Multi-talent: test Ford Focus ST

0

Waarom de korte test?

Ford heeft de sportieve versie van de jongste Focus klaar. Die heeft wederom de typeaanduiding ‘ST’ en zal op een later tijdstip gezelschap krijgen van een extreme RS uitvoering. De Ford kon worden getest op het circuit van Lommel in België.

Met 280 pk kroont de nieuwe Focus ST zichzelf niet tot de krachtigste, voorwiel aangedreven hete hatchback in het C segment. Die titel blijft in handen van de 320 pk sterke Honda Civic Type R. Ook de Renault Mégane RS Trophy (300 pk), de Seat Leon Cupra (290 pk) en de Volkswagen Golf GTI TCR (290 pk) bieden meer power. Maar Ford denkt dat de nieuwe Focus ST deze concurrenten toch te snel af kan zijn dankzij de zeer uitgebalanceerd onderstel en een gretiger motorkarakter. Is Ford in die opzet geslaagd?

Wat voor auto is het?

Kenmerken van bovengenoemd uitgebalanceerde onderstel zijn de montage van een elektronisch sperdifferentieel (eLSD) en optioneel adaptieve dempers (CCD, Continuously Controlled Damping; onderdeel van het 1.200 euro kostende Performance Pack dat ook Launch Control, 4 rij programma’s, Rev Matching (dat bij terugschakelen voor een toefje nuttig en vermakelijk tussengas zorgt) en een schakelindicator omvat, maar niet leverbaar op de Wagon vanwege onvoldoende ruimte onder de laadvloer). Daarmee moet het in het grensbereik enigszins rafelige weggedrag van zijn voorganger tot het verleden behoren. De adaptieve schokdempers passen voortdurend hun stugheid aan de rij omstandigheden aan. Het tot CCD gedoopte dempingsysteem kent 4 rij programma’s: Normal, Sport, Wet/Slippery en de pretmodus Track. In de laatste stand lijkt de schokdemping van beton lijkt. Geweldig voor op het circuit, maar voor langere ritten op de openbare weg al snel te vermoeiend. Het is daarom erg fijn dat er ook minder hardcore modi zijn. De adaptieve dempers werken nauw samen met het elektronisch gestuurde sper differentieel. Ten opzichte van een mechanische sper heeft die als voordeel dat hij aan de hand van de stuurinput, de snelheid en de kwaliteit van het wegdek kan bepalen welke verdeling van het vermogen tussen beide voorwielen optimaal is.

De Focus ST heeft dezelfde motor als de Mustang 2.3 Ecoboost en de RS versie van de vorige generatie. Verschil is dat niet de achterwielen respectievelijk alle wielen worden aangedreven, maar alleen de exemplaren voor. De nieuwe ST moest namelijk wel enigszins betaalbaar blijven. Bovendien is vierwielaandrijving het domein van de Focus RS. Om dan toch voldoende tractie te bieden, is het vermogen teruggebracht naar 280 pk. Aan koppel is er maximaal 420 Nm (bij 3.000 toeren) beschikbaar. Gelet op de prima sprinttijd naar 100 km/u (5,7 seconden) is een dergelijke motorkracht inderdaad toereikend. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en meer moet je ook niet willen met een louter voorwiel aangedreven auto.

De standaarduitrusting van de Focus ST omvat Recaro sportstoelen, adaptieve cruisecontrole, 19 inch lichtmetalen velgen, een sport uitlaatsysteem met 2 stortkokers. Op zich is de meerprijs van 1200 euro te overzien, en daarom een verplicht nummer voor de koper van de Focus ST. Aangezien CCD niet op de Focus ST Wagon verkrijgbaar is, kost het Performance Pack voor dit model slechts 400 euro.

Is het wat?

Geef gas en de Focus ST gaat als een raket. Ondertussen in Sport modus lekker ploffend met zijn uitlaat. Toch weet de 2,3 liter door gebrek aan charisma niet helemaal te bevredigen. Hij heeft nog steeds behoorlijk wat toeren nodig om wakker te worden. Het is zaak het aantal krukasomwentelingen tussen de 3.000 en 5.500 te houden. Dan kom je aan kracht niks tekort. Daaronder is de Focus ST niet optimaal bij de les en verder doortrekken heeft geen zin omdat er dan geen sprake is van extra motorisch vermaak. Wel reageert de Ecoboost krachtbron aanzienlijk beter op gaspedaalcommando’s dan in het oude model omdat de gas klep nu open kan blijven staan tijdens gas lossen. Je wordt dan getrakteerd op de eerder genoemde uitlaatplof.

Het op toeren houden van de motor is overigens geen straf, want de schakelwegen van de 6-bak zijn kort en voelen heerlijk droog en mechanisch aan, waardoor er veel feedback is. Ford geeft als gemiddelde CO2 uitstoot voor de tamelijk dorstige 4 cilinder 179 gram/km op en dat is, de Renault Mégane RS uitgezonderd, meer dan de concurrentie. De Seat Leon Cupra en Volkswagen Golf GTI TCR zetten hier de toon met een emissiewaarde van slechts 149 respectievelijk 151 gram.

