Sensationele recordhouder: test Renault Mégane RS Trophy-R

0

Waarom de korte test?

Renault heeft een reputatie hoog te houden in het hete hatchback segment. Dat lukt met de ‘gewone’ Mégane RS heel behoorlijk. Volgens menigeen is dat de leukste auto in zijn soort. Maar het kan altijd beter. Bij hete hatchbacks dien je het laatste woord uit de vorige zin te interpreteren als heter, puurder en / of extremer. Daarom brengt Renault nu de Mégane RS Trophy-R in stelling. Hij kon worden getest op het circuit van Zolder in België. Eerder dit jaar werd er al een recordtijd neergezet op de Nürburgring Nordschleife. Hoort de felle Fransman thuis in de top 10 van beste voorwiel aangedreven auto’s ooit?

Wat voor auto is het?

Laat ik beginnen met de hiërarchie bij Renault: er is de gewone Mégane RS met 280 pk en een Trophy hardcore versie die iets lichter is, over een mechanisch sperdifferentieel beschikt en 300 pk uit de geblazen 1,8 liter motor haalt. Een leuk feitje voor op verjaardagen is dat de technologie van de turbocompressor volgens Renault afkomstig is uit de Formule 1. De Trophy-R is het (voorlopige) visitekaartje van de Fransen waarvoor alle registers zijn opengetrokken. Het vermogen is met 300 pk hetzelfde, maar dankzij het gebruik van lichtere (en duurdere) materialen weegt hij slechts 1.306 kg. Dat is 130 kg minder dan de reguliere Mégane RS.

De Trophy-R is standaard voorzien van 19 inch wielen, met daarachter aan de voorkant 355 mm schijven van Brembo (optioneel zijn 390 mm carbon / keramische exemplaren mogelijk). Om de velgen zitten Bridgestone Potenza S007 banden. De Renault heeft een handbak met 6 versnellingen (de EDC met dubbele koppeling is te zwaar. hetgeen een geruststelling voor puristen moet zijn) en een vaardige bestuurder kan de sprint naar 100 km/u in 5,4 seconden klaren. Daarmee is hij 0,3 seconde sneller dan de R.S. Trophy. De topsnelheid bedraagt 262 km/u en dat is 2 km/u hoger.

De Trophy-R is overigens de vierde Mégane RS waarmee een recordtijd voor voorwielaandrijvers werd neergezet op het ruim 20 kilometer lange Duitse circuit. In 2008 was de R26.R uitvoering de eerste met 8:17. Daarna volgden in 2011 de Trophy met 8:07.97 en in 2014 de Trophy-R met 7:54.36. De nieuwe, gelijknamige editie wist daar afgelopen mei 7:40.10 van te maken. Het vorige record was in handen van Honda met de Civic Type R, die het rondje in 7:43.80 wist te doen.


Voor de gewichtsbesparing werd er ondermeer een andere (niet langer meesturende) achteras gemonteerd die liefst 38 kg lichter is dan het standaard exemplaren. De speciale Fuji Light velgen schaven per stuk 2 kg van het gewicht af. Verder weegt de carbon composiet motorkap slechts 8 kg en de montage van een titanium Akropovic uitlaat scheelt 6 kg. Zelfs op de dikte van de ruiten, de ruitenwisser achter ontbreekt), de achterportierramen (kunnen niet open) en de diameter van het scherm van het infomediasysteem werd bespaard. Het touch screen is bij de Trophy-R 7,0 inch groot in plaats van 8,7 inch bij de reguliere Mégane RS, wat – jawel – 250 gram scheelt.

Een achterbank ontbreekt uiteraard ook (dat scheelt 25,8 kg), maar de achterportieren kunnen nog wel open. Voorin monteert Renault lichtgewicht kuipstoelen (min 14 kg). Wie kiest voor de optionele koolstofvezel velgen bespaart nog eens 8 kg. Renault is dus met een kammetje door de Mégane RS gegaan want de Trophy-R krijgt ook nog eens een lichtere accu mee. Een bijzondere optie is het extra subframe achter de voorstoelen, waarin 4 extra koolstofvezel wielen kunnen worden vastgesnoerd. Voor als je die dure jongens niet wilt beschadigen op weg naar een track dag. Indien het wegdek zich daar voor leent, kan je de grondspeling met 16 mm verkleinen.

De heet gebakerde Fransman is echt bedoeld als serieus circuitapparaat. In vergelijking met de versie zonder ‘R’ staan de voorwielen 1 graad meer naar binnen (negatief camber). Daardoor maken de banden in een bocht beter contact met het wegdek, wat hogere snelheden mogelijk maakt. Het onderstel is stijver en voorzien van instelbare Öhlins dempers. De Fransen hebben meer neerwaartse druk weten te creëren door een carbon diffuser te monteren, evenals een lagere voorlip.

