Autoverkopen Europa: Alfa Romeo levert 40 procent in

0

In Europa is de verkoop van personenauto’s in juni met 7,9 procent gedaald. Het jaarsaldo van de eerste 6 maanden komt daarmee 3,1 procent negatief uit. Er werden in de periode januari t/m juni 8.426.190 nieuwe personenauto’s verkocht. Volgens autofabrikantenorganisatie ACEA is de relatief grote daling van afgelopen maand mede te wijten aan het kalendereffect: juni telde dit jaar Europa breed 19 werkdagen, terwijl dat er in 2018 nog 21 waren.

Over het eerste halfjaar gemeten was er in Duitsland sprake van een kleine toename van het aantal registraties (+0,5 procent). De andere grote Europese afzetmarkten Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk lieten verkoopdalingen van respectievelijk 1,8 procent, 3,5 procent en 3,4 procent zien. In Zweden werden er in de eerste 6 maanden van dit jaar 25 procent minder nieuwe personenauto’s aan de man gebracht. Nederland sloot het semester ook negatief af met een verkoopdaling van 10,5 procent. In Litouwen steeg het aantal registraties met 47,1 procent, terwijl Roemenië een toename van 19,2 procent kende.

Mitsubishi zag zijn verkopen in de eerste helft van 2019 stijgen met 13,5 procent. Andere merken die in deze periode met meer dan 10 procent wisten te plussen waren Alpine (304,9 procent), Lexus (11,1 procent) en Dacia (10,1 procent). Alfa Romeo noteerde de grootste afzetdaling, namelijk 41,6 procent. Andere merken die in de eerste 6 maanden van het jaar meer dan 10 procent van hun verkopen moesten prijsgeven, waren Maserati (-29,1 procent), Nissan (-24,2 procent), Porsche (-19,8 procent), Honda (-15,4 procent), Lada (-12,9 procent) en Fiat (-10,2 procent).

Een speciale positie neemt Lancia in. De Ypsilon van dit merk is enkel nog in Italië te koop, maar omdat daar andere lokale B segment modellen (de Alfa Romeo MiTo en de Fiat Punto) uit de prijslijsten zijn verdween, heeft deze auto voor chauvinisten het rijk alleen. Dat resulteerde in de eerste jaarhelft in 27,4 procent hogere verkopen. Lancia zou eigenlijk worden opgedoekt, maar de wederopstanding van dit merk heeft moederconcern Fiat Chrysler Automobiles op het achterhoofd doen krabbelen. In de wandelgangen circuleren geruchten over een nieuw model die de Ypsilon moet gaan aflossen. Het zou gaan om een B segment hatchback van ruim 4 meter lang en een bagageruimte van 320 liter inhoud. Hij zal worden gebaseerd op het nieuwe platform dat door FCA momenteel primair voor de elektrische Fiat 500 wordt ontwikkeld. Dit zou betekenen dat de nieuwe Ypsilon een stekkerauto wordt.

Merkjan/juni-18jun-18jan/juni-19jun-19 =
Volkswagen11,4%11,9%11,1%11,3%– –
Renault7,3%8,5%7,0%8,6% o
Peugeot6,3%6,1%6,3%6,0%
Ford6,3%5,5%6,1%5,7% o
Opel/Vauxhall5,7%5,6%5,6%5,5% – –
BMW4,9%5,4%5,1%5,2% o
Mercedes-Benz5,3%4,9%5,3%5,0% +
Audi5,0%4,9%4,8%4,8% – –
Toyota4,5%4,4%4,6%4,6% + +
Skoda4,6%4,6%4,7%4,6% +
Fiat4,9%4,6%4,5%4,3% – –
Citroën3,8%3,9%4,2%4,1% + +
Dacia3,3%3,6%3,8%4,0%+ +
Seat2,9%3,0%3,2%3,5%+ +
Hyundai3,3%3,2%3,4%3,3% + +
Kia3,0%2,9%3,2%3,2% + +
Nissan3,3%2,9%2,6%2,3% – –
Volvo2,0%2,4%2,1%2,0% o
Mini1,3%1,5%1,3%1,5% o
Mazda1,4%1,3%1,5%1,4% + +
Jeep1,0%1,0%1,1%1,1% + +
Mitsubishi0,8%0,9%1,0%0,9% +
Land Rover0,8%0,7%1,0%0,9% + +
Honda0,9%0,8%0,8%0,7% – –
Smart0,6%0,7%0,6%0,6%
Jaguar0,5%0,5%0,5%0,5% o
Porsche0,5%0,5%0,4%0,4% – –
DS0,3%0,4%0,3%0,4% o
Alfa Romeo0,6%0,5%0,3%0,4% – –
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3% o
Lancia0,3%0,2%0,4%0,3%+ +
Maserati0,1%0,1%0,0%0,0%– –

