Nieuwstelex

0

+++ Fiat Chrysler Automobiles is in de Italiaanse Pomigliano fabriek gestart met de voorbereiding van de productie van de ALFA ROMEO Tonale. De op de Fiat 500X en Jeep Renegade te baseren compacte SUV wordt onder andere leverbaar in stekker hybride uitvoering. In het najaar van 2020 moeten de eerste exemplaren van de band rollen en de marktintroductie staat gepland voorbegin 2021. Zodra de productie van de Tonale goed op de rails staat, zal men in Pomigliano stoppen met de bouw van de huidige generatie Panda. De nieuwe editie van deze goedkope Fiat zal waarschijnlijk in Polen het levenslicht gaan zien. +++

+++ AUDI gaat haar nieuwe e-Tron GT, dé concurrent van de Tesla Model S uit Ingolstadt, in dezelfde fabriek in Böllinger Höfe (nabij Neckarsulm) bouwen als waar nu de R8 van de band rolt. Eind 2020 moet de productie starten. De e-Tron GT wordt 490 pk sterk en zal in 3,5 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren. Het accupakket meet 90 kWh. Daarmee is een actieradius volgens WLTP norm van 400 km mogelijk. In vergelijking met de genoemde Tesla is dat bepaald niet overdonderend. Voordat de eerste exemplaren van de band kunnen rollen, moet de productielocatie eerst uitgebreid worden want die is momenteel toegerust op de bouw van kleine series. De fabriek krijgt er in de komende maanden 10.000 vierkante meter bij. Dat de e-Tron GT in dezelfde fabriek als de R8 gebouwd gaat worden, betekent overigens niet dat de sportwagen geen opvolger krijgt. Die komt, zoals de kaarten nu liggen, in 2023 en zal een (deels) elektrische aandrijflijn krijgen. Mogelijk verandert de naam dan in e-Tron R8. Tot de wisseling van de wacht in 2023 kunnen wij van de huidige sportwagen nog een aantal speciale edities verwachten. +++

+++ BMW heeft bevestigd dat de nieuwe M3 (en M4) ook met een handbak geleverd zal worden. Dat heeft Markus Flasch, de huidige baas van de M divisie, in een interview laten weten. Hij legt uit dat BMW dit puur doet voor de puristen aangezien de handbak qua prestaties geen enkel voordeel met zich meebrengt, integendeel: met een automaat kan er sneller worden geschakeld. Maar Flasch erkent dat zelf poken een auto karakter geeft. De nieuwe M3 krijgt dezelfde aandrijflijn als de jongste X3 M (en X4 M). Dit betekent een vermogen van 480 pk, afkomstig uit een nieuwe evolutie van de bekende 3,0 liter TwinPower 6 cilinder lijn motor. De Competition versie is zelfs goed voor 510 pk. Vierwielaandrijving is optioneel. Ander BMW 3-serie nieuws is dat de Touring versie ook beschikbaar komt in stekker hybride uitvoering. Het is de eerste stationwagen uit München met zo’n aandrijflijn. BMW begint na de zomer met de levering van de nieuwe 3-serie Touring. De stekker hybride versie, 330e genaamd, laat wel wat langer op zich wachten: pas in 2020 start de levering. Als basisunit fungeert de 2,0 liter turbobenzinemotor van de 320i, die goed is voor 184 pk. Elektrische assistentie zorgt voor een systeemvermogen van 252 pk. Er kan op een volle acculading ongeveer 60 km emissievrij worden gereden in de BMW 330e. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s doen het asfalt sneller slijten. Dit is het gevolg van enerzijds hun relatief hoge gewicht en anderzijds hun enorme acceleratiepotentieel. Dat laatste nodigt uit tot een ‘sportief rijgedrag’ waarbij het maximale koppel vaker dan nodig is wordt losgelaten op het asfalt. Uit bevindingen van de TU Delft blijkt dat de toplaag sneller slijt door elektrische auto’s. Vorige week werd bekend dat dergelijke personenwagens nauwelijks minder fijn stof opleveren dan modellen met een verbrandingsmotor. De nieuwe inzichten maken het steeds lastiger uit te leggen waarom elektrische auto’s belastingvoordelen zouden moeten genieten. Gelukkig lopen de bijtellingvoordelen de komende jaren langzaam af om de discrepantie met conventioneel aangedreven modellen te verkleinen. +++

