Ook Belgische automarkt krimpt

0

Afgelopen maand werden bij onze zuiderburen 50.044 nieuwe personenwagens geregistreerd. Een jaar geleden waren dat er nog 56.119 stuks.

Het juni cijfer betekent een verkoopdaling van 11,0 procent ten opzichte van 2018, maar sector organisatie Febiac relativeert de cijfers: “2018 was een uitzonderlijk jaar met het op één na beste resultaat ooit in België”. Zij voegt er aan toe: “De introductie van de WLTP testcyclus voor nieuwe auto’s vanaf september 2018 dwong de automarkt in de maanden daarvoor tot een versnelde verkoop en registratie van NEDC voertuigen”. De sector organisatie wijdt de zwakkere cijfers van afgelopen maand aan de kunstmatig opgeklopte autoverkoop vorig jaar. De verkooptabel over de eerste 6 maanden van het jaar laat, met 310.488 nieuw ingeschreven personenwagens, zodoende een daling van 6,3 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2018 zien.

Renault wist afgelopen maand in België de toppositie te bemachtigen met 5.764 registraties. Het merk realiseerde zelfs een verkoopstijging van 8,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen zakte met 4.903 registraties terug naar de tweede plek als gevolg van een afzet daling van liefst 22 procent. Peugeot staat op het laagste ereschavot met 3.650 verkopen (-11,7 procent). Tesla deed dankzij de Model 3 in juni ook bij onze zuiderburen goede zaken en belandde op de 21ste plaats (tussen Mini en Suzuki). Op jaarbasis, oftewel sinds, domineert Volkswagen evenwel de Belgische automarkt vóór Renault, Peugeot, BMW en Mercedes. Tesla vinden wij in dit overzicht terug op de 25ste plaats (tussen Jaguar en Honda). Ook Porsche verkoopt uitstekend bij onze zuiderburen en kon zodoende beslag leggen op de 27ste plek.

Het jaarresultaat voor de eerste 6 maanden van 2019 zijn: 1. Volkswagen (30.551 registraties / -8,44%), 2. Renault (28.323 / -6,04%), 3. Peugeot (23.775 / -8,78%), 4. BMW (21.003 / -9,90%), 5. Mercedes (19.929 / +0,71%), 6. Opel (19.330 / -5,23%), 7. Audi (16.960 / -8,16%), 8. Citroën (15.470 / +9,77% dankzij de C5 Aircross), 9. Ford (14.468 / -3,83%), 10. Volvo (12.374 / +11,54% dankzij de in Gent gebouwde XC40), 11. Hyundai (12.090 / -7,21% maar blijft het grootste Aziatische merk bij onze zuiderburen), 12. Dacia (11.354 / -6,96%), 13. Skoda (11.011 / -0,43%), 14. Toyota (9.651 / -7,52%), 15. Fiat (9.363 / -10,71%), 16. Kia (8.814 / -0,10%), 17. Nissan (7.429 / -37,28% omdat de Belgen uitgekeken zijn op de Qashqai), 18. Seat (6.191 / -2,21%), 19. Mazda (5.030 / -7,67%), 20. Mini (4.163 / -11,07%), 21. Suzuki (3.749 / -11,91%), 22. Land Rover (2.919 / -22,98%), 23. Jeep (2.885 / +6,85%), 24. Jaguar (1.886 / -25,13%), 25. Tesla (1.848 / +263,06%), 26. Honda (1.625 / -17,85%), 27. Porsche (1.539 / -23,62%), 28. Mitsubishi (1.491 / +13,21%), 29. DS (1.236 / +25,61% dankzij de 3 Crossback), 30. Alfa Romeo (1.102 / -38,57% ondanks de sexy Stelvio), 31. Smart (921 / -4,95%), 32. Lexus (805 / -14,90%), 33. SsangYong (414 / -35,51%), 34. Subaru (194 / -39,38%), 35. Alpine (143 / +615,00% dankzij de geweldige A110), 36. Maserati (114 / -24,00%), 37. Ferrari (72 / +35,85%), 38. Bentley (58 / +205,26% dankzij de nieuwe Continental), 39. Aston Martin (28 / -3,45%) en 40. Lotus (25 / +8,70%). Rolls-Royce valt net buiten de top 40, maar wist toch 23 auto’s in te schrijven. Lamborghini wist tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar 14 klanten te trekken, McLaren en Morgan elk 12, het binnenkort in Europa van de markt verdwijnende Infiniti nog amper 10, Alpina 6, Caterham 5, het Chinese JAC en het Russische Lada elk 4, Chevrolet 3 en Cadillac och arme nog eentje. Tel de resultaten van die 2 laatste merken samen en Poetin plus Trump doen het even goed. Tja.

 

Belgische Volkswagen importeur mogelijk in de etalage

De Belgische Volkswagen importeur en dealerketen d’Ieteren gaat van haar autotak d’Ieteren Auto een apart dochterbedrijf maken. Deze autodivisie wordt dan een zusterbedrijf van autoglas specialist Belron (bekend van Carglass) en van het schrijfwarenbedrijf Moleskine.

Over enige tijd wil d’Ieteren een deel van haar dealeractiviteiten in Brussel en Antwerpen, waaronder ook die voor Porsche, eveneens in aparte ondernemingen onderbrengen en die dan onder d’Ieteren Auto hangen. Datzelfde geldt voor de afdeling EDI die laadinfrastructuur voor elektrische auto’s installeert en beheert. “Dit nieuwe structuurvoorstel bevestigt het verlangen van de groep d’Ieteren om d’Ieteren Auto te begeleiden op weg naar groei en ontwikkeling door samen een lange termijn strategie uit te stippelen”, zegt bestuursvoorzitter Nicolas d’Ieteren.

Volgens Autointernationaal.nl wijst de ingrijpende herstructurering er op dat de beurs genoteerde Volkswagen Groep distributeur en grootste autodealer van België haar auto activiteiten wil verkopen of apart naar de beurs wil brengen. Vorig jaar verkocht d’Ieteren al een belang van 40 procent in Belron aan enkele investeerders. Het Belgische bedrijf kwam onlangs ook al in het nieuws toen het plotseling afscheid nam van topman Axel Miller. Vorige week is Francis Deprez, een oudgediende bij het bedrijf en vertrouweling van Nicolas d’Ieteren, tot zijn opvolger benoemd.

Reageren is niet mogelijk.