Omdat sommige concurrenten in motorisch opzicht beter weten te bevredigen, dient de Focus ST zich in andere opzichten te onderscheiden. Gelukkig doet hij dat ook met zijn elektronisch aangestuurde sper differentieel. Dankzij dit stukje techniek kan het vermogen veel eerder op de voorwielen worden losgelaten. Het sper differentieel zal, afhankelijk van de gekozen rij modus, preventief een steeds grotere doses paardenkrachten naar het buitenste voorwiel sturen, waardoor de neus van de Ford zich alleen nog maar dieper in een bocht graaft. Hij zal dan precies daar naar toe worden gesleurd waar je hem wilt hebben, In de supersportieve Track modus wordt de Focus ST bijna maniakaal agressief en wild; iets wat even leuk is maar niet altijd, al worden de rol neigingen dan wel vrijwel geheel geëlimineerd.

De Sport stand is vaker bruikbaar en zorgt nog altijd voor scherpe reacties. De losse achterzijde zal dan van bocht naar bocht dansen. De Ford zweept jou ondertussen op met zijn ultra directe besturing (slechts 2 omwentelingen van links naar rechts), al had de kunstmatige zwaarte niet gehoeven. De Focus ST rijdt spannender dan een Golf GTI, maar is niet zo extreem als een Civic Type R. De laatste zal op het circuit in staat zijn tot snellere rondetijden, maar ook in de Ford word je volop uitgedaagd en beloond.

De modelspecifieke Michelin Pilot Sport 4S banden bieden heel veel grip en zorgen er voor dat de limiet zeer ver weg ligt. Goede remmen heeft de Focus ST ook. Vóór zitten 33,0 centimeter grote schijven met 2 zuigers per klauw en achter 30,2 centimeter exemplaren. De elektrische bekrachtiging weet het pedaalgevoel mooi constant te houden, ongeacht hoe zwaar de remmen te lijden hebben. Dankzij de optionele adaptieve dempers kon Ford de veren zelf wat minder hard afstellen en dat komt het comfort ten goede. Eigenlijk had het bijbehorende Performance Pack dus standaard moeten zijn.

Het is jammer dat de 3 kleine metertjes die bij de vorige generatie Focus ST nog boven de middenconsole zaten (voor oliedruk, olietemperatuur en turbodruk), nu zijn geïntegreerd in de boordcomputer. De decoratieve waarde is daarmee gedegradeerd tot ‘nul’. De Recaro sportstoelen van de nieuwe Focus ST zijn iets minder krap gesneden dan voorheen, maar nog altijd niet voor gezette mensen.

Wel staan de zetels eindelijk laag genoeg ten opzichte van het stuur en de pedalen. Alleen staan die pedalen net even te ver uit elkaar voor lekker tussengas (maar dat wordt dus gecompenseerd door de Rev Matching functie). Verder is de cockpit afgewerkt met sierstiksels, aluminium details en ST logo’s.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De hatchback versie van de Focus ST kost 49.160 euro en de Wagon uitvoering staat in de boeken voor 50.410 euro. Als je het 1.200 euro kostende Performance Pack daar bij optelt, betekent dit dat de hier geteste 5-deurs versie 50.360 euro moet opbrengen. Daarmee is de nieuwe Focus ST ongeveer gelijk geprijsd aan de Renault Mégane RS (51.390 euro; eveneens 280 pk sterk) en de Volkswagen Golf GTI TCR (50.460 euro en 290 pk). Het échte koopje in het hete hatchback segment is en blijft echter de Seat Leon Cupra (44.700 euro en 290 pk). Niet onvermeld mag outsider Hyundai i30 N blijven; een verrassend gepolijste auto die als 275 pk sterke N2 Performance 51.05 euro kost.

De sportieve modellen van Ford hebben een reputatie hoog te houden op het gebied van begerenswaardigheid en vermakelijkheid. De nieuwe Focus ST stelt wat dit betreft niet teleur. Het is een pretpakket van de bovenste plank en een spannend rijdende auto, weliswaar niet helemaal vrij van venijnige aandrijfreacties in zijn scherpe besturing, maar hij schenkt mede dankzij de toegenomen scherpte heel veel vertrouwen met zijn fenomenale grip in bochten. Dat maakt de jongste creatie van de Ford Performance divisie toegankelijker voor een breder publiek. Tegelijkertijd heeft de nieuwe Focus ST niks aan aantrekkelijkheid en rij plezier ingeleverd. Aan kicks kom je niets te kort en tegelijkertijd is het onderstel beter geschikt voor dagelijks gebruik. Kortom, de talenten van deze sportieve Sport zijn nóg breder gespreid.

  • 8
  • User Ratings (14 Votes)
    6.3

Comments are closed.