In detail: de 10 miljoen kostende Aston Martin DBS GT Zagato

0

Zagato bestaat 100 jaar. Aston Martin deelt graag mee in de feestvreugde. Ter gelegenheid van het eeuwfeest van het beroemde Italiaanse ontwerphuis is deze bloedmooie Aston Martin DBS GT Zagato ontwikkeld.

Met de DBS Superleggera brachten de Britten een eerbetoon aan Carrozzeria Touring, waar historische modellen zoals de DB4 en DB5 (de beroemde dienstauto van 007) volgens het lichtgewicht Superleggera principe met de hand werden gebouwd. Maar Aston Martin zoekt tegelijkertijd nog een andere oude liefde op: Zagato. Ook dit ontwerphuis heeft tal van legendarische modellen voor Aston Martin op zijn naam staan. En nu Zagato 100 jaar bestaat, viert Aston Martin graag het eeuwfeest mee. En trakteert het de gefortuneerde liefhebber op deze DBS GT Zagato.

Gefortuneerd dien je namelijk wel te zijn als je in de markt bent voor deze jongste Aston Martin spruit met Zagato handtekening. Voor de DBS GT Zagato moet namelijk 6 miljoen Britse ponden afgerekend worden. Inclusief Nederlandse belastingen hebben wij het dan , omgerekend zo’n 10 miljoen euro. Maar voor dit bedrag krijg je niet alleen de DBS GT Zagato. Bij de prijs is ook een exemplaar van de DB4 GT Zagato Continuation inbegrepen. Dit is een exacte replica van de gelijknamige sportwagen uit de jaren 60. In totaal gaan er vanaf volgend jaar 19 sets van deze auto’s uit de Aston Martin Centenary Collection geleverd worden. Superexclusief dus.

Overigens hadden de Britten eigenlijk 25 sets willen bouwen, net zoveel als het origineel uit de jaren 60. Maar het bleek niet mogelijk om meer dan 19 ondertekende koopcontracten voor het modelduo te versieren. Deze digitale foto’s tonen hoe de DBS GT Zagato er uit gaat zien. Of eigenlijk geven ze een indruk van het ontwerp want het jubileummodel is nog altijd niet definitief. Dus hoe gaat de DBS met Z sausje er in grote lijnen uit zien? Nou, zo. Vooral de voorkant is anders dan wij van Zagato gewend zijn, maar zoals altijd maakt de spitse Aston Martin neus plaats voor een wat ronder front. Aan de achterkant zijn de wijzigingen ten opzichte van de Vanquish Z minder duidelijk: er worden dezelfde achterlichten gemonteerd. Details als gouden velgen en idem accentlijnen maken het design af.

Hoe de DB4 GT Zagato Continuation eruit ziet, weten we al sinds 1960. Toen werd deze waardevolle klassieker namelijk voor het eerst getoond. Tussen 1960 en 1963 zijn er slechts 25 exemplaren van de DB4 GT Zagato gebouwd, waarvan enkele een zeer rijke racegeschiedenis hebben opgebouwd. Veilinghuis Bonhams bracht vorig jaar tijdens de Goodwood Festival of Speed de beroemde DB4 GT Zagato met kenteken 2VEV onder de hamer; de auto waarmee onder meer Jim Clark heeft geracet. Vergeleken met de opbrengst van 11.248.535 euro, is het autoduo uit de Aston Martin Centenial Collection dus een koopje.

Onderhuids is de GT Zagato versie dus een ‘gewone’ DBS Superleggera. Dit betekent dat een 5,2 liter grote, dubbel geblazen V12 van 725 pk en 900 Nm voor de aandrijving zorgt. Daarmee kan in circa 3,4 tellen naar 100 km/u worden gesprint, even snel als de reguliere DBS Superleggera. De topsnelheid bedraagt ongeveer 340 km/u.

Om dit grote blok te koelen (de krachtigste motor die Aston Martin ooit in een productiemodel lepelde), is een joekel van een grille gemonteerd. Die is ‘dynamisch’, hetgeen betekent dat 108 verschillende koolstofvezel onderdelen in diamantvorm in het luchtrooster primair een visuele functie hebben als de DBS GT Zagato stil staat, maar tijdens het rijden open gaan om de V12 van koeling te voorzien. “Onze dynamische grille geeft ons de kans om een auto met 2 identiteiten te creëren”, zegt de ontwerpchef van Aston Martin, Marek Reichman, over de DBS GT Zagato. “Wanneer hij geparkeerd staat, lijkt het alsof de auto aan het uitrusten is. Bij het starten wordt hij alert en is hij klaar om te presteren”.

Het interieur van de DBS GT Zagato is voorzien van een cameraspiegel (reeds bekend van onder andere de jongste Range Rover Evoque). Normaliter krijg je dan hetzelfde beeld te zien als bij een conventioneel exemplaar, maar dan zonder hoofdsteunen, kinderhoofden, hijgende hondenkoppen of tot het plafond opgestapelde bagage. De DBS GT Zagato is echter de eerste auto ter wereld waar de binnenspiegel enkel digitaal is. Dat komt omdat de hele achterkant, van spoiler tot voorruit, één groot koolstofvezel geheel is. De karakteristieke ‘double bubble’ op het dak is subtiel aanwezig.


Na de eerste samenwerking van Aston Martin met Zagato in 1960-1963 was het geruime tijd stil. Pas in 1986 werd er opnieuw bij het Italiaanse ontwerphuis aangebeld. Met de Vantage Zagato als resultaat. Sindsdien zijn de Britten niet meer weg te slaan uit Turijn. Speciale versies van de DB7, de V12 Vantage, de DBS en de Vanquish volgden. En nu is er de DBS Superleggera, nota bene een eerbetoon aan Carrozzeria Touring, aan de beurt voor een Zagato behandeling.

De DB4 GT Zagato Continuation is geheel met de hand gebouwd (duurt 4.500 uur!) volgens de specificaties van het origineel uit 1960. De ‘nieuwe klassieker’ wordt aangedreven door een 4,7 liter 6 cilinder lijn motor van 395 pk die gekoppeld is aan een handgeschakelde 4-bak. Dikke afknapper is alleen dat deze prachtig mooie Aston Martin niet straatlegaal is. Je mag er dus niet de openbare weg mee op omdat hij niet voldoet aan moderne eisen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Dus krijgt de DB4 GT Zagato Continuation geen typegoedkeuring. Overigens komen er 2 van deze setjes naar de Benelux dus er is een kans dat jij de DBS GT Zagato wél zomaar op straat tegen kan komen …

Comments are closed.