaserijders populair.

Gelukkig zijn er de senioren nog. Die lusten wel pap van de Captur en deze compacte cross-over is de eerstvolgende Renault die compleet vernieuwd zal worden. Sterker nog: de tweede generatie is al helemaal klaar, zoals jij aan deze voortijdig uitgelekte foto kan zien. De nieuwe Captur heeft duidelijk een robuuster en stoerder voorkomen dan het huidige model. Ook de maatvoering neemt toe; met name in de breedte. Toch is de tweede generatie in één oogopslag herkenbaar als Captur. Het tweekleurige koetswerk en de verchroomde sierlijsten geven de cross-over een chique uitstraling. Dat moet ook wel, want de Initiale Paris versie dient zijn tanden in landgenoot DS 3 Crossback te gaan zetten.

De technische specificaties zijn nog niet bekend, maar laten zich eenvoudig invullen: de basis versie krijgt de nieuwe 1.0 TCe 3 cilinder motor van 100 pk. Die vervangt het huidige 90 pk sterke 0,9 liter exemplaar. Voor diegenen die een cilinder meer willen (of behoefte hebben aan meer vermogen dan wel koppel), is er de 1.3 TCe met 130 pk en standaard 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. Dieselen kan in de 1.5 Blue dCi waarvan de nieuwe Captur waarschijnlijk de 115 pk versie in het vooronder gelepeld krijgt. Al deze uitvoeringen zullen eind deze maand worden voorgesteld.

Groter nieuws volgt in 2020, want dan zal Renault de stekker hybride versie van de Captur voorstellen. Dit wordt de allereerste PHEV van het merk. De stekker hybride technologie wordt door Renault ‘E-Tech’ genoemd. De basisunit is identiek aan de eveneens volgend jaar te lanceren gewone hybride versie van Clio, namelijk een atmosferische 1,6 liter benzine motor. De Captur krijgt echter ook een stekkeraansluiting en een groter (9,8 kWh) accu pakket. Daarmee kan de E-tech versie circa 50 km rijden zonder dat de benzinemotor in actie hoeft te komen.

De huidige Captur dateert uit 2013 en was direct vanaf zijn introductie een absolute verkoop knaller. Meer dan slechts een minimale facelift was niet nodig om de verkopen gedurende zijn carrière op peil te houden. In het eerste verkoopjaar wist Renault iets meer dan 84.000 exemplaren van de cross-over te verkopen. De afzet steeg daarna tot 215.493 stuks in 2016, om de afgelopen 2 jaar de stabiliseren op afgerond 211.000 registraties. Dit jaar heeft zich in de vorm van de Volkswagen T-Cross een geduchte concurrent aangediend. De Polo van het Duitse rivaliserende merk heeft de aanval van de Clio weten af te slaan, maar met de nieuwe Captur (die groter en vermoedelijk dus ook ruimer wordt dan de T-Cross) is Renault in staat om revanche te nemen.

Comments are closed.