+++ 4 grote autofabrikanten committeren zich in de Verenigde Staten vrijwillig aan een EMISSIE REDUCTIE DOEL voor nieuwe personenwagens. President Donald Trump wil een eerder afgesproken doel loslaten, maar de 4 autobouwers hebben nu afspraken gemaakt met de staat Californië. Het gaat om BMW, Ford, Honda en de merken van de Volkswagen Groep. Zij zullen voldoen aan maatregelen die de uitstoot moeten terugdringen zoals opgelegd vanuit de Clean Air Act die onder oud-president Barack Obama werd aangenomen. Zijn opvolger Trump wil echter van die wet af. Autofabrikanten waarschuwden hem enkele weken geleden nog dat zijn actie kan leiden tot lagere winsten. Met Californië hebben BMW, Ford, Honda en de Volkswagen Groep nu afgesproken dat zij tussen 2022 en 2025 jaarlijks zorgen voor 3,7 % emissiereductie. De wet van president Obama verplichtte tot 4,7 %. De autobouwers krijgen ook meer mogelijkheden om hun modellen zuiniger te maken, bijvoorbeeld door ze meer aërodynamisch te maken. “Weinig zaken zijn zo bedreigend als klimaatverandering. Californië, 13 andere staten en deze autofabrikanten leiden nu met slim beleid om de lucht schoner en veiliger te maken voor ons allemaal. Ik roep de rest van de auto-industrie ook op om mee te doen”, zegt gouverneur Gavin Newsom. Volgens het California Air Resources Board zijn uitlaatgassen van voertuigen verantwoordelijk voor 40 % van alle emissies in de staat. Met de nieuwe afspraken houdt Californië het recht om scherpere emissiedoelen te stellen dan de federale overheid oplegt. Dat deed de staat in het verleden al; in 2040 moeten bijvoorbeeld alle bussen op elektriciteit rijden. Ook elders in de wereld worden strengere eisen op emissiegebied opgelegd aan autofabrikanten. Zo mogen nieuwe personenwagens in Europa vanaf 2021 gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Fabrikanten die deze norm niet halen, krijgen per verkochte auto een (hoge) een boete. Kredietbeoordelaar Moody’s rekende eerder uit dat die in de miljarden euro’s kunnen lopen. +++

+++ HYUNDAI heeft Active Shift Control (ASC) transmissietechnologie ontwikkeld. Met deze uitvinding kan 500 keer per seconde in kaart worden gebracht wat de ideale schakel momenten van een versnellingsbak zijn. Het gevolg is een grotere efficiency van de aandrijf lijn. De transmissie schakelt sneller op, met voor de bestuurder tal van voordelen: een snellere acceleratie, een lager verbruik en een langere levensduur door minder slijtage. De nieuwe technologie maakt zijn debuut in de Hyundai Sonata Hybrid. Op termijn zullen ook andere hybride modellen uit Zuid Korea van de technologie profiteren. Met ASC voegt Hyundai nieuwe besturingssoftware toe aan de zogeheten Hybrid Control Unit (HCU) die, door de rotatiesnelheden van de elektromotor en transmissie uit te lijnen, de schakeltijden van de transmissie met 30 % kan verminderen. De technologie zorgt voor soepeler schakelen, ondanks de snellere verzetwisselingen. Conventionele hybride voertuigen zijn met het oog op een laag brandstofverbruik niet voorzien van koppelomvormers omdat deze energie verloren laten gaan. Bovendien zijn voor soepel schakelen langere schakeltijden noodzakelijk. Met ASC kan de elektromotor van de hybride aandrijflijn de controle nemen over de versnellingen van de transmissie om die langere schakeltijden te beperken. De Hybrid Control Unit (HCU) bewaakt 500 keer per seconde de rotatiesnelheid van de transmissie met een sensor die in de elektromotor is geïnstalleerd. Daardoor kan de HCU de rotatiesnelheid snel synchroniseren met die van de motor. Dankzij de snelle synchronisatie wordt de schakeltijd met 30 % teruggebracht van 500 m/s tot 350m/s. Behalve dat dit de acceleratie en het verbruik van de hybride auto verbetert, heeft dit volgens Hyundai ook een positief effect op de levensduur van de transmissie door frictie tijdens het schakelen te verminderen. +++

+++ Hyundai overweegt om de KONA ELECTRIC ook in haar Tsjechische fabriek te gaan bouwen. Daarmee kan het Zuid Koreaanse automerk de levertijd van de elektrische SUV terugdringen. Er wordt gedacht aan een productie van 46.000 exemplaren per jaar. In Zuid Korea rollen nu op jaarbasis 48.000 stuks van de Kona Electric van de band. Dat is onvoldoende om goed aan de mondiale vraag te kunnen voldoen. Als het plan doorgaat, lopen de eerste exemplaren van de Europese Kona Electric in de eerste helft van 2020 de band. De Nederlandse importeur heeft momenteel een orderportefeuille van 7.500 stuks voor de elektrische SUV. Daarvan zullen er dit jaar 5.000 exemplaren afgeleverd worden. De resterende 2.500 eenheden worden pas in 2020 aan de kopers overhandigd. Voor de zakelijke rijders onder hen is levering volgend jaar nadelig, aangezien de overheid het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s onverwachts heeft verhoogd van 4 % naar 8 %. Voor andere aandrijfvormen blijft de bijtelling 22 %. +++

