Snel en gezinsvriendelijk, maar geen Golf R: test Mini Clubman JCW

0

Waarom de korte test?

De John Cooper Works uitvoering van de Mini Clubman krijgt flink meer vermogen: het aantal paardenkrachten stijgt met 75 van 231 naar 306. Het is voor het eerst dat het Britse automerk de grens van 300 pk passeert. Zorgt dat voor vuurwerk? Autointernationaal.nl doet een test.

Wat voor auto is het?

De snelste versie van de Clubman, oftewel de Mini in Golf formaat, was als John Cooper Works (JCW) met 231 pk al behoorlijk rap, maar nu doen de Duitse moeder BMW er nog eens een flinke schep: de 2,0 liter turbomotor schudt voortaan liefst 306 pk uit zijn zuigers; bijna een derde (32 procent) verschil. Mini komt hiermee tegemoet aan de kritiek dat de oude JCW qua vermogen te weinig meerwaarde bood ten opzichte van de Cooper S, die goed is voor 192 pk. Het motorkoppel nam ook toe en wel met 28 procent (100 Nm) tot 450 Nm. Dat is nog eens een upgrade!

De dopingkuur is te danken aan het genoemde moederbedrijf. Die heeft primair voor haar eigen, nieuwe 1-serie en voor de X2 M35i de krachtigere 4 cilinder ontwikkeld. En omdat het een variatie is op het bestaande 4 cilinder 2,0 liter thema van BMW, past de krachtbron ook prima in de modellen van Mini. Zeker voor de grotere modellen van dit merk, de Clubman en de Countryman, waren er relatief weinig aanpassingen nodig omdat die gebruik maken van hetzelfde type platform.

De krachtigere variant wordt dus ook geschonken aan de Engelse halfbroers van de M135i en de X2 M35i. Daarmee kan Mini inspelen op de vraag naar compacte modellen met minimaal dan 300 pk. Audi (SQ2, S3), Honda (Civic Type-R), Mercedes-AMG (A 35) en Volkswagen (Golf R) doen in dat segment reeds goede zaken. Om het de bestuurder niet al te moeilijk te maken, is een automaat en vierwielaandrijving vaak standaard. Bij de Clubman JCW is dat niet anders; Mini gebruikt hiervoor respectievelijk de termen Steptronic en ALL4.

De Mini Clubman heeft ongeacht de motorisering onlangs sowieso een opfrisbeurt ondergaan. Kenmerken zijn een andere grille, standaard LED techniek voor de achterlichten (desgewenst met Union Jack motief), verse carrosseriekleuren plus bekledingsoorten en een verbeterd multimediasysteem. De JCW uitvoering is net zo praktisch als de reguliere Clubman.

Je krijgt voor 55.890 euro dus 4 portieren, een achterklep die in 2 delen opent (met een druk op de sleutel of een veegbeweging onder de achterbumper) en 5 zitplaatsen. De uitrusting omvat sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een JCW stuurwiel, diverse badges en een antracietkleurige dakhemel. Automatische airco, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop en een 6,5 inch touch screen zijn ook standaard.

Is het wat?

Ja, de nieuwe Clubman JCW rijdt sensationeel. Indrukwekkend is vooral de aandrijflijn: de 2,0 liter motor is bijzonder soepel en de vierwielaandrijving handelt erg snel. Er is heel veel grip, de met een sperdifferentieel getooide voortrein bijt zich gretig vast in het asfalt en de achterkant volgt stabiel het spoor, maar laat zich tegelijkertijd ook makkelijk bijsturen met het gaspedaal. Het is duidelijk dat je ontzettend hard kan gaan met deze Mini en dat je met hem menig andere weggebruiker te snel af zal zijn. Ook een Porsche 911 of een BMW M3 van een paar generaties terug zal het moeilijk hebben.

