Tesla boekt verkooprecord en gaat productie nog verder opvoeren

0

Tesla treft voorbereidingen om zijn productie van elektrische auto’s op te voeren. Dat schrijft het hoofd van de autotak van het bedrijf, Jérôme Guillen, in een interne memo.

“Hoewel wij niet al te specifiek kunnen zijn in deze e-mail, weet ik zeker dat jullie hier blij mee zullen zijn”, schrijft Guillen (foto) aan het personeel. Het gaat om voorbereidingen om de productie in Fremont, waar vooralsnog de enige volwaardige autofabriek van Tesla staat, te verhogen.

Het bericht komt kort nadat Tesla bekendmaakte een verkooprecord gevestigd te hebben in het tweede kwartaal. Er werden toen afgerond 95.000 auto’s aan de man werden gebracht. Volgens Guillen vestigde Tesla in deze periode “ook nieuwe records bij alle productielijnen in termen van output en efficiëntie”.

De excentrieke Tesla topman Elon Musk staat erom bekend zeer ambitieuze doelen te stellen voor zijn bedrijf, die lang niet altijd worden gehaald. Aan aandeelhouders liet hij weten dat er dit jaar mogelijk een half miljoen elektrische auto’s van de band zullen rollen, maar dan moet in het vierde kwartaal de productie in de nieuwe fabriek in China wel op stoom zijn gekomen.

 

Verkooprecord

De Amerikaanse autobouwer heeft in het afgelopen kwartaal meer auto’s verkocht dan waar iedereen op had gerekend. De afzet kwam uit op 95.000 personenwagens; een nieuw record. Het lijkt erop dat de ergste productieproblemen met de Model 3 zijn overwonnen. Voor Musk is dit dus een opsteker. Tesla heeft dit jaar als doel om tussen de 360.000 en 400.000 auto’s af te leveren wereldwijd. Als het bedrijf doorgaat in het huidige tempo is die doelstelling haalbaar.

Tesla heeft in het tweede kwartaal 87.048 elektrische auto’s geproduceerd en verkocht er 95.200. Analisten gingen uit van een afzet van 87.749 exemplaren. Tesla verwacht dat de productiegroei in het derde kwartaal blijft aanhouden omdat de orderportefeuille goed gevuld is. Vooral de Model 3 is populair. Daar verkocht Tesla 77.550 stuks van. In Nederland was deze volledig elektrische middenklasser in juni zelfs de best verkochte personenwagen.

Van de Model S en Model X werden in het tweede kwartaal 17.650 exemplaren gebouwd. In het eerste trimester bleef de productieteller steken bij 12.100 stuks. De output stijging is welkom, want vooral met deze dure modellen wordt het geld verdiend. Echter, in het vierde kwartaal van 2018 werden er nog 27.550 exemplaren van de Model S en Model X weggezet, en dat aantal gold toen al als tegenvallend.

Op de Amerikaanse thuismarkt is de groei voor een deel te danken aan een binnenkort aflopende aanschafbonus. Iedere fabrikant van elektrische auto’s mag in de Verenigde Staten maximaal 200.000 personenwagens met belastingvoordeel slijten, waarna de korting (eerst 7.500 dollar, daarna 3.750 dollar en per 1 juli 1.875 dollar) stapsgewijs wordt afgebouwd. De limiet komt voor Tesla in zicht, dus besluiten veel mensen dat dit het moment is om een auto van het merk aan te schaffen.

Ook in Nederland gaan er dingen veranderen. De goedkoopste Tesla Model 3, de Standard Range Plus, kost 47.800 euro. Dit jaar komt deze elektrische sedan nog voor het volledige bedrag in aanmerking voor een tot 4 procent bijtelling. In 2020 is dat anders, wanneer de bijtellingregels aangescherpt worden naar 8 procent voor elektrische auto’s met een catalogusprijs tot 50.000 euro. De Model 3 zal het daarom dit jaar nog wel goed blijven doen in ons land. De zakelijke rijder wil immers profiteren van die 4 procent. Het einde van de fiscale pret is voor Tesla echter in zicht, want straks komen alleen nog elektrische auto’s met een catalogusprijs tot 40.000 euro in aanmerking voor een verlaagde bijtelling. Voor dat bedrag het merk de Model 3 niet leveren.

 

Duiventil

Achter de schermen rommelt het evenwel flink bij Tesla. Opnieuw stapt er een topmanager op: Jan Oehmicke, de man die verantwoordelijk was voor de Europese verkopen van Tesla. De voormalige BMW directeur zou onenigheid hebben met Musk vanwege de chaos tijdens de introductie van de Model 3 in Europa. De leveringsproblemen leidden in het eerste kwartaal tot grote verliezen bij de automaker. Oehmicke trad in juli vorig jaar in dienst bij Tesla. Hij werkte eerder bijna 20 jaar voor BMW.

