Opsteker voor BMW in onzekere tijden

0

De BMW Groep heeft in de afgelopen 6 maanden wereldwijd royaal meer dan 1 miljoen auto’s verkocht. De teller eindigde, indien de klanten van Mini en Rolls-Royce worden meegerekend, op 1.252.837 exemplaren. Dit betekent een plus van 0,8 procent in vergelijking met vorig jaar. BMW spreekt zelfs van een nieuw verkooprecord. Nooit eerder passeerde het autoconcern de afzetgrens van 1,25 miljoen auto’s.

In Europa liep de verkoop evenwel iets terug, namelijk met 2,1 procent naar 549.894 auto’s. Op de Duitse thuismarkt kon echter wel worden geplust en wel met 4,1 procent naar 163.862 registraties. Ook in Nederland deed BMW goede zaken: bij het hoofdmerk steeg de afzet van 11.508 auto’s vorig jaar naar 12.580 exemplaren in de eerste 6 maanden van 2019. Mini groeide minimaal: van 4.009 naar 4.015 verkopen. Rolls-Royce wist afgelopen half jaar bij ons 10 auto’s aan de man te brengen en dat was er 1 meer dan in dezelfde periode van 2018. In China werd de grootste groei gerealiseerd, namelijk 16,8 procent. In totaal reden ruim 350.000 Chinezen de showroom uit met een nieuwe BMW, Mini of Rolls-Royce.

Van de in de inleiding genoemde 1.252.837 auto’s hadden er 1.075.959 stuks (+1,6 procent) het propeller logo. Hiervan behoorden bijna 60.000 stuks tot het i subgamma. Dat zijn niet alleen de i3 en i8, maar ook de stekkerhybride (iPerformance) voertuigen. Mini leverde mondiaal 3,9 procent van zijn afzet in en kwam uit op 174.344 verkopen. Bij Rolls-Royce was de groei relatief het grootst: 42,3 procent. Deze luxe dochter bracht 2.534 auto’s aan de welvarende man of vrouw.

Volgens moederbedrijf BMW is er nog altijd “exceptioneel veel” vraag naar de Rolls-Royce Cullinan, de eerste SUV van het Britse merk. Er wordt dan ook gerekend op een goed verkoopjaar. Rolls-Royce heeft ook alvast een flink aantal orders voor het eerste kwartaal van 2020 binnengesleept. Juni was eveneens een goede maand. Rolls-Royce verkocht toen wereldwijd 506 auto’s; een toename van 42,5 procent ten opzichte van hetzelfde tijdvak in 2018.

 

Meer stekker hybride

De verkoopdirecteur van BMW, de Nederlander Pieter Nota, denkt dat zijn bedrijf nog meer stekkerhybride iPerformance auto’s kan verkopen als deze terug op de ‘verlaagde bijtelling’ agenda gezet worden. Daar is voor hem alle reden voor omdat de huidige modellen een veel groter elektrisch rij bereik hebben dan indertijd de eerste editie van de Mitsubishi Outlander PHEV.

In de praktijk werd met de Japanse stekker hybride SUV erg veel op de benzinemotor gereden omdat de laaddiscipline bij de leaserijder te wensen over liet. Als gevolg hiervan werd in Nederland de fiscale stimulering van dergelijke auto’s in 2018 volledig gestopt. Nota vindt dat een betreurenswaardige beslissing. Volgens hem heeft BMW vandaag de dag techniek in huis waarmee binnen de bebouwde kom automatisch overgeschakeld wordt op de elektrische modus. De fabrikant doet in samenwerking met de Erasmus Universiteit onderzoek naar hoe berijders gemotiveerd kunnen worden om in stedelijke gebieden volledig elektrisch te rijden. “De voorlopige uitkomsten zijn positief. Door middel van de juiste stimulans lukt het nu al om 93 procent van de kilometers elektrisch af te leggen”, aldus Nota.

In 2020 wordt de samen met de Erasmus Universiteit ontwikkelde software leverbaar in de stekker hybride iPerformance modellen van het merk. Daarbij is het volgens Nota zoals gezegd mogelijk om door middel van zogeheten ‘geofencing’ binnen bepaalde gebieden automatisch over te schakelen naar elektrisch rijden. “Onze X5 xDrive45e kan 80 kilometer elektrisch rijden. Dat is ruim voldoende actieradius voor in de stad. En het volstaat voor de meeste ritten überhaupt. Tegelijkertijd kan de eigenaar ook met deze BMW op vakantie”, aldus Nota (foto).

Ondanks dat er in Nederland nog geen plannen zijn om stekker hybride modellen weer fiscaal te gaan stimuleren, heeft Nota hoop dat binnen Europa er toch tractie ontstaat: “Wij zien in Europa een toenemend enthousiasme voor dergelijke auto’s. Ook in Nederland blijven wij ons hard maken voor het stekker hybride alternatief voor volledig elektrische modellen”. Nota wil evenwel geen uitspraken doen over de verwachte verkoopaantallen. Ook wedt BMW niet op één paard, want er wordt ook geïnvesteerd in modellen met louter een elektromotor. De gisteren gepresenteerde Mini Cooper SE is daar een voorbeeld van en volgend jaar zal de X3 geëlektrificeerd worden. Voor de matig verkopende i3 en i8 zijn evenwel geen opvolgers gepland. In plaats hiervan komt BMW in 2021 met de i4 (waarmee het merk de Tesla Model 3 wil gaan beconcurreren) en met een productieversie van de conceptstudie iNext; een elektrische cross-over.