Het topvermogen is beschikbaar tussen de 5.000 en 6.250 toeren per minuut. Het maximale koppel kan je tussen de 1.750 en 4.500 krukasomwentelingen benutten. De topsnelheid is officieel een begrensde 250 km/u, maar op de Duitse Autobahn tikten ik zelfs de 264 km/u aan. De 8-traps sportautomaat schakelt lekker snel en afhankelijk van de gekozen rij modus ook nog eens heel sportief.

Je kan de transmissie ook zelf met de flippers achter het stuur instructies geven. Rap versnellen is leuk, maar je wilt ook goed kunnen remmen. Gelukkig is een sportremsysteem standaard. Daarvan hebben de schijven vóór een diameter van 36 centimeter en de exemplaren achter zijn 33 centimeter groot. De remklauwen met John Cooper Works logo zijn rood van kleur en vallen dus goed op.

Enkele sensaties zijn echter helaas nep. Zoals de geprogrammeerde uitlaatplof tijdens de schakelmomenten, wanneer je in Sport modus volgas accelereert. Je zit dan in 4,9 seconden op 100 km/u. Niet eerder kreeg een Mini dit voor elkaar! De Britten spelen echter ook een beetje vals bij het motorgeluid, dat digitaal versterkt wordt. Mini is hier overigens niet uniek in want door de verplichte montage van een partikel filter op benzinemotoren en de sowieso steeds strengere milieuregels wordt het authentieke motorgeluid meer en meer gedempt. Een speaker bij de sportuitlaat kan dan voor compensatie zorgen.

Nou ja, proberen te zorgen want het virtuele motorgeluid smoort de échte akoestische sensaties in de kiem. Daarnaast is er weinig stuurgevoel, al werkt de installatie wel bovengemiddeld direct. Op hoge snelheid is de besturing soms té direct. Per saldo is ook deze variatie op het thema van de derde generatie Mini behoorlijk geraffineerd. Eerdere edities van de JCW hadden een rauw kantje en een extreem levendig onderstel, maar zelfs 306 pk kan niet verdoezelen dat dit verdwenen is. Het bezadigde karakter van deze Clubman heeft natuurlijk ook een chocoladekant, want je kan deze auto gemakkelijk dagelijks gebruiken. Hij heeft voldoende bagageruimte, genoeg plek voor 4 volwassenen en een mooie afwerking.

In een bocht vol op het gas gaan, is zonder problemen mogelijk dankzij de standaard vierwielaandrijving en vooral door het mechanische sperdifferentieel tussen de voorwielen. Deze technologie zorgt voor optimale tractie zodat elke pk maximaal benut kan worden. Er gaat automatisch meer aandrijfkracht naar het wiel dat het minste doorslipt. De kans daarop is overigens dankzij die vierwielaandrijving overigens niet groot. Je moet behoorlijk jouw best doen om de Clubman JCW van de ‘rails’ te krijgen. Adaptieve dempers en een speciaal sport onderstel (waarmee de grondspeling met 10 millimeter verkleind wordt) zijn optioneel.

 

7.0 Awesome

Hoeveel sterren?

Laat er geen misverstand over bestaan: de Volkswagen Golf R is net zo gemakkelijk in de omgang, praktischer, fraaier afgewerkt, comfortabeler, verfijnder én zorgt voor duidelijk meer rij plezier. Maar die valt ontegenzeglijk minder op in het verkeer. Hetzelfde geldt voor de M135i van het moederbedrijf van Mini, BMW.

De Clubman is op zijn beurt een betere allrounder dan de korte Mini Hatch. Ook krijg je veel meer waar voor je geld dan in de oude JCW. Het is een pretmachine voor het hele gezin. Als John Cooper Works gaat hij als een speer, maar de purist zal rij beleving en vuurwerk missen. Wellicht komt die wel aan zijn trekken bij de 3-deurs JCW GP. Die tot 3.000 exemplaren gelimiteerde versie krijgt dezelfde beer van een motor, waarmee de Mini een Nordschleife rondje in minder dan 8 minuten kan afwerken. Dat wordt gegarandeerd een knaller!

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10) 5.8

Reageren is niet mogelijk.