Op de optielijst staan onder andere een lithium accu die 4,5 kilo lichter is dan het originele exemplaar en een ‘dynamische luchtinlaat’. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl durft er geen vergif op in te nemen dat de prijs onder 70.000 euro zal uitkomen. Exclusiviteit is dus gegarandeerd, ook omdat er slechts 500 exemplaren van de Mégane RS Trophy-R gebouwd zullen worden. Daarvan komen er in de loop van deze maand een handjevol naar Nederland. En van de totale oplage krijgen overigens slechts 30 stuks de eerder genoemde carbon keramische remmen omdat montage bij alle exemplaren te tijdrovend en dus te duur zou zijn.

Is het wat?

De Mégane RS Trophy-R is dus een bloedsnelle jongen, maar meer nog dan de acceleratie of circuitronde tijd is het de manier waarop hij zijn prestatiepotentieel etaleert wat hem zo aantrekkelijk maakt. Dat komt ook door het ontbreken van de meesturende achteras die niet ieders kopje thee was. Doordat er minder gewicht op de achterwielen drukt (ook omdat een achterbank ontbreekt), is de stabiliteit op hoge snelheid minder goed dan bij de reguliere Mégane RS, maar daardoor is hij ook speelser geworden en, belangrijker, consistenter in zijn reacties.

Op het circuit voelt deze Renault, met de grondspeling op zijn kleinst en de Öhlins dempers stug afgesteld, net zo vertrouwenwekkend en met het asfalt versmolten aan als een Porsche 911 GT3 RS, maar dan met (enkel) voorwielaandrijving en minder rap reagerend op gaspedaalcommando’s. Qua finesse, grip en tractie zijn er eigenlijk geen verschillen met het afgerond 3 à 4 keer zo dure Duitse sportwagenicoon.

De afgetrainde Trophy-R is rauw en rumoerig, maar weet je maximaal bij het rijden te betrekken. Het heerlijk in de hand liggende, met Alcantara beklede stuur telegrafeert alles aan jou door waar de banden mee bezig zijn met op de achtergrond een aangename mate van bekrachtiging. De Renault is niet helemaal vrij van aandrijfreacties in de besturing, noch van vibraties tijdens het remmen, maar je kan uitstekend volgen welk wiel als eerste het contact met het wegdek verliest, waar en hoe.

Niet dat dit vaak aan de hand is. Zou deze Fransman 2 keer zo veel vermogen hebben gehad, dan ben ik er van overtuigd dat hij met zijn gripniveau een rondje Nürburgring net zo snel zou kunnen afwerken als de puurste supersportwagens. In bochten en tijdens afremmen is de Trophy-R niet minder capabel. Hij vormt een uitstekend huwelijk met de Bridgestone Potenza S007 banden die daardoor niet overgevoelig zijn voor snelle slijtage, ook niet na een dagje circuitgebruik.

Je kan de Trophy-R met het gaspedaal onderstuur bezorgen, maar als je in bochten plotseling het vermogen wegneemt of hard remt, dan roteert de Renault wonderschoon en voorspelbaar. Maar voor het gros van de tijd is hij fantastisch neutraal. De carrosseriecontrole is, met de afstelling waarin ik de hete Fransman heb kunnen testen, absoluut super. Wel dringen er nogal wat rol geluiden de cabine binnen. Met een minder stugge afstelling van de dempers en de grondspeling een tandje hoger is dit ook op de openbare weg een zeer vermakelijke auto denk ik. Laurent Hurgon, chef testrijder bij Renault, is echter van mening dat het gripniveau daarvoor te buitenaards is. Ik geloof hem.

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Renault heeft de Mégane RS Trophy-R sneller gemaakt door het gewicht te verminderen, niet door het motorvermogen te verhogen. Dat is begrijpelijk omdat bij een oplage van slechts 500 stuks de noodzakelijke investering voor een dergelijke ingreep nooit terugverdiend zou kunnen worden. Het grootste minpunt van deze auto is vermoedelijk zijn prijs: 70.000 euro is geen kattenpis als je bedenkt dat zijn rondetijd op minder dan 4 seconden na gelijk is aan die van de Honda Civic Type R (59.330 euro).

Dat brengt de Renault Mégane RS Trophy-R in een lastig parket: enerzijds is het gevoel dat deze auto jou op het circuit bezorgt veel belangrijker dan een stel cijfers. Aan de andere kant heeft deze Fransman zijn bestaansrecht juist te danken aan cijfers die het verschil maken. Je kan eigenlijk maar niet te veel nadenken over het feit of hij zijn meerprijs ten opzichte van de Honda Civic Type R, Hyundai i30 N Performance, Volkswagen Golf GTI TCR waard is. Onthoud alleen dat de Renault Mégane RS Trophy-R net zo spannend en verslavend is als supersportwagens die 3 à 4 keer zo duur zijn.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.