Tesla killer Lightyear wil Afrika veroveren met zijn zonneauto

0

De Nederlandse autobouwer Lightyear presenteert zijn eerste langverwachte gezinsauto op zonne-energie: de One. De ambities van het jonge bedrijf zijn torenhoog. Lightyear heeft op de lange termijn vooral Afrika en India in het vizier.

De Lightyear One is een 5-deurs gezinsauto die rijdt op zonne-energie. De liftback is groot en ruim. Hij heeft een futuristisch, sportief uiterlijk dat enigszins doet denken aan de Tesla Model S en de nog te introduceren Audi e-Tron GT. De One is zó ontworpen dat er op de motorkap en het dak maximale ruimte is voor zonnepanelen. Lightyear promoot zijn auto als “De gezinswagen die zich helemaal zelf kan opladen”. De One heeft in elk wiel een elektromotor. Zo ontstaat vierwielaandrijving.

Met een volle accu kan de Lighyear One 725 kilometer ver rijden. Hij heeft een topsnelheid van 150 km/u. Kopers dienen wel goed in de slappe was te zitten. De Lightyear One kost namelijk 119.000 euro. “De prijs is zo hoog, omdat wij er relatief weinig maken. Er wordt begonnen met een productie van 1.500 exemplaren per jaar”, aldus Arjo van der Ham, medeoprichter van Lightyear. Het plan is wel om het bouwtempo op te schalen, maar hij wijst naar de problemen bij Tesla om aan te geven dat dit niet eenvoudig is. Overigens wijst Van der Ham er op dat de One in het gebruik niks kost, dus de aanschafprijs is volgens hem snel terugverdiend.

Om de actieradius te maximaliseren, heeft Lightyear (dat inmiddels 130 man personeel in dienst heeft) er alles aan gedaan om de aërodynamica te optimaliseren. Vandaar de druppelvormige carrosserie, de deels gesloten wielkasten achter, de smalle banden en de zijcamera’s in plaats van conventionele zijspiegels. Ook is er veel werk van gemaakt om het voertuiggewicht zo laag mogelijk te houden. Dankzij een combinatie van een koolstofvezel body en een aluminium chassis blijft het aantal kilo’s beperkt, al noemt Van der Ham (foto) nog geen concreet getal.

Bijna alle eerste 100 exemplaren van de zonneauto zijn gekocht door Nederlanders. Toch scheuren de zonneauto’s van het in Eindhoven gevestigde Lightyear over dik 5 jaar niet alleen door Nederland, maar ook door het Afrikaanse landschap. Dat is althans het streven. Het bedrijf richt zijn pijlen op Afrika omdat daar de meeste winst valt te behalen, zo vertelt Van der Ham. Met winst doelt Van der Ham niet direct op financieel gewin. Het Nederlandse bedrijf, dat voortkomt uit de TU Eindhoven, heeft een andere missie: schone mobiliteit voor iedereen. “In opkomende landen kunnen wij het meest bereiken op dat gebied”, zegt Van der Ham, die naast Afrika ook India noemt als interessante afzetmarkt.

Elektrische auto’s zouden in Afrika of India nooit op grote schaal kunnen gaan rijden. De laad infrastructuur is daarvoor niet genoeg ontwikkeld. Honderden miljoenen mensen hebben geen toegang tot elektriciteit en het netwerk dat er is, is veel te zwak om miljoenen auto’s op te laden. Van der Ham verwacht dat veel Afrikanen direct gebruik zullen maken van een zonneauto. “Het is net als met de mobiele telefoon. Afrika heeft de vaste telefoon overgeslagen en is in 1 keer naar een mobiel netwerk gegaan. Dat was goedkoper dan overal palen slaan en kabels trekken”, zo verklaart Van der Ham.

Op de lange termijn richt Lightyear zich dus niet op Nederland. Ook niet omdat de automarkt volgens Van der Ham in de westerse wereld gaat krimpen. “Wij verwachten dat de deeleconomie ertoe zal leiden dat bijna niemand meer een eigen auto bezit. Er zijn daardoor in de toekomst minder auto’s nodig”, zo voorspelt Van der Ham. Maar voorlopig hebben wél vooral Nederlanders een Lightyear One besteld. Het zijn mensen die houden van exclusieve auto’s en het duurzaamheidimago van de auto aantrekkelijk vinden, legt Van der Ham uit.

Overigens kan de Lightyear One ook via het reguliere stopcontact (3,7 kW) of bij een snel laadstation (50 kW) worden opgeladen. In het eerste geval haal je ongeveer 40 kilometer per uur binnen. Bij een snellaadstation is dat tot 550 kilometer per uur. Op basis van meteorologische gegevens van Amsterdam verwacht Lightyear dat men met een jaar kilometrage van 20.000 ongeveer 40 procent op zonne-energie kan rijden. De One die je hier ziet, is nog een prototype. De productieversie zal binnenkort worden voorgesteld. De levering daarvan begint in de loop van volgend jaar.

Vanaf 2021 moet de productie worden opgevoerd naar “serieuze aantallen”. De kostprijs per exemplaar gaat dan omlaag. Er komen verschillende varianten op de markt. Lightyear trapt af met de zogeheten Pioneer Edition, waarvan 100 exemplaren worden gebouwd. Die oplage is inmiddels zoals gezegd al grotendeels vergeven. Zodra de eerste 100 exemplaren zijn gebouwd, start Lightyear met de productie van een tweede serie die een oplage heeft van 400 stuks. Daarvan kan al een exemplaar worden gereserveerd middels een aanbetaling van 19.000 euro. De levering van deze serie begint in de loop van 2021. Productienummers hoger dan 500 worden pas over 2,5 jaar gebouwd. Daar een exemplaar van reserveren is al mogelijk voor 4.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.