+++ Over Sergio MARCHIONNE gesproken: Fiat Chrysler Automobiles (FCA) eert hem een jaar na zijn dood. Deze maand is het namelijk alweer een jaar geleden dat het autoconcern (of beter gezegd: de hele auto-industrie) deze charismatische manager kwijtraakte. Een visionair zoals er maar heel weinig zijn op deze wereld. Carlos Ghosn voldoet misschien ook wel aan dit criterium, maar die blijkt niet zuiver op de graad te zijn. Aan Marchionne kleven geen schandalen, misschien wel dankzij zijn nogal filosofische inslag. Dat hij ernstig ziek was, wist de buitenwereld tot vlak voor zijn plotselinge dood niemand. Hij bleef keihard doorwerken om FCA naar bedrijfseconomisch rustiger vaarwater de loodsen. Maar toen verdween hij vervolgens naar een Zwitsers hospitaal waar hij in een coma raakte en kort daarna overleed. FCA was vlak voor zijn sterfdag uit de rode cijfers en schuldenvrij. Toch heeft Marchionne niet al zijn huiswerk kunnen afmaken. Van zijn gedroomde fusie met een andere autofabrikant is het namelijk nooit gekomen. Dat verklaart mede waarom dit onderwerp nog steeds actueel is voor FCA: het Italiaans / Amerikaanse autoconcern is te klein om zelfstandig te kunnen overleven op de een in rap tempo sterk veranderende mondiale, weerbarstige automarkt. Bestuursvoorzitter John Elkann dacht dit probleem op te lossen door een fusie met Renault te bekokstoven, maar stuitte daarbij op een muur van onwil bij de Franse staat die veel invloed heeft bij de autofabrikant met het wybertjeslogo. +++

+++ MERCEDES-AMG komt met een eigen versie van de nieuwe GLB. Nou ja, vermoedelijk 3 varianten: de 35, de 45 en de 45 S. Omdat een SUV, ook als hij redelijk compact is, natuurlijk geen vermogen genoeg kan hebben. De consument is dol op dergelijke auto’s en die is koning. Dus straks zal er met (maximaal) 7 personen en 306, 387 of 421 pk van A naar B worden gescheurd. Vierwielaandrijving zorgt er voor dat dit op een veilige manier gebeurt. De GLB 35 AMG zal te zien zijn op de IAA autotentoonstelling van Frankfurt in september 2019. De 45 versies debuteren op de NAIAS in Detroit in januari 2020. +++

