Tesla opgepast: Ford komt met de Mach E

0

Na de geflopte Focus Electric probeert Ford het opnieuw: het lanceren van een succesvolle elektrische auto. Dit keer wordt niks aan het toeval overgelaten. Dit betekent dat het nieuwe model, die Mach E gaat heten, bovenal Amerikaans wordt.

Het Amerikaanse karakter van de Mach E komt in de eerste plaats tot uiting in het design. Dat is sterk geïnspireerd door de al 55 jaar succesvolle Mustang. Dat model heeft een iconische status. Niet alleen in eigen land is het de best verkochte sportwagen, maar ook in Europa is de Mustang gewild. Dus waarom zou je daar niet van profiteren bij de lancering van een elektrische auto die het eveneens statusrijke Tesla de wind uit de zeilen moet nemen?

Dat de Mach E bovenal een Amerikaans karakter heeft, blijkt ook uit de afmetingen. Op deze computertekening is dat niet zo goed te zien, maar de elektrische Ford wordt ongeveer even groot als de Tesla Model X. Dit betekent een carrosserielengte van 5,05 meter, vrijwel 2 meter breed en 1,68 meter hoog. Ook het koetswerkconcept is identiek: een cross-over annex SUV. Van dit carrosserietype smullen de Amerikanen al jaren.

De elektrische auto waarmee Ford concurrent Tesla wil verslaan legt niet alleen visueel een link met de Mustang, maar ook met zijn naam. Dat wordt namelijk Mach E. Een verwijzing naar de extra gespierde en begeerde Mach 1 uitvoering van de beroemde sportwagen. Subtiele details zoals 3 verticale LED strepen als zowel LED dagverlichting vóór én idem achterlichten laten er geen misverstand over bestaan: dit is de Mustang van de 21ste eeuw.

Ford gaat de Mach E ook in Europa verkopen. Bij ons zal het alleen al vanwege zijn formaat geen volumemodel worden, maar het is een prima alternatief voor de Audi e-Tron, Jaguar I-Pace en Mercedes-Benz EQ C. Ford klopt met de Mach E dus aan de deur van het premium segment. Qua actieradius zal hij de dure Europese concurrenten zelfs de baas zijn, want het rij bereik bedraagt 480 à 600 km.

Ondertussen heeft Ford zijn lesje geleerd van het Edge debacle en de matig succesvolle Vignale uitvoeringen. Die laten zich eenvoudigweg niet makkelijk verkopen vanuit een showroom waar in de hoek een Ka+ met actiestickers staat te smachten op kortinggevoelige klanten. Dus de Mach E zal alleen via internet aangeboden worden. Daar kan Ford een virtuele wereld creëren die perfect past bij de doelgroep.

De klant zal bij de Mach E kunnen kiezen uit achterwiel of vierwiel aandrijving. Daarnaast zijn er meerdere vermogenvarianten gepland. Het accupakket bevindt zich in de wagenbodem. De snelste versie zal in minder dan 3 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Opulente 19 inch velgen geven de Mach E de juiste uitstraling. Over inches gesproken: het dashboard wordt voorzien van een 15 inch reuzenscherm die de meeste losse knoppen overbodig maakt.

Net als Jaguar modellen krijgt de Mach E een draaiknop om de bestuurder in staat te stellen om een keuze te maken uit de standen Drive, Rear of Park. Zodra de Ford uitgeschakeld wordt, trekt de draaiknop zich terug in de middenconsole. Het updaten van de software zal net als bij de modellen van Tesla ‘via de lucht’ plaatsvinden. Ford zal de Mach E waarschijnlijk in januari voorstellen. Na de zomer van volgend jaar start de levering. Reken op een prijs van circa 80.000 euro.

En wat moet de eenvoudige leaserijder in Europa wiens budget niet verder dan 40.000 euro reikt? Daarvoor gaat Ford een serie volumemodellen ontwikkelen op basis van het MEB platform van samenwerkingspartner Volkswagen. Er zijn diverse carrosserievarianten gepland. Ford zal hiervoor à la de Puma oude modelnamen gaan afstoffen; steevast aangevuld met de letter ‘E’. Voorbeelden zijn Sierra E en Scorpio E. Namen die bijna net zo iconisch zijn als Mustang.

Comments are closed.