In Duitsland, de grootste afzetmarkt van Europa, kwam de verkoopdaling in juni uit op 4,7 procent. Verder lieten vrijwel alle landen de afgelopen maand minder registraties zien, zoals ons land (-10,9 procent) en België (11,0 procent). Een enkel Oost-Europees land, met name Roemenië, en ook Griekenland en Ierland konden daarentegen een behoorlijke groei noteren. De sterkste afzettoename deed zich voor in Litouwen waar 41,1 procent meer auto’s werden verkocht dan in juni 2018.

De Volkswagen Groep had in juni een slechte maand met 9,6 procent lagere verkopen. Dat kwam vooral doordat het hoofdmerk 14,0 procent moest inleveren. Daarnaast deed ook Porsche het opnieuw slecht (-14,1 procent). Deze Volkswagen dochter lijdt onder het sterk gekrompen Macan gamma. Ook is de Panamera over zijn hoogtepunt heen. Het merk Volkswagen zit te springen om de nieuwe Golf, maar die wordt pas in december leverbaar. De herziene Passat zal niet voldoende soelaas kunnen bieden.

PSA kijkt eveneens terug op een matige maand, want zowel Opel als Peugeot verloren marktaandeel. Citroën wist dankzij de C5 Aircross, waarvan inmiddels meer dan 50.000 exemplaren zijn verkocht, juist terrein te winnen. DS won geen marktaandeel, in die zin dat dit merk op 0,4 procent bleef staan, maar in absolute aantallen kon er dankzij de 3 Crossback wel worden geplust.

De Renault Groep lijkt de ergste WLTP ellende achter de rug te hebben. Er werden in absolute zin weliswaar minder auto’s verkocht in juni, maar omdat de daling minder groot uitviel dan bij de concurrentie, kon er qua marktaandeel flink worden geplust. Het hoofdmerk kan langzaam maar zeker gaan opkrabbelen dankzij de nieuwe Clio. Dochter Dacia blijft ijzersterk presteren met de Duster.

Een soortgelijke situatie deed zich in juni voor bij het Zuid Koreaanse merkenduo Hyundai en Kia: lagere verkopen maar toch meer marktaandeel. Ook bij Ford was dit het geval. Bij Daimler (Mercedes-Benz en Smart) bleef het marktaandeel ondanks lagere verkopen constant. Dat gold ook voor Jaguar Land Rover en Mitsubishi.

Fiat Chrysler Automobiles zit diep in de verkoopellende. Dat komt niet alleen door Alfa Romeo (in juni 37,3 procent lagere verkopen) en Fiat (-15,0 procent) en Maserati (- 36,5 procent). Jeep en Lancia wisten wel te plussen. De BMW Groep zag zijn afzet met meer dan 10 procent dalen, maar het verlies aan marktaandeel bleef beperkt tot 2 procentpunten. Volvo kwam op 21,7 procent minder registraties uit en verloor 0,3 procent marktaandeel. Honda deed het amper beter met 19,2 procent lagere verkopen. Dit merk zal pas weer kunnen plussen als de E leverbaar wordt (een elektrische stadsauto), want de jongste generatie CR-V lijkt ook in hybride vorm niet aan de slaan in Europa. Landgenoot Nissan zit echter nog veel dieper in de problemen en verkocht in juni 26,6 procent minder auto’s. Daardoor daalde het marktaandeel van 2,9 procent naar 2,3 procent. Oorzaak is de te late aflossing van de Juke, zo erkent Nissan nu ook zelf. Dat de tweede generatie pas een jaar later op de markt komt dan gepland, is het gevolg van ‘last minute’ designwijzigingen.

Gelukkig kan dit verkoopverslag positief worden afgesloten als wij de resultaten van Mazda en Toyota er bij pakken. Beiden wisten tegen de trend in meer auto’s te verkopen. Mazda won daardoor 0,1 procent marktaandeel en Toyota 0,4 procent. Zij hebben allebei succes met hun nieuwe C segment middenklassers, de ‘3’ respectievelijk Corolla.

Reageren is niet mogelijk.