+++ Vorige week publiceerde Autointernationaal.nl een exclusieve test recensie van de nieuwe MG ZS EV; een elektrische B segment SUV. Het merk denkt 4 tot 7 modellen in Europa op de markt te brengen. Daarmee keert MG na bijna 15 jaar terug. Het rijke SAIC Motor uit Sjanghai is sinds 2007 de eigenaar van het merk en heeft grootse plannen met ‘Morris Garages’. De Chinezen produceren voor zichzelf of via een joint venture met anderen (bijvoorbeeld General Motors) jaarlijks inmiddels meer dan 7 miljoen auto’s en zijn daarmee de nummer 7 van de wereld. SAIC heeft MG geselecteerd als haar exportmerk voor Westerse markten. Europa mag bij het realiseren van die ambitie niet ontbreken. Daarbij zal vol ingezet worden op zogeheten ‘New Energy Vehicles’ (NEV) omdat de focus binnen Europa sterk ligt op het verlagen van de CO2-uitstoot. MG komt daarom niet met benzine of diesel modellen onze kant op, maar alleen met elektrische personenwagens. In een later stadium volgen modellen die rijden op waterstof. In China rijden de eerste exemplaren met een brandstofcel al enige tijd rond. Die zullen pas op de boot (of trein) naar Europa worden gezet als de waterstoftank infrastructuur volwassen is, met als resultaat een gezonde vraag naar dergelijke modellen. De aftrap wordt gedaan door de ZS EV. Dit model is in China en in het Verenigd Koninkrijk ook met een benzinemotor te koop, maar die zullen niet op het vasteland van Europa aangeboden gaan worden. Met de ZS EV zal MG de concurrentiestrijd aangaan met de Hyundai Kona Electric, de Kia e-Niro en de Nissan Leaf. In het vierde kwartaal van 2020 volgt er een tweede elektrische model. Die komt boven de ZS EV in het gamma. Dat wordt ook een SUV. In totaal zal het gamma van MG ongeveer 4 tot 7 modellen omvatten. Al die auto’s zullen in China gebouwd gaan worden. Pas bij voldoende verkoopvolume wordt productie in Europa interessant. SAIC Motor heeft inmiddels ook fabrieken in Egypte, Thailand, Zuid-Amerika en India. MG is niet bang dat er leveringproblemen met de ZS EV ontstaan à la de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. Dat komt doordat SAIC Motor een joint venture heeft met de leverancier van de accupakketten (CATL), waardoor er geen restricties bij de beschikbaarheid zouden zijn. De ZS EV heeft een 143 pk / 353 Nm sterke elektromotor. Het vloeistofgekoelde accupakket heeft een capaciteit van 44,5 kWh. Dat zou voldoende moeten zijn voor een actieradius van 262 km. Nederland en Noorwegen krijgen voorrang bij de verkoop van de ZS EV. MG geeft 5 jaar of 150.000 kilometer garantie op de auto en 8 jaar of 150.000 kilometer op de batterij. Op doorroesten van de carrosserie geldt een garantie van 10 jaar zónder kilometerbeperking. In september zal de prijs van de ZS EV bekend worden gemaakt, maar Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 35.495 euro. MG zegt scherp te kunnen calculeren omdat het model slechts in 4 kleuren leverbaar wordt. Eind oktober verwacht het merk de eerste auto’s af te kunnen leveren in Nederland en Noorwegen. De ZS EV zal alleen via internet besteld kunnen worden. Daarmee speelt MG in op het veranderende consumentengedrag. Per Europees land wordt er wel een distributeur aangesteld. Wie dat in Nederland wordt, maakt MG ook in september bekend. De distributeur is verantwoordelijk voor de verkoop en service. Om het merk onder de aandacht te brengen, komen er mogelijk tijdelijke brand stores. Een proefrit kan via internet worden aangevraagd waarna de auto naar de gewenste locatie wordt gebracht. MG denkt overigens dat het met de naamsbekendheid van het merk na bijna 15 jaar afwezigheid nog steeds snor zit dankzij de iconische sportwagens uit het verleden. Uit onderzoek zou gebleken zijn dat het publiek bij MG een vergelijkbaar gevoel heeft als bij Alfa Romeo: een sportief merk met flair. Aan die omschrijving voldoet de ZS EV trouwens niet echt. Maar de vraag is of de nieuwe Tonale van Alfa Romeo wel als zodanig de geschiedenis in zal gaan. +++

+++ MINI heeft het exacte motorvermogen van de John Cooper Works GP bekendgemaakt. Aanvankelijk werd er gesproken over “meer dan 300 pk”, maar nu bevestigt een woordvoerder eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat het gaat om 306 pk (en 450 Nm). De GP uitmonstering neemt dus zoals verwacht de aandrijflijn van de John Cooper Works uitvoeringen van de Clubman en Countryman over. Ook de BMW modellen M135i en X2 M35i beschikken over de combinatie van een 2,0 liter turbobenzinemotor met een 8-traps automaat (met schakelflippers). Het topvermogen wordt geleverd tussen de 5.000 en 6.250 toeren per minuut. Het maximum koppel vereist 1.750 à 4.500 krukasomwentelingen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De sprint naar 100 km/u neemt maximaal 4,7 seconden in beslag. Van de nieuwe GP uitmonstering (die geen achterbank heeft, maar aldaar een extra verstevigingsbalk) produceert Mini in totaal 3.000 exemplaren. Hoeveel daarvan naar ons land komen, wordt later bekendgemaakt. De marktintroductie vindt plaats in de eerste helft van 2020, maar de productieversie zal in september op de IAA van Frankfurt te zien zijn. Kenmerken van de GP uitmonstering zijn een forse achterspoiler, lichtgewicht velgen met GP opdruk, een GP logo in de grille, een sportuitlaat, een digitaal instrumentarium, GP badges op de instaplijsten en sportstoelen met stevige wangen voor optimale zijdelingse steun. Uniek zijn de uitgebouwde wielkasten met koolstofvezel panelen. Die zijn speciaal voor de GP ontwikkeld en geven de Mini een extra sportieve uitstraling. +++