Ook zijn er berichten dat de vice-president op het gebied van interieur en exterieur ontwerp Steve MacManus vertrekt. Vorige week maakte de allerhoogste baas van de productieafdeling van Tesla, Peter Hochholdinger, al bekend dat hij weg gaat. Hij maakt de stap richting Lucid Motors. De Zwitser Sascha Zahnd zal Oehmicke bij Tesla opvolgen.

 

Winst?

Tesla begon dit jaar niet bepaald sterk, maar het bedrijf van Musk lijkt zich nu dus te herpakken. De hamvraag is nu of de Amerikaanse autobouwer, naast een productie & levering record, ook winst heeft weten te maken in het tweede kwartaal. In het laatste trimester van 2018 was hier wel sprake van, maar in de periode januari t/m maart belandde Tesla weer in de rode cijfers. Toen boekte de autofabrikant namelijk een monsterverlies van 702 miljoen dollar omdat er door productieproblemen slechts 63.000 auto’s afgeleverd konden worden, waardoor het geduld van nieuwe klanten op de proef werd gesteld.

Zelfs Musk zag dit niet aankomen. Hij kondigde vervolgens allerlei maatregelen voor bezuinigingen aan. Zo werd 7 procent van de werknemers ontslagen en moest er zelfs op het WC papier verbruik gelet gaan worden. Qua prijsbeleid van zijn modellen was er bij Tesla sprake van een zwalkende koers. Ook waren er problemen met het creëren van voldoende productiecapaciteit voor batterijen die bestemd zijn voor toekomstige auto’s van het merk, de Semi en de Model Y.

 

Verkoopstop?

Tesla stopt met het verkopen van auto’s als die zelf kunnen rijden. Althans, dat is het nieuwste maffe plan van Musk. De gedachtegang van de Tesla topman komt er op neer dat volledig zelfstandig rijdende auto’s per definitie geen bestuurder nodig hebben en dus ook geen eigenaar.

Musk wil dan zijn geld gaan verdienen met het exploiteren van robottaxi’s. Die rijden autonoom rond, laden zichzelf op en doen wat de klanten van ze verlangen. Tesla wil de auto’s in eigen beheer gaan exploiteren en heeft dus geen Uber of andere taxidienst nodig. Het bedrijf heeft immers zelf genoeg applicatiebouwers in huis.

De techniek om de auto’s volledig zelfstandig te kunnen laten rijden (het zogeheten Level 5), komt in een tussenfase eerst beschikbaar voor consumenten die nog wél een Tesla willen kopen. Voor de betreffende modellen denkt Musk een hogere prijs te kunnen vragen omdat de kopers geld kunnen verdienen met het beschikbaar stellen van hun auto als robottaxi op momenten dat zij de personenwagen zelf niet nodig hebben.

Tesla denkt eind 2020 al 1 miljoen zelf rijdende robottaxi’s op de weg te kunnen hebben, al staat in Europa het ontbreken van de benodigde regelgeving een snelle implementatie in de weg. Musk wijdt dit aan de traditionele autobouwers, die teveel invloed zouden hebben op politici in Brussel die voor het juridische kader moeten zorgen. Los hiervan is de Europese infrastructuur met zijn middeleeuwse stadscentra, gevuld met voetgangers en fietsers, totaal niet geschikt voor zelf rijdende auto’s.

 

Facelift Model S en Model X?

Begin dit jaar gingen er geruchten dat Tesla de modellen S en X een ingrijpende facelift zou geven. Maar niets is minder waar. De wijzigingen die Tesla bij de Model S en Model X gaat doorvoeren, zijn louter van technische aard. Het gaat om aanpassingen aan de elektromotoren en de luchtvering. Die zijn inmiddels stilzwijgend doorgevoerd. Daar blijft het voorlopig bij. Cosmetische correcties zijn te duur, althans Musk vindt die het geld niet waard. Het betekent in ieder geval ook dat het minimalistische interieur van de Model 3 dus niet wordt overgenomen door zijn grotere broers.

In Europa zijn de verkopen van de Model S en Model X sinds de introductie van de Model 3 sterk gedaald, dus wat dit betreft zouden zij best een facelift kunnen gebruiken. Maar dat heeft alleen zin als het uiterlijk daarvan opknapt. Het is de vraag of dat bij de tijdloze Model S en Model X het geval zal zijn. Bovendien mag Musk zichzelf graag spiegelen aan Henry Ford, die 19 jaar vasthield aan het T model. En kleine cosmetische correcties daargelaten, waren de wijzigingen die de Volkswagen Kever heeft ondergaan ook vooral van technische aard. De basisvorm bleef altijd behouden. Voor Tesla kan het bedrijfseconomisch zinvoller zijn om zich te beperken tot updaten van de software ‘via de lucht’. En om zijn ontwikkelingsbudget volledig te besteden aan nieuwe ontwerpen, zoals de Model Y, de Roadster en de Semi.

Reageren is niet mogelijk.