BMW helpt hogere bijtelling voorkomen

0

BMW meldt trots dat de i3 een korte levertijd van slechts 1,5 maand heeft. Normaal is dat niet iets om trots op te zijn, want het betekent dat men in de fabriek de vraag uitstekend kan bij houden (oftewel: de betreffende auto is niet bijzonder gewild), maar er kan nu uitstekend ingespeeld worden op de geplande verhoging van de bijtelling voor volledig elektrische personenwagens van 4 naar 8 procent per 1 januari 2020.

De wijziging komt een jaar eerder dan verwacht want de huidige belastingregels, zoals vastgelegd in Autobrief II, lopen officieel nog tot eind 2020, maar politiek Den Haag vindt het terecht niet nodig om volgend jaar zakelijk rijders nog te laten profiteren van slechts 4 procent bijtelling. Er blijft nog genoeg voordeel over. Tegelijk met de wijziging van de bijtelling wordt ook het bedrag waarover dit geldt aangepast. Ligt de limiet dit jaar nog bij 50.000 euro, per 1 januari wordt de grens verlaagd naar 45.000 euro, zo staat vermeldt in het klimaatakkoord dat op vrijdag 28 juni jl. werd gepresenteerd.

Als gevolg van dit veranderde kabinetsbeleid wordt de levertijd van elektrische auto’s nog belangrijker dan die al was. Immers, de zakelijke rijder die wil profiteren van de 4 procent bijtelling over 50.000 euro is immers genoodzaakt zijn of haar volledig emissievrije personenwagen nog dit jaar op kenteken te laten zetten. Met name Hyundai (Kona Electric) en Kia (e-Niro) zullen wat dit betreft nu ‘nee’ moeten verkopen. Maar de relatief beperkte vraag en de daaruit volgende korte levertijd van de BMW i3 wordt hiermee nu een nog groter pluspunt.

Zoals gezegd kan de BMW i3 in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s binnen anderhalve maand worden geleverd. Dan gaat het om een geheel naar eigen wens samengesteld exemplaar dat in de fabriek in Leipzig wordt gebouwd, dus geen voorraad model. Er zijn nog 1.000 stuks te configureren die met zekerheid in 2019 kunnen worden geleverd. De BMW i3 kost 42.299 euro (fiscale waarde: 40.943 euro); de bijbehorende netto bijtelling bedraagt slechts 48 euro per maand. Er is ook de completer uitgeruste Executive Edition die eveneens onder de huidige limiet van 50.000 euro is geprijsd en dus volledig binnen de 4 procent bijtelling blijft.

 

Geen opvolger

BMW is niet van plan om met een directe opvolger voor de i3 te komen. Reden is dat het merk zich bij haar elektrificatiestrategie wil richten op volumemodellen. Buitenissige ontwerpen zoals de i3 zijn dan uit de boze. Dat is niet alleen jammer, maar ook dom. De i3 is namelijk de enige premium elektrische auto in zijn klasse en heeft mede daardoor best veel fans. Okay, de verkopen zijn niet geweldig, maar dat geldt ook voor de Kia e-Soul, de Nissan Leaf en de Renault Zoé. En die worden niet geslachtofferd.

BMW maakt absoluut een denkfout door geen vervolg aan de i3 te geven. Het model is licht van gewicht (1.345 kg) en zit vol hoogwaardige techniek. Met een framewerk van carbon, een carrosserie die deels is uitgevoerd in CFRP, niet direct zichtbare magnesiumdelen in het interieur en aluminium velgen is de i3 een perfect visitekaartje voor de technologische knowhow van BMW. Het imponerende materiaalgebruik is geheel in lijn met het bijzondere uiterlijk. Dat wordt weliswaar niet door iedereen als een lust voor het oog beschouwd, maar karakteristiek is het wel. BMW kan nu wel zeggen dat zij zich wil richten op volumemodellen, maar dan vergeet men in München dat zij groot is geworden met auto’s die juist NIET aan deze kwalificatie voldoen.

De uit 1961 stammende 1500, een keerpunt uit de geschiedenis van BMW was allesbehalve een volumemodel. Net zoals de i3 was het geen allemansvriend noch een auto zonder fouten. Ook verkocht de modellijn (1600, 1800, 2000) eigenlijk helemaal niet florissant. Maar dat was toen geen reden om er mee te stoppen. Nee, in 1972 werd als opvolger de 5-serie gepresenteerd. Die was op alle fronten beter en droeg bij aan de zegetocht van BMW in de afgelopen decennia. De i3 zou een soortgelijke evolutie door kunnen maken. En dat levert dan gegarandeerd een veel succesvollere auto op.

Het is een kwestie van doorzettingsvermogen. Autofabrikanten die dit niet in zich hebben, belanden gaan uiteindelijk failliet of verliezen hun zelfstandigheid. Voorbeelden zijn General Motors respectievelijk Mitsubishi. De Amerikanen voerden een zwalkend beleid en gooiden liever de handdoek in de ring dan dat zij bereid waren om van hun eigen fouten te leren. Mitsubishi is al zijn trouwe Colt, Lancer en Spacewagon klanten kwijtgeraakt en loopt nu aan de leiband van Nissan. BMW is zijn topman kwijt, maar is het bedrijf ook het noorden kwijt? De eerstvolgende 3 elektrische modellen die het merk op de markt gaat brengen, zijn de iX3 (een elektrische versie van de X3), de i4 (formaat 4-serie Gran Coupé) en de iNext (zou in productie kunnen gaan als iX5). Die gaan respectievelijk 75.000 euro, 65.000 euro en 90.000 euro kosten, zo is de verwachten. BMW, noem je dit volumemodellen??? Tsss.

 

Reageren is niet mogelijk.