+++ PORSCHE leverde in de eerste 6 maanden van het jaar 133.484 auto’s af. De Macan blijft de verkooptopper uit het gamma met 47.367 registraties. Zijn grote broer Cayenne is in de vorm van een afzetplus van liefst 45 % met een opmars bezig en ging 41.725 keer over de toonbank. Snelle hoofdrekenaars hebben nu al geconstateerd dat de Panamera, de 911 en de 718 samen goed zijn voor 44.392 verkopen, oftewel ongeveer een derde van de totale afzet. Ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2018 is de totale verkoop met 2 % gegroeid. Die toename was te danken aan China (28 % meer klanten), Zuid Oost Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Noord Amerika (+ 3 %). De forsere totale afzet vertaalt zich niet geheel toevallig in een flinkere omzet: die groeide bij Porsche ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2018 met 9 %. Het aantal werknemers is ook gestegen en wel met 5 % naar 33.839 arbeidskrachten. Porsche is echter nog steeds op zoek naar 500 nieuwe personeelsleden om later dit jaar de Taycan in productie te kunnen nemen. Topman Oliver Blume is ondanks deze kopzorg optimistisch over de rest van het jaar. Dat positivisme baseert hij op de introductie van een serie nieuwe modellen zoals de 911, de 911 Cabriolet, de Cayenne Coupé, de 911 Speedster, de 935, de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4. +++

+++ Verliezen PREMIUM merken hun glans? Bij Mercedes en Aston Martin staat de winst sterk onder druk. Daimler, het moederbedrijf van de Duitse autobouwer, meldde eerder deze week een kwartaalverlies van 1,2 miljard euro. Aston Martin heeft de verkoopdoelstelling naar beneden bijgesteld. Men verwacht nu tussen de 6.300 en 6.500 auto’s te verkopen dit jaar. In mei was de doelstelling nog minimaal 7.100 stuks. Ook de resultaten (en het management) bij BMW staan onder druk, terwijl Volvo nog wel meer auto’s wist te verkopen in de eerste jaarhelft, maar tegen een lagere marge. Jaguar Land Rover is nog steeds niet uit de rode cijfers. Tegelijkertijd zien we dat Volkswagen zich mede dankzij de oplevende dochter Seat goed staande weet te houden. Ook PSA, fabrikant van de volumemerken Citroën, Opel / Vauxhall en Peugeot, realiseerde een verrassend goed rendement. Beide spelers op de automarkt zetten sterk in op het realiseren van schaalvoordelen. Voor fabrikanten van premium auto’s is dat vanwege hun kleinere volume een stuk lastiger. +++

+++ De baas van Rijkswaterstaat is klaar met de agressie tegen WEGINSPECTEURS . Hij noemt dit “onacceptabel”. “Tot hier en niet verder”. Dat zegt directeur-generaal Michèle Blom van Rijkswaterstaat als het gaat om de agressie tegen haar weginspecteurs in een interview met De Telegraaf. Blom geeft vrijwel nooit interviews. “Ik zoek nooit de publiciteit, maar nu ik merk dat het van kwaad tot erger wordt, maak ik een uitzondering en vraag ik het publiek zijn gedrag aan te passen”, zegt Blom. Blom staat sinds mei 2017 aan het roer bij Rijkswaterstaat. In die periode heeft zij de misdragingen tegen haar 300 weginspecteurs ieder jaar zien toenemen. Ze noemt dat onacceptabel. Soms rijden woedende automobilisten bewust af op inspecteurs. Of er wordt niet opgelet, bijvoorbeeld omdat de bestuurder op de telefoon aan het kijken is. Alleen dit jaar noteerde Rijkswaterstaat al 11 meldingen van fysiek geweld en 22 aanrijdingen van dienst & pijl auto’s. “Met gevaar voor lijf en leden zijn ze bezig een ongeluk zo snel mogelijk af te handelen om zo het oponthoud te beperken”, zegt Blom. “In plaats van een opgestoken duim volgt alleen een middelvinger of wordt het raampje opengedraaid voor een scheldpartij”. Toenemende agressie in het verkeer wordt een steeds groter probleem op de almaar drukker wordende Nederlandse wegen, concludeerde verkeersdeskundige Ruud Hornman al in april. “Agressie, intolerantie en afleiding. Dat zijn de kernwoorden waar we mee te maken hebben”, zei hij. Zo kwamen eind vorig jaar nog 2 motorrijders om door een verkeersruzie tussen een auto en motor op de A10. De bestuurder van de auto kreeg eerder deze maand een celstraf van 8 jaar. “Daarnaast voerden ze ook discussies: waarom mag ik niet door de afzetting heen? Ik moet naar huis. Of: ik heb een leasewagen, dus ik kan niet omrijden omdat ik geen extra kilometers mag maken”. +++

Reageren is niet mogelijk.