Goed, maar er was gehoopt op meer: test Mazda 3 SkyActiv-X

0

Waarom de korte test?

Toen begin dit jaar de nieuwe Mazda 3 werd getest, was de conclusie dat de Japanners een meesterstuk afgeleverd hebben. De vierde generatie is niet alleen vanwege zijn verfrissende design één van de meest spraakmakende auto’s in zijn klasse, maar ook dankzij het prachtige interieur en de uitstekende rijeigenschappen. De zwakste schakel in het totale concept was echter de atmosferische SkyActiv-G benzinemotor. In het huidige turbotijdperk maakt die met name vanwege de ongunstige koppelkarakteristiek een luie indruk. Maar er was hoop, want tijdens de test van al duidelijk dat Mazda met een compleet nieuwe motor zou komen: de SkyActiv-X krachtbron met compressor. Maakt die van de ‘3’ een waar renpaard? In de buurt van Frankfurt kon tijdens een hernieuwde kennismaking een antwoord worden gevonden op deze vraag.

Wat voor auto is het?

De SkyActiv-X motor heeft een bijzonder karakter want hij combineert de SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) inspuittechniek à la een dieselkrachtbron (en dus diens koppel en de efficiency) met de ontsteking en de loop cultuur (lees: rust) van een benzine exemplaar. Kort gezegd komt het er op neer dat je tankt benzine tankt met een model die het brandstofverbruik van een dieselauto heeft. Althans, dat was de claim van Mazda toen de krachtbron ruim een half jaar geleden werd aangekondigd. Open je de motorkap, dan valt er overigens weinig te zien van de toverkunsten van Mazda. Dat komt doordat de SkyActiv-X motor met plastic zoveel mogelijk is ingekapseld, waardoor hij sneller opwarmt en eerder de optimale efficiëntie bereikt.

De Japanners komen op papier alle beloftes na nu de specificaties bekend zijn. Mazda geeft een gemiddeld verbruik op van 4,3 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van 96 gram/km (met 16 inch wielen; 18 inch exemplaren zijn een stuk minder vriendelijk voor het milieu). Ter vergelijking: de in de inleiding genoemde SkyActiv-G motor consumeert 5,1 liter. De nieuwe 2,0 liter 4 cilinder is dus veel zuiniger. En ‘SkyActiv X’ betekent ook dat jij je niet hoeft te redden met 122 pk, maar dat jij kan beschikken over 180 pk (en een koppel van 224 Nm in plaats van 213 Nm). Volgens Mazda combineert het nieuwe blok een soepel motorkarakter met een superieure gaspedaalrespons. Net als de ‘G’ benzinemotor krijgt de krachtbron ondersteuning van milde hybride 24 volt techniek. Hierbij wordt remenergie gebruikt om een kleine elektromotor te voeden, die de benzinekrachtbron tijdens accelereren ondersteunt en die er voor zorgt dat het start/stop systeem sneller werkt.

Mazda levert de SkyActiv-X motor in combinatie met een handgeschakelde 6-bak en een 6-traps automaat. De meerprijs van de nieuwe ‘X motor’ bedraagt slechts 950 euro. De prijzen beginnen zodoende bij 28.610 euro. De standaarduitrusting omvat onder meer airconditioning, adaptieve cruisecontrole, 16-inch lichtmetalen velgen en een navigatie systeem. Alle versies van de Mazda 3 met de SkyActiv-X motor zijn aan de buitenkant te herkennen aan extra brede uitlaat sierstukken. Als optie is de Luxury uitvoering (33.760 euro; er is ook een Comfort versie voor 30.360 euro) leverbaar met een leren interieur in donkerrood (de sedan versie van de ‘3’ heeft witte bekleding). Mazda geeft 3 jaar garantie op haar nieuwe SkyActiv-X motor.

Los van de nieuwe krachtbron is de Mazda 3 precies dezelfde gebleven en dat is per saldo goed nieuws. De rijeigenschappen zijn bovengemiddeld goed, de bouwkwaliteit plus afwerking zijn van premium kwaliteit, hij oogt zowel stijlvol als sportief, is verfijnd en hij maakt ook indruk met zijn plezierige bediening plus foutloze ergonomie. Keerzijde van de medaille is weinig ruimte voor de achterpassagiers die in combinatie met de kleine raampartij snel het gevoel kunnen krijgen opgesloten te zitten. Verder is het zicht schuin naar achter behelpen en is het formaat van de kofferbak ondermaats.

Is het wat?

Laat ik met het slechte nieuws beginnen: de nieuwe SkyActiv-X motor transformeert de Mazda 3 niet tot een waar renpaard. Daarvoor is het verschil in prestaties met de bestaande ‘G’ krachtbron met 120 pk te gering. Dat komt om te beginnen omdat de koppelkarakteristiek niet wezenlijk verschilt. Je krijgt nu 224 Nm in plaats van 213 Nm, maar voor turbobegrippen is dat nog steeds niet bijzonder. Bovendien moet je hiervoor de motor behoorlijk veel toeren laten maken: 3.000 krukasomwentelingen zijn nodig voor de piek in trekkracht. Een turbomotor heeft aan half zoveel toeren genoeg. De acceleratietijd naar 100 km/u wordt weliswaar verkort tot 8,2 seconden (in plaats van 10,4 tellen), maar je hebt nooit het gevoel met 180 pk onderweg te zijn.

De SkyActiv-X krachtbron heeft op papier weliswaar een zeer lage emissiewaarde (waardoor de meerprijs ten opzichte van de ‘G’ motor verleidelijk klein is) en de door Mazda ontwikkelde technologie zal zondermeer reuze vernuftig zijn, maar in de praktijk staan de voordelen niet in verhouding tot alle technologische hoogstandjes die de Japanners er voor uit de kast hebben moeten halen. Bovendien is de verbruikswinst in de praktijk niet zo groot, zo bleek tijdens de test.