Dat BMW zich daarnaast blijft inzetten voor de adoptie van stekker hybride modellen, komt doordat er volgens Nota rondom de volledig elektrische auto nog te veel onzekerheden zijn. Zo verloopt de ontwikkeling van bijvoorbeeld de laadstructuur in ieder Europees land anders. Van eenzelfde situatie is sprake in de Verenigde Staten en China. De acceptatie van elektrische auto’s verschilt volgens Nota ook sterk per regio. Daarom gaat BMW niet op één paard wedden. “Wij blijven breed investeren: in volledig elektrische auto’s, maar ook in diesel, benzine en waterstof”. Alle BMW modellen moeten vanaf volgend jaar in een (deels) elektrische uitvoering te koop zijn. Het concern wil op die manier ook proberen de in 2021 in werking tredende, strenge Europese CO2 eisen te halen. “Onze strategie is erop gericht om aan die norm te voldoen, maar dat is nog geen gelopen race”, zo stelt Nota.

 

Bayern München wil geld zien

Voor het nu net afgeronde semester was er dus sprake van een recordaantal verkopen. Dat is een opsteker voor BMW die het bedrijf goed kan gebruiken, want Bayern München eist miljoenen euro schadevergoeding omdat de autobouwer plotseling heeft afgezien van een gepland sponsorcontract.

BMW en de Duitse voetbalkampioen waren het nagenoeg eens over een langjarige overeenkomst waarmee BMW over 6 jaar Audi zou aflossen als hoofdsponsor. Dat contract zou het autoconcern naar schatting 1 miljard euro gaan kosten. Eind mei deelde een woordvoerder van Bayern München echter mee dat de onderhandelingen waren gestopt “vanwege onvoldoende vertrouwen”. Dat besluit zou toen een paar weken eerder zijn genomen zijn tijdens een overleg waarbij CEO Harald Krüger hoogstpersoonlijk aanwezig was.

De voetbalclub wilde destijds geen nadere toelichting geven, maar vindt het beëindigen van de onderhandelingen nu kennelijk toch voldoende reden om een flinke schadevergoeding te eisen. Bayern München stelt dat het nu een ‘inbare vordering’ heeft op de autofabrikant en haar directie. Duitse media voegen daar aan toe dat het zou gaan om een bedrag van tussen de 10 en 20 miljoen euro. Overigens heeft Audi, die nu terug in beeld is, besloten om haar sponsorbijdrage flink op te voeren.

 

Krüger

Als de schadeclaim kwestie niet in de minne wordt geschikt, dan zal er ongetwijfeld een rechtszaak volgen die jaren kan duren. Krüger zal daar dan niet meer bij aanwezig zijn, want hij neemt uiterlijk volgend jaar april ontslag als topman van BMW. Hij heeft ‘vrijwillig’ besloten om zijn contract als CEO volgend jaar niet te laten verlengen.

Zou Krüger geen ontslag hebben genomen, dan had de Raad van Toezicht zeker voor hem besloten dat hij beter kan vertrekken. Oliver Zipse, eindverantwoordelijk voor de autoproductie bij BMW, wordt het vaakst genoemd als zijn opvolger, maar Klaus Fröhlich schijnt als R&D chef ook in de race te zijn. Deze topmanager kwam vorige maand in het nieuws met de stelling dat de rol van de verbrandingsmotor nog lang niet is uitgespeeld in autoland en dat auto’s met een dergelijke krachtbron voorlopig de meerderheid van de verkopen blijven genereren.

Krüger heeft het vertrouwen van de Raad van Commissarissen en van vele beleggers in BMW verloren. Hij moest 2018 al afsluiten met bar slechte cijfers. De nettowinst daalde met ruim 17 procent naar 7,2 miljard euro bij een omzet die met 97,5 miljard euro net 1 procent lager uitkwam. De autodivisie realiseerde een brutomarge van 7,2 procent, hetgeen 2 volle procentpunten lager was dan in het voorafgaande jaar. Enige hoop dat 2019 verbetering zou brengen, werd al in het eerste kwartaal de bodem ingeslagen. In die 3 maanden kelderde de winst namelijk met 75 procent naar 762 miljoen euro. Bij de autodivisie kwam de marge zelfs op min 1,6 procent uit.

Bij zulke cijfers is het de hoogste tijd om je biezen te pakken. Als wanhoopsdaad kondigde Krüger eind maart nog een nieuwe strategie aan om het tij te keren. Hij wilde de kaarten van BMW inzetten op versterking van de marktpositie op het gebied van elektrische mobiliteit. Krüger kondigde in maart trots aan dat er binnenkort begonnen zou worden met de ontwikkeling van de 5de generatie elektrische aandrijfsystemen. De kosten hiervan zouden gerealiseerd moeten gaan worden met een tot eind 2022 lopend bezuinigingsprogramma van meer dan 12 miljard euro. Maar Fröhlich stelt dus dat de rol van de verbrandingsmotor nog lang niet is uitgespeeld. Die van Krüger dus wel.

 

 

Reageren is niet mogelijk.