BMW maakt adaptieve cruise controle slimmer

0

BMW noemt het Urban Traffic Light Recognition: het betreft een systeem dat het mogelijk moet maken dat de adaptieve cruisecontrole ook automatisch afremt voor oranje en rode verkeerslichten. Daarmee is het een logische evolutie voor de rij hulp die nu al afremt voor andere auto’s, voetgangers en fietsers.

Alleen is het wel een graad moeilijker want de camera’s moeten continu monitoren op verkeerslichten in alle vormen, geuren en kleuren. En wat als rekels met kwade bedoelingen jouw BMW zo manipuleren dat hij denkt dat er een rood licht in het midden van de snelweg staat?

BMW treft momenteel voorbereidingen om de techniek in zijn modellen te monteren. Voor welke types het systeem beschikbaar komt, is afhankelijk van de gemonteerde camera achter de voorruit. Enkele seriemodellen zijn er reeds voor geschikt, zo laat BMW weten. Dat zijn bijvoorbeeld de nieuwe 8-serie, de jongste X5 en de opgewaardeerde 7-serie. Het is puur een kwestie van de software aanpassen, zo laat één van de betrokken techneuten weten.

De techniek herkent een verkeerslicht en onderscheid de lichtkleuren van elkaar. Staat het licht op rood, dan verschijnt in het instrumentarium een afbeelding van een verkeerslicht, waarbij het rode licht brandt. Zo’n 50 meter voor het stoplicht doemt het plaatje linksonder in het digitale instrumentarium op. De auto remt volledig tot stilstand af. Mocht er reeds een voertuig voor het rode licht wachten, dan signaleert de adaptieve cruise controle uiteraard de voorligger en remt daarvoor af, een kunstje dat de rij hulp ook in de file kan. Wanneer de andere auto voor een groen verkeerslicht staan, dan remt de BMW eveneens. Niet op basis van de stoplichtkleur, maar omdat zich een voorwerp voor hem bevindt. Het systeem zou daarentegen niet reageren op voetgangers die door rood lopen …

De camera zou, nadat het licht op rood springt en er geen voorliggers zijn, tot aan de stopstreep doorrijden. De wegmarkering wordt door het systeem herkend. Informatie krijgt de techniek ook van het navigatiesysteem door. Nadat het licht van rood op groen springt, dient de bestuurder een knop of kort het gaspedaal in te drukken om de BMW weer in beweging te brengen. Volgens een woordvoerder van de autofabrikant wil het bedrijf hiermee het gebruik van de adaptieve cruise controle in de stad bevorderen, wat de verkeersveiligheid ten goede zou komen. De snelheidsregelaar neemt in de stad automatisch de maximum snelheid aan, zodat er bij het verlaten van een 50 km/u gebied niet te hard een 30 km/u zone wordt ingereden.

5G techniek

Alles valt en staat dus met de techniek. BMW is samen met Daimler, Volvo, Ford en PSA voorstander van 5G gegevensverzending. Zij hebben nu de steun gekregen van de Europese Unie, die Wifi verwerpt als standaard voor met internet verbonden auto’s. Het grote voordeel van 5G is dat het voertuigen ook laat communiceren met de omgeving, maar de techniek is nog lang niet overal beschikbaar.

Aanvankelijk leek het er op dat 5G het om deze reden niet zo redden, maar gelukkig zijn politici soms minder kortzichtig dan hun neus lang is. En dus stemde een meerderheid van de lidstaten van de Europese Unie onlangs tegen het voorstel van de Europese Commissie om de communicatiestandaard voor auto’s dwingend op Wifi te baseren. Die beslissing is een tegenvaller voor Volkswagen, Renault en Toyota, die juist pleitten voor deze verbindingstechnologie. In totaal stemden 21 van de 28 lidstaten, waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland, tegen het oorspronkelijke voorstel om van Wifi de norm te maken. De beslissing is ook in het nadeel van de Nederlandse chipfabrikant NXP, dat hier zijn kaarten op had ingezet.

Het verwerpen van Wifi als standaard is te danken aan de felle lobby van de partijen die gekozen hebben voor 5G als communicatiestandaard voor hun auto’s. De autofabrikanten BMW, Daimler, Volvo, Ford en PSA worden daarbij gesteund door de technologiebedrijven Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm en Samsung. Gegevensverzending via 5G heeft als voordeel dat het kan communiceren met zowel auto’s als apparaten in de omgeving. Dat verruimt de mogelijkheden voor de met internet verbonden auto. Maar het nadeel is zoals gezegd dat 5G nog lang niet overal in Europa beschikbaar is. Wifi kent dat probleem niet, maar de verbindingsmogelijkheden met internet zijn daarvan veel beperkter.

Comments are closed.