Mazda lijkt zich hier overigens van bewust te zijn, want zij kondigt aan dat er nog meer SkyActiv-X nieuws in de pijplijn zit. En dat is een goede zaak, want ook na de hernieuwde kennismaking met de ‘3’ schreeuwt de Japanse middenklasser om een nog pittigere krachtbron die partij is voor het fantastische onderstel. De directe besturing is direct met een snelheid afhankelijke, plezierige mate van bekrachtiging. Zelfs bij een vlotte rijstijl helpt de Mazda maar weinig over, waardoor hij tijdens snelle koerswisselingen lekker lichtvoetig aanvoelt. Ja, dit is echt een auto die veel rij plezier biedt. Wel is het zo dat het veercomfort niet overhoudt, maar daar staat tegenover dat de Japanner zijn carrosserie veel beter onder controle weet te houden dan de Skoda Scala die in dit opzicht nogal teleurstelt. Ondanks dat vering aan de korte kant is, is de Mazda een heerlijke auto om mee te cruisen want hij is indrukwekkend stil. Ook rol geluiden en windgeruis worden goed onderdrukt.

De SkyActiv-X motor komt in zijn huidige vorm dus niet helemaal uit de verf. Bovendien is de loop cultuur even wennen. Stationair valt er geen verschil te bespeuren met een conventionele benzinemotor, maar boven de 1.500 toeren hoor je een ietwat ratelend geluid dat aan een dieselkrachtbron doet denken. Dat verdwijnt verrassend genoeg weer als je het toerental tot boven de 4.500 opjaagt. Het piekvermogen wordt geleverd bij 6.000 toeren, maar de begrenzer grijpt pas in bij 7.000 krukasomwentelingen. De perfect schakelende handbak (met korte slagen en een lekker mechanisch gevoel) helpt jou graag dat hogere toeren gebied op te zoeken, maar dat vereist wel tijd aangezien de overbrengingsverhoudingen nogal lang zijn en de Mazda dus niet echt vlot in de toeren klimt. Ook komt de nieuwe krachtbron bovenin wat adem tekort, zo lijkt het.

Om de gebruiksvoordelen van de nieuwe motor optimaal tot zijn recht te laten komen, kan je hem maar beter niet al te zwaar belasten. Daarvoor hoef je niet doorgeleerd te hebben, want op het scherm van het infomediasysteem kan je bijhouden wanneer de krachtbron in zogeheten SPCCI modus opereert (SPark Controlled Compression Ignition). Heb je haast of heb je gewoon zin om de ‘3’ op zijn staart te trappen, dan opereert de motor gewoon als conventionele exemplaren en is er van benzinebesparing dus geen sprake. Maar Mazda stelt dat je gedurende 80 procent van de rij tijd zal kunnen profiteren van de SPCCI voordelen en ik ben geneigd de fabrikant te geloven.

Tot lof de cabine van de ‘3’, waarvoor Mazda niet genoeg geprezen kan worden. De kwaliteit van de gebruikte materialen is echt indrukwekkend en de uitstraling is zondermeer premium. Zacht plastic wordt gecombineerd met overtuigend als leer ogend kunststof. Alles zit stevig vastgeschroefd en lijkt voor de eeuwigheid gemaakt te zijn. Echt een enorm verschil met wat Ford de klant in de Focus voorschotelt. Tegelijkertijd heb je niet het gevoel rond te rijden in een kermisattractie à la de Mercedes-Benz A klasse met zijn overvloed aan enorme MBUX schermen. Enige pretbederver zijn soms de assistentiesystemen die onnodig snel ingrijpen. Maar ja, dat is vandaag de dag verplichte kost wil een auto bij EuroNCAP het maximale sterrenaantal kunnen scoren.

Alle schakelaars, stengels en knoppen werken met een plezierige precisie. Het 8,8 inch grote scherm van het infomedia systeem is hoog op het dashboard geplaatst, waardoor men de blik goed op de weg gericht kan houden, ook omdat head-up display standaard is. De bediening van het scherm vindt niet via aanraking plaats, maar middels een kloeke draaiknop op de middenconsole. Het infomedia systeem maakt indruk met zijn hoge reactiesnelheid, scherpe weergave van de informatie en simpele menu’s. Om de bediening verder te versimpelen, zijn er aparte ‘short cut’ toetsen rond de draaiknop. Het instrumentarium heeft een digitaal display, maar de meters zelf zijn klassiek en analoog. Dat bevalt in de praktijk prima, al gaat Audi met zijn Virtual Cockpit qua configuratie mogelijkheden duidelijk een stap verder.

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Met de SkyActiv-X motor zet de Mazda 3 een goede stap vooruit die, kijkend naar de geringe meerprijs, zijn geld zondermeer waard is, maar het beste moet nog komen. En dus zou je eigenlijk moeten wachten tot dat de Japanners een verbeterde, krachtigere versie van hun nieuwe krachtbron lanceren. Wellicht dat de Mazda 3 dan alsnog getransformeerd wordt tot renpaard.

Betekent dit dat je de Mazda 3 met de huidige versie van de SkyActiv-X motor moet laten staan? Nee, want hij is een bovengemiddeld goede auto. Hij weet segmentgenoten met een turbokrachtbron motorisch niet de declasseren, maar overschaduwd het gros van hen wel qua bouwkwaliteit

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (52)
    6.8

Reageren is niet mogelijk.